Reijo Puumalainen

EFHK kolmannesvuosisata sitten

587 viestiä aiheessa

17/12 tavattiin OH-LSD taas tutuissa AY:n maaleissa – poikkeuksena tosin puuttuva "Oulu"-nimi sekä moottorin kuoriin jätetty valkoinen osuus. Vuonna 1984 kone myytiin Italiaan Altair:lle (I-GISO), jonka operaatioiden kariuduttua se siirtyi vuonna 1987 EAS:n laivastoon – viettäen siellä viimeiset aktiiviset vuotensa Air Toulousen väreissä aina EAS:n kaatumiseen asti vuonna 1995 (F-GELP). Koneen kohtalona oli joutua romuttajan kouriin Toulousessa vuonna 2004.

[ attachment removed / expired ]

 

EFHK:lla -80-luvun ensimmäinen vuosi jäi matkustajamäärältään hieman edellisvuoden 3,3 miljoonasta (-0,6%) – ulkomaille suuntautuvan charter liikenteen jatkuvan romahduksen (-20%) myötä. Rahtipuolella sentään saatiin mukavahko lisäys (+6.6%) verrattuna edellisen vuoden tonnimääriin. Finnair pysyi edelleen valtiolle tuottavana yksikkönä ja firman kaluston uusinta oli aluillaan lähes koko rintamalla – kuluneen vuoden kuvaotoksen aihetta hieman valottaen.

 

Pistetään vielä yksi otos OH-PIE.n ikkunasta kohti Helsinki-Vantaata:

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korkataan vuosi 1981 Tupolevin merkeissä ...

3/1 Aviogenexin vajaan vuoden ikäinen Tu-134A otti tuntumaa lumiseen rullausväylään. YU-ANE siirtyi jo vuoden 1984 lopussa mm. Sukhoi-tehtaana tunnetun  KnAAPO:n (Komsomolsk-on-Amur Aircraft Production Association) operoitavaksi (CCCP-65564) joka sitten vuokrasi konetta eteenpäin tarvittaessa. Viimeiset lentonsa se ilmeisesti teki vuonna 2009 ennen kentän reunustalle joutumistaan.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

8/1 ei yritystä puuttunut kun keskiyön hetkinä yritettiin erottaa lentonumerolla RJ103A saapuneen ja lumisateen seasta häämöttävän Alia:n Boeing 707-344C:n  ääriviivoja. JY-AFR oli vuokrassa Luxavia:lta (Luxair) palautuen sinne vuoden 1982 toukokuussa (LX-LGT). Vuonna 1985 kone myytiin Etelä-Afrikkaan Safairille, jossa se myös välivaiheiden kautta päätti uransa Etelä-Afrikkan ilmaviomien (1423) palveluksessa vuonna 2006 ja purettiin osiin vuonna 2011.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Reijo,sinun niin monesta tosi erikoinen kuvista/lentononeista siitä vanhasta ajasta.! 8)

Tosi mielenkintoista!  :thmbup:

 

Chris

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Reijo,sinun niin monesta tosi erikoinen kuvista/lentononeista siitä vanhasta ajasta.! 8)

Tosi mielenkintoista!  :thmbup:

 

Chris

 

Lohduttavaa kuulla että jaksat roikkua ketjun hitaahkoissa käänteissä mukana, Chris. Lupaan tarjoilla jatkossa myös HB-tunnuksia  ::)

 

Vuonna 1981 oli sitten vuorossa Finnairin Caravelle-kaluston "siivous"-operaatio edellisvuoden Metropolitan-puhdistuksen jälkeen. Tammikuussa livahtaneen OH-LSE:n jälkeen oli vuorossa ex-OH-LSC, joka lähtöpäivänään 4/2 napattiin Kodakin jatkoprosessointiin ranskan rekistereissä (F-BJEN) aiheeseen sopivassa harmaassa säässä (kuva via Y. Mäkelä). Kone esiteltiin ketjussa vuoden 1978 kohdalla (http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,86471.msg1326800.html#msg1326800

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Super Caravelle:illa olen silloin usein lentänyt Suomeen. Ennen lähtöä: Taka portat voi nosta ylös,kiitos. ;):thmbup:

 

Chris

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otsikkoon "EFHK kolmannesvuosisata sitten" tämä ei aivan mahdu mutta toivon että tässä löytyy pientä toleranssia. Onhan tämä aihe näköjään aloitettu jo muutamia vuosia sitten. Lentsikka on Trans International Airlines ja DC-8. Sataprosenttisesti ensimmäinen lentokone mistä ikinä olen ottanut kuvia. Myös ensimmäiset lähettämäni kuvat tälle foorumille. Laatu ei päätä huimaa. Kuvauskalustona Agfa IsoRapid. Kuvat on vuodelta -72 ja tässä on lähdössä Suomi-Seuran lento kohti Torontoa. Mieleni sopukoihin jäi se että lentsikkaan mahtui 280 matkustajaa mutta saatan muistaa väärin, onhan tästä aikaa. Rekisteritunnusta ei ikävä kyllä näe mistään kuvasta. Tässä on kolme kuudesta kuvasta mitä tästä lentsikasta otin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa ne loput kolme kuvaa. Joku varmaan osaa kertoa mikä DC-8 versio on kyseessä. Se on varmaa että turistiversio kuitenkin sillä vaikka itse olin tuolloin 11-vuotias niin ahdasta oli.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa ne loput kolme kuvaa. Joku varmaan osaa kertoa mikä DC-8 versio on kyseessä. Se on varmaa että turistiversio kuitenkin sillä vaikka itse olin tuolloin 11-vuotias niin ahdasta oli.

 

 

Mahtavaa kalustoa tässä keskustelussa!  :) Näyttäisi olevan DC-8-63. Pienen etsinnän jälkeen veikkaan, että rekisteritunnus on ollut N4864T, kun nokkatelineluukussa taitavat olla numerot 864.  :)

 

Lauri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Ismolle.

Jo toi Dc 8-63  jne oli tosi pitkä ja hoikka kone. Toi TIA tuli sillä myös aikaisemmin usemmin Zürichiin ja tykkäsin.... 8)

 

Chris

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TIA lensi Helsinkiin myös San Franciscosta suoraan.  Kerran heiltä oli mennyt keskimmäinen tuulilasi vaihtoon täälläpäässä, ja kitit kestivät pitkään kuivua silloin. Satuin tapaamaan heidän mekaanikkonsa sinä iltana/yönä Teatterigrillissä, ja kivaa oli. :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otsikkoon "EFHK kolmannesvuosisata sitten" tämä ei aivan mahdu mutta toivon että tässä löytyy pientä toleranssia. Onhan tämä aihe näköjään aloitettu jo muutamia vuosia sitten. Lentsikka on Trans International Airlines ja DC-8. Sataprosenttisesti ensimmäinen lentokone mistä ikinä olen ottanut kuvia. Myös ensimmäiset lähettämäni kuvat tälle foorumille. Laatu ei päätä huimaa. Kuvauskalustona Agfa IsoRapid. Kuvat on vuodelta -72 ja tässä on lähdössä Suomi-Seuran lento kohti Torontoa. Mieleni sopukoihin jäi se että lentsikkaan mahtui 280 matkustajaa mutta saatan muistaa väärin, onhan tästä aikaa. Rekisteritunnusta ei ikävä kyllä näe mistään kuvasta. Tässä on kolme kuudesta kuvasta mitä tästä lentsikasta otin.

 

Tervetuloa ketjuun Ismo - hieno lisäys ja tolle otsikon aikajanalle kyllä sopii ainakin tämmöstä vanhempaa tapahtumaa hyvin mennyttä valaisemaan.

 

Super Caravelle:illa olen silloin usein lentänyt Suomeen. Ennen lähtöä: Taka portat voi nosta ylös,kiitos. ;):thmbup:

 

Tosta Chris:n jutusta tuli mieleen yksi tarina kasariluvulta kun Finnairin DC-10 oli lähdössä Japaniin ja kippari kuulutti "Takaovi kii", jolloin pieni japanilainen mieshenkilö koneen etuosassa pomppasi ylös käsi pystyssä ja sanoi: "It's me, it's me!".

 

Jatketaan kuvalinjalla...

 

Helmikuun lopulla upean sään innoittamana filmin kulutus nousi samassa kulmassa kuin alla olevan Swissairin toista DC-9-generaatiota edustava 80-sarjalainen sen lähtiessä kuskaamaan aamuvirkkuja matkalaisia Zurich:n suuntaan. Swissairhan oli tullut edellisvuonna ko. tyypin ensimmäiseksi operaattoriksi. Kuvassa kuukauden vanha HB–INF siirtyi SAS:lle (SE-DMU) vuonna 1996 ja poistui käytöstä vuonna 2009 Columbiassa (HK-4259).

[ attachment removed / expired ]

 

Interflug rullautti entisen Itä-Saksan ilmavoimia (175) palvelleen Tu-134A:n terminaalin editse lennonjohtotornin varjostaessa matkaa. DM-SCP oli saatu IF:n riveihin vuonna 1978. Vuonna 1991 se myytiin Aeroflotille, jolta se kaupattiin edelleen Sibaviatrans:lle (RA-65615) vuonna 2000. Vuonna 2008 firma kellistyi Airunionin konkurssissa ja kone jäi vaille operoijaa.

[ attachment removed / expired ]

 

British Airways oli unohtanut Helsingin reitillä Tridentit ja siirtynyt tarjoamaan Boeing 737-200:n kyytiä. G-BGDB "River Tweed" viihtyi BA:lla vuoteen 1998 ja vuoden 2006 paikkeilla Jatayu Airlines päätti koneen operoinnit (PK-JGY).

[ attachment removed / expired ]

 

Lopuksi sarja kotimaan värejä. Tumppiysi OH-LYI oli toimitettu Texas Internationalille vuonna 1967, jolta se lennähti Finnairille vuonna 1972. Koneen seuraava osoite oli vuonna 1986 jenkkeissä, jossa se vuonna 2005 riisuttiin moottoreista ja myöhemmin poistettiin rekisteristä (N198US).

[ attachment removed / expired ]

 

Samalta tontilta hieman auringon kellertäessä oli OH-LYK:n vuoro jäädä kuvatuksi lumikasojen kera – edessään enää reilu vuosi Finnairin väreissä.  Kone oli tullut Finnairille vuonna 1974 Ozarkilta ja vuonna 1982 se oli kypsä siirtymään Best Airlinesille (N2892Q). Kone vaihtoi omistusta tiuhaan kunnes vuonna 2008 se lopetti uransa Columbiassa operaattorin konkurssiin (HK-4270) - ollen vielä viime vuonna näköjään kohtalaisen hyvin kasassa (http://www.airliners.net/photo/Douglas-DC-9-15/2359069/&sid=0e34cbaba4ef463e1f612a40ebbb8b7f)

[ attachment removed / expired ]

 

Ja hieno kuvauspäivä oli sopiva päättää samaan tapaan nousukuvaan kuin oli alkanutkin. Linssilude OH-LSD sattui taas olemaan kohteena…

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tosta Chris:n jutusta tuli mieleen yksi tarina kasariluvulta kun Finnairin DC-10 oli lähdössä Japaniin ja kippari kuulutti "Takaovi kii", jolloin pieni japanilainen mieshenkilö koneen etuosassa pomppasi ylös käsi pystyssä ja sanoi: "It's me, it's me!".

 

Juu ja sen serkku oli bussissa kun kuului räsähdys. Kuski huusi, että "Hajosiko Takalasi????" Jolloin tää tyyppi pomppasi ylös käsi pystyssä ja sanoi: "It's me, it's me!".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosta Chris:n jutusta tuli mieleen yksi tarina kasariluvulta kun Finnairin DC-10 oli lähdössä Japaniin ja kippari kuulutti "Takaovi kii", jolloin pieni japanilainen mieshenkilö koneen etuosassa pomppasi ylös käsi pystyssä ja sanoi: "It's me, it's me!".

 

Juu ja sen serkku oli bussissa kun kuului räsähdys. Kuski huusi, että "Hajosiko Takalasi????" Jolloin tää tyyppi pomppasi ylös käsi pystyssä ja sanoi: "It's me, it's me!".

 

Pieni tarkennus: Taisi kyllä olla Caravelle tai DC-9/MD-80 tuo "takaovi kii"-kone, koskapa niissä oli tuo platalle aukeava takaovi. DC-10:ssä ei sellaista ollut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pieni tarkennus: Taisi kyllä olla Caravelle tai DC-9/MD-80 tuo "takaovi kii"-kone, koskapa niissä oli tuo platalle aukeava takaovi. DC-10:ssä ei sellaista ollut.

 

Onhan DC-10:ssä kaksi takaovea, molemmilla puolilla runkoa  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan DC-10:ssä kaksi takaovea, molemmilla puolilla runkoa  ;)

 

On. Itse en muista koskaan kuulleeni kympissä tuota kuulutusta. Mutta Caravellessa ja DC-9/MD-80:ssä usein. Tuo kyseinen juttu oli kyllä liikkeellä työmaallamme pitkään, ja se tosiaan liittyi kapearunkoisen takaoveen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sitäkin. Rahtiluukutkin auenneet kesken lannon joskus.

 

Oliko näitä takaoven aukeamisia useampiakin? Ensimmäistä kertaa kuulen tällaisesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sitäkin. Rahtiluukutkin auenneet kesken lannon joskus.

 

En ole minäkään kuullut tällaisista. Suihkareissahan matkustamon ovet avattaessa vedetään ensin sisään, ja sitten työnnetään ulos, tai sitten jäävät sisään ja siirtyvät kiskoilla pois oviaukosta. Näin esim. DC-10:ssä; siirtyvät ylöspäin oviaukon edestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kympeillä ole takaovien suhteen ollut koskaan käsittääkseni ongelmia.

 

Rahtiovia on vakavasti lentänyt irti kaksi, joihin Toni taisi viitatakin: AA96, joka tosin päättyi lopulta onnellisesti kaikkien selvitessä posauksesta, sekä TK981, jossa siis tosiaan rahtioven häviäminen ja matkustamon lattian romahtaminen repi paljon kaapeleita mennessään, jolloin koneesta hävisi ohjattavuus --> tonttiin tultiin ja kovaa. Kauheasti ei jäänyt koneesta jäljelle, matkustajista puhumattakaan.

 

Muita akuutteja "irtilentämisiä" DC10:llä lienevät AA191 Chicagossa, kun ykkösmoottori otti ja irtosi nousussa, sekä UA232, jonka kakkospannusta halkesi yksi turbiinin pyöristä (fan disk, miten maailmassa tuo suomennetaan), ja osat lävistivät sitten mennessään kaikki kolme hydrauliikkajärestelmää, jotka vuosivat kuiviin. Muistuupa mieleeni vielä yksi tapaus National Airlinesin kympille, jonka moottorni numero kolme kosahti lennolla, ja sieltä lentäneet sirpaleet rikkoivat yhtä kabiinin ikkunaa, joka sitten lensi tiehensä.

 

Onko noita matkustamon ovia lennellyt ylipäänsä kovin montaa? Ei ihan heti tule mieleen, lienee suht harvinainen keissi. Tässä taannoin tosin Singapore Airlinesin A380:ssä taisi yksi ovi avautua lennolla, jos en ihan väärin muista...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla