Petri Lehtovirta

Varalaskupaikat/maantietukikohdat

74 viestiä aiheessa

Olisiko kyseessä rantsila?

 

 

 

Tuota nuin.... Rantsilahan on Vt4/E75:n varrella, eli Oulusta Jyväskylän suuntaan. Ainakaan tiellä 86 Liminka-Ylivieska ei ole mitään varalaskupaikkaa. Miten sitten liekkään tie 807 Rantsila-Ruukki ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Rovaniemen varalaskupaikka on kyllä lähellä kenttää, ja sit tietty kuten olettaa voi eihän kukaan ole kuullutkaan Kittilästä ( paitti ilmailuharrastajat ku se kenttä on vielä sillä nimellä) mutta Levi kyllä löytyy. Juu ja tottahan se on että onhan se lähellä leviä se Kittilän varalaskupaikka

 

 

Ainakin yksi varalaskupaikka on tiellä 939 Kittilä-Kolari, mutta se on kylläkin lähempänä Yllästä kuin Leviä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota nuin.... Rantsilahan on Vt4/E75:n varrella, eli Oulusta Jyväskylän suuntaan. Ainakaan tiellä 86 Liminka-Ylivieska ei ole mitään varalaskupaikkaa. Miten sitten liekkään tie 807 Rantsila-Ruukki ?

 

Ei ole tie 807 vaan Temmes - Kestilä tie 822 Järvitalonjärven kohdalla on varalaskupaikka.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin yksi varalaskupaikka on tiellä 939 Kittilä-Kolari, mutta se on kylläkin lähempänä Yllästä kuin Leviä.

 

Jep jep sitä just tässä haenkin. Niin mutta kyllä se täältä ruuhkasuomesta katsottuna on ihan siinä Rovaniemen vieressä se Levi eiku Ylläs eiku ;)

 

Mutta siis tosiaan totta puhuen tuossa alkuperäisessä lainauksessa ollaan kyllä sekoitettu paikat niin totaalisesti.

 

Rovaniemellä Someronharjulta Norvajärvelle menevällä tiellä on varalaskupaikka samoin kuin tuolla Matin mainitsemalla 939 tiellä. Tullut nuokin tiet muutamaan kertaa ajeltua aikojen saatossa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Rovaniemen varalaskupaikka on kyllä lähellä kenttää, ja sit tietty kuten olettaa voi eihän kukaan ole kuullutkaan Kittilästä ( paitti ilmailuharrastajat ku se kenttä on vielä sillä nimellä) mutta Levi kyllä löytyy. Juu ja tottahan se on että onhan se lähellä leviä se Kittilän varalaskupaikka

 

en jaksa edes alkaa muuta tekstiä tuosta tarkistamaan.

 

Oiskohan se EFRO:n  kentän vieressä oleva baana nousutie? Kentän läheisyyteen rakennetut baanat = nousuteitä.  Listoista voipi puuttua Hosio. Esim. vuonna 2007 järjestetty Baana harjoitus toteutettiin ko. maantietukikohdassa.

 

Ilmavoimien Esikunta tiedottaa: Ilmavoimat harjoittelee maantiellä

 

Vapaa julkaistavaksi 13.9.2007 13:26

 

 

Ilmavoimat harjoittelee maantiellä

 

Ilmavoimat harjaannuttaa lentäjiään maantietukikohtatoimintaan Ranuan Hosiolla. Varatukikohtaharjoitus Baana 2007:n järjestää Lapin lennosto 15.-21.9.

 

 

Harjoituksessa ovat mukana Lapin, Karjalan ja Satakunnan lennostot sekä Lentosotakoulu ja Tukilentolaivue yhteensä 23 koneellaan Horneteilla, Hawkeilla sekä Fokker-, Learjet- ja Casa-kalustolla. Harjoituksen tavoite on kouluttaa ohjaajia toimintaan maantietukikohdassa joka säällä ja kaikissa valaistusoloissa.

 

Varsinainen lentotoiminta keskittyy maanantain ja torstain välille klo 9-23 ja painottuu lähestymisiin ja laskuihin Posion maantietukikohtaan Simon ja Ranuan väliselle 924-tielle. Harjoituksessa ei lennetä yliäänilentoja mutta siirtymisiin käytetään myös matalia lentokorkeuksia. Lennot toteutetaan Rovaniemen ja Kuopion Rissalan tukikohdista.

 

Osallistuva henkilömäärä on 250, josta ilmavoimien omaa henkilökuntaa 150, varusmiehiä 80 ja reserviläisiä 20.

 

Harjoitus sulkee tie 924:n liikenteeltä Hosion maantietukikohdan alueella koko harjoituksen ajaksi. Liikenne ohjataan kiertotielle.

 

Hosion sijainti löytyypi helposti Google Mapsin kautta.. Sijaitsee tien 9243 varrella jossain :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oiskohan se EFRO:n  kentän vieressä oleva baana nousutie? Kentän läheisyyteen rakennetut baanat = nousuteitä.  Listoista voipi puuttua Hosio. Esim. vuonna 2007 järjestetty Baana harjoitus toteutettiin ko. maantietukikohdassa.

 

Ilmavoimien Esikunta tiedottaa: Ilmavoimat harjoittelee maantiellä

 

Vapaa julkaistavaksi 13.9.2007 13:26

 

 

Ilmavoimat harjoittelee maantiellä

 

Ilmavoimat harjaannuttaa lentäjiään maantietukikohtatoimintaan Ranuan Hosiolla. Varatukikohtaharjoitus Baana 2007:n järjestää Lapin lennosto 15.-21.9.

 

 

Harjoituksessa ovat mukana Lapin, Karjalan ja Satakunnan lennostot sekä Lentosotakoulu ja Tukilentolaivue yhteensä 23 koneellaan Horneteilla, Hawkeilla sekä Fokker-, Learjet- ja Casa-kalustolla. Harjoituksen tavoite on kouluttaa ohjaajia toimintaan maantietukikohdassa joka säällä ja kaikissa valaistusoloissa.

 

Varsinainen lentotoiminta keskittyy maanantain ja torstain välille klo 9-23 ja painottuu lähestymisiin ja laskuihin Posion maantietukikohtaan Simon ja Ranuan väliselle 924-tielle. Harjoituksessa ei lennetä yliäänilentoja mutta siirtymisiin käytetään myös matalia lentokorkeuksia. Lennot toteutetaan Rovaniemen ja Kuopion Rissalan tukikohdista.

 

Osallistuva henkilömäärä on 250, josta ilmavoimien omaa henkilökuntaa 150, varusmiehiä 80 ja reserviläisiä 20.

 

Harjoitus sulkee tie 924:n liikenteeltä Hosion maantietukikohdan alueella koko harjoituksen ajaksi. Liikenne ohjataan kiertotielle.

 

Hosion sijainti löytyypi helposti Google Mapsin kautta.. Sijaitsee tien 9243 varrella jossain :)

Joo. Toi Hosio oli kiva paikka. Harjotuksen aikaan siis.

 

PS. http://www.ollivainio.com/gallery/fiaf-baana-07-training-exercise/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alavuden pohjoispuolella, route 66... (sorge horizone...)

[ attachment removed ]

 

Pudasjärven taajaman pohjoispuolella, liki Pudasjärven lentokenttää, tie 78

[ attachment removed ]

 

Kittilässä, lentokentän eteläpuolelta tie nro 939 Kolarin suuntaan, Aakenustunturin puoleisesta päästä lounaan suuntaan

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alavuden pohjoispuolella, route 66... (sorge horizone...)

[ attachment removed / expired ]

O-ou, mitä jos tulee pissahätä tossa kahden kilometrin etapilla ja pysähtyä ei saa?  :laugh:

Hauska nähdä kuvia noista varalaskupaikoista kun en ole ikinä sellaisen ohi ajanut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

O-ou, mitä jos tulee pissahätä tossa kahden kilometrin etapilla ja pysähtyä ei saa?  :laugh:

Hauska nähdä kuvia noista varalaskupaikoista kun en ole ikinä sellaisen ohi ajanut.

 

Ei se auta kun sinnitellä toiseen päähän, jos suinki mahdollista, niin pääsee halvemmalla. Kuitenkin siitä tulee huonolla tuurilla sakko joko virtsaamisesta yleiselläpaikalla tai itsensä paljastelusta ja tuossa kahdella kilometrillä vielä lisäksi virheellisestä pysäköinnistä ::)

 

Tuossa Pudasjärven varalaskupaikalla näin kerran hirven singahtavan tien yli, itselleni turvalliselta etäisyydeltä. Aloinpa siinä sitten funtsaamaan, että mitenkä harjoitusten aikana taataan turvallisuus riistaeläinten suhteen, kun siellä ei ole riista-aitoja? Nuilla häätäjillä kun ei oikein kovissa nopeuksissa voi äkillisiä yllätyksiä väistellä :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tuossa Pudasjärven varalaskupaikalla näin kerran hirven singahtavan tien yli, itselleni turvalliselta etäisyydeltä. Aloinpa siinä sitten funtsaamaan, että mitenkä harjoitusten aikana taataan turvallisuus riistaeläinten suhteen, kun siellä ei ole riista-aitoja? Nuilla häätäjillä kun ei oikein kovissa nopeuksissa voi äkillisiä yllätyksiä väistellä :-\

 

Luulenpa metelin pitävän huolen, että hirvet pysyvät mahdollisimman kaukana  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väijykone - merkkinen ilmiö puskassa sadeviitassaan - hätistää hyttys ym muiden itikoiden myötä niitä liikkuvia sarvipaisteja pois asfaltilta.  :laugh:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

 

Muutama kysymys varalaskupaikoista:

 

1) Onko normaalioloissa, jolloin ei ole odotettavissa ilmavoimien tms. harjoitusta, varalaskukentillä (esim. Lusi) mitään valaistusta, jota lentoliikenne voisi hyödyntää?

2) Onko VOR-asemien tms. reititykseen käytettäviä suunnistuslaitteita tai ihan reittifixejä sijoitettu niin, että varalaskupaikoilla voisi niitä hyödyntää vai tullaanko aina alas pelkillä silimmä ilman mittareita?

3) Onko ilmavoimilla käytössä siirrettäviä ja harjoitusten yhteydessä käytettäviä kiitotievaloja, ILS-laitteistoa tms?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

 

Muutama kysymys varalaskupaikoista:

 

1) Onko normaalioloissa, jolloin ei ole odotettavissa ilmavoimien tms. harjoitusta, varalaskukentillä (esim. Lusi) mitään valaistusta, jota lentoliikenne voisi hyödyntää?

 

Ei

 

2) Onko VOR-asemien tms. reititykseen käytettäviä suunnistuslaitteita tai ihan reittifixejä sijoitettu niin, että varalaskupaikoilla voisi niitä hyödyntää vai tullaanko aina alas pelkillä silimmä ilman mittareita?

 

Ei taida olla ainakaan kiinteinä. Siirrettävistä en tiedä...

 

3) Onko ilmavoimilla käytössä siirrettäviä ja harjoitusten yhteydessä käytettäviä kiitotievaloja

 

Siirrettäviä valoja käyttävät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ei taida olla ainakaan kiinteinä. Siirrettävistä en tiedä...

 

Kiinteitä ei varmaankaan käytetä, kuten totesitkin. Maantietukikohdissa voidaan laskeutumiseen käyttää siirrettävää ILS-järjestelmää (Tactical ILS, TILS).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska Niinisalon ja Virttaan varalaskupaikkaa on viimeksi käytetty ilmavoimien harjoituksessa?

Kuvia jollakin ko. harjoituksista?

 

Virttaa on tuossa vartin matkan päässä, ei siellä muistaakseni ole muutamaan vuoteen lennetty, itse vetelin matalalentoa :P VW-Pololla 4 kertaa tiistaina viimeksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, ja mä Audilla usein ajankohdasta riippuen 260 - 290 km/h  8)

Niin, no, toi köyhän ;) miehen Audi kulkee vaan kolmanneksen noista lukemista :'(.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska Niinisalon ja Virttaan varalaskupaikkaa on viimeksi käytetty ilmavoimien harjoituksessa?

Kuvia jollakin ko. harjoituksista?

 

 

Me oltiin ainakin armeijan aikaan Virttaalla harjoituksessa mukana, vahva veikkaus ajankohdaks on marraskuu 2006

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Me oltiin ainakin armeijan aikaan Virttaalla harjoituksessa mukana, vahva veikkaus ajankohdaks on marraskuu 2006

 

Ok. Onko mielikuvaa, millä koneilla lennettiin?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään