Kirjoitettu Tammikuu 27, 2015 Hehheh, vanhoina hyvinä aikoina.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 27, 2015 Hienossa helmikuun hyvästelevässä talvisäässä sulatteli SAS:n DC-9-41 radan pintaa. Vajaan 10-vuoden ikään ehtinyt LN-RLU "Eivind Viking" viipyi firmalla vuoteen 1993, jolloin se siirtyi Airborne Expressille (N973AX). Siitä kymmenen vuotta eteenpäin pulju muutti nimeään ABX Air:ksi DHL:n tultua kuvioihin - ja vuonna 2010 kone myös päätti uransa DHL:n väreissä. Myös Kar-Airin OH-KDM halusi kyseisenä päivänä näyttää irtiottokykyään nousten muikeasti käryttäen sinitaivaalle. Oi jospa oisin saanut olla mukana… > Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 27, 2015 OH-KDM irtiottokykyä - olin mukana lyhyellä koelennolla. Koneessa oli normaalit 3 ohjaamossa, ja lisäksi meitä 2 tekniikan ihmistä. Tunnin polttoaineet. Lähdimme HEL 22:lta, ja olimme ilmassa jo ennen 15/33 risteystä. Siinä oli menon ja meiningin tuntua... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2015 Olipas hienoja kuvia taas! OH-KDM:stä tuossa pari näppäilykuvaa, otettu Palma De Mallorcalla lokakuussa 1981. Ärjyvä startti Palma de Mallorcalta 1981: > Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 26, 2015 Jatketaan nousukuvilla… 27/3 Air France:n kärsiessä konepulasta sen reitillä matkustavat saivat mukavan upgreidin Eagle Air:n Boeing 720-020B kyydissä koneen viimeisenä operointivuotenaan. TF-VLB esiteltiin ketjussa vuoden 1978 kohdalla Air Maltan maaleissa, kuten muistanette... Businekselle oli saapunut vajaan vuoden vanha Saab Nyge Aero:n PIPER PA60-601P Aerostar. SE-IDV siirtyi jenkkeihin vuonna 1985 (N23NS) ja harmittavasti tuhoutui onnettomuudessa vuonna 1990. > Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 28, 2015 29/3 rahtiasemalla piileskeli Ranskan Ilmavoimien Transall C-160R – joka hiljakseen korvasi ikääntyvän Nord Noratlas kaluston. 61-ZK, kuljetuslentue ET 00.064:n kalustoa operoiden BA 105 Evreux-Fauville:n kentältä, on edelleen aktiivinen – tosin joutunee itsekin korvatuksi kunhan Airbus A400M yleistyy. Samana päivänä oli Busineksella ahdasta, joten suhteellisen kookkaan Britten-Norman BN-2 Islander:n ikuistamiseen sai kameraa asetella urakalla. OH-BNB ostettiin Skärgårdsflygille vuonna 1972, operoituaan sitä ennen yli vuoden päivät Sir-Airilla. Vuonna 1986 sen osti Leko Service ja runsas vuosi siitä eteenpäin kone poistui Suomesta Saksan rekisteriin (D-IAEB). Kone on pysynyt vireänä näihin päiviin ja lentelee Air Hamburg:n operoimana. > Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 11, 2015 Talvi sen kun parani mitä lähemmäs kesää edettiin. 12/4 olkoon siitä todisteena Air Francen Boeing 727-200:n ihmetellessä tilannetta pääsiäisen päätteeksi. Kuvassa runsaan vuoden ikäinen F-GCDF myytiin vuonna 1993 THY:lle (TC-JEC), jolta sen vuorostaan osti Buraq Air (5A-DMN) vuonna 2002 – operoiden sitä vuoteen 2008. Pitkä talvi toi asiakkaita kituvalle charter-liikenteelle. Sterlingin Caravelle 10B oli glykoosisuihkun-raikkaana viemässä turisteja aurinkoisemmille seuduille. OY-STC liittyi Sterlingin Caravelle–laivastoon vuonna 1967. Suomen rekistereihin (OH-LSK) se pääsi Finnairin vuokratessa koneen vuoden 1974 lopusta vuoden 1976 helmikuulle, jonka jälkeen sen vuokrasi TAE (EC-CUM). Vuoden 1981 lopulla TAE:n ajautuessa taloudellisiin vaikeuksiin kone palautui Sterlingille, joka operoi koneella -90-luvun alkuun. Vuonna 1994 kone myytiin Kolumbiaan (HK-3858X) Aerogolfo:lle ja jo pari vuotta siitä eteenpäin se joutui paloiteltavaksi. p> Päivän toinen charter-firma oli Spantax, jonka DC-8-61 rullaili terminaalin editse. EC-CZE oli ostettu firmalle vuonna 1977 ja palveli sillä aina puljun vuonna 1988 tapahtuneeseen konkurssiin asti. Kone kuitenkin siirtyi vuonna 1990 G&B Aviation:lle (N814GB), kunnes vuonna 1999 se päätyi romuksi Edit: Kiinnostuneille tarinaa espanjalaisista charttereista: http://www.helsinki.fi/iehc2006/papers2/Vidal.pdf p> Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 25, 2015 Esittelyvuorossa Beech Bonanza, Wikin mukaan maailman pisimpään yhtämittaisesti tuotannossa ollut lentokone – valmistettu yli 17,000 kappaletta eri versioineen. Uskomatonta, jos totta… Totta ainakin oli 25/5 Busineksella hengähtävä Bonanza mallia F33A. OO-EOD on edelleen aktiivinen, jopa aivan samoissa maaleissa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2015 Kolme päivää edellisestä eteenpäin esitteli Alia - Royal Jordania sen sijaan uutta maalauskuviota Boeing 707-3D3C:n päällä. JY-ADP oli toimitettu yhtiölle vuonna 1971 ja myytiin USAF:lle vuonna 1992. Vuonna 1999 kone (95-0122) konvertoitiin E-8C versioksi JSTARS-toimintaan - palvellen roolissaan edelleen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 12, 2015 Kohta saa palletit kyytiä… eli KLM pukkasi "Super-8" DC-8-63:n reitille 13/6. PH-DEH "Vasco da Gama" oli saapunut KLM:n kalustoon vuonna 1969 ja myytiin Icelendair:lle (TF-FLT) vuonna 1985. Vuonna 1993 koneen nappasi kierratyksestä Airborne Express (N818AX) kuskaten sillä rahtia koneen viimeiset kymmenen palvelusvuotta. Samana pilvisenä kesäpäivänä Inex-Adria vei kylmän kesän kangistamia turisteja etelään. DC-9-51 YU-AJT toimitettiin firmalle vuonna 1976. Vuonna 1989 se siirtyi Eurofly:n riveihin (I-FLYZ) ja päätyi edelleen vuonna 2000 seisomaan Opa Lockan kentän reunalle. Koneet sen kun vaan kutistuu. .. esimerkkinä siitä päivän päätteeksi GEC Ferranti Defencen HS 125-400B. G-AXDM oli valmistunut vuonna 1969 ja ao firmalle se ostettiin vuonna 1979. Vuonna 1990 kone myytiin BAe Systems Avionics Ltd:lle, joka poisti sen käytöstä vuonna 2003. > Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 15, 2015 Hieman yli vuoden ikäinen Malevin Tu-134A pyörähti terminaalin edestä VIP-lastissa16/6. HA-LBP toimi nimittäin hallituksen koneena aina vuoteen 1988. Malev operoi konetta vuoteen 1994, jolloin Budapestissa huollon aikana ohjaamossa syttynyt tulipalo ehti tuhota koneen korjauskelvottomaksi. Ilmeisesti pesuaineena oli käytetty petroolia … Air France oli taas turvautunut tanskalaisiin, käyttäen tällä kerralla Conairin Boeing 720-051B:n apua – kuten rekisteristä voi havaita. OY-APU oli alun perin toimitettu Northwestille vuonna 1964, jolta sen osti kymmenen vuotta myöhemmin Maersk. Conairille kone siirtyi vuonna 1981, kunnes myös sen ura päättyi nolosti nokkapyörän pettämiseen sen laskeutuessa Salzburgin kentälle vuonna 1987. Ja koneet sen kun vanhenee… Samana sateisena kesäpäivänä Ranskan lähetystölle tuotiin taas täydennystä. Nord 2501F Noratlas 174/XZ rullaili Herculeksiensa avustamana kohti rahtiterminaalia. Tämä sulotar palveli GAM 56-yksikköä vuoteen 1983 ja sitten pilkottiin armotta osiin. > Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 15, 2015 Jes, Malevin Tu-134, yksi tyylikkäimmistä yhdistelmistä... Kiitokset taas Reijolle nostalgisista kuvista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 19, 2015 Kiitokset K-P:lle kiinnostuksesta nostalgiaan - joka monesti kantaa vielä nykypäiviin : Sotaisissa merkeissä jatketaan 20/6. USA:n varapuolustusministeri vierailu toi kentälle Boeing VC-135B:n, jonka valkoinen asu oli vielä peruja Carterin hallintokaudelta. 62-4127 oli luovutettu tehtaalta vuonna 1962 ja toimi VIP-tehtävissä vuoteen 1991. Nykyisin kone lentelee TC-135W-versiona, joksi se konvertoitiin vuonna 2005. Huom! Kuvassa moottorisuojiin oli spotteriystävällisesti pistetty myös tunnukset näkyviin… Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 23, 2015 23/6 oli vuorossa Douglas C-9A. 71-0882 oli vuoden 1972 mallistoa ja pistettiin parkkiin vuonna 2003. Seuraavana päivänä oli USAF:n vuoro sitten esitellä kolmatta kuljetuskonettaan viikon sisään. Lockheed L-130E kaasutteli nousuun hiekkavärityksessään. 64-18240 palveli tehtävissään vuosina 1965-2009. Ranskalaiset kadetit saivat Transall C-160R-kyydin juhannusjuhliin. 64-GD on edelleen lentotaitoinen ja –kuntoinen. Lopetetaan päivän tarjonta hieman rauhallisimmissa merkeissä. Worldways kuskasi kesälomalaisia Kanadaan/Kanadasta. Boeing 707-338C C-GRYN toimitettiin alun perin Qantasille vuonna 1968. Worldways oli saanut koneen kuvanottovuotta edeltävänä vuonna, ja jo vuonna 1983 kone siirtyi DC-8:n tieltä Australian ilmavoimille. Vuonna 2011 Omega osti koneen (N623RH) korvaamaan palanutta yksilöä ja lienee juuri saanut sen operatiiviseksi.p> Oispa ollut automaattitarkennus noina aikoina… > p> Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 12, 2015 Pistetään taas kesäkattaus lomakauden kunniaksi... Kauniina kesäpäivänä 19/7 Aeroflotin Tu-154B-2 peitti maisemat toiseen kolmiputkiseen, eli DC-10:een. Kuvassa CCCP-85436 oli runsaan vuoden ikäinen ja operoi viimeisen lentonsa vuonna 2006 Donavialle. Spantax yritti houkutella DC-8-61CF:n avulla lomalaisia vaihtamaan markat pesoiksi. EC-CCG, ketjussa kahden aiemmin esitellyn yksilön lisäksi, täydentää firmalla olleen kasi-kolmikon. Kone oli ostettu Spantaxille vuonna 1973 ja myytiin vuonna 1984 Irlantiin. Sitä seuraavana vuonna kone konvertoitiin -71 sarjalaiseksi - kunnes lopetti uransa UPS:n väreissä (N798UP) vuonna 2009. Samana päivänä oli Ilmavoimat liikekannalla Fouga-parilla. Lapin lennoston FM-13 oli yksi 18:ta Ranskassa kasatusta Magisterista ja lensi viimeisen lentonsa vuonna 1983 – eikä välttynyt polttohautaukselta vaan sulatettiin sitä seuraavana vuonna. Sen sijaan FM-21 sai kunnian olla ensimmäinen Suomessa valmistettu CM-170. Tässä kone rullaa tiedustelulentolaivueen alaisuudessa ja ohjaamo puoliksi peiteltynä – kaveri sai koisia rauhassa…. No, kone hiljennettiin vuoden 1984 lopulla ja toimii nykyisin yhdessä FM-82:n kanssa muistomerkkinä Kauhavalla. p> Finnairin kalusto oli muutosten keskellä ja siitä päivän esimerkkinä tavattiin OH-LYK hieman normaalia kalpeammalla värityskaaviolla. Aiheesta enemmän kesän jälkeen… Pienempää kalustoa edusti 16/8 Kar-Air:n hallilla työn alla oleva Piper PA-31-350 Chieftain OH-PAJ. Konetta valmisteltiin Ilmavoimille, joka kantoi PC-1 tunnuksia vuoteen 2011. Miten mahtoi käydä sitten ? p> Samaan aikaan oli kentällä koolla hieman vanhempaa pienkonekalustoa. Luscombe 8A Silvaire OH-USC on vuoden 1946 tuotantoa. Koki kovia vuonna 1990(?) ja rakennettiin uudelleen vuonna 2006 nykyiseen loistoonsa. > p> p> Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 7, 2015 Kuten edellä luvattiin, 8/9 oli aika esitellä OH-LYK uusissa asusteissa. N2892Q oli vaatimattomalta kuulostavan Best Airlines:n väreissä ja valmiina haistelemaan uusia tuulia. Kone esiteltiin ketjussa viime vuonna, joten eipä tästä tämän enempää. Tumppiysihän on ajankohtainen Suomen Ilmailumuseon hankkeen myötä. Kohteena oleva 5Y-XXA mainittiin ketjussa jo kuusi vuotta sitten. Toivotaan hankkeelle tanakkaa myötätuulta ! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 12, 2015 11/9 saatiin taas nauttia Taromin Il-18D:n pehmeästä murinasta. YR-IMJ oli valmistunut vuonna 1966 ja palveli Taromin asiakkaita vuoteen 1994. Kone myytiin Moldovaan vuonna 1997 Renan:lle (ER-ICJ), joka tuhosi sen Angolassa epäonnistuneen keskeytetyn nousukiidon vieden koneen ulos Luena:n baanan päästä vuonna 2004. Samana päivänä tuli kiire sekä Draken J35F:lle että spotterille. DK-261 huristi vauhdilla kohti 22:n päätä... … ja eipä siinä ehtinyt pahemmin tahtäilemään kun DK pyyhkäisi jälkipoltolla vastavaloon. Kone palveli vuoteen 1995 ja romutettiin siitä parin vuoden päästä. > Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 15, 2015 Syyskausi jatkui vilkkaana. 16/9, päivänä jolloin Suomessa lunastettiin miljoonas väritv-lupa, tavattiin ketjussa vuoden 1979 kohdalla TAE:n väreissä esittäytynyt Caravelle. OY-STD oli palautunut omistajalleen kuvanottohetkeä edeltävänä talvena ja operoi nyt siis Sterlingin laivastossa. Taustalla olevassa pyrstössä tarkkasilmäiset saattavat havaita jotain outoa… Finskin DC-9-41 OH-LNC oli saanut uudet kuosit puoleksi vuodeksi ja pistäytyi välillä kotonaan huollossa. Aviaco operoi konetta rekistereissä EC-DQT helpottaen Finnairin ylikapasiteetin purkamisessa. SAS:n vastaava ysi kökötti poski putkessa kiinni. SE-DDS oli luovutettu tehtaalta vuonna 1979 ja palveli firmaa vuoteen 2001. Kone kaupattiin jenkkeihin sitä seuraavana vuonna (N707XS), muttei enää kiinnostanut muita kuin romukauppiaita. Tekniikan porukka oli myös urakoinut tumppiysin parissa. Kuutoshallin(?) edessä poseerasi OH-LYG, joka oli lähdössä vuoden mittaiselle työkomennukselle TAT:lle. Komennuksen jälkeen kone myytiin takaisin valmistusmaahansa (N930EA), josta se vuonna 1991 siirtyi Meksikoon (XA-RSQ) Estrellas Del Aire:n operoitavaksi. Kone lopetti uransa vuonna 1997, kun se vuoden operoinnin jälkeen palautettiin Aerolineas Internacionales:n toimesta omistajalleen. p> Samaisena päivänä pohjoistuuli ajatti koneet 33:n operointiin. OH-LKA ei tarkempia esittelyitä kaipaa, koska oli niiden kohteena ketjussa jo pari vuotta sitten. Sen sijaan uusin Finnairin laivaston Fokker oli kesäkuussa laivastoon ostettu OH-LKC. Alun perin kone oli toimitettu vuonna 1964 ANA:lle, jolta se siirtyi vuonna 1972 Islannin rannikkovartiostoon. Vuonna 1980 sen kaappasi Icelandair (TF-FLS), joka lainasi sitä seuraavana vuonna konetta Libyaan. Siellä vuoden 1981 lopussa perämies erehtyi laskeutumaan 17km:n päähän kentästä, mutta onneksi kone saatiin parsittua myyntikuntoon Finskille. Vuonna 1988 Sunshine Aviation (HB-ISH) tarttui koneen omistukseen operoiden sitä vuoteen 1993, jolloin se hylättiin Baselissa. Viime vuosina konetta on tosin ehostettu kiitettävästi. p> Palataan päivän päätteeksi sen alun tapaan tanskalaisiin. Satair:n kolmikesäinen Beech 95-E55 Baron OY-BES ikuistettiin Busineksen pihalla. Kone matkasi jenkkeihin vuonna 1992 (N111MA), missä on edelleen aktiivinen. > p> p> Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 15, 2015 Eipä kuulunut meikäläinen tuolloin Reijon mainitsemaan väritelevisioluvan omistajien miljoonaporukkaan. Vasta seuraavana vuonna ihmeteltiin yksiössämme nykyisen rouvani kanssa, kun tuliterä, vallan kaukosäätimellä varustettu Finluxin väri-tv syrjäytti mustavalko-Telefunkenimme vm. 1962. Ah sitä onnea... Mutta nuo kuvat Reijo ovat taas kerran mahtavia... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 11, 2015 Meillä siirryttiin värikauteen Saloran tv:llä, mutta vuotta en kyllä muista... Ja ketju jatkuu näiden kaupallisten tiedotteiden jälkeen: Tehdäänpä pienimuotoinen kolmimoottorikoneiden esittelytilaisuus päivältä 12/10 ja jatketaan tanskalaisilla. Sterling operoi Skybussiaan eli Boeing 727-200:n terminaalin päädyssä. OY-SAS oli luovutettu tehtaalta vuonna 1973 rekisteristään huolimatta Sterlingille, jolla se jatkoi vuoteen 1989. Kone päätti uransa vuonna 2005 TransMeridian Airlinesin (TMA) konkurssiin rekistereissä N288SC. Illan hämyssä (suljinaika 1/30s) oli Tsekkoslovakian pääministeri lähdössä hallituksensa parin vuoden ikäisellä Tu-154B-2:lla kunniavartion saattamana. Vuonna 1989 OK-BYA rekisteröitiin paikallisille ilmavoimille (0420) ja vuonna 1998 se ostettiin takaisin Venäjälle. Kone operoi viimeisen lentonsa Yamal Airlines:lle (RA-85842) vuonna 2007. > Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 24, 2015 Edellisenä vuonna, siis 1981, Finnairille saapunut OH-LNA oli 23/10 lähtöä vailla valmis operoimaan talvikauden TAT:n reiteillä. Ja kukapa ei olisi halunnut vaihtaa maisemaa näistä harmaista näkymistä… Edellisessä kuvassa havaittu sääolosuhteiden heikentyminen aiheutti hitaan Kodachrome 64:n vaihtumisen Ektachrome 200:n. Ketjussa viime vuonna esitelty Tu-134 ex-HA-YSB yritettiin 28/10 pysäyttää Malev:n väreissä, mutta HA-LBO ei vaan pysynyt tarpeeksi vakaana… Sen sijaan Spantax:n Convair 990 Coronado, legenda jo lentäessään, onnistui hieman paremmin. EC-CNF oli yksi neljästä Swissairilta ostetuista Coronadoista - alun perin toimitettu Swissairille vuonna 1962. Spantax nappasi koneen vuonna 1975 ja kyyditti sillä lomalaisia vuoden 1983 lopulle, jolloin se pistettiin Mallorcan kentällä seisokkiin, ja purettiin ilmeisesti vuonna 1991. > Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 2, 2015 3/11 Jugoslavian ilmavoimien parin vuoden ikäinen Falcon 50 oli vartioinnin kohteena. 72101 ostettiin rapakon taakse vuonna 2003 ja on säilynyt aktiivisena näihin päiviin saakka (N877DF). Samana päivänä vieraili esittelylennolla Boeing:n uusi ylpeys, vuoden alussa ensilentonsa suorittanut B757. N505EA, kuudes valmistettu 757, luovutettiin Easternille vasta seuraavan vuoden kesäksi ja operoi firmalla aina sen tuhoon asti vuonna 1991. Vuosina 1995-2005 konetta ohjasti MyTravel Airways (G-PIDS – "Passengers In Deep Shit"), jolta kone myytiin takaisin valmistusmaahan (N304H) paloiteltavaksi. > Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 5, 2015 06/11 vallankumousjuhlat Moskovassa sekoittivat neuvostosysteemejä siihen malliin, että osa Moskovan koneista joitui käyttämään Helsingin palveluja. Aluksi jo edellisiltana saapunut Air Indian Boeing 707-337C antoi lähtiessään ääni- ja savunäyteensä. VT-DXT "Trishul" oli liittynyt firman kalustoon vuonna 1968 ja siirtyi vuonna 1987 Intian ilmavoimille (K2899), joka on sittemmin pistänyt koneen seisomaan New Delhi International:n kentälle. Auringon laskettua valot hupenivat vauhdilla ja niinpä Korean Airlines:n DC-10-30CF:stä sai vain hieman muistikuvaa tarkemman otoksen koneen rullatessa kohti terminaalia. HL7339 ostettiin ONA.lta KAL:lle vuonna 1978. Kone ehti palvella firmaa vain viisi vuotta kun se tuhoutui Anchoragen kentällä huonossa säässä törmättyään Piper Navajoon nousukiidossa ja sytyttyään palamaan. Ja pimeyden peittäessä kentän valo-showsta vastasi Air Francen Boeing 747-200M. F-BPVX oli luovutettu tehtaalta vuonna 1979 ja keräsi tiimaa aina vuoteen 2003 saakka. > Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 7, 2015 Samana päivänä vieraili esittelylennolla Boeing:n uusi ylpeys, vuoden alussa ensilentonsa suorittanut B757. N505EA, kuudes valmistettu 757... Hienoa materiaalia taas. Boeing 757:n vierailusta tuolloin Iltasanomat teki jutun. Finnairin johto ja lehdistö tutustui koneeseen Helsinki-Vantaalla. Lehtijutussa jotenkin mainittiin koneen kallis hinta. Valokuva lehdessä oli kuvakulmasta, jossa Rolls-Roycen merkki näkyi koneen moottorissa, ja juttui jotenkin virnuili "kalliista ilmojen Rolls-Roycesta". Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 13, 2015 Balkan oli tuttu vieras charter-lentojensa ansiosta, mutta aloitti vasta nyt marraskuussa reittiliikenteen Suomeen kalustonaan yleensä Tu-134A. kuten tässä 14/11. LZ-TUR oli saatu käyttöön tehdastuoreena vuonna 1974. Kuvanottohetkestä hieman yli vuosi eteenpäin kone tuhoutui lentäen päin voimajohtoja kaikkien 50 kyydissä olleen tavoin lähellä Sofiaa yrittäessään löytää kotikentälleen lumisateessa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla