Peter Lord

Keksipä uudelle koneelle tunnus

101 viestiä aiheessa

Peter kun on mittarimiehiä, niin miten olisi OH-QNH?

 

Tai OH-IFR. Tai jos sillä ajelee poutahaukka niin OH-VFR. OH-IMC tai VMC. En sitten tiedä, meneekö tuollaiset viralliset ilmailussa käytettävät lyhenteet läpi.

 

OH-NEJ sopisi myös OH-JAA:n kaveriksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisi olla jo mainittu. Ja toisaalta mulle ainakin tulee mielleyhtymä koneeseen, joka on jo parhaat päivänsä nähnyt :P

 

No mites OH-IHQ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-PTB

 

Käytössä oli tuokin nyttemmin edesmenneellä Tomahookkerilla.

OH-ELL ja OH-ELP lienevät vielä käyttämättömiä  ;D

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-BUU

 

OH-BÖÖ

 

OH-PII

 

OH-HOO

 

OH-HOX

 

OH-HEP

 

OH-JEP

 

ICAO:n aakkoset eivät tunne ääkkösiä ja öökkösiä, joten BÖÖ on no go. Ja kuten jo aiemmin pariinkin kertaan todettu, H:t on varattu helikoptereille, joten niitä tuskin saa lentokoneeseen. Lisäksi OH-PII on ollut jo käytössä, samoin JEP, joten niitäkään ei saa. Kun kerran avunpyytäjä siitä oikein erikseen mainitsi, että ei sellaisia tunnuksia, jotka ovat olleet käytössä, eikö noista voi ottaa sitten selvää ennenkuin turhaan läiskii?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos tämä kompa:

 

Ilmailutiedotus GEN T1-6 sanoo,

"Tunnusosaa, joka muodostaa hätämerkin tai hyvän maun vastaisen tunnusosan, ei anneta."

Kaikki tässä ketjussa ehdotetut 'hauskat' jekut on nyt empiirisesti todistettu ko. klausuulin alaisiksi? :)

 

.. vai koskeeko tuo lausahdus vain harrasterakenteisia lentokoneita, helikoptereita ja koeilma-aluksia? Joten tyyppihyväksytyissä laitteissa sitten voi vapaasti hassutella? Jotain hyötyä siitä sertifikaattiplakaatista pitääkin olla.

 

 

t.Pietu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

I Kun kerran avunpyytäjä siitä oikein erikseen mainitsi, että ei sellaisia tunnuksia, jotka ovat olleet käytössä, eikö noista voi ottaa sitten selvää ennenkuin turhaan läiskii?

 

Mistä noita voi katsella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun kerran avunpyytäjä siitä oikein erikseen mainitsi, että ei sellaisia tunnuksia, jotka ovat olleet käytössä, eikö noista voi ottaa sitten selvää ennenkuin turhaan läiskii?

 

Totta maar. Mietin vaan kivoja nimiä. Taannoin näin autossa FAK-803.

 

Kehoittaisin vaikka miettimään omaa näkemystään tai etunimiään lyhenteenä.

 

OH-AKS

 

OH-KOK

 

 

 

Hauska;

 

OH-JOU

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä noita voi katsella?

 

Käytössä olevia tuolta:

 

http://www.ilmailuhallinto.fi/Ilma_alusrekisteri

 

Vanhoja voi olla hankalampi selvittää, jollei niitä satu löytämään netistä - esim. tältä foorumilta - tai sitten Tuomo T. Mäkinen & Eino Ritarannan (ilmeisesti loppuunmyydystä?) kirjasta Finnish Civil Aircraft 1926-2000. Tähän jää tietty jo lähes vuosikymmenen aukko, joten joitakin koneyksilöitä ei löydä sen paremmin nykyisestä rekisteristä kuin mainitusta kirjastakaan. Esimerkkinä mainittakoon vaikka tuo jo esiintynyt OH-PTB, joka eleli pari menestyksekästä vuotta vuosikymmenen puolivälin Suomessa, kunnes kiepsahti katolleen ja poistui rekisteristä.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noita vanhempia rekkareita on tosiaan hieman hankalampaa selvittää netistä. Ja toki uudestakin ilma-alusrekisteristä puuttuu ilmeisesti koneita, joille on jo haettu rekkaritunnus, mutta eivät ole vielä esim maassa tai valmiita. Esimerkkinä vaikka OH-XDZ.

Sinällään olisi hauska vaikkapa perustaa kiinteä säie jossa olisi vaikkapa 3 riviä infoa kaikista koneista suomen rekkarissa, ennen ja nyt.

 

OH-SEP???

 

Homma on vielä silleen ikävä, kun eri valmistajille ja lentoyhtiöille on noita kirjaimia joskus järjestelty. Kuvitelkaa pettymys, kun SEP ei olisikaan rallikka :P vaan piperi.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanhoja voi olla hankalampi selvittää, jollei niitä satu löytämään netistä - esim. tältä foorumilta - tai sitten Tuomo T. Mäkinen & Eino Ritarannan (ilmeisesti loppuunmyydystä?) kirjasta Finnish Civil Aircraft 1926-2000.

 

Joo, ja näköjään on joskus vaikea muistaa, että kaikilla ei ko. opusta ole (tosin eipä ole itselläkään enää, kuin pelkkä CD. Kirjan on joku nuffinut...)  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ICAO:n aakkoset eivät tunne ääkkösiä ja öökkösiä, joten BÖÖ on no go. Ja kuten jo aiemmin pariinkin kertaan todettu, H:t on varattu helikoptereille, joten niitä tuskin saa lentokoneeseen.

Suomesta löytyy kyllä yksi lentokone missä on H-alkuinen rekisteritunnus eli sehän on OH-HCF(De Havilland Super Chipmunk) tosin se on kyllä experimental ja se rekisteri on ollut siinä 60-luvulta lähtien, että uusiin tyyppihyväksyttyihin koneisiin sitä H-alkuista rekkaria ei sitten taida saada.  OH-PPL(private pilot license) on oma ehdotukseni jos sitä ei ole sanottu tai sitten OH-CPL(commercial pilot license). OH-PPP?, no miksei sekin tai sitten OH-PIC(pilot in command).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja toki uudestakin ilma-alusrekisteristä puuttuu ilmeisesti koneita, joille on jo haettu rekkaritunnus, mutta eivät ole vielä esim maassa tai valmiita. Esimerkkinä vaikka OH-XDZ.

 

Kyllä XDZ löytyy ilma-alusrekisteristä  ::)

 

........tosin se on kyllä experimental ja se rekisteri on ollut siinä 60-luvulta lähtien, että uusiin tyyppihyväksyttyihin koneisiin..........

 

Onko sillä merkitystä rekisterin suhteen, onko kone experimental, vai tyyppihyväksytty?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomesta löytyy kyllä yksi lentokone missä on H-alkuinen rekisteritunnus eli sehän on OH-HCF(De Havilland Super Chipmunk) tosin se on kyllä experimental ja se rekisteri on ollut siinä 60-luvulta lähtien, että uusiin tyyppihyväksyttyihin koneisiin sitä H-alkuista rekkaria ei sitten taida saada.  OH-PPL(private pilot license) on oma ehdotukseni jos sitä ei ole sanottu tai sitten OH-CPL(commercial pilot license). OH-PPP?, no miksei sekin tai sitten OH-PIC(pilot in command).

 

Alunperin niitä Munkkeja on ollut 5: HCA-HCE. Näiden lisäksi rekisterissä on ollut DHC.2 Beaver HBA, 3 Keltiäistä HKA-HKC sekä Valkuainen HKX. HKC ja HKX ovat tietääkseni edelleen rekisterissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään