Tumi Hämäläinen

Vekottimen tunnistustehtävä

35 viestiä aiheessa

"Vekottimella" vain ohjataan vapaasti liikkuvasta kannuspyörästä, joka ei saa tietenkään olla lukittuna konetta liikuteltaessa. Konetta työnnetään pääpyöristä ja laskutelineistä monen miehen voimalla eteenpäin kun mennään hallista pihalle. Kone työnnetään samalla lailla takaperin halliin ja taas ohjataan tuolta takaa menoa. Eli ei vedetä "vekottimella", vain ohjataan.

 

"Vekottimella" taitaa olla myös virallisempi nimikin, liittyisikö aisaan...

 

 

Jukka

 

Olisiko sitten "vekottimen" kannattajalla myös virallisempi nimi?  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko sitten "vekottimen" kannattajalla myös virallisempi nimi?  :P

 

Herra joka ainakin OH-LCH:n "vekotinta" kannattaa (eli "Speedy") on viralliselta nimeltään Pauli Fallström. Jos nyt tätä selitystä haet... ;D

 

Ja DC-3 OH-LCH on sitten aivan eri "vekotin"!

 

Jaskan vetoaisa kuulostaa muuten hyvältä.  :)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuolla Kolmosen vetoaisalla vedettiin/työnnettiin tuosta kannuksesta ja oikein rattorilla...

Oulussa 70-luvulla tuo Kolmosten ja Konnien lekohalliin/hallista työntö tehtiin Ilmailuhallituksen kunnossapitomiesten toimesta. Mekaanikko vain piti istua jarruissa koneen ohjaamossa.   

Tässä VKB:ta työnnetään "nelivetoMajurilla" (kuvan ulkopuolella). v.1973

[ attachment removed / expired ]

Tässä Majuri työnsä ääressä tälläkertaa työntämässä Konnaa.

[ attachment removed / expired ]

Markku

p.s. tässä netistä löytynyt kuva Fordson Major 4wd:

http://www.tractordata.co.uk/fordson_to_1964/pages/fordson_major_4wd/index.htm

neliveto oli kova sana talvella liukkaalla platalla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vetoaisa on hyvä nimi, mutta kun sillä nyt sitten tarinan mukaan sekä työnnettiin että vedettiin, niin laittaa miettimään...

 

Miten olisi ve-ty-aisa?  ;D

 

Muuten, tuo Markun Konna -kuva on yhdestä meikäläisen suurimmista ihannointikohteesta OH-LRH -pikinokkaKonnasta, joka Mikkelissäkin vieraili usein poikasena ollessain. Ah, mikä ilmestys... :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Markulta taas hyvät kuvat ja mainiota "rattori"-tietoa. Tuo meikäläisen kokemus täällä Vaasan hallissa rajoittuu "kolmosen" käsipelillä työntämiseen ulos, sillä "konevoima" ei mahdu halliin samalla. Koneen paikka on nurkassa ja siellä kun on pienempiä koneita ym. härveliä tiellä. Sama juttu, kun kone työnnetään aina pyrstö edellä takaisin halliin, "manpower"...

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites tuntuu että joku tässä mietti vitsinä "aisankannattaja" sanaa.

Saarijärvi jo taisi kertoa tuosta varusteitten sotkeentumisesta voitelu ym. aineisiin, käsitin että tuota veteraania käsipelillä työnnetään, tarvittaessa vedetään jne.

Muistelisin jostain lueskelleeni että kannettin havuja jotta pyörät kantaisi ja vetämällä noita kuljetettiin, siis käsipeli ja "jos" käyntikelpoinen rattori löyty, sitähän käytettiin.

Ei ollu asvalttia eikä liikaa petonkia ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, ja eihän suomalaaaainen tarvinnut ittensä lisäksi mithän konevoimaa. Perkule, jos ei liikkunu, niin Paksia huuleen ja paanalle!  ;D

 

Saksassa sotilasmahdilla lienee ollut käytössä jos jonniinmoista vetovermettä. Suomessa asian ajoi ruisleipä ja tietoisuus siitä, että meitän yli ei kävellä. Suomalainen sisu siis.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, tässähän tämä nyt selvisi: vekottimen nimi on siis kannushaarukka, ja jos ei ole moottorikäyttöistä veto/työntöapua, tarvitaan muutama ukko kehiin.

 

Kiitokset Tapiolle!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään