Ilkka Mäkelä

Varastettu kanadalainen Cessna 172 seikkaili USA:n ilmatilassa

28 viestiä aiheessa

Kanadalainen lento-oppilas, jolla kerrotaan olevan ongelmia, on ottanut luvatta käytöönsä C-172:n Thunder Bayssä ja lentänyt syvälle USA:n ilmatilaan ilman lupaa. Pilotti kieltäytyi noudattamasta kahden F-16-hävittäjän käskyjä seurata laskeutumista varten, eikä hän suostu puhumaan radioon. Matka on jatkunut läpi Wisconsinin, Illinoisin ja Missourin osavaltioiden. Koneessa kerrotaan olevan 8 tunnin toiminta-aika.

 

http://www.chicagotribune.com/news/chi-ap-wi-stolenplane,0,4366883.story

 

Veikkaanpa, että lupakirjan saaminen tyssäsi siihen  :-\ Katsotaan nyt, miten juttu päättyy, toivottavasti kone tulee laskuun ilman ongelmia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmaista mainosta näkyy saaneen Ellsinoren pikkukaupunki, 360 asukasta, Gatorade jota kaveri joi pidätettäessä, ja pikkukauppa Simmons Grocery & Hardware, josta kaveri olisi ostanut muutakin kuin juomaa, mutta rahat loppuivat, ja poliisit veivät pois. Surullinen tapaus, kun ei ollut rahaakaan limupullon hintaa enempää.

 

http://edition.cnn.com/2009/US/04/07/stolen.plane.pilot/index.html?iref=mpstoryview

 

Kanadalaisen lentokoulun tapana on näköjään ollut pitää avaimet koneessa sisällä koko ajan, joten kaverin tarvitsi vain hypätä koneeseen sisään. Ei kai niin tehdä missään päin Suomen valtakuntaa? Vaikka koneiden ovilukot ovat kokemuksen pohjalta usein rikki, niin käynnistysavaimien pitäminen koneessa ei kuullosta kovin järkevältä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kanadalainen lento-oppilas, jolla kerrotaan olevan ongelmia,

 

Tuskin kaverin ongelmat ainakaan vähenevät tuolla tempauksella... ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin kaverin ongelmat ainakaan vähenevät tuolla tempauksella... ::)

 

Tai sitten tuo oli juuri sitä mitä kaveri on aina halunnut tehdä ja nyt on hyvä ja levollinen olo  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä kaveri oli katsonut liian monta kertaa oman lentokoulunsa YouTube-videota, jossa laulun sanat menevät "I want to get away, fly away, .. to anywhere I please"  :P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...Gatorade jota kaveri joi pidätettäessä...

 

Väärä valinta. Red Bull olisi antanut siivet. Maailma on tyly.

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tuo pisti silmääni: "A North American Aerospace Defense Command spokesman has said that the pilot knew the F-16s were off his wing, but did not respond despite repeated attempts to reach him on every frequency possible. "

 

Mahtoivatko tosiaan rullata läpi kaikki kanavat, voi onko jotain mahdollisuutta havaita lähellä olevasta koneesta, mille jaksolle toisen koneen radio on viritetty ? Eikös tutkanpaljastimien toiminta perustu jotenkin vastaanottimen lähettämään radiosäteilyyn ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo pisti silmääni: "A North American Aerospace Defense Command spokesman has said that the pilot knew the F-16s were off his wing, but did not respond despite repeated attempts to reach him on every frequency possible. "

 

Mahtoivatko tosiaan rullata läpi kaikki kanavat, voi onko jotain mahdollisuutta havaita lähellä olevasta koneesta, mille jaksolle toisen koneen radio on viritetty ? Eikös tutkanpaljastimien toiminta perustu jotenkin vastaanottimen lähettämään radiosäteilyyn ?

 

Periaatteesa on mahdollista lähettää kaikilla kanavilla yhtäaikaa, mutta mahtaneeko heillä olla tuollaisia laitteita koneissaan.

Ja kaverin lähetystaajuuden mittaaminen on yksinkertainen juttu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kaverin lähetystaajuuden mittaaminen on yksinkertainen juttu.

 

Lähetystaajuuden, juu. Mutta entä jos kaveri ei lähetä mitään ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähetystaajuuden, juu. Mutta entä jos kaveri ei lähetä mitään ?

 

Eipä taida nykyradioista saada paljon välitaajuuksia mitattua ainakaan lentoetäisyydeltä.

Ja voihan olla että kaveri oli vieläpä sulkenut radiot kokonaan.

TurboMegafoni olisi toiminut paremmin.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä taida nykyradioista saada paljon välitaajuuksia mitattua ainakaan lentoetäisyydeltä.

Ja voihan olla että kaveri oli vieläpä sulkenut radiot kokonaan.

TurboMegafoni olisi toiminut paremmin.  ;D

 

Heh ! Kunnon ämyrit hävittäjiin. Ja niistä voisi soittaa myös Wagnerin "Valkyriat" tarvittaessa... ;D

 

Mutta vielä noihin välitaajuuksiin. Miten tutkanpaljastimen paljastimet sitten toimivat ? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta vielä noihin välitaajuuksiin. Miten tutkanpaljastimen paljastimet sitten toimivat ? ???

 

Tutkanpaljastimen paljastin kuuntelee tutkanpaljastimen paikallisoskillaattorin taajuutta. Sitä vuotaa paljastimesta pihalle riittävästi jotta se voidaan havaita.

Tai siis vuoti vielä joskus. Nykyään on muutettu taajuutta ja paljastimen paljastimet eivät sitä havaitse. Tosin poliisillakin on jo uusia... jne.

Eli aikamoinen kissa ja hiiri-leikki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tutkanpaljastimen paljastin kuuntelee tutkanpaljastimen paikallisoskillaattorin taajuutta. Sitä vuotaa paljastimesta pihalle riittävästi jotta se voidaan havaita.

Tai siis vuoti vielä joskus. Nykyään on muutettu taajuutta ja paljastimen paljastimet eivät sitä havaitse. Tosin poliisillakin on jo uusia... jne.

Eli aikamoinen kissa ja hiiri-leikki.

 

Niin, eikös tuollaista tekniikkaa voisi soveltaa sitten karkulaislentokoneidenkin taajuuden paljastamiseen ? Vaikka tosin niitä lienee sen verran harvassa, ettei ihan jokaista hävittäjää kannata tuolla kuormittaa... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, eikös tuollaista tekniikkaa voisi soveltaa sitten karkulaislentokoneidenkin taajuuden paljastamiseen ? Vaikka tosin niitä lienee sen verran harvassa, ettei ihan jokaista hävittäjää kannata tuolla kuormittaa... :P

 

Se miksi toi toimi vanhojen tutkanpaljastimien kanssa oli se, että niiden paikallisoskillaattori oli aika kehnosti tehty. Se vuoti paljon ryönää taivaalle. Luulen että lentokoneradioissa on tuonkin tekemiseen panostettu hiukan enemmän eikä sen havaitseminen matkan päästä ole enää ollenkaan niin helppoa. Kyllähän nykyään on tutkanpaljastimiakin joissa paikallisoskillaattori on suodatettu ja suojattu niin hyvin ettei se enää juuri säteile ulospäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TV1:n uutisten mukaan kyseessä oli yksipaikkainen Cessna 172. Lienee hyppyversio  ;D ;D

 

 

 

Heh. Yksipaikkainen hyppykone?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kanadalaisen lentokoulun tapana on näköjään ollut pitää avaimet koneessa sisällä koko ajan, joten kaverin tarvitsi vain hypätä koneeseen sisään. Ei kai niin tehdä missään päin Suomen valtakuntaa? Vaikka koneiden ovilukot ovat kokemuksen pohjalta usein rikki, niin käynnistysavaimien pitäminen koneessa ei kuullosta kovin järkevältä.

 

Missä päin suomen valtakuntaa sitten pidetään koulukoneiden ovet lukossa ja avaimet kassakaapissa? Sillä, onko avain koneessa vai toimiston seinällä roikkumassa, ei niin hirveästi ole merkitystä sen koneen "anastettavuuden" kannalta (varsinkin tapauksessa, jossa teon suorittaa henkilö, joka on ennenkin samalla laitteella samassa koulussa lennellyt).

 

ps. jos avaimet ei olisi olleet koneessa sisällä, kaverin olisi tarvinut repästä johdot irti virtalukosta ja löytää oikea piuha, jotta startti rupiaa pyörittämään. Tai jos tämä olisi liian vaikeaa, niin vetää johdot irti ja käydä heittämässä moottori lavasta käyntiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään