Tumi Hämäläinen

Mersun ohjaamoon?

95 viestiä aiheessa

Mistä niitä suhteita voi ostaa?

 

Ilmeisesti Keski-Suomen Ilmailumuseosta kun tuo Suomen Ilmailumuseon 109 on hieman ollut heikossa hapessa.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täsmennätkö, Martti, hiukan? Mikä se on se huono happi tässä tapauksessa?

 

Voit olla, että istuutuessa istuin menee pohjan läpi n.s. "huonon hapen" (= merenpohjassa olon) takia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyisi varmaan kaveerata joidenkin asiasta vastaavien kanssa :) Minä onnistuin luikauttamaan kylmät tyypit Utin Mersuun silloin kun se oli Vinnairilla maalattavana ja pääsin ihan pikkisen osallistumaan projektiin. Jännä pelihän se oli. Mutta oikeastaan kommentoinnin syy oli ihmetellä, minkä sorttisia huoltotoimia museokoneisiin tehdään, kun olin torstaina ohi ajaessani näkevinäni kyseisen Utin vitriini-Mersun peltien olevan levällään ja jonkun hahmon pyöriskelevän konehuoneen liepeillä. Fiksumpi asianharrastaja olisi tietysti pysähtynyt ja mennyt katsomaan, muttei sitä nyt tullut hyvässä vauhdissa olevaa reissua keskeytetyksi.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...Mutta oikeastaan kommentoinnin syy oli ihmetellä, minkä sorttisia huoltotoimia museokoneisiin tehdään, kun olin torstaina ohi ajaessani näkevinäni kyseisen Utin vitriini-Mersun peltien olevan levällään ja jonkun hahmon pyöriskelevän konehuoneen liepeillä. Fiksumpi asianharrastaja olisi tietysti pysähtynyt ja mennyt katsomaan, muttei sitä nyt tullut hyvässä vauhdissa olevaa reissua keskeytetyksi.

 

Niin, ne laittaa Mersua lentokuntoon.  ;D

 

Oikeasti minulla on ollut haave päästä istumaan Mersun ohjaamoon jo Korkkariajoista lähtien. Ei varmaan olisi mikään mahdoton juttu järjestää istuntoja vaikkapa Tikkakoskella tai Utissakaan pienestä maksusta. Tuskin monikaan ohjaamoon istuutuva rikkoo paikkoja tai alleen kuseksii. Tai, no, en nyt ole varma sittenkään... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei varmaan olisi mikään mahdoton juttu järjestää istuntoja vaikkapa Tikkakoskella tai Utissakaan pienestä maksusta. Tuskin monikaan ohjaamoon istuutuva rikkoo paikkoja tai alleen kuseksii. Tai, no, en nyt ole varma sittenkään... ;)

 

Koska museolaitteet eivät kestä ylenpalttista käyttöä niin "käyttäjät" pitäisivät olla jotenkin valittu. Millä perusteella valinta suoritetaan? Arvalla vai rahatukolla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rahatukolla tietenkin. Mullon.

 

Mulla ku ei oo ni tehdään semmonen diili, että laitat mulle rahatukon, ni rupeen tutkimaan asiaa  ;D

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla ku ei oo ni tehdään semmonen diili, että laitat mulle rahatukon, ni rupeen tutkimaan asiaa  ;D

 

Ei kun mä hoidan homman itse ilman välikäsiä.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Allekirjoittanut on nuorena miehenä päässyt 1970-luvun alussa MT-507:n kabiiniin tunnelmoimaan ja rehellisesti isäukon suhteilla, silloin kun kone oli Karlstossa reparoitavana - oli hianoo.

 

Arvaa oliko yhtään kameraa seutukunnalla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oulun innokkaat mallarit kävi tutustumassa silloin vielä Rissalaan säilöttyyn MT-507:n 24.5.1975.

Kone oli tuotu ulos valokuvattavaksi ja....

[ attachment removed / expired ]

Oli meikäläisen 182cm:lle hieman ahdas paikka.

[ attachment removed / expired ]

hieno kokemus!

Markku

p.s. eikä ollut aivan turha reissu: Syntyi Sorsa, Hietala, Lehmuskallio tiimin voimin "pienoisMALLI spesial no4 Messerschmitt Me 109G" 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voihan vietävä! Hieno kokemus varmaan - kelle se on tärkeää. Yritän kyllä jotain kautta päästä istumaan Mersuun joskus jollakin konstilla. Olisikohan jossain päin mualimata myynnissä tuommoinen 109? Mallilla ei niin väliä... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Swiblon mersu on myynnissä (109 G-6 täydellinen projekti), naurettavat 400 000 euroa. Ei paha rahatukkomiehille!

 

Heh, no tuohan voisi sattua budjettiin! Jonkun toisen budjettiin... :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Swiblon mersu on myynnissä (109 G-6 täydellinen projekti), naurettavat 400 000 euroa. Ei paha rahatukkomiehille!

 

On tuo hinta tuosta romusta järjetön, jopa Liliukselle ja muille Fortumin hallitsijoille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei varmaan olisi mikään mahdoton juttu järjestää istuntoja vaikkapa Tikkakoskella tai Utissakaan pienestä maksusta. Tuskin monikaan ohjaamoon istuutuva rikkoo paikkoja tai alleen kuseksii. Tai, no, en nyt ole varma sittenkään... ;)

 

Äärimmäisen huono idea. Yleisökäytössä koneet tuhoutuisivat vähitellen vääjäämättömästi. Ehkä jonkun museon kannattaisi rakentaa 1:1 kopio mersun ohjaamosta yleisökäyttöön? Alkuperäisiä ohjaamokomponentteja löytyy edelleen aika paljon, eikä replika olisi niin herkkä yleisön tekemille tuhoille.

 

Jos Mersun ohjaamoon pääseminen kiinnostaa, ei muuta kuin kaunis ja kohtelias kirje Uttiin ja Tikkakoskelle, ja odottaa mitä vastaavat. Vaikeaa se voi olla. Helpointa olisi ehkä ottaa yhteyttä jonkun lentävän mersun omistajaan maailmalla, ja sopia vierailu. Samalla saattaisi saada asiantuntija tietoa koneella lentämisestä.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitin oikeastaan, että voisi olla vaikkapa muutaman kerran vuodessa "teemapäivä", jolloin ohjaamoon voisi käydä tutustumassa - kohtuumaksusta tietenkin. Mukana olisi koko ajan museon puolesta valvoja joka tsekkaa, ettei penkkiin yritä punnertaa itseään epäsopivainen henkilö, ja ettei vekottimelle aiheuteta vahinkoa. Ei normaali istuutuminen jakkaralle, ja pienimuotoinen vipujen näpertely laitetta riko tai edes kuluta liiemmin. Tai sitten on tehty tooodella heikko sotakone.

 

Kokispurkki kourassa tai sätkä suupielessä ei tietenkään kabiiniin kavuta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei normaali istuutuminen jakkaralle, ja pienimuotoinen vipujen näpertely laitetta riko tai edes kuluta liiemmin. Tai sitten on tehty tooodella heikko sotakone.

 

Suomen Ilmailumuseon DC-3:een pääsi muistaakseni viime vuonna ensimmäistä kertaa yli vuosikymmeneen. Koneen ohjaamo on täysin eri luokkaa, mutta kulutus näkyi jo. 80 kg ihmistä 1/4 kokoiseen 109:in ohjaamoon niin jo 50 ihmistä vuodessa rikkoo takuuvarmasti jotain sieltä. Kannatan ideaa, että rakennettaisiin mielummin uusi istuttava ohjaamo varasto-osista jos tärkeintä on kokeilla miltä se tuntuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Ilmailumuseon DC-3:een pääsi muistaakseni viime vuonna ensimmäistä kertaa yli vuosikymmeneen. Koneen ohjaamo on täysin eri luokkaa, mutta kulutus näkyi jo. 80 kg ihmistä 1/4 kokoiseen 109:in ohjaamoon niin jo 50 ihmistä vuodessa rikkoo takuuvarmasti jotain sieltä. Kannatan ideaa, että rakennettaisiin mielummin uusi istuttava ohjaamo varasto-osista jos tärkeintä on kokeilla miltä se tuntuu.

 

Ensinnäkin, mahtaisiko löytyä "varasto-osia" niin paljoa, että saataisiin aikaiseksi ihan - tai lähes - oikeanlainen ohjaamo? Ja toisekseen, istuminen kokonaisessa koneessa on tietenkin ihan eri juttu jo ohjaamon korkeuden (maasta) ja asennon (viisto) vuoksi. Tottakai "moduli" voidaan asettaa täsmälleen samanlaiseen asentoon, mutta on vähän muovinen meininki. Autenttista ohjaintuntumaakin olisi hieno kokeilla. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään