Kirjoitettu Marraskuu 13, 2015 Siis aivan uskomatonta matskua riittää ja riittää......Kiitos siitä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 10, 2015 Siis aivan uskomatonta matskua riittää ja riittää......Kiitos siitä. Mukava kun kiinnostaa, vaikka aika harvakseltaan pukkaa enää matskua. No, näin toveri Breznevin poismenon kunniaksi - siis ketjun otsikon ajassa - pistetään naapurin koneistoa näytille. 11/12, Breznevin kuolemaa seuraavana päivänä, sohjoisessa säässä hieman päälle vuoden vanha Aeroflot:n Tu-134A odotteli lähtöä takaisin Moskovaan. CCCP-65903 päätti uransa vuonna 2012 RusLinen palveluksessa. Samana päivänä pari vuotta edellistä vanhempi CCCP-65771 sen sijaan oli valjastettu VIP-tehtäviin. Kone operoi vuoteen 2010, jolloin Aeroflot-Don pisti koneen seisomaan. VIP-koneiden virta jatkui, sillä vierailuaan oli päättämässä Neuvostoliiton pääministeri Nikolai Tihonov – mahtoi olla ikimuistoinen vierailu kun pomoa ei enää ollutkaan Kremlissä vastassa. Vajaan vuoden ikäinen Aeroflotin Il-62M ylpeili kunniavartion edessä. CCCP-86519 siirrettiin uudelle kaukolentoihin erikoistuvalle Domodedovo Airlines:lle vuonna 1992. Vuonna 2008 KrasAir:n kanssa yhteisesti omistaman firman, AirUnion:n, kaatuminen lopetti yhteistyöyritysten ohella myös koneen lennot. Seuraavana päivänä pidettiin periteiset vierailuun liittyvän kaluston keräystalkoot. Asiaa hoitamaan saapui vuonna 1975 Aeroflotin väreihin toimitettu Il-76. CCCP-86822 siirrettiin vuonna 1992 Valko-Venäjän ilmavoimien operoitavaksi, joka sitten kolme vuotta konetta pyöriteltyään pisti sen eläkkeelle. >> Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2015 Hienoa "Itä-kalustoa" Reijolta. Että osaa olla komea tuo IL-62:nen. Kiitos. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2015 Siis kerta kaikkiaan upeata materiaalia. Kiitos kuvista ja lisää pliis! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 21, 2015 Siis kerta kaikkiaan upeata materiaalia. Kiitos kuvista ja lisää pliis! Kiitos, mutta eipä tässä valitettavasti voi kun omalta osalta päättää vuosi 1982 Vuoden lopuksi rahtiosastolle saapui 29/12 Kuwait Airwaysin Boeing 707-369C. 9K-ACJ ”Wara” oli toimitettu firmalle vuonna 1968 ja vaihtoi omistajaa vuonna 1985, jolloin Southern Air Transport osti koneen (N525SJ) käyttöönsä. Muutamien omistajavaihdosten jälkeen kone päätyi vuonna 2000 Brasiliaan Skymaster Air Lines:lle, joka ajautui konkurssiin vuonna 2007 jättäen koneen ruostumaan Manauksen kentälle – missä se vuonna 2011 pilkottiin osiin. EFHK:lla vuoden 1982 matkustajamäärä kasvoi hyvän ulkomaanliikenteen kasvun ansiosta edellisvuodesta yli 6% 3,68 miljoonaan. Varsinkin ulkomaille suuntautuva charter-liikenne ponnahti tuntuvat 20% ylöspäin edellisestä vuodesta. Rahtipuolella nousua tuli yli 7% - lähes 30 tuhanteen tonniin. Finnair takoi edelleen marginaalista voittoa alle 57% käyttökatteella - eipä onnistuisi enää nykypäivänä… Firman kaluston uusinta jatkui edelleen – tumppiysien lähtölaskenta oli alkanut ja ensimmäiset ATR42:t sekä MD80:t pistetty tilaukseen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 17, 2016 Korkea aika pistää vuosi 1983 käyntiin. Merkittävä vuosi sikälikin, että verkkojen verkko syntyi APRANET:n siirryttyä TCP/IP-protokollaan, mahdollistaen Internetin ilot. Viimeinenkin Finskin TDA:lta ostetuista DC-9-41 –koneista löytyi tekniikan hallista18/1 (kuva via K. Kuusela). OH-LNF oli jo ollut työn alla edellisestä päivästä asti ja sitä valmisteltiin kesäkaudeksi uuteen tehtävään, mutta palataan siihen kun työ on hieman edistynyt. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 24, 2016 "Herkullisesti" 25/1 nökötti vähemmän herkullisessa säässä kaksi kolmasosaa Air Algerien Hercules L-100-30 laivastosta. Vajaa parivuotinen 7T-VHG ei vielä osannut aavistaa, että se tulisi tuhoutumaan vuonna 2006 kesken lennon Algerista Frankfurtiin. Koneen autopilotti sanoutui irti ukkosmyrkyssä, eikä konetta enää saatu hallintaan, vaan se iskeytyi maahan lähellä Piacenzaa Italiassa. Toinen "Herkku", 7T-VHK, oli kuukautta siskoaan nuorempi… … mutta sitäkin epäonnisempi. Kone rutattiin kovavauhtisessa laskussa Aguenarin kentällä pilotin menettäessä tuntuman kiitorataan vuonna 1989. Miehistö oli kuitenkin konetta onnekkaampi selviten tästä tapauksesta – negatiivista pomojen huomiota lukuun ottamatta. Taustalla oleva konetyyppi viitoittaakin jo tietä tulevaan tarinaan… > Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 27, 2016 28/1 oli vuorossa edellisen postauksen malliin kaksi konetta yhdeltä firmalta - tällä kertaa vaan tyyppinä Caravelle 10R. Finskin tekniikka hääräsi tuohon aikaan ao. konetyypin asiantuntijana. D-ABAV oli toimitettu LTU:lle, jonka väreissä kone edelleen oli, vuonna 1968. Vuonna 1978 perustettu Special Air Transport (SAT) osti koneen vuonna 1979 ja oli siis tullut aika huoltaa kone perusteellisesti. Vuonna 1986, samalla kun SAT nimettiin Germania:ksi, kone siirtyi EAT:lle (F-GFBA), jonka kaatumiseen koneen lennot loppuivat vuonna 1995. Samaan aikaan D-ABAW esitteli tekniikan hallien ulkopuolella SAT:n uutta lookia – jonka värikirjosta voi olla montaa mieltä. Joka tapauksessa koneella oli muuten identtinen historia saksalaishallinnassa edellisen koneyksilön kanssa, paitsi että viimeiset vuodet sitä operoi uusi turkkilainen charteryhtiö, Istanbul Airlines, (TC-AKA) vuoteen 1993. > Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 29, 2016 Toistoksi menee tämä Reijon kuvien kommentointi eli aivan mahtavia kuvia taas ilmestynyt forumille. Seuraavaa settiä odotellaan innolla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 29, 2016 Ikuistaako kukaan nykyään näitä ns. suljettuja alueita? Eihän kuka tahansa jamppa voi mennä ottamaan kuvia lentokonehalleista. Tämän pitäisi olla säädetty jo melkein kansalaisvelvollisuudeksi että erilaisia ajankuvia, myös ilmailualalta, tulisi säilytetyksi myöhempiä polvia varten. Vai onko se nykyään niin että kaikki kuvaaminen on kielletty vetoamalla turvallisuus näkökohtiin? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 29, 2016 Varmasti ikuistaa ja vielä enemmän kuin ennen kun kaikenlaisia valokuvauslaitteita on pilvin pimein. Kokonaan toinen juttu, että kuinka suuri osa kuvista säilyy jälkipolville. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 31, 2016 Varmasti ikuistaa ja vielä enemmän kuin ennen kun kaikenlaisia valokuvauslaitteita on pilvin pimein. Kokonaan toinen juttu, että kuinka suuri osa kuvista säilyy jälkipolville. Totta on että haastavaa on vuosien jälkeen löytää aikaa ja innostusta kasata kuvatuista kohteista jotain näytteentynkää jälkipolville. Toivotaan että nämä ketjun tuotokset ovat osaltaan antamassa kipinää sekä aikakautelaisilleni että uudemmille tulokkaille. Mukavasti tässä ainakin aika kuluu ja oppii kuvankäsittelystä uutta jatkuvasti. Helmikuu alkoi Flying Tigers:n rahtijumbon haukatessa raitista pakkasilmaa paperilastin ohella ruumaansa. B747-200F-sarjan N810FT oli toimitettu firmalle vuonna 1980 ja sen yhdistyttyä Fedexiin vuonna 1989 se joutui etsimään uutta kotia päätyen muutamien välikäsien kautta MK Airlinesille (9G-MKU/G-MKEA) vuonna 2006. Firman potkaistessa tyhjää vuonna 2010 kone jäi seisomaan Oostenden kentälle, kunnes se vuonna 2013 pilkottiin osiin kolmannesvuosisataisen taipaleensa päätteksi. Tässä vielä muistona koneen mittaristo- ja vipuviidakkoa, jonne ystävällinen miehistö meidät "väkisin" houkutteli… > Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 14, 2016 13/2 poliisi oli löytänyt asiakkaakseen US Army:n Beech C-12C:n (A200 Super King Air). 73-22261siirtyi siviiliin (N254AG) vuonna 1999 ja vuodesta 2011 se on ollut aktiivinen tunnuksilla N48A. 16/2 jatkui Kar-Airilla työt Ilmavoimille menevien Piper Chieftainien parissa. OH-PAJ, -PAL ja alla kuvassa OH-PAO olivat kaikki hallin suojissa. Jälkimmäinen, tuleva PC-3, luovutettiin vuonna 2011 Mäntän Seudun Aikuiskoulutuskeskukselle lentokonealan koulutuskäyttöön. > Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 20, 2016 20/2 SAS:n DC-9-21 suuntasi keulan länttä kohti. LN-RLL ”Guttorm Viking” oli toimitettu firmalle 1968 ja rekisteröitiin uudelleen vuonna 1990 (OY-KIA). Aeropostal Alas De Centroamerica jäi koneen viimeiseksi operaattoriksi (TI-AZS) vuonna 2006. Samaan sarjaan sopinee vihdoin Finnairin väreissä operoinut OH-LNC, TDA:n ja Aviacon aiemmin värittäessä koneen historiaa. > Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 20, 2016 20/2 SAS:n DC-9-21 suuntasi keulan länttä kohti. LN-RLL ”Guttorm Viking” oli toimitettu firmalle 1968 ja rekisteröitiin uudelleen vuonna 1990 (OY-KIA). Aeropostal Alas De Centroamerica jäi koneen viimeiseksi operaattoriksi (TI-AZS) vuonna 2006. Samaan sarjaan sopinee vihdoin Finnairin väreissä operoinut OH-LNC, TDA:n ja Aviacon aiemmin värittäessä koneen historiaa. Siinäpä kaksi mukavaa tuttavuutta joiden kanssa kerkesin olla tekemisissä 90-luvulla. SAS:n kaksikymppiset viehättivät suorituskyvyllänsä ja niiden lentoonlähtöjä oli hauska seurata. Suurinpiirtein vuosien 95-98 välillä Arlandan aamukone joka kääntyi noin yhdeksän aikoihin oli yleensä 20-sarjan ysi. Harmi etten kerennyt matkustaa vekottimella, vaikka sen monet kerrat siivosin. Finnairin nelikymppiset taasen olivat mukavia siivottavia, koska niissä ei ollut käytännössä lainkaan takatarjoomoa ja etuvessakin taisi puuttua. Kun aloitin siivoushommat, ei Finnairilla tainnut olla laivastossa enää kuin yksi tai kaksi nelikymppistä ja niillä lennettiin enää kotimaan ja pohjoismaiden reittejä joten koneet olivat aina siistejä ja helppoja siivota. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 20, 2016 Komeata, komeata... ei voi muuta sanoa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 20, 2016 Hienoja oikeita lentokoneita! Taisi olla niin että juuri SAS:n DC-9-20-sarjalaisissa oli vahvemmat moottorit kuin muissa aikalaisissaan. Koneet tehtiin operoimaan Norjan vuonoissa joissa ei nykytaloudellisuus, muotoaan esim. A343, kai pysty edes tyhjänä vierailemaan ? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2016 No jos noin innostutaan yseistä, niin jatketaan yhdellä lisää... Tumppiysien levotonta liikehdintää edusti 24/2 OH-LYC, joka oli lähdössä kesäkaudeksi operoimaan BMA:n reittejä. Samana päivänä Super Caravelle 10R3:n proto ex-"Jyväskylä" oli kalpean oloinen ilman operaattorititteleitä – OH-LSG tulevaisuus oli hämärän peitossa kun myynti Norjaan kaatui. No, eiköhan joku koneesta kiinnostu… jatkuu tulevissa kuvakarkeloissa. p> Kone oli muuten viimeinen operatiivinen Caravelle Wegg:n kirjan päivitysliitteen mukaan – liitteen ja paljon muuta Caravelleen liittyvää löytyy simulaattoriprokjetin sivuilta. Konetta haaveiltiin myös Suomeen museokoneeksi, mutta kuten OH-LYD:n tapauksessa kiinnostuksen lisääntyessä esteetkin tuntuvat nousevan. Spantax oli vuokrannut konepulaansa DC-10-30CF:n kun sen ensimmäinen kymppi (EC-DEG) oli palanut syyskuussa 1982 keskeytetyssä nousuyrityksessä Malagan kentälllä. EC-DSF oli alunperin tilattu ONA:n toimesta ja toimitettiin vuonna 1978. Spantax otti koneen operointiin lokakuussa 1982. Kuvassa alla koneessa on edelleen Icelandairin väriä, vaikka kone oli ehtinyt olla vuokralla myös Air Floridalla ennen Spantaxia. Kone palautettiin vuonna 1984 ja konvertoitiin Fedexin rahtitoimintoihin, joissa se (N304FE) on toiminut aivan näihin päiviin asti. USAF:n C-130E käväisi tervehtimässä lähetystöänsä parillisen kuukauden ko. viikon torstain osuessa tuttuun aikataulun mukaiseen ohjelmaan. 70-1271 oli toimitettu tehtaalta vuonna 1971 ja on nyt seisonut varastoituna vuodesta 2009 Davis-Monthan AFB:ssa. Edit: projeti -> projekti p>> Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 26, 2016 Kirkkaana talvipäivänä 26/2 Aeroflot operoi vajaan parin vuoden vanhalla Tu-154-B2:lla. CCCP-85491 siirtyi kymmenen vuotta myöhemmin Kyrgyzstan Airlines:lle EX-85491 ja vuonna 2002 kone sai vapautuksen tehtävistään. Kotimaan vuoro portilta B4 lähtee… No, ei nyt ihan kuitenkaan vaan SAS:n parin vuoden ikäinen B747-200BM käytti Helsinkiä Köpiksen varakenttänä. N4501Q "Dan Viking" oli muuten Boeingin 500. jumbo palvellen SAS:lla vuoteen 1988. Koneen viimeiseksi operoijaksi jäi UPS (N523UP), joka poisti koneen liikenteestä vuonna 2009. > Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 27, 2016 Ikuistaako kukaan nykyään näitä ns. suljettuja alueita? Eihän kuka tahansa jamppa voi mennä ottamaan kuvia lentokonehalleista. Tämän pitäisi olla säädetty jo melkein kansalaisvelvollisuudeksi että erilaisia ajankuvia, myös ilmailualalta, tulisi säilytetyksi myöhempiä polvia varten. Vai onko se nykyään niin että kaikki kuvaaminen on kielletty vetoamalla turvallisuus näkökohtiin? On sääli kuinka paljon erilaista "behind the scenes" kuvamateriaalia eri tahot ovat ottaneet ja kuinka vähän siitä päätyy kaiken kansan nähtäville. Tosiasia on kuitenkin se että etenkin yrityksien osalta enemmän tai vähemmän kaikki on säädelty salassapidettäväksi joko suullisesti tai kirjallisine sopimuksineen. Yritysten päivittäistä kuvamateriaalia tuskin myöskään pidetään kovin suuressa "museoarvossa", joten sen menettämistä ei murehdita, vaikka kuvamateriaalin olisikin jossain myöhemmässä vaiheessa voinutkin julkaista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 9, 2016 Potkurien näkeminen näissä Ilmavoimille tulevissa Piper Chieftaineissa ei onnistunut vieläkään… mitähän virityksiä niihin sorvattiin? 10/3 OH-PAP, tuleva PC-4, totutteli lumiseen maastoon Kar-Air:n hallin edustalla. Kone meni Ilmavoimien kultaisella kädenojennuksella lopulta Savon ammatti- ja aikuisopiston palvelukseen. Samalla myös ketjussa aiemmin vuoden avannut OH-LNF oli saanut uuden värityksen ja oli kohtalaisen valmiina wet-liisaukseen TAT:lle kesäksi. Kone operoi sen jälkeen Finskillä vuoteen 1996, jollin se myytiin Australian Aircraft Sales Ltd:lle koneen kuitenkin jäädessä seisomaan Helsinkiin pariksi vuotta. Kone sai uuden lyhyehkön elämän vuonna 1998 Dinar Lineas Aereas:n ostaessa sen (LV-YNA) ja operoiden firman toiminnan loppuun asti vuoteen 2002. p> Sokerina pohjalla saapui Sun D'Or International Airlines:n Boeing 707-358C viemään viluisimmat etelän lämpöön. 4X-ATY oli toimitettu El Al:lle vuonna 1970, jolta Sun D'Or sen lainasi vuosiksi 1982-1986. Israelista kone myytiin vuonna 1991 eteenpäin ja vuosituhannen vaihteessa se päätyi Kolumbian ilmavoimille (ARC707), joka on seisottanut konetta Bogotassa näihin päiviin. Sundor:han näköjään jatkaa edelleen Suomeen tutustumista ainakin Rovaniemen ketjun perusteella. p>> Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 9, 2016 Onpa taas "herkkuja" tarjolla. Reijolla on kyllä mahtava arkisto, todellinen "kulttuuriteko" jakaa näitä arkistojesi aarteita meidän kaikkien ihailtavaksi. Esimerkiksi tämä Sun D'Or on minulle uusi tuttavuus... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 12, 2016 Onpa taas "herkkuja" tarjolla. Reijolla on kyllä mahtava arkisto, todellinen "kulttuuriteko" jakaa näitä arkistojesi aarteita meidän kaikkien ihailtavaksi. Esimerkiksi tämä Sun D'Or on minulle uusi tuttavuus... Kiitokset taas kannustuksesta. Mun arkistot on kuitenkin pientä verrattuna piilossa oleviin, mutta onpahan nyt edes jotain paremman puutteessa... 13/3 Balkan jatkoi Tu-134-elämysmatkailua niistä ymmärtäville. LZ-TUK oli toimitettu vuonna 1971 VIP-tehtäviin Bulgarian hallituksen osastolle (Aviodetachment 28), jolta Balkan koneen vuonna 1974 peri. Kone operoi vuoteen 1993 ja joutui sitten Sofian kentän laidalle parkkiin, jossa se paloiteltiin ilmeisesti vuonna 1998. Samana päivänä edellisen pikku-tupon kanssa saapui Malevilta isompi Tupolev, eli Tu-154B-2 – vieläpä samalle standille. HA-LCR oli vasta vajaan vuoden ikäinen, jatkaen aktiivisena aina surulliseen tapaukseen vuonna 2000. Kone oli laskeutumassa reitillä Budapestista Thessalonikiin, kun miehistö huomasi parissakymmenessä metrissä, että telineet olivat vielä sisällä. Kone kaasutettiin uuteen lähestymiseen, mutta matka kiitotien pintaan hupeni liian nopeasti ja kone otti pohjakosketuksen baanan pintaan - nousten siitä sitten kuitenkin uuteen laskuyritykseen. Se onnistui paremmin pyörät ulkona, mutta koneen runko oli jo kärsinyt rytinässä sen verran vaurioita, ettei sitä kannattanut enää korjata. On siinä matkustajilla ollut ikimuistoinen elämys > Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 19, 2016 20/3 pärisytteli platalla US Navy:n Beech UC-12B Huron (Super King Air B200). 161322 on ilmeisesti pistetty varaston puolelle vuoden 2013 lopulla. Kiusataan ketjussa roikkujia vielä yhdellä Balkanin Tu-134A:lla. LZ-TUS oli vuoden 1978 neuvostolaatua ja myytiin vuonna 1995 eteenpäin lyhytikäiselle Moscow Airwaysille. Kone (RA-65941) on sitkeästi kuitenkin pysytellyt aktiivisena - viimeksi RusJet:n toimesta ainakin vielä viime vuonna. Samaisena päivänä Inex-Adrian DC-9-51 oli huomion kohteena. Koneen kakkosmoottori oli syttynyt palamaan sitä käynnistettäessä ja aiheutti koneen tyhjentämisen matkustajista – kuvassa pientä savua vielä havaittavissa. Palokunnan ympäröimänä kokeiltiin uutta starttia, joka onnistui normaalisti ja kone pääsi jatkamaan matkaa vain tunnin viiveellä. YU-AJU "Maribor"oli luovutettu tehtaalta vuonna 1977 ja operoi firmalla vuoteen 1989, jolloin se siirtyi Eurofly:lle (I-FLYY) lennellen vuoteen 2000 ja päätyen Opa-Lockan kentälle purettavaksi. > Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 19, 2016 No jopas! Enpä uskoisi että tänään lähettäisiin palamaan syttyneellä moottorilla mihinkään muualle paitsi moottorivaihtotalliin.. Vähintään olettaisi että moottori testattaisiin edes jollain muulla tavalla kuin seuraavalla nousukiidolla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla