Kirjoitettu Helmikuu 25, 2014 On näitä ulospäin irtoavia ovia ollut muitakin, seuraavassa linkissä 747 tapaus. Iso pala seinää lähti rahtioven myötä ja valitettavasti vei myös yhdeksän matkustajaa. http://www.youtube.com/watch?v=zdl6M4JWcyA Terveisin Pekka K Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 25, 2014 (fan disk, miten maailmassa tuo suomennetaan) Ohivirtauspuhaltimen kiekko Eli siis käytännössä siis useampi ohivirtauspuhaltimen "lavoista" hajosi tai (ja) irtosi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 26, 2014 On näitä ulospäin irtoavia ovia ollut muitakin, seuraavassa linkissä 747 tapaus. Iso pala seinää lähti rahtioven myötä ja valitettavasti vei myös yhdeksän matkustajaa. http://www.youtube.com/watch?v=zdl6M4JWcyA Terveisin Pekka K Niin jumbossahan oli myös valuvika tuossa rahtioven lukitusmekanismissa. Teemu: siellä se kiekko halkesi kyllä ihan kokonaan, ei vaan muutama lapa lentänyt irti. Siksi tuli niin pahaa jälkeä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 26, 2014 On. Itse en muista koskaan kuulleeni kympissä tuota kuulutusta. Mutta Caravellessa ja DC-9/MD-80:ssä usein. Tuo kyseinen juttu oli kyllä liikkeellä työmaallamme pitkään, ja se tosiaan liittyi kapearunkoisen takaoveen. Eiköhän tuo kuulutus liittynyt siihen, että tuossa vaiheessa ohjaamossa laitettiin sähköinen hydrauliikkapumppu vinkumaan, ja sillä sitten nostettiin portaat sisään ja sen jälkeen taas pumppu pois. Eli "ohjaamon puolesta takaportaat saa nostaa" tiedoksi takaosan emännille jotka/joka tuon noston suoritti. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 3, 2014 On. Itse en muista koskaan kuulleeni kympissä tuota kuulutusta. Mutta Caravellessa ja DC-9/MD-80:ssä usein. Tuo kyseinen juttu oli kyllä liikkeellä työmaallamme pitkään, ja se tosiaan liittyi kapearunkoisen takaoveen. Legenda tosiaan on Finskin henkilökuntalehdestä jostain -80 luvun puolivälistä - kun Tokion vuoro oli vielä suht tuore tapaus. Tarinan todenperäisyyttä sen sijaan voi vain arvailla... Maaliskuussa talvi jatkui lumisena. Teknisellä alueella odotteli 4/3 jo seuraava Caravelle-myyntiruletin uhri. F-BMKS oli ko. päivänä palaamassa kotiseuduilleen (ex. OH-LSA – esiintynyt ketjussa vuoden 1978 lopussa http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,86471.msg1336131.html#msg1336131). Taaempana joku punertavakuonoinen oli myös lähtöaikeissa… [ attachment removed / expired ] … eli FM-57 sieltä suunnisti kohti 04:n päätä. Koneen viimeinen lento häämötti runsaan vuoden päässä ja se pilkottiin monen muun kohtalotoverin kanssa vuonna 1984. [ attachment removed / expired ] Terminaalilla tavattiin viimeinen KLM:lle toimitettu DC-9 PH-DOB sen lähtiessä paluulennolleen raksakundin tiiviissä seurannassa. "City of Santa Monica" lensi KLM:n väreissä vuoteen 1989 ja erinäisten omistajavaihdosten jälkeen sen on saanut seistä vuodesta 2006 Manilassa (N367PN). Koville ottaa suihkuputkilla selviytyä kolmannesvuosisadasta operatiivisena… [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 17, 2014 "Pannaan tiikeri tankkiin" (ja laulettuna: ) – sarjassa kuolemattomia mainoslauseita 70-luvulta – sopinee varsin hyvin seuraavan kuvan motoksi Esson tankatessa 18/3 Air Inter:lle menossa olevaa Sterling:n entistä Caravelle 12 (ex. OY-SAD). F-GCVI päätyi myös – kuten viime vuonna Finnairilla niin ikään tuunattu F-BNOG - kentän laidalle Air Francen napattua Air Interin ryhmäänsä vuonna 1990 ja silvottiin Merville–Calonne:n kentällä. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 29, 2014 Jatketaan Caravelleilla. Maaliskuun lopulla ensimmäinen Sterling:lle toimitettu Caravelle 12 OY-SAA heijasteli kyljestään kirkasta kevät-aurinkoa. Kone siirtyi vuonna 1983 Air Interille (F-GCVM) ja siltä edelleen Euroopan viimeiselle Caravelle-operaattorille Air Province:lle vuonna 1991 – lentäen aktiivisesti aina vuoteen 1996 jolloin se parkkeerattiin Marseillen kentän reunustaa komistamaan. [ attachment removed / expired ] Samana päivänä Finnairille saapui uusi DC-9 versio (-41). OH-LNA tuli Toa Domestic:lta pienin Finskin tarroin varustettuna. Vuonna 1983 kone siirtyikin jo Ozarkin kautta TWA:lle (N935L ) ja päätyi Goodyear-Phoenix:n kentän laitaan vuonna 1999 ennen TWA:n konkurssia ja myyntiä American Airlines:lle vuonna 2001 [ attachment removed / expired ] Kun OH-LYC hinattiin kameroiden edestä oli tilaisuus käytettävä hyväksi, sillä uuden ylläolevan konetyypin myötä myös tymppiysien lähtölaskenta oli alkanut. [ attachment removed / expired ] Ketjussa (http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,86471.msg1098152.html#msg1098152) vuoden 1976 kohdalla esitelty OH-LYC oli aktiivinen vuoteen 2010, mutta tätä vuoden 2012 lopussa napattua kuvaa katsellessa on vaikea uskoa että kone enää kohoaa siivilleen: …ilmeisesti jossain vaiheessa koneen pelastaminen oli myös Pro Caravelle ry:n suunnitelmissa: (http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,74459.msg857191.html#msg857191) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 30, 2014 Onpa taas komeita koneita, etenkin tuo Sterlingin Caravelle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 8, 2014 Ja koneet ei kun komistuu... 9/4 Air Algerie piipahti rahtiterminaalilla vuokratulla L-100-20 Herculeksella. N9232R palautui vuoden vuokra-ajan päätyttyä kesäkuun lopussa Southern Air Transportille, joka jatkoi koneen käyttöä ja vuokrausta asiakkailleen vuoteen 1999. TWL Ltd:n omistuksessa kone on erinäisten operaattoreiden jälkeen operoinut vuodesta 2009 National Airlinesin piikkiin (5X-TUD). [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 8, 2014 Jälleen Reijolta hienoa kuvaa menneisyydestä, löytyiskö arkistoista kuvaa jostakin 1980 tjsp. kun Rhodesiasta oli juuri tullut Zimbabwe ja tämän maan sen aikainen presidentti saapui Kekkosen vieraaksi, kone oli nykyisen T2 edessä jossa kunniakomppaniaa, ja punaista mattoa jossa vieras vastaanotettiin, konetyyppiä en jaksa oikein muistaa, mutta olisiko ollut B707 tai 727? Samaten sama paikka ja ym. järjestelyt joskus 80-luvun alussa, Nicolae Ceausescu saapui Tarom:in VIP IL-18 koneella. Nämä olisi kiva nähdä, koska sen aikaisella pikkupojalla, ei ole kuin muistikuvia.... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 8, 2014 Samaten, olisiko kuvia Norjalaisen Busy Been Fokker F-27 kalustosta, jotka lentelelivät EFHK:lle, smaan sarjaan menevät toki Fred Olsenin Lockheed Electrat. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 8, 2014 Joo se Zimbabwen B720 on ohjelmassa syyskuussa - jaksatko odottaa Tosta Ceausescun vierailusta ei ole edes muistikuvia. Oisinkohan ollut jo armeijan harmaissa siihen aikaan... Busy Been Fokkereita ja Fredun Electroja tosiaan näkyi noihin aikoihin - ja jälkimmäisiä onkin jo esitelty ketjussa aiemmin ainakin yksi kipale. Täytyy pistää pistää näytille lisää jos tulee kohdalle... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 16, 2014 Tuolla EFPO:n ketjussa niitä Busy Bee:n koneita muuten on esillä - eikä tarvitse odotella tämän ketjun taaperrusta Sitten pääsiäisen kunniaksi hieman ennakkoa: Lillbackan Konepaja oli rohkeasti rekisteröinyt 20/4 alla kuvatun Rockwell Commander 690A:nsa Finnairin epäonnisen Junkers Ju-52 OH-ALK:n tapaan. Vaikka koneen oleskelu Suomessa jäi lyhyeksi se lienee vielä nykyisin aktiivinen Venezuelassa (YV2428). [ attachment removed / expired ] IL-18 kyytiä odottaneet saivat pettyä Tarom saapuesa Rolls-Roycen moottoriparin avittamalla BAC-111-525FT koneella. YR-BCM oli toimitettu Taromille vuonna 1977 ollen myöhemmin vuokrattuna avustamassa erään Ryanair-nimisen yhtiön alkutaivalta. Vuonna 1997 kone ajautui laskussa ulos Arlandan kiiroradalta ja vaurioitui korjauskelvottomaksi. Halmstadin palomiehet saivat sittemmin harjoitella taitojaan koneraadolla. [ attachment removed / expired ] Sen sijaan CSA:n ao. päivän asiakkaat olivat tyytyväisiä päästessään seuraamaan IL-18:n potkurien pyörimistä. OK-VAF toimi alun perin hallituksen VIP-koneena (OK-BYW) siirtyen vuonna 1977 CSA:lle ja operoiden sille aina uransa viimeiseen lentoon vuonna 1990. Ja Illun taustalla olevan koneen pyrstö ei varmasti jätä ketään kylmäksi… [ attachment removed / expired ] Sieltähän paljastui Nor-Fly:n CV-440 - Caravellen työntyessä lähes joka kuvan taustalle. LN-MAP esiteltiin jo ketjussa aiemmin (http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,86471.msg1320555.html#msg1320555), mutta pistetään nyt tuoreemmat kuvat kun vanhat ovat sieltä jo ehtineet hävitä... [ attachment removed / expired ] …sillä eihän näihin voi kyllästyä, vai… [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 16, 2014 "Pannaan tiikeri tankkiin" (ja laulettuna: ) – sarjassa kuolemattomia mainoslauseita 70-luvulta – sopinee varsin hyvin seuraavan kuvan motoksi Esson tankatessa 18/3 Air Inter:lle menossa olevaa Sterling:n entistä Caravelle 12 (ex. OY-SAD). F-GCVI päätyi myös – kuten viime vuonna Finnairilla niin ikään tuunattu F-BNOG - kentän laidalle Air Francen napattua Air Interin ryhmäänsä vuonna 1990 ja silvottiin Merville–Calonne:n kentällä. Taitaa olla OH-KDM ja OH-LHA tai B taustalla Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 17, 2014 Olipa taas mahtavaa settiä Reijolta. Ja ei, todellakaan ei voi kyllästyä Metropolitaniin, olipa minkä hyvänsä lentoyhtiön "väreissä". Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 17, 2014 Olipa taas mahtavaa settiä Reijolta. Ja ei, todellakaan ei voi kyllästyä Metropolitaniin, olipa minkä hyvänsä lentoyhtiön "väreissä". Olen ihan sama mieltä sun kanssa ! Kiitos Reijo ! Chris Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 17, 2014 Taitaa olla OH-KDM ja OH-LHA tai B taustalla "Viirupyrstöhän" se siellä. Ja kun DC-10 rekkaria oikein tarkkaan katselen, minusta se vaikuttaa LHB:ltä. Off topic, LHA:n virallinen nimihän oli Iso-Antti, koneen nokkaan maalattuna. Ei kylläkään tarkoittanut Antti Potilaa Tekniikka käytti LHB:stä epävirallista lempparia "Paksu-Bertta" ja N345HC oli lyhyesti vain "Hosee". Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 30, 2014 "Viirupyrstöhän" se siellä. Ja kun DC-10 rekkaria oikein tarkkaan katselen, minusta se vaikuttaa LHB:ltä. Off topic, LHA:n virallinen nimihän oli Iso-Antti, koneen nokkaan maalattuna. Ei kylläkään tarkoittanut Antti Potilaa Tekniikka käytti LHB:stä epävirallista lempparia "Paksu-Bertta" ja N345HC oli lyhyesti vain "Hosee". Hyvin katseltu - kyllä se -LHB on. 27/4 Kar-air.n hallin vieressä lepäili Finnaviation:n Embraer EMB-110 Bandeirante. OH-EBC vaihtoi omistajaa vuonna 1988 pysyen kuitenkin Suomessa vuoteen 2000. Lukuunottamatta vuoden 2008 onnettomuutta, jossa sen laskuteline petti laskussa, kone on sujuvasti jatkanut operointiaan Brasiliassa. Viime vuonna operaatoriksi tuli Taxi Aereo Ribeiro (PT-TAW). [ attachment removed / expired ] Tyypillistä vappupäivää piristämään saapui "jälleen" CSA:n Il-18D. OK-WAJ oli toimitettu suoraan firmalle vuonna 1967, mutta sen verran se joutui tiukemmalle kaupallisessa liikenteessä kuin VIP-palvelulla uransa aloittanut OK-VAF, että päästettiin eläkkeelle jo vuonna 1984. Vuodesta 1986 rouva on katsellut liikennettä Prahan ja Liberec:n välisen E65:n varrella yllään tsekkiläisen pehmojuoman Kofola:n värit. Sisäpuolella kaupiteltaneen lasten leluja ja muistoesineitä ja koneen takaa löytynee kuppila. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2014 9/5 reittiliikenne tarjosi jo hieman makua mitä tulevaisuus toisi tullessaan. Lufthansa ajeli entiseen malliin Boeing:n kalustolla. Tällä kertaa oli vuoron saanut kolmekuinen B737-230. Vuonna 1999 D-ABFM "Osnabruck" myytiin Amerikan mantereelle ja muutamien omistajavaihdosten jälkeen palautui Conviasa:lta (YV476T) viime kesänä omistajalleen Aergo Capital Ltd:lle. [ attachment removed / expired ] Yllärullaavan koneen kanssa samaa sarjaa edustava British Airways:n yksilö oli saanut kylkeensä likinäköisiä suosivan fonttikoon. G-BGDP "River Taff" siirtyi BA:lta vuonna 1997 GE:n leasing spesialistille GECAS:lle jolta jatkoi Chileen operoiden vuoteen 2012. Eiköhän tässä ollut tarpeeksi näitä perusbojoja… [ attachment removed / expired ] … ja siirrytään sitten päivän ja aikakauden antoisampiin reittikoneisiin. Interflug:n "höyry" Tu-134 näytti aluksi varsin tavalliselta - kunnes huomio kiinnittyi rekisteriin, jossa tuttu DM etuliite oli vaihtunut DDR:ksi. DDR-SCE palveli täten uudistuneena vuoteen 1985. [ attachment removed / expired ] Aeroflot esitteli Tu-154B-2:n nousukykyä. Vuonna 1994 CCCP-85381 luovutettiin Pulkovolle, joka pisti koneen Pietarin kentällä syrjään vuonna 2001. [ attachment removed / expired ] Ja päivän lopuksi tilauslentoliikenteestä tuttu Balkan aloitti säännöllisen reitin Helsinkiin. Tu-154B LZ-BTF oli toimitettu Balkan:lle jo vuonna 1974 ja lensi firmalle myös viimeiseen lentoonsa asti vuonna 1998. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2014 Tuo Balkanin Tupolev on bongattu omin silmin joskus 1980 luvulla , piti hirveetä meteliä jo rullatessa, en olisi uskaltanut matkustaa . Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 21, 2014 21/5 alkoi jakso, jolloin EFHK:lla pyöri eri maiden ilmavoimien kalustoa harva se hetki… Aloitetaan Kanadan kenraalikuvernöörin ja tämän puolison virallisen vierailun antimista (UKK:n päivällispuhe aiheen tiimoilta: http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/8026/TMP.objres.4181.html?sequence=1). DHC Dash-7-103 oli aikansa tyylikäs moderni proplineri, jonka portaiden edessä kelpasi emon ylpeänä seisoskella (kuva via K. Kuusela). [ attachment removed / expired ] Seuraavana päivänä kone oli hinattu terminaalin eteen Kanadan lipun liehuessa koneen ohjaamosta. Vasta vajaa parivuotias 132002 myytiin vuonna 1985 takaisin valmistajalle ja on muutamien omistajamuutosten jälkeen viime vuosina operoinut YK:n piikkiin (C-FWYU). [ attachment removed / expired ] Paikalla oli myös asianmukaisesti vartioitu Sikorsky CH-124A Sea King. 12422 upposi vuonna 2000 hallitusti Hawajin aaltoihin (http://www.rcaf-arc.forces.gc.ca/en/flight-safety/article-template-flight-safety.page?doc=ch12422-sea-king-epilogue/hlouahhe). [ attachment removed / expired ] Reittiliikenteessä Lufthansa oli joutunut heittämään isompaa kalustoa kehiin, kun sillä matkaavat Länsi-Saksan jalkapalloilijat kävivät ryöpyttämässä Suomen (0-4 Lahdessa). Airbus A-300-101 D-AIAE myytiin takaisin tehtaalle jo vuonna 1984. Olympic:n, Air Inter:n ja Air Francen (F-BUAP) operointien jälkeen sen lokiin kirjattiin viimeinen rivi vuonna 1997. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 21, 2014 Aina taas Reijo laidat niin kiinostavia kuvia tänne! Kiitoksia sulle. 8) Chris Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 24, 2014 Aina taas Reijo laidat niin kiinostavia kuvia tänne! Kiitoksia sulle. 8) Chris Hoffentlich ymmärrät myös jotain kuviin liittyvistä teksteistä.... mun saksa on jo pahasti ruosteessa 24/5 seisoi toinen kanadalainen Dash-7 VIP-parkissa. Olisikohan kenraalikuvernöörin vierailu jatkunut privaattina? 132001 säilyi Kanadan ilmavoimien riveissä vuoteen 1987, jolloin se de Havillandin kautta myytiin Arkia:lle (4X-AHI) Israeliin – lopettaen lentonsa jo vuonna 2001. [ attachment removed / expired ] Paikalla oli myös filmitähti. Piper:n ensimmäinen "inkkari" ja vuoden 1958 tuotantoa edustava PA-23-160 Apache F ilmeisesti näytteli vuonna 1972 valmistuneessa elokuvassa "Olsen-banden tar gull" (http://impdb.org/index.php?title=Olsen-banden_tar_gull). LN-BWE vaurioitui vuonna 2000 korjauskelvottomaksi (norjantaitoisille: http://www.aibn.no/Luftfart/Rapporter/2003-18). [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2014 28/5 vierailuvuorossa oli Luftwaffen Lockheed C-140 Jetstar. 11+03 oli toimitettu vuonna 1966 ja jatkoi Lufwaffella vuoteen 1986. Kone myytiin Egyptiin ja sieltä matka jatkui Sudaniin, jonka hallituksen VIP-tehtävissä kone aloitti vuonna 2002 poistuen eläkkeelle vuonna 2005. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 31, 2014 Kesäkuu käynnistyi Norjan Kuninkaallisten Ilmavoimien väreissä. Falcon 20C "0125" teki ensilentonsa jo vuonna 1966 rantautuen Norjaan Fred Olsenille (LN-FOE) vuonna 1974. Ilmavoimille se siirtyi vuonna 1978 ja onkin viihtynyt siellä sittemmin – vaihtaen tosin GE:n voimanlähteensä Garrett:n turbofaneihin vuonna 1994. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla