Petri Lehtovirta

Varalaskupaikat/maantietukikohdat

74 viestiä aiheessa

Kun täällä palstalla on jo listattu toimivia lentokenttiä, sitten käytöstä poistuneita ja nyt viimein rajojen taakse jääneitä, niin ajattelin nostaa pinnalle yhden itseäni kiinnostavan aiheen.

 

Noita varalaskupaikkoja (sotilastermein maantietukikohta) on pitkin maantieverkkoa kohtalainen määrä. Seuraavien sijainti lienee selvä, useimmista on tullut maakuntamatkoilla ajettua läpi:

 

Lusi, Heinola, VT 5      

Virttaa, Alastaro, tie 41      

Niinisalo, Kankaanpää   

Vuojärvi, Sodankylä, VT4/E75      

Hiirola, Mikkeli tie 72 Pieksämäelle   

Latovainio, Jokioinen, VT2 (rakenteilla)   

Alavus, Kuortane, tie 66, Alavuden pohjoispuolella      

Tervo, tie 559      

Kittilä, Kittilä, tie 939 Ylläsjärven suuntaan

Joutsa, Joutsa, VT4/E75      

Vieremä, tienro 88, Vieremän ja Pyhännän välimaastossa               

 

Seuraavien osalta on tietoni puutteelliset:

 

Tammankangas, Temmes, VT4 ?       

Nivala, tienro 27? 28?      

Pirkkala, lentokentän itäpuolella?

Ranua??

 

Jäikö joitain mainitsematta?

 

Ei kait tälläisten luetteleminen ole sotastrategisesti jotenkin arveluttavaa vai tuleeko FBI ovelle? Onhan puolustusvoimissakin avoimmuus nykyään lähes häkellyttävää.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Nivala, tienro 27? 28?      

 

27 on tienro (entinen 87)

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Tammankangas, Temmes, VT4 ?

 

Ei ole 4-tiellä, vaan Temmeksestä Kestilään menevän tien puolivälissä Rantsilan korkeudella.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

Ranua??

 

Tiellä nro 924 suunnilleen Simon ja Ranuan puolivälissä.

 

 

Vieremä, tienro 88, Vieremän ja Pyhännän välimaastossa

 

Tottelee myös nimeä Rotimojoki.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En halua pilata iloa enkä ole juristi enkä viranomainen, mutta onkohan nämä nyt näitä 15§ 5)-kohdan puolustuslaitteita...Onhan lupa pyydetty ?

 

N:o 755/ 2000 (Aluevalvontalaki, lähde:www.finlex.fi)

 

Annettu Helsingissä 18 päivänä elokuuta 2000

Aluevalvontalaki

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

1 luku

Yleiset säännökset

1 §

Lain tarkoitus

Tässä laissa säädetään Suomen alueellisen koskemattomuuden valvonnasta ja tur-vaamisesta (aluevalvonta).

2 §

.

.

.

14 §

Ilmakuvaus

Suomen alueella ei saa ilman lupaa kuvata lennon aikana ilma-aluksesta tai muusta ilmassa liikkuvasta laitteesta sähkömagneettisen säteilyn taltiointiin käytettävällä lait-teella:

1) ilmailulain (281/1995) 7 §:n 1 momentin nojalla ilmailulta pysyvästi rajoitettuja alueita;

2) linnoitusalueita, linnakkeita tai kasarmialueita;

3) sotasatamia tai sotilaslentokenttiä;

4) puolustusvoimien varikoita tai varastoja;

5) puolustusvoimien viestiasemia, antennikenttiä tai puolustuslaitteita tai -välineitä;

6) puolustusvoimien tai rajavartiolaitoksen maastoharjoituksia.

Mitä 1 momentissa säädetään, ei koske kuvaamista lentoväylällä liikkuvasta ilma-aluksesta yksityiseen tarkoitukseen.

Luvan perusteella otetut tallenteet voidaan lupamääräysten noudattamisen valvomiseksi määrätä esitettäviksi lupaviranomaiselle.

15 §

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

14 §

Ilmakuvaus

Suomen alueella ei saa ilman lupaa kuvata lennon aikana ilma-aluksesta tai muusta ilmassa liikkuvasta laitteesta sähkömagneettisen säteilyn taltiointiin käytettävällä lait-teella:

 

Onko tavallinen kamera sähkömagneettisen säteilyn taltiointiin käytettävä laite?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan lupa pyydetty ?

 

Ei ole, eikä minun käsittääkseni tuollaiseen edes nykyään tarvita lupaa. Nuo pistämäsi pykälät eivät käsittääkseni koske valokuvausta... Toista se oli vielä 80-luvulla ja 90-luvun alussa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On, aivan varmasti.

 

Näkyvä valo on osa sähkömagneettista spektriä, tämä säädös on kirjoitettu mahdollisimman väljään muotoon, jottei eri tallennemuodoilla keploteltaisi. Kynällä voit piirtää kyllä vapaasti.

 

Ennen vanhaan tämä oli vieläkin tiukempaa, lähes kaikki ilmakuvaus oli luvanvaraista ja kuvat todella tarkastettiin.

 

Kenttien paikat eivät myöskään olleet ainakaan ennen julkisia ja mm. varalaskupaikat oli merkitty USA:n ilmavoimien karttoihin, jotka kulkivat slanginimellä "satelliittikartat". Näitä sai tilaamalla mm. jenkeistä. Vanhasta karttakeskuksesta (ennen Etelä-Espalla Helsingissä) kun niitä kysyi, sai pojankoltiainen vastauksen (myyjätäti kävi välillä takahuoneessa): On niitä meillä, mutta me ei saada myydä niitä....

Sellainen tieto, joka on julkisista lähteistä saatavilla (lehdet, kirjat,netti,radio- ja TV) on OK, muuta kannattaa aina miettiä, kun sen itse julkaisee. Eihän Ilmavoimien tiedotteessakaan koordinaatteja tai kuvia ollut.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tavallinen kamera sähkömagneettisen säteilyn taltiointiin käytettävä laite?

 

Eiköhän tuo liene. Se mitä ihmissilmillä nähdään on sähkömagneettista säteilyä (aallonpituus noin 400-780nm) ja sehän kameran tarkoitus on nimenomaan filmille kaapata. :)

 

Mitä tulee ilmakuvaukseen, niin AIP GEN 1.8.2 viittaa juuri tuohon Jorman antamaan aluevalvontalakiin. Eli se on kyllä edelleen voimassa. Vaan onko varalaskupaikka valvontalain määrittelemä sotilaslentokenttä, ei minusta. Mutta minäpä en olekaan juristi. :P

 

Niin ja ainakin osa noista varalaskupaikoista on merkitty ihan 1:500 000 ANC-karttoihin, joten ei niiden sijainti kovin suuri sotasalaisuus voi olla.

 

-m

 

[edit: ja auttamattomasti myöhässä :-[]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No öh, kyllähän mä ton tiesin, mutta vaihteeks taas joku ihme pöpö tuolla omassa main kompuutterissa sano että nyt on joku pielessä... ::):P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaan onko varalaskupaikka valvontalain määrittelemä sotilaslentokenttä, ei minusta. Mutta minäpä en olekaan juristi. :P

 

Ei minustakaan, vaan Tiehallinnon ylläpitämä yleinen tie.

 

Mutta eikö niitä tuon pykälän mukaan joka tapauksessa saa kuvata yksityiseen tarkoitukseen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkähän usein tai milloin viimeksi Suomessa on käytetty noita levennettyjä maantie pätkiä ihan niinku varalaskupaikkana? Muutenkin kuin Ilmavoien tarpeisiin.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pirkkala, lentokentän itäpuolella?

 

Joo Pirkkala kai on siinä tiellä 3003 kiitotien 24 päässä (aika yllättävän iso mäki jätetty siihen).

 

Uusin paikka on Kauhavalla tiellä 63, jonka linjausta muutettiin joku vuosi sitten. Tie kulkee nyt siitä lentokentän vierestä. "Varalaskupaikalta" näkyy kentälle ja lennonjohtotorni (ainakin kiikareilla).

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkähän usein tai milloin viimeksi Suomessa on käytetty noita levennettyjä maantie pätkiä ihan niinku varalaskupaikkana? Muutenkin kuin Ilmavoien tarpeisiin.

 

Jani

 

En tiedä ja en tiedä:) Arvaukseni, että todella harvoin, jos koskaan. Ei taida aivan käytännön tasolla toimia varalaskupaikkana. Kuvitellaan tilanne, jossa kone tulossa helsingistä esim. ouluun.

 

Miehistö huomaa jossain kärsämäen päällä, että unohtu tankata vantaalla ja ilmoittaa lennonjohdolle, että on höyryt vaan tankissa. Päättävät myös yrittää siihen kestilän "varalaskupaikalle". No lennonjohto tietty hälyttää paikalliset sinivuokot, tässä tapauksessa Kestilän polliisin, jotta tie saadaan sulettua liikenteeltä.

 

Komisario uhkaa tulla niin pian kuin mahdollista, mutta johtuen pyhännällä olevasta "keikasta" ei tietystikkään ihan hetkessä paikalla oo.

 

No onneksi koneen miehistö huomaa kääntää varatankille:), joten tällä kertaa selvittiin naarmuitta.

 

Tässä yksi, ei ihan tosielämään perustuva näkökulma:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä ja en tiedä:) Arvaukseni, että todella harvoin, jos koskaan. Ei taida aivan käytännön tasolla toimia varalaskupaikkana.

 

Ku noita on aikoinaan kaavailtu, niin eiköhän niillä siihen toimintaan ole pyritty. Tuo varalaskupaikka sananakin antaa näin ymmärtää.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kait tälläisten luetteleminen ole sotastrategisesti jotenkin arveluttavaa vai tuleeko FBI ovelle? Onhan puolustusvoimissakin avoimmuus nykyään lähes häkellyttävää.

 

FBI ei paljoakaan operoi USA:n ulkopuolella, Suomen olosuhteissa vieraita saattaisi tulla Suojelupoliisin putiikista.

 

Itse "varalaskupaikka" nimitys lienee keksitty Kekkosen ajalla, kun "maantietukikohta" sanan käyttäminen olisi ollut ulkopoliittisesti arvelluttavaa. Käsittääkseni maantietukikohtien suunnittelulla on alusta alkaen pyritty Ilmavoimien kaluston hajauttamiseen kriisitilanteen kohdatessa. Varalaskupaikoista puhuminen lakkasi yllättäen NL:n hajottua 1990 luvun alussa.

 

Maantietukikohdat löytyvät suunta ja koordinaattitietoineen jo FLY! simulaattorista, sekä tietenkin FS2004 simulaattorista. Myös maanmittauslaitoksen peruskarttoihin on käsittääkseni paikat piirretty.

 

(Kauhavalla ei muuten ole maantietukikohtaa, vaan nousutie.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo Pirkkala kai on siinä tiellä 3003 kiitotien 24 päässä (aika yllättävän iso mäki jätetty siihen).

 

Uusin paikka on Kauhavalla tiellä 63, jonka linjausta muutettiin joku vuosi sitten. Tie kulkee nyt siitä lentokentän vierestä. "Varalaskupaikalta" näkyy kentälle ja lennonjohtotorni (ainakin kiikareilla).

 

Kauhavalla oleva pätkä ei ole varatukikohta. Miksi ihmeessä semmoinen tehtäisiin ihan tukikohdan viereen? Vaan kyseessä on on nousutie.

 

Voisin veikata pirkkalan pätkääkin nousutieksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ku noita on aikoinaan kaavailtu, niin eiköhän niillä siihen toimintaan ole pyritty. Tuo varalaskupaikka sananakin antaa näin ymmärtää.

 

Luepa tuo ilmavoimien artikkeli http://tietokannat.mil.fi/ilma2002/artikkeli.php3?id=80. Lainaus siitä: "Julkisuudessa luotiin käsite varalaskupaikoista ja niiden tarvetta perusteltiin juuri lentoliikenteen turvallisuuteen liittyvillä näkökohdilla huolimatta siitä, että taustalla oli aivan muut tekijät. Se kuitenkin helpotti asian poliittista käsittelyä ja sai vauhtiin Suomen mittakaavassa varsin laajan tukikohtaverkoston rakennustyöt."

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusin paikka on Kauhavalla tiellä 63, jonka linjausta muutettiin joku vuosi sitten. Tie kulkee nyt siitä lentokentän vierestä. "Varalaskupaikalta" näkyy kentälle ja lennonjohtotorni (ainakin kiikareilla).

 

Olisiko niin, että itseasiassa Rissalan vieressä Siilinjärvi-Joensuu-tiellä juuri ennen Jännevirran siltaa oleva suora on kuitenkin uusin "varalaskupaikka", tai siis oikeammin juuri Jukan mainitsema nousutie?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arvaukseni, että todella harvoin, jos koskaan.

 

 

Älähän mitään. Pyhäsalmen pojat joutuivat tekemään hätälaskun Nivalan varalaskupaikalle kesällä -99 kesken palolennon, kun yksi männistä jauhautui silpuksi. Häke hoiti paikalle palokunnan sulkemaan sen pätkän liikenteeltä ja pojat pääsivät turvallisesti laskuun... Oli muuten mielenkiintoinen operaatio hakea Cardinali pois sieltä lavettiautolla siivet paikallaan :)

 

Ai juu, mutta en tiedä noteerataanko tuollaisia täällä forumilla, kun kyseessähän ei ole Finnair :P;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kauhavalla oleva pätkä ei ole varatukikohta. Miksi ihmeessä semmoinen tehtäisiin ihan tukikohdan viereen? Vaan kyseessä on on nousutie.

 

Voisin veikata pirkkalan pätkääkin nousutieksi.

 

 

Pirkkala on kylläkin pelkkä nousutie, mutta jos Kauhava ei ole varatukikohta niin mikä tämä sitten on?

 

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älähän mitään. Pyhäsalmen pojat joutuivat tekemään hätälaskun Nivalan varalaskupaikalle kesällä -99 kesken palolennon, kun yksi männistä jauhautui silpuksi. Häke hoiti paikalle palokunnan sulkemaan sen pätkän liikenteeltä ja pojat pääsivät turvallisesti laskuun... Oli muuten mielenkiintoinen operaatio hakea Cardinali pois sieltä lavettiautolla siivet paikallaan :)

 

Ai juu, mutta en tiedä noteerataanko tuollaisia täällä forumilla, kun kyseessähän ei ole Finnair :P;D

 

 

Cardinal jos joku on lentokone! :) Onkos kyseessä siis CNN?

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cardinal jos joku on lentokone! :) Onkos kyseessä siis CNN?

 

Jani

 

Jep, amerikkalaisen uutistoimiston sponsoroima yksilöpä hyvinkin :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älähän mitään. Pyhäsalmen pojat joutuivat tekemään ... jne

- aivan -

Muistelinkin, että joskus on semmoselle laskuun ajettu ja vieläpä ihan "tilanne päällä".

 

Ja eikös malmillakin aikanaan joku laskenut heti nousun jälkeen kehä I:lle tai lahenväylälle? Itse veikkaisin tuota lahenväylää ja vuotta suunnilleen 1985 +/- 5 v.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään