Kirjoitettu Huhtikuu 5, 2010 Finnairin entinen DC-10 näyttäis olevan tällä hetkellä Australiassa hommissa. Tanker 911 N17085 ex. OH-LHB. http://www.cfaconnect.net.au/index.php?option=com_k2&view=item&id=1416:&Itemid=42 Jotain kuvia palopommittajista Victorvillestä. http://www.section2wildfire.com/id33.html Onko tuosta poistettu runkoteline, vai onko sen toiminta vain estetty? Finnairin DC-10:t olivat kaikki mallia DC-10-30. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 5, 2010 dc-10-30 koneen keskitelinettä pystyy käyttämään itsenäisesti eli sen voi halutessa jättää sisälle. Teline saadaan tarvittaessa maassa alas. Se, onko koneesta poistettu modifiointien yhteydessä keskitelinen, ei tuosta tietenkään selviä. On kuitenkin todennäköistä että teline on poistettu, koska koneella tuskin laskeudutaan suurilla suunnitelluilla laskeutumismassoilla. jk rev. Näkyy tuo vesitankki olevan massakeskiön ympärillä, samalla alueella kuin keskiteline. Eiköhän se teline ole pois jo tästä syystä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 7, 2010 80-luvulla kymppeihin tehtiin mittavat kainalolevy muutokset, jotta muutkin koneet pysty lentää japseihin navan kautta. Verratkaapa vanhoja kymppien kuvia ja uudempia, niin huomaatte eron siiven ja korkeusperäsimen etupuolella, sekä slateissa ja vakaajan johtoreunassa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 7, 2010 Oli ihan mielenkiintoinen tuo reitti pohjoisnavan ja Beringinsalmen kautta Tokioon ja varsinkin Tokiosta Helsinkiin. Lähtö Tokiosta vähän ennen puoltapäivää, lentoaika Beringinsalmeen reilut neljä tuntia ja aikaeroa myös olikohan neljä tuntia. Eli Beringinsalmessa olimme noin iltakahdeksalta edellisessä päivässä. Siitä neljä tuntia Pohjoisnavalle eli tämä edellisen päivän puoliyö muuttui hetkessä takaisin seuraavan päivän keskipäiväksi eli Tokiosta lähtöpäiväksi. Myös lennonjohdollisesti lento oli mielenkiintoinen. On kohtelias tapa, että lentäjät sanovat lennonjohtajalle aamun tai illan tervehdykset avauskutsussaan. Piti välillä oikein laskea, sanooko lennonjohtajalle hyvää huomenta vai hyvää iltaa, kun Tokiosta lähdön jälkeen HF-jaksolla seuraava lennonjohtaja oli Honolulussa. Beringinsalmessa olimme Anchoragen VHF-jaksoilla mutta sen jälkeen pohjoisnavalle asti lennonjohtaja oli taas Pohjois-Kanadassa ja navan ylityksen jälkeen Islantilaiset huolehtivat lennostamme. Seppo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 7, 2010 90-luvun alussa tuli käytyä kympillä Malesian Penangissa. Menolento oli suora mutta paluussa käytiin Bangkokissa tankilla kun oli kuulemma liikaa vastatuulta. Se oli myös ensimmäinen kerta kun näin koneessa tarjoiltavan kuumia pyyhkeitä. Ensiksi ihmettelin että mitä ne oikein on kun juuri oli kuulutettu ruokatarjoilusta ja ihmisille jaettiin pihdeillä jotain valkoisia höyryäviä rullia Kympeissähän oli myös ne erikoiset kuulokkeet joissa ääni kulki kumiletkua pitkin. Miten se systeemi oikein toimi? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 7, 2010 Oliko nuo Penangin matkat jonkun matkatoimiston?? Tällä hetkellä ainut suomalainen matkatoimisto penangiin on lomamatkat Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 7, 2010 Oliko nuo Penangin matkat jonkun matkatoimiston?? Tällä hetkellä ainut suomalainen matkatoimisto penangiin on lomamatkat Silloin Aurinkomatkoilla ja Finnmatkoilla oli sinne matkoja. Finnmatkat oli silloin vielä Finnairin omistama. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 7, 2010 90-luvun alussa tuli käytyä kympillä Malesian Penangissa. Menolento oli suora mutta paluussa käytiin Bangkokissa tankilla kun oli kuulemma liikaa vastatuulta. Se oli myös ensimmäinen kerta kun näin koneessa tarjoiltavan kuumia pyyhkeitä. Ensiksi ihmettelin että mitä ne oikein on kun juuri oli kuulutettu ruokatarjoilusta ja ihmisille jaettiin pihdeillä jotain valkoisia höyryäviä rullia Kympeissähän oli myös ne erikoiset kuulokkeet joissa ääni kulki kumiletkua pitkin. Miten se systeemi oikein toimi? 90-luvulla kympissä oli kuulokkeina tavalliset Sony Walkman kuulokkeet. Putkikuulokkeet olivat varmuudella käytössä Finnairin DC8 koneissa koko niiden käyttöiän. Finnairin kympeissä putkikuulokkeet taisivat olla vain turistiluokassa ja sielläkin vain joitakin vuosia. Jotenkin muistelisin että N345HC koneessa olisi olleet tavalliset kuulokkeet koko ajan. NHC oli se Japanin kymppi. Tuossa järjestelmässä minikokoiset kaiuttimet sijaitsivat käsinojissa ja niiden tuottamaa ääntä kuunneltiin kahdella ilmaputkella. jk Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 7, 2010 Silloin Aurinkomatkoilla ja Finnmatkoilla oli sinne matkoja. Finnmatkat oli silloin vielä Finnairin omistama. Ensimmaisen Kaukoidan matkani tein tammikuussa 1990 Malaysian Air Linesin DC-10:lla Helsingista Dubain kautta Penangiin ja sitten takaisin Kuala Lumpurista Penangin ja Dubain kautta. Matkanjarjestajana oli Matkapiste. Seuraavana vuonna lennot operoitiinkin sitten joka viikko ja Finnairin kympin jakoivat jo useammat matkanjarjestajat. Reittina lienee tuolloin ollut Helsinki-Penang-Bangkok-Helsinki. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 8, 2010 Seuraavana vuonna lennot operoitiinkin sitten joka viikko ja Finnairin kympin jakoivat jo useammat matkanjarjestajat. Reittina lienee tuolloin ollut Helsinki-Penang-Bangkok-Helsinki. Tuollaisen reitin itsekin joskus 90-luvun alussa lensin Finnairin kympillä mutta silloin tosin paluumatkalla tuli ohjaamosta kuulutus että kovan vastatuulen vuoksi joudumme tekemään ylimääräisen tankkauskeikan Bangkokiin josta oletin että paluu olisi normaalisti ollut suora. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 8, 2010 90-luvulla kympissä oli kuulokkeina tavalliset Sony Walkman kuulokkeet. Putkikuulokkeet olivat varmuudella käytössä Finnairin DC8 koneissa koko niiden käyttöiän. Finnairin kympeissä putkikuulokkeet taisivat olla vain turistiluokassa ja sielläkin vain joitakin vuosia. Jotenkin muistelisin että N345HC koneessa olisi olleet tavalliset kuulokkeet koko ajan. NHC oli se Japanin kymppi. Tuossa järjestelmässä minikokoiset kaiuttimet sijaitsivat käsinojissa ja niiden tuottamaa ääntä kuunneltiin kahdella ilmaputkella. jk Tuollaisia putkikuulokkeita on edelleen käytössä JAL:in kotimaan lentoja lentävissä 747-400D ja 777-300 koneissa, tuli juuri kuukausi sitten testattua moisia ja hyvin toimivat ! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla