Ilkka Mannikainen

Finnairin uusi lomalentolaivue

110 viestiä aiheessa

Aloitamme ketjun, spekuloinnin ja keskustelun tällä:

 

Finnair pohtii lomalentokaluston uusimista

julkaistu tänään klo 17:13

 

Finnair päättää tulevana kesänä lomalentoihin käytettävän Boeing 757 -kaluston uusinnasta. Nykyisten seitsemän lomalentokoneen leasing-sopimus umpeutuu ensi vuonna ja yhtenä vaihtoehtona yhtiö harkitsee reitti- ja lomaliikenteen kaluston yhdistämistä. Syynä on erityisesti kaukolomalennoilla tarve parantaa matkustusmukavuutta.

 

Finnairin uusi konetyyppi A330 lentää tällä viikolla koulutuslentoja Kittilään. Tulevana talvena kone vie muun muassa lomalaisia Thaimaan Phuketiin, kertoo Finnairin varatoimitusjohtaja Lasse Heinonen.

 

Matkustusmukavuus erityisesti kaukolomalennoilla on vuoden aikana tullut merkittäväksi kilpailutekijäksi. TUI Travel ja Thomas Cook Group lentävät Suomesta entistä enemmän kaukokohteisiin omalla kalustolla, ja kilpailun edessä Finnair on sijoittanut tilavampaa reittikalustoa lomalennoille. Ahtaista koneista valitetaan matkanjärjestäjälle entistä herkemmin.

 

- (Boieng) 757:ssa matkustusmukavuuden sietoraja tuntuu tulevan Kanarian lennoilla vastaan. Kanarialle vielä mennään tyytyväisenä, mutta kun lentoaika nousee yli seitsemän tunnin, niin alkaa tulla negatiivista asiakaspalautetta vastaan, sanoo Aurinkomatkojen varatoimitusjohtaja Tom Selänniemi.

 

Finnair hakee joustavuutta lentokalustoon

Omatoimimatkailun yleistyessä valmismatkoja tehdään myös entistä pienempiin kohteisiin, joihin nykyinen 227-paikkainen lomalentokalusto on liian suuri.

 

- Haluamme pienemmän joustavan kaluston pienempiin matkakohteisiin ja ehdottomasti tarvitaan kaukolennoilla laajarunkokalustoa, joka pystyy tarjoamaan matkustusmukavuutta ja lyhyempiä matkustusaikoja, Selänniemi kertoo.

 

Finnair päättää Boeing 757 -kaluston leasing-sopimuksen jatkamisesta kesään mennessä. Talouskriisin syvetessä entistä todennäköisempää on, että ainakin osasta koneista luovutaan ja reitti- ja lomaliikenteessä käytetään samaa kalustoa entistä joustavammin.

 

YLE Uutiset / Jari Tanskanen

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt ajatellaan, että A32x -sarjaa ruvettaisiin käyttämään enemmän Etelä-Eurooppaan suuntautuvilla charttereilla, niin mitenkähän tuon ääni-IFE:n puute ratkaistaan?

 

Tosin en nyt ole varma, onko näissä TUI Travelin ja Thomas Cook Groupin pikkukoneissa minkäänlaista IFEä tarjolla. Jos on, niin kilpailusyistä sellainen varmaan Finnairin charttereita lentäviin koneisiinkin tarvittaisiin.

 

Eipä itsellänikään ole tullut charttereilla lennettyä yli 20 vuoteen (poislukien joitain messumatka-tilauslentoja Saksaan, jotka aikoinaan lennettiin MD82:lla). Reittilennot ovat minulle se way to go.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisivat ottaa 757-300, samoillahan Cookkikin lentää  :thmbup:

Luitkos huolella tuon Ilkan postauksen?

Siitähän ne juuri haluavat päästä eroon... (757:sta, siis.) ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oma ideani olisi 332-laivasto, jota voitaisiin käyttää joustavasti perustamalla uusia lomareittejä siten, että ne palvelisivat myös reittilentomatkustajia. Noin 335-paikkaisissa koneissa olisi Premium Economy -osasto reittimatkustajille, ja sitten turistiosasto valmismatkanjärjestäjille, mutta joka toimisi myös longhaul LCC-periaatteella -- malli voisi löytyä esimerkiksi Air Asia X:n suunnalta.

 

Tällä hetkellähän esimerkiksi lähes konkurssikypsä Austrian operoi useita lomareittejä varsin tehottomalla reittilentokalustolla.

 

Sopivia kohteita sesongin mukaan olisivat mm. Miami, Cancun, Dominikaaninen Tasavalta, Dubai. Kesän huippusesongin aikana tämä malli voisi toimia hyvinkin Bostoniin, Torontoon ja vaikkapa San Franciscoon... Ja ehkäpä joltakin Japanin "regionaalikentiltä" (Fukuoka, Sapporo, Senday ym.) Suomeen. Finnairhan operoi chartereita runsas kymmenen vuotta sitten kesäkaudella D10-kalustolla Japanista Suomeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Jos nyt ajatellaan, että A32x -sarjaa ruvettaisiin käyttämään enemmän Etelä-Eurooppaan suuntautuvilla charttereilla, niin mitenkähän tuon ääni-IFE:n puute ratkaistaan?

 

Jösses sentään, että pienestä ihmiset sitten itkevätkin. Kun nykyään on jos minkäkinlaista minikokoista läppäriä saatavilla, niin sitä voi kantaa oman IFE:n sinne koneeseen. Tai sitten voi ottaa mukaan sen paljon puhutun kirjan. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Euroopan ja Välimeren lomalennoille A319, A320 ja A321 ovat varmasti oikein sopivia koneita. Nyt Finnairilla ko. kalusto ei ole läheskään 24 h vuorokaudessa liikenteessä. Varsinkin, kun Euroopan lentoja on jouduttu supistamaan. Yöllä ainut A319-kone, joka tällä hetkellä on liikenteessä on Jekaterinburgin reitillä kolmena yönä viikossa. Jos lomalennoilla käytetään samoja koneita, jotka lentävät reittilentoja, ei lomalennoista tule erikseen pääomakustannuksia ja taitaa A319-321 olla matkustusmukavuudeltaankin parempia kuin B757. Aasian lomalentokohteisiin voidaan talvikaudella sitten lentää A330-koneella. Toivottavasti niitä on vapaana Aasian ja New Yorkin reittiliikenteestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jösses sentään, että pienestä ihmiset sitten itkevätkin. Kun nykyään on jos minkäkinlaista minikokoista läppäriä saatavilla, niin sitä voi kantaa oman IFE:n sinne koneeseen. Tai sitten voi ottaa mukaan sen paljon puhutun kirjan. :P

 

No johan sita loytyy taalla Pohjois-Amerikassa omat AVOD ruudut Embraer 170/190 koneista. Finnair sen sijaan tunkee 2-2 myos businekseen noissa koneissa, RTWn surkein lento HEL-FRA E90 OH-LKK ja muutama saksalainen vannoi ettei koskaan tallaiseen businekseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo ei prkl jos alkavat lomalentoja vääntämään noilla pikkubusseilla :thmbdn: Toivottavasti pitävät vaan viisseiskat! Tai jos pakko vaihtaa niin sitten mielummin noihin 330. Niitähän noi muutkin käyttää.. MyTravel, Air Berlin...

 

Mutta ei toi 757-300:kaan huono vaihtoehto ole... :thmbup:

 

Ja sitäpaitsi ei varmasti riitä edes kysyntään noi pikkubussit... A321 ehkä just...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jösses sentään, että pienestä ihmiset sitten itkevätkin. Kun nykyään on jos minkäkinlaista minikokoista läppäriä saatavilla, niin sitä voi kantaa oman IFE:n sinne koneeseen. Tai sitten voi ottaa mukaan sen paljon puhutun kirjan. :P

 

Haluan DC-10:n ja mikkihiirikuulokkeet takaisin heti.

 

Miika

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haluan DC-10:n ja mikkihiirikuulokkeet takaisin heti.

 

Miika

 

 

Finnair voisi harkita noita Bose QC2 (JL) tai QC3 (AA) luureja uusiin businesspenkkeihin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jösses sentään, että pienestä ihmiset sitten itkevätkin. Kun nykyään on jos minkäkinlaista minikokoista läppäriä saatavilla, niin sitä voi kantaa oman IFE:n sinne koneeseen. Tai sitten voi ottaa mukaan sen paljon puhutun kirjan. :P

Minäkin kannan kyllä iPodin mukana koneeseen, mutta silti on aina mukava selata uusia tuttavuuksia koneen audiovalikoimasta. Elokuvia en katsele, joten minun puolesta noita PTV:itä ei tarvitse missään koneessa.

 

Tosin, oma toive olisi tuollainen 50-100:n CD:n on-demand -musiikkivalikoima koneessa a la Emirates ja SQ. Siihen taitaa jo tarvita omaa ruutua, että valikoimaa voi selata ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo ei prkl jos alkavat lomalentoja vääntämään noilla pikkubusseilla :thmbdn: Toivottavasti pitävät vaan viisseiskat! Tai jos pakko vaihtaa niin sitten mielummin noihin 330. Niitähän noi muutkin käyttää.. MyTravel, Air Berlin...

 

Mutta ei toi 757-300:kaan huono vaihtoehto ole... :thmbup:

 

Ja sitäpaitsi ei varmasti riitä edes kysyntään noi pikkubussit... A321 ehkä just...

 

Eikös tuossa artikkelissa nimenomaan sanottu, että B757 on liian iso moneen kohteeseen.

Finnair hakee joustavuutta lentokalustoon

Omatoimimatkailun yleistyessä valmismatkoja tehdään myös entistä pienempiin kohteisiin, joihin nykyinen 227-paikkainen lomalentokalusto on liian suuri.

 

- Haluamme pienemmän joustavan kaluston pienempiin matkakohteisiin ja ehdottomasti tarvitaan kaukolennoilla laajarunkokalustoa, joka pystyy tarjoamaan matkustusmukavuutta ja lyhyempiä matkustusaikoja, Selänniemi kertoo.

 

Äkkseltään tuntuisi, että sopiva sekoitus reittiliikenteen A319/A320/A321:ia ja A330:ia olisi tosiaan paras. Mutta saa nähdä, miten käy. Päätöksen tekijöillä on kuitenkin paremmat faktat käytettävissä kuin meillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minäkin kannan kyllä iPodin mukana koneeseen, mutta silti on aina mukava selata uusia tuttavuuksia koneen audiovalikoimasta. Elokuvia en katsele, joten minun puolesta noita PTV:itä ei tarvitse missään koneessa.

 

Selaahan noita missa vaan. Ja AA esim kayttaa Bose QC3 normaalia 1 plugin systeemia, tuskin kannattaa finnairin yrittaa tai alkaa luurit kadita koneista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin onhan se laivaston hallittavuuden kannalta huomattavasti helpompaa jos saataisiin koko roska yhden konevalmistajan ympärille. Mädärit lähtee kohta kuitenkin ja jos 757:sta pääsee helposti eroon voisi pahimman talouskurimuksen yli selvitä ilman niitä ja siirtää lomalentoja 330-340-laivastoon tai siirtää osan lennoista vaikka Air Finlandin hoidettavaksi.

 

Sitten kun konearsenaalin laajentaminen tulee taas kaikin puolin ajankohtaiseksi hankittaisiin sopiva määrä mitä nyt sitten sattuu markkinoilla Airbussilta olemaan. 330-350. Tällöin laivastosta saadaan yhdenmukainen kautta linjan. Eiku onhan siellä vielä ne brasilialaiset marsuhäkit :-[, mutta ainakin enemmän yhtenäiseen suuntaan. Tämä taas pienentää hallinnollisia kuluja sekä koulutuskustannuksia.

 

Tylsäähän se on kuin mikä mutta ei kait sille mitään voi.

 

Finnairin lomalentojen siirtämisestä Air Finlandille on puhuttu jo 6 vuotta, siis silloin kun Air Finland perustettiin vuonna 2003.

 

Mutta saa nähdä miten käy. Itse uskon että vanhentunut 757 -kalusto kyllä jätetään syrjään.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän niitä lomalentoja jonkun verran lennetäänkin jo pikkubusseilla, minä olen lentäny Malagaan 321:llä ja meitä ennen lähti ilmaan, samaan kohteeseen, A320 tai A319. En voi nyt tarkistaa kumpi, koska olen koulussa, mutta iltapäivällä voin sen katsoa. Ja varsinkin pienemmille saarille etenkin Kreikassa lennetään aina A320/319, johtuneeko matkustajamäärästä vai kentän koosta, mutta näin Aurinkomatkojen lomaopas kertoo. Malagaanhan lennetään normisti 757:lla, mutta me olimme siellä melko aikaisin keväällä, joten lennettiin vielä 321:llä.

 

332 taitaapi olla huono vaihtoehto, koska se ei kuulemma mahdu Hesassa portille. :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tällaisina aikoina lentoyhtiön pitäisi satsata lomalennoilla mahdollisimman suureen täyttöasteeseen ja B757:lla se onnistuu parhaiten kun lennetään keskipitkiä reittejä. Onhan noissa bojoissa aika hiton pienet jalkatilat, mutta ei niissä mielestäni muuta vikaa ole. Nuoremmat ihmiset tietysti kestävät melko hyvin niillä pidemmänkin yli 6 tuntia kestävän lennon mutta vanhemmilla ihmisillä voi olla aika rankkaa, mutta saahan siellä koneessa kuitenkin jaloitella ja tuskin se muutaman tunnin istuminen pienissä tiloissa nyt lomatunnelmaa pilaa jos on lomatuulella. Tällä hetkellä maailmalta ei vain löydy sellaista konetta keskipitkille matkoille B757:n korvaajaksi. A320-perhe toimii hyvin vielä etelä-euroopan lomalennoilla, mutta ei niillä päästä samanlaiseen toimintasäteeseen kuin bojoilla, eli niillä tuo kanaria alkaa jo olla sellainen raja minne vielä juuri ja juuri voi välilaskutta lentää vaikkakin tiukkaa tekee. B737-800/900:lla on sama juttu, ei niilläkään se toimintasäde ole riittävä kuin euroopan sisäisille lennoille, niillä tuskin välilaskutta kanarialle päästään puhumattakaan jostain Egyptistä. A330 on tietysti ihan hyvä vaihtoehto, mutta onkohan se kuitenkin liian iso keskipitkille matkoille. Boeing saisi kyllä aloittaa 757:n valmistamisen uudelleen sillä kyllä maailmalla olisi tilaa keskipitkien matkojen koneelle, ihmiset kyllä lomailevat lamasta huolimatta ja eikä se lamakaan ikuisesti kestä. Mielestäni Finnairin ei kannattaisi luopua bojoista ainakaan vielä sillä ne toimivat kyllä parhaiten keskipitkillä reiteillä. Sen sijaan sinne matkustamoon voisi tehdä jotain parannuksia matkustusmukavuuden parantamiseksi. Isot airbussit pysykööt kaukolennoilla, pienemmät bussit saisi pysyä euroopan reittilennoilla ja joillakin etelä-euroopan lomalennoilla. Tietysti Finnair voisi jättää pari MD-11:sta laivastoonsa hoitamaan esim. nuo Egyptin ja Intian- sekä muut lähi-idän lennot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair voisi lentää Phuketin reitin talvikaudella reittilentoina ja myydä suuren osan paikoista matkatoimistoille. Uskoisin Eurooppa-Helsinki-Phuket -yhteydelle olevan kysyntää reittilentolipuilla matkustavista.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

... eli niillä tuo kanaria alkaa jo olla sellainen raja minne vielä juuri ja juuri voi välilaskutta lentää vaikkakin tiukkaa tekee. B737-800/900:lla on sama juttu, ei niilläkään se toimintasäde ole riittävä kuin euroopan sisäisille lennoille, niillä tuskin välilaskutta kanarialle päästään puhumattakaan jostain Egyptistä. .... Tietysti Finnair voisi jättää pari MD-11:sta laivastoonsa hoitamaan esim. nuo Egyptin ja Intian- sekä muut lähi-idän lennot.

Ihan pikku oikaisuna että esim. HEL-Hurghada on noin 3740km google earthista mitattuna ja HEL-Tenerife South(Reina Sofia) on tasan tuhat km enemmän eli 4740 km ja muut Kanarian kohteet siinä 4500-4600km.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heitän tällaisen spekulaation...

Finnair ostaa sen 49% Air Finlandista. Osa Bojoista lähtee kun leasingit päättyy, loput siirtyy Air Finlandille. Jonka jälkeen AFI lentää välimeren lomalennot. Finnair keskittyy pitkiin Aasian lomalentoihin A330-kalustolla. Joko wet-liisatulla mallia Air Europa tai sitten reittilentojen vähetessä omaa A330-kalustoa siirretään lomalentoihin.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
No johan sita loytyy taalla Pohjois-Amerikassa omat AVOD ruudut Embraer 170/190 koneista. Finnair sen sijaan tunkee 2-2 myos businekseen noissa koneissa, RTWn surkein lento HEL-FRA E90 OH-LKK ja muutama saksalainen vannoi ettei koskaan tallaiseen businekseen.

 

Omat kokemukseni "omasta" ruudusta ovat vain Deltan 757:sta viime syksyltä. Ja mitäs siitä tulikaan eniten tuojoteltua? No, lentotietoja tietenkin. :P Kuulokkeet eivät pysyneet kunnolla päässä ja ääni oli muutenkin huono. Ja ne lentotiedot oli kaikkein mielenkiintoisimmat jutut siinä kuitenkin.

 

Ilmeisesti viimeisen 25 vuoden aikana on tullut lennettyä "liikaa" sellaisissa koneissa, joissa ei ole mitään ruutuja. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omat kokemukseni "omasta" ruudusta ovat vain Deltan 757:sta viime syksyltä. Ja mitäs siitä tulikaan eniten tuojoteltua? No, lentotietoja tietenkin. :P Kuulokkeet eivät pysyneet kunnolla päässä ja ääni oli muutenkin huono. Ja ne lentotiedot oli kaikkein mielenkiintoisimmat jutut siinä kuitenkin.

Sama juttu minulla. Jos on oma ruutu, niin joko siinä on menossa musiikkivalinnat tai sitten lentotiedot. Hankin jo vuosia sitten omat Noice Cancelling -luurit, ja täytyy sanoa, että oli yksi parhaista hankinnoista, mitä on tullut tehtyä. Vaikka ei olekaan Boset, vaan Sonyt. Suosittelen hankkimaan!   Täytyisi kyllä kokeilla joskus Boseja, josko ne olisivat tuplahinnan arvoiset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään