Ilkka Mäkelä

Beaver putosi, 5 kuoli, Kanadan viranomaisia ei kiinnosta tutkia

13 viestiä aiheessa

Jokseenkin erikoinen tarina: 28. helmikuuta 2005 neljä metsuria lähti tavanomaiseen tapaan työmatkalle työnantajan tilaamalla kelluke-Beaverilla Kanadan länsirannikolla British Columbiassa. Kone ei saapunut määränpäähänsä ja sitä etsittiin kolmen päivän ajan, ja lopulta löydettiin vedestä yhden metsurin ruumis, mutta koneesta ei jälkeäkään. Seuraavana päivänä poliisi (RCMP) tuli siihen tulokseen, että ei enää kiinnosta, ja etsinnät lopetettiin. Tutkintaviranomainen TSB otti sen kannan, että jaaha, kone on kateissa ja tuskin löytyy, kirjaten tapauksen alimpaan incidenttiluokkaan numero 5.

 

Neljä vuotta on kulunut, ja TSB:n sivuilta on edelleen turha etsiä onnettomuusraporttia koneesta C-GAQW, vaikka 5 ihmistä (metsurit ja pilotti) menehtyi. Kahdella yksityisellä sivustolla asia on noteerattu:

 

http://www.baaa-acro.com/Fiches%20d%27accidents/2005/C-GAQW.htm

 

http://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=23212

 

Uhrien omaiset eivät kuitenkaan luovuttaneet helpolla, vaan maksoivat omista varoistaan yli 100000 dollaria ja tilasivat tutkimusaluksen etsimään koneen hylkyä merenpohjasta luotaamalla sekä yksityisen onnettomuustutkijan tekemään raporttia. Kone löytyi lopulta ja nostettiin ylös, kuitenkin ilman moottoria, joka oli irronnut koneen pudotessa veteen. Koneen hylystä ei kuitenkaan löydetty lisää menehtyneitä, joten 4 mukanaolleista on jäänyt kateisiin.

 

http://www.ctv.ca/servlet/ArticleNews/story/CTVNews/20070426/wfive_plane_070428/20070429?hub=WFive

 

Vielä hylyn nostamisen jälkeenkin TSB on ollut sitä mieltä, että kone putosi huonon sään ja pilotin virheen takia, eikä moottoria kannata nostaa mahdollisen vian selville saamiseksi. Omaiset ovat aloittaneet varsin mittavan kampanjan ensinnäkin todellisen syyn selvittämiseksi, toisekseen saadakseen edes jonkin viranomaisen suorittamaan kunnollisen tutkimuksen ja kolmanneksi, parantaakseen työmatkoja tekevien ihmisten turvallisuutta. 4 vuotta myöhemmin asia on kuitenkin edelleen puimatta loppuun. Työsuojeluviranomaiset väittävät, että tutkinnan avaaminen olisi pitänyt tehdä viimeistään yhden vuoden kuluessa onnettomuudesta. Coroner (kuolemansyyntutkija) ei ole ottanut kantaa. TSB:tä ei edelleenkään ole kiinnostanut.

 

Yhden menehtyneen leski, Kirsten Stevens on ryhtynyt ajamaan turvallisuusasiaa täyspäiväisesti eri foorumeilla nimimerkillä dhc2widow... Hänelle nostan hattua ja toivotan onnea tappelussa sellaisia viranomaisia vastaan, joita heille kuuluvien töiden tekeminen näyttää kiinnostavan harvinaisen vähän.

 

http://www3.telus.net/public/t9232724/home (kun sivun avaa, alkaa automaattisesti soida musiikkikappale, jota ei pidä pelästyä)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkoa tapahtumiin: Vuonna 2007 uhrien omaiset laativat Kanadan pääministerille avoimen kirjeen, joka sisältää vetoomuksen täydellisen onnettomuustutkinnan suorittamiseksi. "Five deaths demand justice petition" julkaistiin netissä, ja siihen on tullut yli 1000 allekirjoitusta ja ainakin kahden ammattiliiton tuki. Avoin kirje ja linkki allekirjoituksiin löytyy ensimmäisestä viestistä Avcanada-ilmailufoorumin ketjussa:

 

http://www.avcanada.ca/forums2/viewtopic.php?f=54&t=31431

 

Ketju on jatkunut tähän mennessä 11 sivun verran.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kumma asia :-\

NTSB kään ei tutki tällaisia?

 

NTSB taitaa toimia eri maassa, kuin tuo pudonnut kone... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin sitä on tottunut siihen, että sivistysvaltiossa kaupalliselle lentokuljetukselle tapahtunut viisi kuolonuhria vaatinut onnettomuus tutkittaisiin ja annettaisiin turvallisuussuosituksia. Sattumoisin tämä on juuri sitä, mitä omaiset haluavat. Näköjään poikkeuksiakin löytyy.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun verrataan tukkijätkien kohtaloa viime aikojen tapahtumiin, niin täytyypä todeta:

 

- Viittä metsätyömiestä työmatkalla kuljettanut kaupallinen lentokuljetus päättyi lento-onnettomuuteen, jossa kone upposi. Onnettomuustutkintaviranomainen TSB ei pannut tikkua ristiin. 4 vuotta on kulunut tuloksetta.

 

- Kuuttatoista öljylauttatyöntekijää työmatkalla kuljettanut kaupallinen lentokuljetus päättyi lento-onnettomuuteen, jossa kopteri upposi. Onnettomuustutkintaviranomainen TSB päätti tilata pelastusaluksen ja kaksi kauko-ohjattavaa sukelluslaitetta hylyn paikallistamiseksi 120 metrin syvyydestä. 10 päivää myöhemmin kopteri oli nostettu ylös ja vian aiheuttanut laitteen osa selvillä ja suositukset annettu.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiettyä edistystä on tapahtunut muutama päivä sitten: kuolemansyyntutkijanvirasto (coroner) on lopultakin antanut raporttinsa, siis yhden löydetyn uhrin suhteen, ja on antanut nipun suosituksia eri viranomaisille. Niiden sitovuudesta en osaa sanoa, mutta asia on huomioitu julkisuudessa:

 

http://www.theprovince.com/news/Pilots+should+follow+flight+plans+coroner+report+says/1501223/story.html

 

Suositukset koskevat mm. etsintöjen aloittamista mahdollisimman ajoissa, vesikonetaksilennoilla käytettäviä liivejä ja personal locatoreja ja pelastuslautan määräämistä pakolliseksi varusteeksi. Suosituksista tarkemmin:

 

To: The Honourable John Baird

Minister of Transport, Infrastructure and Communities

Transport Canada

330 Sparks Street

Ottawa, ON KIA ON5

 

1. That, as it relates to single engine fIxed wing aircraft flying as air taxis, Transport Canada utilize an engine reliability measure that takes into account both basic and non-basic in-flight shut down incidents instead of relying solely on the current standard, Mean Time Between Failure.

 

2. That air taxi operations be required to submit number of movements and hours flown by each type of aircraft (rotary, fIxed wing, wheels, floats) in their operation.

 

3. That all staff of air taxi operations be required to take decision making training specifIc to emergency procedures.

 

4. That pilot training place more emphasis on decision making as it relates to weather and the decision whether or not to fly.

 

5. That pilots flying single engine fIxed wing air taxis over water be required to complete Underwater Egress Training.

 

6. That passengers flying in single engine fIxed wing float planes operating as air taxis over water be required to wear life preservers equipped with functioning personal locator aids and be informed of the proper usage of such devices prior to take off.

 

7. That Type D flight following standards must be maintained to the most effective and available technology.

 

8. That operators be required to make their Safety Management Systems available to the public.

 

9. That, as it applies to air taxi operations in the PacifIc Region, air taxi operations require their pilots to fIle and follow flight plans and be required to communicate changes to a flight follower before deviating from the flight plan.

 

10. That, as it applies to air taxi operations in the PacifIc Region, single engine fIxed wing float planes have waterproof electronic locator transmitters or automatically and manually released dye packs or some other means to assist with location of a crash site in water.

 

11. That single engine fIxed wing float planes flying as air taxis in the PacifIc Region carry an inflatable life raft.

 

To: Wendy A. Tadros, Chair

Transportation Safety Board

200 Promenade du Portage

Place du Centre

4th Floor

Gatineau, QC KIA lK8

 

12. That the reporting line currently available to pilots wishing to report aviation safety concerns be made available to the public.

 

To: Reynold Hert, CEO

BC Forest Safety Council

Suite 200 - 1055 West Hastings St.

Vancouver, BC V6E 2E9

 

13. That the Forest Safety Council review Interfor's Air Carrier Standards with the purpose of developing an Industry

Standard.

 

To: Dr. Roslyn Kunin, Chair

Workers' Compensation Board

WorkSafeBC

PO Box 5350 Stn Terminal

Vancouver BC V6B 5L5

 

14. That WorkSafeBC consider the feasibility of requiring employers to develop standards for the transport of workers who are required to travel to work via single engine fIxed wing air taxi and that this consideration include the feasibility of employers providing underwater egress training and life preservers and/or survival suits to workers; and, requiring flight following to a higher standard than currently required by Transport Canada.

 

 

Kuten ylläolevasta näkyy, noottia on osoitettu liikenneministerin ohella myös onnettomuustutkintaan (TSB), ilmailu/liikenneviranomaiseen (Transport Canada) ja työsuojeluviranomaisille British Columbiassa (WorkSafeBC).

 

Omaisten edustajat ovat kohtuullisen tyytyväisiä siihen, että tällaisten taksilento-operaatioiden turvallisuuteen nyt kiinnitetään huomiota. Ilman sitkeätä oma-aloitteista työtä kaikilla mahdollisilla foorumeilla mitään ei olisi todennäköisesti tapahtunut.

 

Itse onnettomuus on kuitenkin edelleen tutkimatta loppuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[ attachment removed / expired ]

 

Kun tuolla pohjoiskanadassa tuli lennellyksi niin en oikeastaan ihmettele yhtään että viranomaiset olivat epäileväisiä etsinnän suhteen.  Fossettiakin

etsittiin kaiketi vuosi ja suurella rahalla ja vapaaehtoistyöllä ja sittenkin koneen jäännökset löydettiin enemmän hyvällä onnella.

 

Näemmä tämä kone tippui vähän helpompaan paikkaan kun se löydettiin. Itse kun lennettiin Nunavikin http://en.wikipedia.org/wiki/Nunavik maastossa, suomea suuremmalla

alueella asuu alta 12000 ihmistä ja lähimmälle tielle on satoja kilometrejä niin kyllä tuli mieleen että jos tonne tippuu niin kukaan ei

koskaan löydä, ei edes sattumalta. Ei varsinkaan jos kone menee järven pohjaan eikä ELT-signaali pääse matkaan.

Ei olla tutkan näkökenttässä, lentokoneen radio ei kanna edes 10000 ft korkeudelta ...

 

Totta toki meillä oli mukana kaikki tarpeelliset selviamisvarusteet, koneen ELT, kaksi kannettavaa 405Mhz ELT:tä GPS:llä varustettuna,

makuupussit jne joten ei nyt itsemurhalennolla oltu.

 

Kate

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[ attachment removed / expired ]

 

Kun tuolla pohjoiskanadassa tuli lennellyksi niin en oikeastaan ihmettele yhtään että viranomaiset olivat epäileväisiä etsinnän suhteen.  Fossettiakin

etsittiin kaiketi vuosi ja suurella rahalla ja vapaaehtoistyöllä ja sittenkin koneen jäännökset löydettiin enemmän hyvällä onnella.

 

Näemmä tämä kone tippui vähän helpompaan paikkaan kun se löydettiin. Itse kun lennettiin Nunavikin http://en.wikipedia.org/wiki/Nunavik maastossa, suomea suuremmalla

alueella asuu alta 12000 ihmistä ja lähimmälle tielle on satoja kilometrejä niin kyllä tuli mieleen että jos tonne tippuu niin kukaan ei

koskaan löydä, ei edes sattumalta. Ei varsinkaan jos kone menee järven pohjaan eikä ELT-signaali pääse matkaan.

Ei olla tutkan näkökenttässä, lentokoneen radio ei kanna edes 10000 ft korkeudelta ...

 

Totta toki meillä oli mukana kaikki tarpeelliset selviamisvarusteet, koneen ELT, kaksi kannettavaa 405Mhz ELT:tä GPS:llä varustettuna,

makuupussit jne joten ei nyt itsemurhalennolla oltu.

 

Kate

 

 

 

 

Tulee mieleen tapaus Helsinki-Vantaalla kun "työntää vetää" Ceesna OH.CDP putosi radan 15 jatkeelle,sitä ei meinattu köytää,onneksi haverissa hengissä selvinnyt matkustaja tuli etsijöitä vastaan!

Samoin oli kun, Wasa Wingsin käytössä ollut Bandeirante (Uudisasukas) OH-EBA eksyi suunnasta lähestyessään (silloista) Ilmajoen kenttää,senkään löytäminen ei tahtonut löytyä mm. hätälehettimien antaman väärän sijainnin vuoksi,tai oikeastaan valvovat satelliitit ne väärät sijainti arvot antoivat.

Tuo Kanadan tapaus oli kyllä outo nimenomaan viranomaisten toiminnan taholta,ei edes yritetty etsiä,eikä tutkia

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiettyä edistystä lienee havaittavissa siinä mielessä, että kun 4 päivää sitten myöskin British Columbiassa niinikään Beaver putosi ja upposi ja 6 henkilöä menehtyi, niin 2 päivän päästä kone oli jo nostettu ylös, yhtiön toimintaa tutkii Transport Canada ja onnettomuutta Transportation Safety Board, ja Kanadan liikenneministeri antoi lausunnon, jne. Toisaalta, tällä kertaa putoamisella oli silminnäkijöitä, paikka selvästi tiedossa ja veden syvyys vain 11 metriä.

 

Kuvia tämän toisen Beaverin ylösnostosta:

 

AP Images

 

Tästä onnettomuudesta:

 

http://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=70221

 

.. kanadalaisten foorumilla on jo ehditty kysyä, miksei aikaisempaa onnettomuutta tutkittu samalla tavalla. Syystäkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikävä kyllä vesikoneonnettomuudet jatkuvat Vancouverin seudulla. Lauantaina putosi veteen, kääntyi ympäri ja upposi Cessna 185. Neljä koneesssa ollutta menehtyi ja on saatu ylös vedenpohjalta päivä onnettomuuden jälkeen eli eilen.

 

Nyt tutkintaviranomainen lähettää kameraryhmän pinnan alle kuvaamaan uponnutta konetta ennenkuin nostoyritykset pääsevät mahdollisesti aiheuttamaan tutkintaa vaikeuttavia vaurioita. Vesikoneiden turvallisuutta parantavia suosituksia on annettu, mutta uutiseen liittyvissä videoissa kerrotaan niiden jääneen kokonaan ilman huomiota. Siis peräti viimeiset 14 vuotta  :-\ on Transport Canada jättänyt vaatimatta turvallisuusparannusten panemista täytäntöön.

 

http://www.ctv.ca/CTVNews/TopStories/20100530/float-plane-crash-100530/  ks. myös video " David Kincaid on safety"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään