Jukka Takamaa

Aksiaalimäntämoottoria demonstroidaan asiakkaille.

34 viestiä aiheessa

...justhinsa niin...nunnuka nunnuka luillaa lui !..pääthimmä naima-aslakin kanssa lenthää ylisoonisesti..pierase sinä...niin mä sytytän.

 

:'(

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

Onks toi se putki mitä pitkin se suolikaasu sitte kulkee?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On nimenomaan potkurin voimalla..koska kone ei kahdella suikumoottorilla päässyt sinne. Kyse oli eri koneesta.

Semmosta "eri konetta" ei oo vielä keksittykkään...

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä en pidä muuten Ari siitä, että joka jumalan kerta alat alatyyliin solvata asioita jotka tiedän sinua paremmin..kuten tämä äänennopeuden ylitys F-88B:llä jne. Koko pienen lekon suunnittelu on sun sontaa täynnään.  :thmbdn:

 

Kiitoksia, Jukka, tästä yksityisviestistä.

Mikäli jotain tiedät, pidät sen kyllä hyvin piilossa.

 

ps. modet voi poistaa viestin jos niin katsovat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi Jukka jos nakkelin huumoriani sopimattomaan paikkaan, en ole ilkeä ihminen enkä halua kenenkään pahoittavan mieltänsä minun takiani.

Heittoani ispiroi nopea näkemykseni tuosta yliäänen nopeudesta lisättynä 400MPG:llä.

 

ps. Enkä muuten ole mikään lappalainen vaikka olenkin kirjoitellut tuosta hajasijoittamisesta vähän siihen tyyliin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve,

 

Heitän suosiolla hieman OT puolelle mutta topikkia silmäillessäni heräsi kysymys. Nimittäin jos olen oikein ymmärtänyt kun olen noita moottoritekniikan mystisiä koloja tonkinut että potkurin rajoitus tulee siinä että tip-speed ei passaa olla supersooninen eli >M1.00. Tip-speed on siis rajoitettu tyyliin M.99? Näin siis matkustajakoneissa ála ATR tahi Suappi.

 

Jos tip-speed halutaan supersooniseksi niin potkurin tulee olla "ducted". Silloin mennän jettipuolelle jossa tip-speed ei ole rajoittava tekijä.

 

Pitääkö yllämainittu käsitykseni paikkaansa?

 

Ja jos pitää niin miten on mahdollista ajaa supersoonista nopeutta koneella jonka potkurin nopeus tulee kuitenkin olla sooninen? Valaiskaa! :thmbup:

 

-tuomo

PS. Harvinaisen vaikeaa vääntää näitä asioita suomen kielelle kun tulle opiskeltua asioita Lontoon murteella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve,

 

Heitän suosiolla hieman OT puolelle mutta topikkia silmäillessäni heräsi kysymys. Nimittäin jos olen oikein ymmärtänyt kun olen noita moottoritekniikan mystisiä koloja tonkinut että potkurin rajoitus tulee siinä että tip-speed ei passaa olla supersooninen eli >M1.00. Tip-speed on siis rajoitettu tyyliin M.99? Näin siis matkustajakoneissa ála ATR tahi Suappi.

 

Jos tip-speed halutaan supersooniseksi niin potkurin tulee olla "ducted". Silloin mennän jettipuolelle jossa tip-speed ei ole rajoittava tekijä.

 

Pitääkö yllämainittu käsitykseni paikkaansa?

 

Ja jos pitää niin miten on mahdollista ajaa supersoonista nopeutta koneella jonka potkurin nopeus tulee kuitenkin olla sooninen? Valaiskaa! :thmbup:

 

-tuomo

PS. Harvinaisen vaikeaa vääntää näitä asioita suomen kielelle kun tulle opiskeltua asioita Lontoon murteella.

 

No ilmeisesti ei mitenkään voi päästä ylisooniselle alueelle jos potkuri on alle äänennopeuden. F-88B saavutti äänennopeuden 30 asteen syöksyssä käyttäen kahta suihkumoottoria ja yhtä potkuriturbiinia jossa lavat saavutti äänennopeuden 15% ylityksellä ( mach 1.15 ).

Lontoo on hyvä paikka. Olin siellä keväällä vuosi sitten.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

Onks toi se putki mitä pitkin se suolikaasu sitte kulkee?

 

Meinaat sitten, että ultrallakin pitäis päästä äänenopeuden yli ?  ???

 

PS: Ihmeellistä, ettei herra Siltavuori erota privaa yleisestä. Mutta ilmeisesti asia koski Ari Siltavuoreen ja tarkistin asian...se olikin Ari Kataja joka kommentoi 88 sivuisessa megathreadissä ( tosin asiallisin kommentein ). Pahoitteluni Ari Siltavuori..onhan selvää että kaikkia kommentoijia ei voi muistaa. Sulta ei ollut kommentin kommenttia yhdessäkään ko.suunnittelu  threadissä.

 

Eli siis potkurihan on kuin siipi ja siivellä on nostovoima..se usein unohdetaan kun potkureita tutkitaan. Toki 90% hyötysuhde ja jopa 80% hyötysuhde ovat myös tosiasioita potkurikoneen taloudellisuuskeskustelun yhteydessä. Oliko vielä jotain mitä halusit tietää potkurista, joka on ollut sinulle aiemmin tuntematonta asiaa ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Semmosta "eri konetta" ei oo vielä keksittykkään...

Markku

 

Täytyy antaa tässä periksi...konehan käytti myös maan vetovoiman kiihtyvyyttä hyväkseen..siis F-88B. Samaan hengenvetoon voidaan kuitenkin sanoa, että äänivalli on ylitetty potkuriturbiinilla varustetulla suihkarilla.

 

Anteeksi Jukka jos nakkelin huumoriani sopimattomaan paikkaan, en ole ilkeä ihminen enkä halua kenenkään pahoittavan mieltänsä minun takiani.

Heittoani ispiroi nopea näkemykseni tuosta yliäänen nopeudesta lisättynä 400MPG:llä.

 

ps. Enkä muuten ole mikään lappalainen vaikka olenkin kirjoitellut tuosta hajasijoittamisesta vähän siihen tyyliin.

 

Niin se 400 mpg ei liity tähän yliääni keskusteluun mitenkään..paras MPG ( MAX koneella ) on jossain 120-145 km/t paikkeilla n.15-20% teholla ajettuna. Voi olla että 400 on liikaa, mutta 110 luokaa on DA-11 MPG ja siinä pieni siipi ja landarit ulkona. Joten ainakin 200 mpg:tä on syytä odottaa ( laskin tavoitetta kun otin alennusvaihteen suoran vedon sijaan...vaikuttaa potkurin asentoon suhteessa menosuuntaan..en tingi lento-ominaisuuksista ).

 

Tosin koneen tarvima rahoitus puuttuu melkein kokonaan ja itsekin olen ollut käytännöllisesti katsoen ilman duunia jo kohta vuoden. Alkaa olla vitsit vähissä ja ajat on kovat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ilmeisesti ei mitenkään voi päästä ylisooniselle alueelle jos potkuri on alle äänennopeuden. F-88B saavutti äänennopeuden 30 asteen syöksyssä käyttäen kahta suihkumoottoria ja yhtä potkuriturbiinia jossa lavat saavutti äänennopeuden 15% ylityksellä ( mach 1.15 ).

 

Eli toisinsanottuna potkurin avulla ei menty machin yli? Jos oikein ymmärsin niin potkurin lavat on ilmeisesti käännetty 0-asteen kohtauskulmaan (feather) ja pukattu liekki pepussa suihkuturbiinin ja ystävämme gravitaation voimalla yli machin?

 

Olen juuri tulossa opinnoissani kohtaan jossa käsitellään sonic-boomia ja supersoonista ilmavirtaa muutenkin joten ehkä valaistun tästä myöhemmin myös itse.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinkahan monta kertaa näistä lentokonesuunnittelukinasteluista on sanottu. Enää ei tarvinne sanoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.