Juha Paulavuo

Turkinpojjaat väärälle kentälle

22 viestiä aiheessa

Turkish Airlinesin  Bojo "erehtyi"  tänään kentästä Georgiassa, Tbilisin kentän sijaan kone laskeutui 17 kilometrin päässä olevaan lentotukikohtaan.

 

reuters

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastaava tapaus on ollut lähellä myös Suomessa 23.05.1991, kun Helsinki-Vantaan kiitotietä lähestymässä ollut turkkilaisen TUR European Airwaysin Boeing 727-200 TC-RUT meinasi laskeutua Helsinki-Malmille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan normi meininki. Ei se mitään jos vähän erehtyy kentästä. Pääasia, että pääsee maahan ehjänä. Voihan ne matkustajat kuljetella bussilla tai jollain sinne oikealle määräkentälle. Hyvä, ettei käyny niinkuin Amsterdamissa vähän aikaa sitten.

 

Eikai nuo viranomaisetkaan tuosta hernettä nenään vetäse? Laitetaan vaan tankit täyteen ja pilotit uudelleen taivaalle. Ei niitä raportteja kukaan jaksa kirjoitella tai lukea - paitsi suomessa  :)

 

Ja matkustajien ja muidenkin osallisten pitäisi olla ehdottoman hiljaa - muuten hyvä yhtiön maine voi alkaa tummua...ja ainakaan ketään ei saa sanoa nimeltä  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikohan tuollakin "mystinen blondi" ohjaamossa laskun aikana, kuten spekuloitiin täällä ? ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menkääpä google earthiin ja lyökää hakuun Tbilisi. Molemmat kentät ovat kaupungin kaakkoispuolella. Kansainvälisellä on kiitotie 31 ja sotilaskentällä kiitotie 32 ja molemmat ovat ilmasta katsoen rullausteineen kaikkineen saman näköisiä ja siis kiitotiet lähes samansuuntaiset.

 

Lähestyttäessä kaakosta päin sotilaskenttä on lähestymisreitin varrella eikä kenttien välinen etäisyys ole 17 km vaan 7,5 km, joten on joissain tilanteissa mahdollista erehtyä. Toisaalta, kv. kentällä on ILS ja jos se toimi, niin sen olisi kyllä pitänyt näyttää, että oltiin menossa väärälle kentälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Ryanairinkin kone kerran laskeutunut väärälle kentälle, ja sitten piti poistaa koneesta penkkejä, että saatiin kone tarpeeksi kevyeksi että se saatiin ilmaan "väärän" kentän lyhyeltä kiitotieltä? ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Ryanairinkin kone kerran laskeutunut väärälle kentälle, ja sitten piti poistaa koneesta penkkejä, että saatiin kone tarpeeksi kevyeksi että se saatiin ilmaan "väärän" kentän lyhyeltä kiitotieltä? ::)

 

Taisi tapahtua Irlannissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missäs Finn-Airin MD-11 laskeutuikaan väärälle kiitoradalla? Jep, normi härmä-meininki..

Juha

Miamissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän asiaan tuskin vaikuttaa.

Vieläköhän siellä säästetään sähköä. LJ kysyi minkälaisen lähestymisen aiot tehdä?

ILS.

LJ , miettii pitäisi varmaan panna ILS päälle. Siinä menee tovi.

Kestää yllättävän kauan ennekuin ILS:ään voi luottaa. Vedimme kerran uusiksi tämän takia.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastaava tapaus on ollut lähellä myös Suomessa 23.05.1991, kun Helsinki-Vantaan kiitotietä lähestymässä ollut turkkilaisen TUR European Airwaysin Boeing 727-200 TC-RUT meinasi laskeutua Helsinki-Malmille.

Jos on laskeutumassa EFHK:n kiitotielle 33, niin Malmin kenttähän sijaitsee lähestymisreitin varrella. Silloin on todellakin riski laskeutua väärälle kentälle jos on vielä huono sää, kun Malmin kenttä ilmestyy näkyviin ja huonolla näkyvyydellä ei näy EFHK:ta. Onneksi mittarinäyttämät(eli vorrin radiaalit ja etäisyystiedot) eivät valehtele. Joten aika pieni riski on nykyaikana laskeutua vahingossa Malmille tehtäessä lähestymistä EFHK:n kiitotielle 33. Mutta tästähän vielä varoitetaan kiitotie 33:n lähestymiskartoissa tekstillä: "Helsinki-Malmi airport lies under final approach course 4nm before threshold 33 and can be mistaken for Helsinki-Vantaa". Joten aika pieni on riski erehtyä enää nykypäivänä.  https://ais.fi/ais/eaip/fi/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Ryanairinkin kone kerran laskeutunut väärälle kentälle

 

Ryanairin lento mutta kone miehistöineen taisi olla leasattu. Mutta väärälle kentälle matkustajat jokatapauksessa päätyivät.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Ryanairinkin kone kerran laskeutunut väärälle kentälle, ja sitten piti poistaa koneesta penkkejä, että saatiin kone tarpeeksi kevyeksi että se saatiin ilmaan "väärän" kentän lyhyeltä kiitotieltä? ::)

Muistelen kauan sitten jostakin lukeneeni, että myös Spantax olisi laskeutunut Hampurissa vahingossa aivan liian lyhyelle kiitoradalle väärällä kentällä. Kun tämä foorumi on pullollaan asiantuntijoita, joku tiennee tähänkin oikean vastauksen? Kiitos!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelen kauan sitten jostakin lukeneeni, että myös Spantax olisi laskeutunut Hampurissa vahingossa aivan liian lyhyelle kiitoradalle väärällä kentällä. Kun tämä foorumi on pullollaan asiantuntijoita, joku tiennee tähänkin oikean vastauksen? Kiitos!

En tiedä, mutta onneksi on KVQ.

Saksan wikipediasta Spantax

Am 31. Mai 1967 fand ein Demonstrationsflug u. a. mit Journalisten und Vertretern von Reiseunternehmen von Palma de Mallorca nach Hamburg statt. Insgesamt waren 128 Passagiere und 9 Besatzungsmitglieder an Bord. Um die Zuverlässigkeit seiner Gesellschaft zu beweisen, flog der Chef höchstpersönlich die Coronado. Im Anflug auf Hamburg allerdings verwechselte er die 3000 Meter lange Landebahn 05 des Hamburger Flughafens Fuhlsbüttel, für die ihm bereits die Landeerlaubnis erteilt worden war, mit der damals nur 1360 Meter langen Werkspiste der Hamburger Flugzeugbau GmbH (HFB) in Hamburg-Finkenwerder (heute EADS-Airbus) und kam nur wenige Meter vor Ende der für den Jet viel zu kurzen Piste zum Stehen. Die Passagiere kamen mit dem Schrecken davon und wurden mit Bussen zum anderen Flughafen gefahren, während die danach weitgehend von Ballast und Kerosin befreite Coronado leer Richtung Fuhlsbüttel abhob und dort – zur Erleichterung der Towerbesatzung, die zunächst an einen Absturz glaubte – deutlich verspätet landete. Dieser Zwischenfall brachte ihr unter Linienpiloten den Spottnamen "Finkenwerder-Airlines" ein, weil sie als einzige Liniengesellschaft jemals Finkenwerder angeflogen hat.

Babelfish käännös

To 31. May 1967 took place a demonstration flight among other things with journalists and representatives of travel enterprises of Palma de Mallorca to Hamburg. Altogether were 128 passengers and 9 crew members on board. In order to prove the reliability of its society, the boss flew maximumpersonally the Coronado. In the approach on Hamburg however it confounded the 3000 meters long runway 05 Hamburg airport of the Fuhlsbüttel, for which landing permission had been already given to it, with that at that time only 1360 meters is enough for work runway that Hamburg aircraft construction GmbH (HFB) in Hamburg-Finkenwerder (today EADS airbus) and came only few meters before end for the jet much to short runway to a halt. The passengers got off the fright and buses on the other hand airport were driven, while the Coronado liberating thereafter to a large extent from ballast and kerosene took off empty direction Fuhlsbüttel and there - to the relief of the Towerbesatzung, which believed first in a crash - clearly late landed. This incident brought her among line pilots the mockery name " Finkenwerder Airlines" , because it ever approached as an only line company Finkenwerder.

Saksan Wikipediasta "Hamburg-Finkenwerder"

1967 verwechselte der Pilot einer Convair CV 990 eine Landebahn des Internationalen Flughafen Hamburgs in Fuhlsbüttel mit der zum damaligen Zeitpunkt nur 1360 m langen Landebahn von Hamburg Finkenwerder und brachte die Maschine gerade noch vor dem Ende der Bahn zum stehen.

Babelfish käännös:

1967 confounded the pilot of a Convair CV 990 a runway international airport of Hamburg in Fuhlsbüttel with at the time at that time only 1360 m the long runway of Hamburg Finkenwerder and still brought the machine straight before the end of the course to.

Freewebs.com Spantax yhtiöstä

1967

Spantax became the first Spanish independent airline to introduce jets into service. The first Convair CV990 was introduced into service.

This is also the year of Rudi Bay’s famous landing in Hamburg Finkenwerder.

PPrune.org käyty keskustelu vahvistaa tapahtuman

kuten myös Wigs900.com keskustelu

jos ja kun edellä mainitut tiedot näyttävät pitävän paikkansa, niin

 

31.05.1967 Convair CV 990 laskeutui Hamburh Finkenwerder Rudi Bay'n lentämänä.

Finkenwerder Airlines oli syntynyt ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikohan tuollakin "mystinen blondi" ohjaamossa laskun aikana, kuten spekuloitiin täällä ? ::)

 

Tuon "kottarainen hytissä" muistan myös kuulleeni uutisista  ;D. En vain muistanut lentoyhtiötä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään