Tomi Rissanen

Kuvia Amsterdamista (n.40kpl): (Oli Missä Mennään?)

22 viestiä aiheessa

Ekana mieleen tuli Amsterdam Schiphol.

Höh, seitsemän ja puoli minuuttia. Tämä taisi olla vielä helpompi kuin luulin  ;).

Ja perinteiseen tyyliin, palkinnot omalla kustannuksella valitsemaltasi ärrältä.

 

tomppa

 

PS. Kuvia reissulta tulossa jatkoksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin, tässä kuvapläjäys maaliskuiselta Amsterdamin reissulta.

 

Tässä menokyytimme KLM B737-900 PH-BXP

_small.jpg

 

Kelmillä on jonkinlainen luomukausi päällä.

_small.jpg

 

Pakollinen siipikuva, lähestyminen kohti Schipholia on jo käynnissä.

_small.jpg

 

Kävimme ennen kentän laidalle lähtöä katsomassa terminaalin terassin. Auringon noustessa ilmassa oli utua kylmän yön jälkeen.

_small.jpg

 

Sitten auto alle, kamat hotellille ja kentän varteen. Kiitotie 18C oli laskeutuville käytössä.

Cathay Pacific Cargo B747-400BCF B-HUR

_small.jpg

 

Kiitotie 18R otettiin laskeutuville käyttöön, mutta kello oli jo aika paljon kuvauspaikalle saapuessamme, ettei siitä ole paljon kerrottavaa.

Opasteet ovat ainakin kunnossa.

_small.jpg

 

Uusi päivä oli aurinkoinen. Laskukiitotienä käytössä 18R.

KLM B777-300ER PH-BVB

_small.jpg

 

Iberia A321-200 EC-JZM

_small.jpg

 

Tämä tuli käsittääksemme huoltoon.

Virgin Atlantic B747-400 G-VXLG

_small.jpg

 

JAL Cargo B747-400F JA401J kiiltää hienosti.

_small.jpg

 

Privat Air B737-700BBJ HB-JJA

_small.jpg

 

Korean Air B777-200ER HL7574

_small.jpg

 

Laskeutuvat siirtyivät käyttämään kiitotietä 27.

Bmibaby 737-300 G-TOYM

_small.jpg

 

Kenya Airways B767-300ER 5Y-KQX

_small.jpg

 

Air France tuli retrollaan A320 F-GFKJ.

_small.jpg

 

Kiitotie laskeutuville vaihtui taas 18R:ksi.

Easyjet A319 G-EZDW

_small.jpg

 

MASkargo B747-200F TF-AAA

_small.jpg

 

Jet2 B737-300 G-CELV

_small.jpg

 

China Southern Airlines B777-200ER B-2055

_small.jpg

 

Ja seuraavaan päivään, joka todellakaan ei ollut aurinkoinen, tyyni tai lämmin.

KLM B747-400M PH-BFW nousee kiitotieltä 24, kun taustalla KLM A330-200 nousee kiitotieltä 27.

_small.jpg

 

Martinair Cargo MD11F PH-MCW

_small.jpg

 

Sitten taas laskeutuvia kuvaamaan, tällä paikalla pääsi autoon lämmittelemään koneiden välissä. Laskeutuvilla käytössä kiitotie 27.

Singapore Airlines Cargo B747-400F 9V-SFP

_small.jpg

 

Northwest B747-200 N623US ajeli jotain sotilastilauslentoja.

_small.jpg

 

Tämä on paikallista peruskauraa KLM:n lisäksi.

Transavia B737-800 PH-HZV

_small.jpg

 

KLM Cargo B747-400ERF PH-CKA

_small.jpg

 

Cityjet Avro RJ85 EI-RJP

_small.jpg

 

Sitten reissun viimeinen päivä, joka oli sateinen.

KLM MD11 PH-KCI laskeutuu kiitotielle 18R.

_small.jpg

 

Odotimme edellisenä päivänä Curacaoon lähtenyttä Martinairin retroa saapuvaksi tänä aamuna. Skanneri päälle yhdelle kolmesta tutkan taajuudesta ja saman tien retro oli äänessä. Se pyysi ja sai kiitotien 18C:n laskuun, siinä vaiheessa meille tuli kiire ja Twingo sai monoa, mutta siitäkin huolimatta kerkesimme juuri ja juuri.

Martinairin retro B767-300ER PH-MCL

_small.jpg

 

Sitten takaisin kiitotien 18R varteen.

Air Astana B767-300ER P4-KCA

_small.jpg

 

Meridiana A319 EI-DEZ

_small.jpg

 

Martinair Cargo MD11CF PH-MCT

_small.jpg

 

KLM A330-200 PH-AOL

_small.jpg

 

Martinair B767-300ER PH-MCI

_small.jpg

 

PIA A310-300 AP-BEU ja komeat reverssipöllytykset.

_small.jpg

 

Sitten auton palautus ja terminaalin terassille.

JAL B777-200ER JA705J sorvaa portille E8.

_small.jpg

 

Iran Air A300B4-600 EI-IBC käynnistelee.

_small.jpg

 

Cyprus Airways A330-200 5B-DBT

_small.jpg

 

Viimeiseksi siipikuva portilta 28, kotona ollaan.

_small.jpg

 

tomppa

 

EDIT. Konetyyppien tarkennuksia

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:thmbup: Reissu Amsteriin kannattaa aina!

Joskus sade tekee oman kivan lisänsä kuviin, niinkuin tässä useammassa kuvassa noi vesipilvet ja -roiskeet.

Hyvä setti!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni rajaukset olivat kohdillaan ja jälki hienoa!

Minä lähinnä tarkoitin paria kuvaa ois voinu suoristaa

ja rajata kunnolla en hauku kuvia ne on hyviä muuten.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä lähinnä tarkoitin paria kuvaa ois voinu suoristaa

ja rajata kunnolla en hauku kuvia ne on hyviä muuten.  :thmbup:

Hyvinhän nuo kaikki on rajattu ja kaikki kuvat suorassa ainakin mun silmään? Pakko etsiä väkisin jotain vikaa näistä kuvista? :P  Hyviä kuvia. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tama nyt on pilkun sita, mutta kun noissa kuvateksteissa ovat koneiden tyyppimerkinnat "virallisesti" alatyypeittain (A300B4-600), niin toisista taas puuttui oleellinenkin osa. Eli nuo 767:t ovat varmaan kaikki 300ER:ja, samoin kuin 777-200:t 200ER:ja (eivat A -malleja, tai LR:ia) ja KLM:n kolmesatanen on 300ER (ei pelkka 300). Mutta eipa tuolla ole muuten valia, kuin yhdenmukaisuusmielessa. Onko se KLM:n 737-900 muuten ER?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo hienoja kuvia on mut ois voinu rajata näitä.

 

Päinvastainen mielipide, tavanomaista löysempi rajaus miellytti silmää, kuvanlaatu muutenkin kiitettävällä tasolla  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kaikille kommenteista, lisääkin saa luonnollisesti kommentoida. Kaikenlainen palaute on kuvaajalle nannaa, silloin kuvat eivät ole olleet mitäänsanomattomia.

 

Kaleville tuosta tyyppimerkintäasiasta. Olet aivan oikeassa, nuo ER- ja LR- ym. merkinnät pitäisi ehdottomasti laittaa. Niiden puute juontaa juurensa omasta kuvien merkitsemisestä. Merkkaan kuva-arkistooni koneet alatyypeittäin, mutta en alkujaan erotellut noita ER- ja LR-merkintöjä osin tietämättömyyttäni ja osin laiskuuttani. Näihin kuviin ne voin hyvin lisätä, mutta omaan kuva-arkistooni muutoksen tekeminen on jo kovan työn takana. Kiitos asiallisesta palautteesta.

 

Mietin joidenkin kuvien kohdalla noita rajausjuttuja, mutta päädyin näihin. Joskus kuviin sopii hyvin tiukka ns. tyyppirajaus tai side-shot, mutta omaan makuun ne ovat pidemmän päälle katsottuna tylsiä. Pidän siitä, että kuvista näkyy muutakin kuin lentokone, se antaa enemmän katseltavaa ympäristöstä ja tekee kuvista vaihtelevampia. Joskus taas sopii epäsovinnainen tiukemipikin rajaus, missä katkaistaan siipiä tai vakaajia. Rajauksien vaihtelevuus on näinkin pitkässä setissä mielestäni tärkeää. Valitsin tarkoituksella esim. tuon MASkargo kuvan erittäin väljällä rajauksella, koska nuo tuulimyllyt tuovat kuvaan miellyttävän lisän. Horisonttien suoruudesta en mene kaikkien kuvien osalta takuuseen, mutta siellä päin niiden ainakin pitäisi olla. Kaikki on suoristettu jotain pystysuorana pitämääni referenssiä vasten.

 

Kiitos vielä miellyttävästä palautteesta.

 

tomppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvat ovat upeita ja rajaukset mielestäni erinomaisia. Niin kuin kuvaaja itsekin totesi niin vaihtelevat rajaukset tuovat eloa ja mielenkiintoa kuviin, enkä voisi enempää olla samaa mieltä! Ei niin mitään valitettavaa näistä kuvista, yksinkertaisesti silmää hiveleviä  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On muuten varsin huvittava tuo Air Francen retron rekkari... näkyyköhän se nyt varmasti vai olisko aihetta vielä suurentaa "fonttia"?  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus taas sopii epäsovinnainen tiukemipikin rajaus, missä katkaistaan siipiä tai vakaajia.

 

Ja jotkut kuvat suorastaan huutaa sitä :P Hyvänä esimerkkinä tämä seuraava kuva:

 

China Southern Airlines B777-200ER B-2055

_small.jpg

 

Tuosta olisi omasta mielestäni saanut rohkeasti katkaista korkkarin, jolloin kuvan tasapaino palautuisi. Nyt se kaatuu. Suuntaa ei tarvinne eritellä :) Lisäksi tiukemmalla rajauksella koneen muhkeat muodot tulisivat muutenkin paremmin esille...

 

Muuten tuo "rajausten monipuolistaminen" on tosiaan ehdoton juttu tällaisissa pidemmissä satseissa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi pitäisi suurentaa tai pienentää? Siihen aikaan, kun ko. paintin esikuva on ollut käytössä, rekkarit ovat olleet isoja :)

 

http://www.airliners.net/photo/Air-France/Lockheed-L-1049G-Super/0115725/L/

 

Katsopa vain. On sitten retrotus tehty ihan huolella!

Niin ne ajat muuttuu.. ehkä isot rekkarit tulee joskus taas muotiin. Vaikka Finskin A343:ssa Oneworld-paintin kokoinen OH-LQB  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla