Kirjoitettu Huhtikuu 16, 2009 http://www.cbc.ca/canada/north/story/2009/04/16/nunavut-flight.html Kyseessä siis King Air 200 ja charter lento. Kone oli lentänyt 23 000 jalan korkeudessa kun tämä incidentti pääsi tapahtumaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 17, 2009 Tästä uutisoi tänään myös Helsingin Sanomat: http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Mies+hypp%C3%A4si+matkustajakoneesta+kesken+lennon+Kanadassa/1135245235028 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 17, 2009 Miten tuo oven avaaminen on mahdollista? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 17, 2009 Miten tuo oven avaaminen on mahdollista? Vääntää kahvasta ja potkaisee oven auki. King Aireissa matkustamon ovi on suunnilleen yhtä high tech-laite kuin esim. mopo-Cessnassa tai Piperissä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 17, 2009 Laittoivatko oven kiinni hypyn jälkeen ( vai jäikö lepattamaan tuuleen aukinaisena ) ? Löytyikö peräsimistä lommoja ? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 17, 2009 Vääntää kahvasta ja potkaisee oven auki. King Aireissa matkustamon ovi on suunnilleen yhtä high tech-laite kuin esim. mopo-Cessnassa tai Piperissä. Ei tarvitse edes potkaista, paineistus pitää huolen siitä että lukkotappien vetäydyttyä ovi aukeaa vauhdilla. Näinollen, epäilen että tämän nuoren miehen (joka saa ääneni v. 2009 Darwin Awards kisassa) ei ole suuremmin tarvinnut harkita hyppäämistä, vaan vapaa pudotus on alkanut kutakuinkin välittömästi tämän kyseenalaisen ovenavausurotyön tapahduttua. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 17, 2009 Ei tarvitse edes potkaista, paineistus pitää huolen siitä että lukkotappien vetäydyttyä ovi aukeaa vauhdilla. Näinollen, epäilen että tämän nuoren miehen (joka saa ääneni v. 2009 Darwin Awards kisassa) ei ole suuremmin tarvinnut harkita hyppäämistä, vaan vapaa pudotus on alkanut kutakuinkin välittömästi tämän kyseenalaisen ovenavausurotyön tapahduttua. Kannatan tätä näkemystä. Kaverihan oli huonovointinen ja tarvi happea ja päätti hieman raottaa ovea. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 17, 2009 Vakava ja ikävä tapahtuma silti kaiken uhalla:perämies hermostui hankalaan matkustajaan ja lausui"ulkona on kaunis keli, mikset mene pelaamaan palloa". Saa poistaa jos tuntuu silt. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 17, 2009 Lento oli "medical flight" (mitä sitten tarkoittaneekin) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 17, 2009 Siis eihän paineistetun lentokoneen oven auki saamisen pitäisi olla mahdollista kun ovi on oviaukkoa suurempi ja paineistus pitää huolen siitä että ovea ei käsivoimin pysty aukaisemaan lennon aikana. Vaikea on kyllä uskoa tätä, jokin tuossa nyt mättää pahasti. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 17, 2009 Lento oli "medical flight" (mitä sitten tarkoittaneekin) Ambulanssilentoahan tuo tarkoittaa ilmeisesti. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 17, 2009 Olikohan kyseessä potilas itse, vai "henkilökuntaan" kuuluva ? Tai omainen ? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 17, 2009 Olikohan kyseessä potilas itse, vai "henkilökuntaan" kuuluva ? Tai omainen ? CBC puhuu vain matkustajasta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 17, 2009 Siis eihän paineistetun lentokoneen oven auki saamisen pitäisi olla mahdollista kun ovi on oviaukkoa suurempi ja paineistus pitää huolen siitä että ovea ei käsivoimin pysty aukaisemaan lennon aikana. Vaikea on kyllä uskoa tätä, jokin tuossa nyt mättää pahasti. Tuohan riippuu ihan oven rakenteesta, jos ovi on yksinkertainen ulospäin aukeava ovi niin paine-erohan vain auttaa sen aukaisussa sen jälkeen kun lukko aukeaa. Hannu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 17, 2009 Siis eihän paineistetun lentokoneen oven auki saamisen pitäisi olla mahdollista kun ovi on oviaukkoa suurempi ja paineistus pitää huolen siitä että ovea ei käsivoimin pysty aukaisemaan lennon aikana. Vaikea on kyllä uskoa tätä, jokin tuossa nyt mättää pahasti. Eiköhän Kingissä ovi aukea ulospäin, toisin kuin isommissa putkissa. T: Tomppa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 17, 2009 Olikohan kyseessä potilas itse, vai "henkilökuntaan" kuuluva ? Tai omainen ? Ehkä se oli "hullu"? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 17, 2009 Ehkä se oli "hullu"? No kuka hullu nyt lentokoneesta hyppäis? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 17, 2009 On käynyt ilmi, että kyseessä ei ollut sairaskuljetus, vaan paluulento, jossa oli mukana kaksi "tavallista" matkustajaa, eikä ulos hypännyt mies ollut niinsanotusti hoidossa. Jonkinlaisen kohtauksen hän on kuitenkin saanut. http://ca.news.yahoo.com/s/capress/090416/national/plane_jumper Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 17, 2009 Tuohan riippuu ihan oven rakenteesta, jos ovi on yksinkertainen ulospäin aukeava ovi niin paine-erohan vain auttaa sen aukaisussa sen jälkeen kun lukko aukeaa. Hannu Kumma juttu, että kingissä on tällainen ovirakenne kun kyseessä on kuitenkin paineistettu lentokone. Eikö sellainen isommissakin matkustajakoneissa käytettävä ovi toimisi turvallisemmin myös kingissä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 17, 2009 Kumma juttu, että kingissä on tällainen ovirakenne kun kyseessä on kuitenkin paineistettu lentokone. Eikö sellainen isommissakin matkustajakoneissa käytettävä ovi toimisi turvallisemmin myös kingissä. No onhan noita ulos aukeavia ovia lähes kaikissa businessjeteissäkin. Noissa pienissä koneissa on ongelmana pienet sisätilat, jolloin sisään aukeava ovi ei sinne kunnolla mahdu. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 17, 2009 Kertokaapa viisaammat, että onko "loikkari" voinut mahdollisesti pysyä tajuissaan koko matkan alas (noin pitkällä matkalla alaspäin ehtisi muutamaan kertaan miettiä, että mitä tuli tehtyä) Kuinkas paljon ilmassa on happea 23000 jalassa verrattuna merenpintaan ja mikä mahtaa olla suunnilleen lämpötila tuolla korkeudella? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 17, 2009 Veikkaan että kyyti ollut kylmää, ja miksei tajuissaan, en tosin koskaan ole kokeillut, mutta? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 17, 2009 Tämä on tietysti taas SWAG (Scientific Wild Ass Guess), mutta jokin tuossa stoorissa vihjaa sairauskohtauksesta. Muistelen pariakin raporttia, jossa äkillinen selittämätön riehuminen on päättynyt säilöönottoon - ja sitämyötä putkakuolemaan. Voi siis myös olla, että matka maanpinnalle tapahtui armeliaassa alentuneen tajunnan tilassa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 17, 2009 Jos ajatellaan lentokoneiden ovien rakennetta tarkemmin niin käytännössähän kaikkien koneiden ovet aukeat ulospäin... Käytännössä rakenne on kuitenkin sellainen että todellisuudessa paine-ero pyrkii työntämään ovea asentoon josta se ei pääse aukeamaan koneen ollessa paineistettu. Hankala selittää ymmärrettävästi, mutta yritetään epäonnistumisen riskilläkin. Eli kuvitellaan että seisot lentokoneen sisällä ja olet avaamassa ovea normaalisti maassa. Aluksi koko ovi liikahtaa sentin pari itseäsi kohti, sekä samalla hiukan alaviistoon eli kohti jalkateriäsi. Vasta tämän liikkeen jälkeen ovi työntyy ulospäin ja aukeaa normaalisti... Rakenne on siis eräänlainen korkki rungossa jonka paine pitää paikoillaan. Eli paineistettuna paine-ero pyrkii vetämään tällaista ovea yläviistoon, eli asentoon josta se ei millään pääse aukeamaan. Sen verran voimakkaasti tuo paine-ero vetää ovea kiinni, että vastaa samaa kuin tuo ovi painaisi muistaakseni noin 2000-3000kg. Ei siis kannata hätääntyä vaikka joku kahjo yhtäkkiä kahvaan tarttuisikin kesken lennon. Kingin oven rakennetta en muista mutta tuskinpa sekään suoraan ulospäin aukesi... Mahdollisimman epäselvästi selitetty mutta minä en olekaan insinööri... Kertokaapa viisaammat, että onko "loikkari" voinut mahdollisesti pysyä tajuissaan koko matkan alas (noin pitkällä matkalla alaspäin ehtisi muutamaan kertaan miettiä, että mitä tuli tehtyä) Kuinkas paljon ilmassa on happea 23000 jalassa verrattuna merenpintaan ja mikä mahtaa olla suunnilleen lämpötila tuolla korkeudella? Tuskinpa viisaampi olen, mutta sen tiedän että happea tuollaisessa korkeudessa on riittävästi, erityisesti kun otetaan huomioon henkilön putoamisvauhti. Useimmissa potkuriturbiinikoneissa lakikorkeus on 25 000 jalkaa ja niissähän ei ole kaikille matkustajille happimaskeja (vain erilaisia kannettavia systeemejä, ei ns. drop down maskeja). Tämä perustuu siihen että mikä tahansa turboproppi laskeutuu tuollaiselta korkeudelta turvalliseen korkeuteen (10 000 jalkaan) muutamassa minuutissa, eli yksinkertaisesti maskeille ei yleensä ole tarvetta vaikka tulisi ns. rapid decompression. Vapaapudotuksesta puhumattakaan koneesta hypättäessä... Näillä leveysasteilla lämpötila on useimmiten siinä -30C ja -40C välillä, eli kylmä tulee varmasti. - Lasse Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 18, 2009 Kingin oven rakennetta en muista mutta tuskinpa sekään suoraan ulospäin aukesi... - Lasse Ainakin näissä lentämissäni paineisteluissa turbopropeissa, Beech 1900C ( King Air 200 "isoveli") ja BAe J31/32, ovi aukeaa suoraan ulospäin, muodostaen samalla sisäänkäyntiin tarkoitetut portaat. Tyyppikursseilla kerrottiin oven lukitusmekanismista sen verran että rungon paineistus painaa ovea (ja ovesta runkoon työntyviä lukkotappeja) sen verran lujasti että lukitusmekanismin avaaminen lennolla vaatii erittäin suurta voimaa. Näin ollen oven avaamisen piti olla mahdotonta kesken lennon. Nyt sitten tiedämme kaikki asian todellisen laidan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla