Guest rainer

Kippari kuoli, matkustaja laskeutui koneella

21 viestiä aiheessa

Tapahtui Floridassa ja matkustajalla oli yksimoottorisen koneen lupakirja, ei siis ollut pelkkä simulentäjä.

 

Tässä linkki:

 

http://www.miamiherald.com/news/florida/AP/story/997468.html

 

Sydänkohtaukseen kippari oli kuollut, matkustajia koneessa oli 6, joista yhdellä oli lentolupakirja.

 

Kone oli Beech King Air B200.

 

Onhan siitä videokin, vaikka itse laskua ei siinä ole:

 

http://www.cfnews13.com/News/Local/2009/4/13/passenger_lands_plane_after_pilot_dies_midflight.html

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mitäs ihmeellistä tossa nyt on, lupakirjallinen kyydissä ja koneena joku Kingi.. ::)

Yks moottoriseen lupakirja...  ::).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yks moottoriseen lupakirja...  ::).

Siitä nähdään miten hyvän koulutuksen yksimoottoripilotti saa...voi hätätilassa lentää vaikka monimoottorikonetta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienosti hoidettu tilanne, eipä voi muuta sanoa.  :thmbup:

Hienoon lopputulokseen taisi vaikuttaa se, että lennonjohtaja onnistui tavoittamaan puhelimitse toisen King Air-lentäjän, joka pystyi tälle tahtomattaan ohjaajaksi joutuneelle yksimoottoripilotille antamaan opastusta kuinka King Airia lennetään.

Naples Newsin mukaan tilanne ei edes häirinnyt muita Ft Myersiin laskuun tulevia koneita. Kuvittelisin silti että lentoaseman pelastusvoimat oli hälytetty kaiken varalta  8)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tule sanomaan, kyllä se kaksimoottorilentäminen onnistuu yksimoottoripilotiltakin. Niin kauan kun molemmat moottorit toimivat. Noin 90 prosenttia kaksimoottorikoulutuksesta on sen harjoittelemista, että toinen moottori sammuu.

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tule sanomaan, kyllä se kaksimoottorilentäminen onnistuu yksimoottoripilotiltakin. Niin kauan kun molemmat moottorit toimivat. Noin 90 prosenttia kaksimoottorikoulutuksesta on sen harjoittelemista, että toinen moottori sammuu.

 

Heitätkö, Seppo, (tai kuka muu tahansa) muutamalla lauseella tähän väliin, miten kaksimoottorikonetta periaatteessa lennetään kun toinen moottori sammuu? Käsitykseni on, että tietysti toisen moottorin tehoja joutuu nostamaan, ja että joutuu "ajamaan jalalla" kampeamisen estämiseksi. Tämä kuuluisi tuonne tyhmien kysymysten puolelle, mutta olkoon nyt tässä, kun liittyy tähän juttuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se ole ollenkaan tyhmä kysymys. Se on vähän konstikas lennettävä yksimoottorisena, kampeaa sammuneen moottorin puolelle. Se kampeamisen suuruus riippuu lisäksi käyvän moottorin tehoasetuksesta ja koneen nopeudesta sekä siitä, onko kone kaarrossa ja kumpaan suuntaan. Vähän samanlaista, kun ylitettäessä virtaavaa jokea savolaismallisella perämoottoriveneellä, jossa perämoottori onkin perän sijaan sijoitettu veneen sivulle.

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän se suurin ongelma moottorien lukumäärästä riippumatta ole niiden/sen sammuminen tai käyntihäiriö, jolloin plaanin varassa surffaava Pilotti työntää koneen pystyyn ensimmäiseen planeettaan joka eteen sattuu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei Markku, ei se onneksi niin mene. Jos kaksimoottorisesta koneesta vain toinen sammuu, niin ei se asianmukaisen koulutuksen saaneelle lentäjälle mikään ongelma ole. Suorituskyky riittää yhdelläkin moottorilla normaalitilanteessa siihen mihin pitääkin. Mahdollinen ylikuorma ja puutteellinen koulutus ovat kompastuskiviä. Kampeaminen kumotaan painamalla käyvän moottorin puoleista jalkaa (sivuperäsintä) ja kallistamalla konetta hitusen käyvän moottorin puolelle. Fysiikkaa ymmärtävät osaavat laittaa vektorit kohdalleen ja sitä kautta löytyy ymmärrys tähän kokonaisuuteen.

 

Seppo 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, kokeneet ketut ovat kertoneet että pitää muistaa kaksi asiaa:

- lepuutetaan oikean moottorin potkuria, joka siis ei ole vasemmanpuoleinen moottori eikä oikeanpuoleinen moottori vaan se joka sammui. Ei aina helppoa :P

- pienin sallittu nopeus ei enää olekaan sakkausnopeus vaan Vmcg joka on isompi.

 

Siinä sitten onkin muistamista ihan riittävästi, jos on ensimmäinen lento tällaisen koneen ohjaimissa. Onneksi floridalaistapauksessa ei tarvittu näitä taitoja.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjällä (oli muuten koneen omistaja !), joka laskeutui koneella on 20 vuoden kokemus yksimoottorisella lentämisestä

 

Mitenkään väheksymättä hyvää toimintaa traumaattisessa pakkotilanteessa, tulee väkisin mieleen, että ehkä pilotti on jo aikaisemminkin päässyt pikkaisen kokeilemaan King Airin ohjastamista. Olisihan se melko harvinainen lentopoika, joka malttaisi pysyä erossa omistamansa luksusflygarin puikoista - vaikka ME-luokkakelpuutusta ei olisikaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei Markku, ei se onneksi niin mene. Jos kaksimoottorisesta koneesta vain toinen sammuu, niin ei se asianmukaisen koulutuksen saaneelle lentäjälle mikään ongelma ole. Suorituskyky riittää yhdelläkin moottorilla normaalitilanteessa siihen mihin pitääkin. Mahdollinen ylikuorma ja puutteellinen koulutus ovat kompastuskiviä. Kampeaminen kumotaan painamalla käyvän moottorin puoleista jalkaa (sivuperäsintä) ja kallistamalla konetta hitusen käyvän moottorin puolelle. Fysiikkaa ymmärtävät osaavat laittaa vektorit kohdalleen ja sitä kautta löytyy ymmärrys tähän kokonaisuuteen.

Seppo 

 

Tämä nyt ei mitenkään asiaan liity mutta aina lueskellessa syntyy tyhjässä päässä jotain ajatelmia.

 

Muistan joskus -80-luvulla kun ihmeteltiin EFHK:n radiojaksolta kuulunutta "simuloitu moottorihäiriö lentoonlähdössä" -ilmoitusta ja eikun juoksujalkaa silloiselta työpajalta ulos. -->  MD80  nousi 22:lta ja heti nousun jälkeen toisesta moottorista loppuikin savunmuodostus jonka jälkeen matka jatkui varsin matalalla lähes vaakalennossa kohti länsi-vantaata. Silloisen mielipiteen mukaan "lähes puiden latvoja hipoen" pohjoisen kautta laskuun 15:lle.

 

Ajetaanko nykyään vielä kyseisenlaisia tilanteita lentokoneilla vai onko ne jo pelkkää simulaattoritoimintaa ?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- pienin sallittu nopeus ei enää olekaan sakkausnopeus vaan Vmcg joka on isompi.

 

Ehkäpä kuitenkin Vmca  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin 90 prosenttia kaksimoottorikoulutuksesta on sen harjoittelemista, että toinen moottori sammuu.

 

No miten se 2-moottorikoulutus voi sitten olla niin kallista, jos kerta suurin osa ajetaan yhdellä moottorilla? Taitaa olla lentokouluilla ns. "katteet kohillaan".

 

Mika

 

ps. ;) Varmuudeksi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No miten se 2-moottorikoulutus voi sitten olla niin kallista, jos kerta suurin osa ajetaan yhdellä moottorilla? Taitaa olla lentokouluilla ns. "katteet kohillaan".

 

Niinpä! Perkeles kun en tajunnut pyytää alennusta  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään