Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2009 Tapahtui Floridassa ja matkustajalla oli yksimoottorisen koneen lupakirja, ei siis ollut pelkkä simulentäjä. Tässä linkki: http://www.miamiherald.com/news/florida/AP/story/997468.html Sydänkohtaukseen kippari oli kuollut, matkustajia koneessa oli 6, joista yhdellä oli lentolupakirja. Kone oli Beech King Air B200. Onhan siitä videokin, vaikka itse laskua ei siinä ole: http://www.cfnews13.com/News/Local/2009/4/13/passenger_lands_plane_after_pilot_dies_midflight.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2009 Us-komatonta että noinkin on käynyt Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2009 No mitäs ihmeellistä tossa nyt on, lupakirjallinen kyydissä ja koneena joku Kingi.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2009 No mitäs ihmeellistä tossa nyt on, lupakirjallinen kyydissä ja koneena joku Kingi.. Yks moottoriseen lupakirja... . Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2009 Yks moottoriseen lupakirja... . Siitä nähdään miten hyvän koulutuksen yksimoottoripilotti saa...voi hätätilassa lentää vaikka monimoottorikonetta... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2009 Koskahan ensimmäinen "oikea" lentäjä tulee sanomaan että tuo ei ole mitenkään mahdollista... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2009 Hienosti hoidettu tilanne, eipä voi muuta sanoa. Hienoon lopputulokseen taisi vaikuttaa se, että lennonjohtaja onnistui tavoittamaan puhelimitse toisen King Air-lentäjän, joka pystyi tälle tahtomattaan ohjaajaksi joutuneelle yksimoottoripilotille antamaan opastusta kuinka King Airia lennetään. Naples Newsin mukaan tilanne ei edes häirinnyt muita Ft Myersiin laskuun tulevia koneita. Kuvittelisin silti että lentoaseman pelastusvoimat oli hälytetty kaiken varalta 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2009 Ei tule sanomaan, kyllä se kaksimoottorilentäminen onnistuu yksimoottoripilotiltakin. Niin kauan kun molemmat moottorit toimivat. Noin 90 prosenttia kaksimoottorikoulutuksesta on sen harjoittelemista, että toinen moottori sammuu. Seppo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2009 Ei tule sanomaan, kyllä se kaksimoottorilentäminen onnistuu yksimoottoripilotiltakin. Niin kauan kun molemmat moottorit toimivat. Noin 90 prosenttia kaksimoottorikoulutuksesta on sen harjoittelemista, että toinen moottori sammuu. Heitätkö, Seppo, (tai kuka muu tahansa) muutamalla lauseella tähän väliin, miten kaksimoottorikonetta periaatteessa lennetään kun toinen moottori sammuu? Käsitykseni on, että tietysti toisen moottorin tehoja joutuu nostamaan, ja että joutuu "ajamaan jalalla" kampeamisen estämiseksi. Tämä kuuluisi tuonne tyhmien kysymysten puolelle, mutta olkoon nyt tässä, kun liittyy tähän juttuun. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2009 Ei se ole ollenkaan tyhmä kysymys. Se on vähän konstikas lennettävä yksimoottorisena, kampeaa sammuneen moottorin puolelle. Se kampeamisen suuruus riippuu lisäksi käyvän moottorin tehoasetuksesta ja koneen nopeudesta sekä siitä, onko kone kaarrossa ja kumpaan suuntaan. Vähän samanlaista, kun ylitettäessä virtaavaa jokea savolaismallisella perämoottoriveneellä, jossa perämoottori onkin perän sijaan sijoitettu veneen sivulle. Seppo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2009 Eiköhän se suurin ongelma moottorien lukumäärästä riippumatta ole niiden/sen sammuminen tai käyntihäiriö, jolloin plaanin varassa surffaava Pilotti työntää koneen pystyyn ensimmäiseen planeettaan joka eteen sattuu? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2009 Ei Markku, ei se onneksi niin mene. Jos kaksimoottorisesta koneesta vain toinen sammuu, niin ei se asianmukaisen koulutuksen saaneelle lentäjälle mikään ongelma ole. Suorituskyky riittää yhdelläkin moottorilla normaalitilanteessa siihen mihin pitääkin. Mahdollinen ylikuorma ja puutteellinen koulutus ovat kompastuskiviä. Kampeaminen kumotaan painamalla käyvän moottorin puoleista jalkaa (sivuperäsintä) ja kallistamalla konetta hitusen käyvän moottorin puolelle. Fysiikkaa ymmärtävät osaavat laittaa vektorit kohdalleen ja sitä kautta löytyy ymmärrys tähän kokonaisuuteen. Seppo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2009 Joo, kokeneet ketut ovat kertoneet että pitää muistaa kaksi asiaa: - lepuutetaan oikean moottorin potkuria, joka siis ei ole vasemmanpuoleinen moottori eikä oikeanpuoleinen moottori vaan se joka sammui. Ei aina helppoa - pienin sallittu nopeus ei enää olekaan sakkausnopeus vaan Vmcg joka on isompi. Siinä sitten onkin muistamista ihan riittävästi, jos on ensimmäinen lento tällaisen koneen ohjaimissa. Onneksi floridalaistapauksessa ei tarvittu näitä taitoja. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 14, 2009 Lentäjällä (oli muuten koneen omistaja !), joka laskeutui koneella on 20 vuoden kokemus yksimoottorisella lentämisestä republican-american Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 14, 2009 Lentäjällä (oli muuten koneen omistaja !), joka laskeutui koneella on 20 vuoden kokemus yksimoottorisella lentämisestä Mitenkään väheksymättä hyvää toimintaa traumaattisessa pakkotilanteessa, tulee väkisin mieleen, että ehkä pilotti on jo aikaisemminkin päässyt pikkaisen kokeilemaan King Airin ohjastamista. Olisihan se melko harvinainen lentopoika, joka malttaisi pysyä erossa omistamansa luksusflygarin puikoista - vaikka ME-luokkakelpuutusta ei olisikaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 14, 2009 Ei Markku, ei se onneksi niin mene. Jos kaksimoottorisesta koneesta vain toinen sammuu, niin ei se asianmukaisen koulutuksen saaneelle lentäjälle mikään ongelma ole. Suorituskyky riittää yhdelläkin moottorilla normaalitilanteessa siihen mihin pitääkin. Mahdollinen ylikuorma ja puutteellinen koulutus ovat kompastuskiviä. Kampeaminen kumotaan painamalla käyvän moottorin puoleista jalkaa (sivuperäsintä) ja kallistamalla konetta hitusen käyvän moottorin puolelle. Fysiikkaa ymmärtävät osaavat laittaa vektorit kohdalleen ja sitä kautta löytyy ymmärrys tähän kokonaisuuteen. Seppo Tämä nyt ei mitenkään asiaan liity mutta aina lueskellessa syntyy tyhjässä päässä jotain ajatelmia. Muistan joskus -80-luvulla kun ihmeteltiin EFHK:n radiojaksolta kuulunutta "simuloitu moottorihäiriö lentoonlähdössä" -ilmoitusta ja eikun juoksujalkaa silloiselta työpajalta ulos. --> MD80 nousi 22:lta ja heti nousun jälkeen toisesta moottorista loppuikin savunmuodostus jonka jälkeen matka jatkui varsin matalalla lähes vaakalennossa kohti länsi-vantaata. Silloisen mielipiteen mukaan "lähes puiden latvoja hipoen" pohjoisen kautta laskuun 15:lle. Ajetaanko nykyään vielä kyseisenlaisia tilanteita lentokoneilla vai onko ne jo pelkkää simulaattoritoimintaa ? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 14, 2009 - pienin sallittu nopeus ei enää olekaan sakkausnopeus vaan Vmcg joka on isompi. Ehkäpä kuitenkin Vmca Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 14, 2009 Noin 90 prosenttia kaksimoottorikoulutuksesta on sen harjoittelemista, että toinen moottori sammuu. No miten se 2-moottorikoulutus voi sitten olla niin kallista, jos kerta suurin osa ajetaan yhdellä moottorilla? Taitaa olla lentokouluilla ns. "katteet kohillaan". Mika ps. Varmuudeksi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 14, 2009 Näinhän se on, ei muuta kuin kokeilemaan lentokoulun pitoa. Seppo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 14, 2009 No miten se 2-moottorikoulutus voi sitten olla niin kallista, jos kerta suurin osa ajetaan yhdellä moottorilla? Taitaa olla lentokouluilla ns. "katteet kohillaan". Niinpä! Perkeles kun en tajunnut pyytää alennusta Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 15, 2009 AOPA:n nettisivuilta löytyy lentäjän haastattelu ja nauhoitus lennonjohdon kanssa käydystä keskustelusta. Äänestä päätellen rauhallinen kaveri lentokokemuksen huomioon ottaen! http://www.aopa.org/aircraft/articles/2009/090414pilotsave.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla