Jari K Turunen

SEP-kelpuutuksen uusinta

42 viestiä aiheessa

Koetin haeskella mutta oikeita tärppejä ei löytynyt.

 

Nyt on vajaa kuukausi SEP-kelpuutuksen vanhenemiseen, ja uusinta olisi edessä.

 

Oliko se niin että SEPin pystyi jatkamaan koulu-/tarkastuslennolla ja siitä vain tehdään merkintä päiväkirjaan ja siihen SEP-lupakirjaan joka on PPL:n liitteenä?

Niinkuin jo joku täällä aikaisemmin totesi että nuo ilmailumääräykset kun on aivan h****tillistä sillisalaattia, niistä ei ota pirukaan selvää.

 

Joku varmaan täällä osaa selkokielisesti vastata tähän ;D

 

Asun Ruotsissa ja en viitsi tämän asian takia reissata kun sen "tarkkarin" voisi ajaa täälläkin. Mutta kun tuolla "pölhölässä" oli viimeksikin vaikeuksia rahastaa ja lähettää lupakirja tänne länsinaapuriin, niin en haluaisi käydä läpi taas tätä samaa ruljanssia. Mulle riittäisi ihan hyvin lennonopettajan/tarkkarin nimmari ja stämpel lupakirjaan kelpuutuksen jatkamiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos, eli mun tapauksessa pitää lentää tarkkari, kun 12h viimeisen 12kk aikana ei ihan täyty. Ei muuta kuin soittelemaan tarkastuslentäjälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos, eli mun tapauksessa pitää lentää tarkkari, kun 12h viimeisen 12kk aikana ei ihan täyty. Ei muuta kuin soittelemaan tarkastuslentäjälle.

 

Jeps. Mulla kävi taannoin vähän kehnommin kun pääsi seppi lipsahtamaan vanhaksi. Siinä sitten kokonaisuudessaan uutta inssiä ajamaan ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps. Mulla kävi taannoin vähän kehnommin kun pääsi seppi lipsahtamaan vanhaksi. Siinä sitten kokonaisuudessaan uutta inssiä ajamaan ;)

 

No sama hommahan mullakin on edessä, mutta mulla säästyy muutama eukko siinä kun tarkkari pistää puumerkin ja leimansa lupakirjaan.

Ei tarvi lähtee hakemaan laitokselta asti sitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos, eli mun tapauksessa pitää lentää tarkkari, kun 12h viimeisen 12kk aikana ei ihan täyty. Ei muuta kuin soittelemaan tarkastuslentäjälle.

 

No mikset hyppää koneeseen ja lennä tunnit täyteen, ei ole iso homma ja onnistuu vaikka päivässä, sitten vaan ope mukaan ja homma on selvä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps. Mulla kävi taannoin vähän kehnommin kun pääsi seppi lipsahtamaan vanhaksi. Siinä sitten kokonaisuudessaan uutta inssiä ajamaan ;)

 

Ihan vinkiksi;

 

Lentokoe ( 1h30 min ) ajetaan vain ekalla kerralla, kurssin jälkeen.

 

Sen jälkeen SE-Piston uusitaan kahden vuoden välein, kertauskoululennolla tai tarkastuslennolla. ( 1 h 00 min )

 

Vanhentunut SE-Piston  uusitaan vain tarkkarilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mikset hyppää koneeseen ja lennä tunnit täyteen, ei ole iso homma ja onnistuu vaikka päivässä, sitten vaan ope mukaan ja homma on selvä.

 

Se on ihan sama lentää tarkkarina koska mun tapauksessa lennonopettaja/tarkastuslentäjä on sama henkilö, ei vaikuta hintaan lennänkö sen tarkkarina vai koululentona. Lopputulos on kuitenkin SEPin voimassaolon jatkuminen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen jälkeen SE-Piston uusitaan kahden vuoden välein, kertauskoululennolla tai tarkastuslennolla. ( 1 h 00 min )

 

Moi

 

Hyvä keskustelu, koskapa asia on täällä Ylöjärvelläkin ajankohtainen. Ei ehi lentää 12h täyteen vaan täytyy lentää tarkkari.

 

Onkos noiden lentojen sisällöllä paljon eroa?

 

LND

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vinkiksi jos tiimaa on melkein se 12h niin koululennon saa sisällyttää 12 tunnin vaatimukseen eli jos tiimaa on vaikka 10h30min niin lentäessänne sen 1h30min (tai vaikka vähän yli) pitkän kertauskoululennon täyttyy vaatimus.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos noiden lentojen sisällöllä paljon eroa?

 

Lento-ohjelma on samankaltainen, mutta ero on tietysti se että koululento on opetustapahtuma ja tarkoitettu opetettavan muistin virkistämiseksi ja uusiin määräyksiin yms. tutustuttamiseksi ja tarkastuslennolla niukkasanainen tarkastaja katsoo vierestä virheetöntä lentosuoritustasi :)

 

blue skies,

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lento-ohjelma on samankaltainen, mutta ero on tietysti se että koululento on opetustapahtuma ja tarkoitettu opetettavan muistin virkistämiseksi ja uusiin määräyksiin yms. tutustuttamiseksi ja tarkastuslennolla niukkasanainen tarkastaja katsoo vierestä virheetöntä lentosuoritustasi :)

 

blue skies,

-- Olli

 

Tässäpä se juju piilee. Eikös noiden aiheiden olisi syytä olla juuri toisinpäin. Vähäisempi lentokokemus lähiajalta kaipaisi opettavaa kertausta ja päinvastoin?

 

LND

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässäpä se juju piilee. Eikös noiden aiheiden olisi syytä olla juuri toisinpäin. Vähäisempi lentokokemus lähiajalta kaipaisi opettavaa kertausta ja päinvastoin?

 

LND

 

Tuossa tapauksessa olisi koululento/koululennot tarpeellisia ennen tarkkaria.

 

Kuten tuossa mainittiin, niin tarkastuslentäjä kirjoittaa voimassa olevan SEP:in haltijalle, suoraan lupakirjaan kahden vuoden jatkoajan ja lähettää viranomaiselle tarkastuslento-lausunnon.

 

Tarkastuslennettävä voi jatkaa uraansa ilmailijana heti hyväksytyn tarkkarin jälkeen.

 

Tuossa kannattaa muistaa tarkistaa lupakirjansa voimassaolo, uusitaan vain haltijan hakemuksesta viiden vuoden välein.

Tarkkari ei jatka lupakirjan jaksotusta.

Jos esim lupakirja on vielä voimassa vain vuoden, tulee SEP-kelpuutuskin voimaan vain loppuajaksi ja jatkuu  uudelleenkirjoittamisen jälkeen vielä vuodella.

 

Kannattaa muistaa termit:

voimassa olevan kelpuutuksen uusinta,

vanhentuneen kelpuutuksen uusinta ( 2 vuotta aikaa ajaa  tarkkari)

lupakirjan uudelleen kirjoittaminen, vain haltijan anomuksesta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on ihan sama lentää tarkkarina koska mun tapauksessa lennonopettaja/tarkastuslentäjä on sama henkilö, ei vaikuta hintaan lennänkö sen tarkkarina vai koululentona. Lopputulos on kuitenkin SEPin voimassaolon jatkuminen.

 

 

Vaikuttaa se, joudut tarkkarin jälkeen kirjoituttamaan sen PPL:n uusiksi ilmailuhallinnossa ja se maksaa sen seitsemänkymppiä tms. Kertauskoululennon jälkeen saat open kuittaaman SEP-kelpparin heti käteen eikä tarvitse odotella tai maksella sitä pahvin uusintaa.

 

//Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikuttaa se, joudut tarkkarin jälkeen kirjoituttamaan sen PPL:n uusiksi ilmailuhallinnossa ja se maksaa sen seitsemänkymppiä tms.

Kertauskoululennon jälkeen saat open kuittaaman SEP-kelpparin heti käteen eikä tarvitse odotella tai maksella sitä pahvin uusintaa.

 

//Tuomas

 

Anteeksi Tuomas, nyt en ymmärtänyt sanomaasi.

 

siis ;Tarkastuslentäjä voi kuitata SEP:in voimassa olevaan lupakirjaan, ilman mitään lunastusmaksuja ILL:ään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi Tuomas, nyt en ymmärtänyt sanomaasi.

 

siis ;Tarkastuslentäjä voi kuitata SEP:in voimassa olevaan lupakirjaan, ilman mitään lunastusmaksuja ILL:ään.

 

OK, hyvä tietää. Tarkoitin sitä että jos se SEP on jo mennyt vanhaksi, silloin pitää lupakirja kirjoittaa uudelleen ja se maksaa, ainakin olen ymmärtänyt näin.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OK, hyvä tietää. Tarkoitin sitä että jos se SEP on jo mennyt vanhaksi, silloin pitää lupakirja kirjoittaa uudelleen ja se maksaa, ainakin olen ymmärtänyt näin.

 

//T

 

 

Tässä uskossa minäkin olin. Hyvä jos asia on toisin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailuhallinnon sivuilta:

 

Voimassaolon jatkaminen tarkastuslennolla

 

Jos kokemusvaatimus ei täyty, kelpuutuksen voimassaoloa voi jatkaa suorittamalla tarkastuslennon valtuutetun tarkastuslentäjän kanssa. Tarkastuslento on suoritettava kelpuutuksen voimassaolon päättymispäivää edeltävien kolmen kuukauden kuluessa.

 

Vanhentuneen kelpuutuksen uusiminen

 

Vanhentuneen SEP-luokkakelpuutuksen uusimiseksi on lennettävä JAR-FCL 1.240:n liitteiden 1 ja 3 mukainen lentokoe. Vanhentuneen kelpuutuksen uusimista ei tarkastuslentäjä voi merkitä suoraan lupakirjaan, vaan sen uusimista on haettava ohjaajan lupakirja- ja kelpuutushakemuksella.

 

Eli ymmärtääkseni tuo vanhentuneen kelpparin uusiminen maksaa, koska sitä ei voi merkitä suoraan lupakirjaan ja sitä on erikseen haettava. Posti kulkee -> Kusti maksaa. Vanhentuneen uusimiseksi suoritetaan siis lentokoe, kun taas voimassa olevan kelpuutuksen jatkaminen käy tarkastuslennolla (tai sillä mainostetulla kertauskoululennolla, mikäli edellytykset siihen ovat).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailuhallinnon sivuilta:

 

Eli ymmärtääkseni tuo vanhentuneen kelpparin uusiminen maksaa, koska sitä ei voi merkitä suoraan lupakirjaan ja sitä on erikseen haettava. Posti kulkee -> Kusti maksaa. Vanhentuneen uusimiseksi suoritetaan siis lentokoe, kun taas voimassa olevan kelpuutuksen jatkaminen käy tarkastuslennolla (tai sillä mainostetulla kertauskoululennolla, mikäli edellytykset siihen ovat).

 

Hieman korjausta ;

 

1) Lentokokeen  tarvitsee  lentää vain kerran elämässän.

2) Vanhentuneen kelpuutuksen voi uusia vain tarkkarilla ja lupakirja käy ILL:ssä ja lunastus maksaa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OK, hyvä tietää. Tarkoitin sitä että jos se SEP on jo mennyt vanhaksi, silloin pitää lupakirja kirjoittaa uudelleen ja se maksaa, ainakin olen ymmärtänyt näin.

 

//T

 

 

Tarkoitit, et sanonut sitä.

 

Vanhentuneen kelpparin uusinta käy ILL:n kautta ja kirjoittaminen maksaa 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1) Lentokokeen  tarvitsee  lentää vain kerran elämässän.

 

Olisit nyt Jaska ollut täsmällinen ja kertonut että lupakirjoja on erilaisia, jolloin lentokokeita saattaa tulla useitakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisit nyt Jaska ollut täsmällinen ja kertonut että lupakirjoja on erilaisia, jolloin lentokokeita saattaa tulla useitakin.

 

Anteeksi "hoono soomi"  :-[ ,

mutta erilaisille kelppareille ja lupakirjoille lennetään aina alussa yksi Lentokoe ja ne uusitaan tarkkareilla.

 

Lisäksi lainaus ;

 

Yli kaksi (2) vuotta vanhana olleen lupakirjan uusiminen edellyttää ennen tarkastuslentoa ilmailun säädösten teoriaosakokeen suorittamisen kyseellä olevaan koulutukseen oikeutetulle koululle. Koulutusluvan haltijoista on lista Ilmailuhallinnon Internet-sivuilla kohdassa Toimiluvat ja valtuudet. Jos lupakirja on ollut vanhentuneen viisi (5) vuotta

tai pidempään, lupakirjan voimaan saamiseksi hakijan tulee suorittaa koko teoriakoe.

 

Tarkastuslennon lisäksi lupakirjan uudelleen kirjoittamista tulee hakea Ilmailuhallinnolta. Harrasteilmailun lupakirjoja varten on lomake Harrasteilmailijan lupakirja- ja kelpuutushakemus (pdf). Ilmailuhallinto jatkaa automaattisesti voimassaolevat kelpuutuksen uudelleen kirjoitettavaan lupakirjaan. Hakemusten käsittelyaika on noin 2 viikkoa niiden saapumisesta.

 

Yksityis-, ansio- ja liikennelentäjän lupakirjat

1.1.2000 jälkeen vanhentuneen yksityis-, ansio- tai liikennelentäjän lupakirjan uudistamisesta säädetään ilmailuvaatimuksessa JAR-FCL 1 (pdf), kohdassa 1.245. Näiden lupakirjojen voimaan saattamiseksi tulee suorittaa hyväksytysti tarkastuslento ja tarkastuslentäjän pitämä suullinen kuulustelu. Tarkastuslentoa varten voi lentotaitoja kerrata halutessaan koululennoilla.

 

Myös yksityis-, ansio- tai liikennelentäjän lupakirjan uudelleen kirjoittamista tulee hakea Ilmailuhallinnolta. Näiden lupakirjojen hakemista varten on lomake Ohjaajan lupakirja- ja kelpuutushakemus (pdf). Hakemusten käsittelyaika on noin 2 viikkoa niiden saapumisesta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan vinkiksi;

 

Lentokoe ( 1h30 min ) ajetaan vain ekalla kerralla, kurssin jälkeen...

..vanhentunut SE-Piston  uusitaan vain tarkkarilla..

 

Ilmailuhallinnon sivuilta suoraan poimittua:

 

"Vanhentuneen SEP-luokkakelpuutuksen uusimiseksi on lennettävä JAR-FCL 1.240:n liitteiden 1 ja 3 mukainen lentokoe. Vanhentuneen kelpuutuksen uusimista ei tarkastuslentäjä voi merkitä suoraan lupakirjaan, vaan sen uusimista on haettava ohjaajan lupakirja- ja kelpuutushakemuksella."

 

Eli hekin siis käyttää väärää terminologiaa.. : P

 

[edit] Ok, Rissanen olikin jo käyttänyt tuon esimerkkiin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailuhallinnon sivuilta suoraan poimittua:

 

Eli hekin siis käyttää väärää terminologiaa.. : P

 

[edit] Ok, Rissanen olikin jo käyttänyt tuon esimerkkiin

 

Ei olisi eka kerta kun termit sekoittuvat, kaikilta  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menin Ilmailuhallinnon asettamaan ansaan. http://www.ilmailuhallinto.fi/lentokoe_ja_tarkastuslento. Eli homma menee, kuten Jaska sanoo (näin siinä käy, kun selailee liikaa nettiä ja päästää hetki sitten opetetut asiat unohtumaan...):

 

1) Lentokokeen  tarvitsee  lentää vain kerran elämässän.

2) Vanhentuneen kelpuutuksen voi uusia vain tarkkarilla ja lupakirja käy ILL:ssä ja lunastus maksaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään