Kirjoitettu Huhtikuu 18, 2009 Eräästä NTSB:n raportista löytyy seuraavaa tietoa oven avausmekanismista: The POH states that inadvertent door opening is protected by the requirement to depress a release button adjacent to the door handle, making door operation a two-handed motion. The door is further protected by a differential-pressure-sensitive diaphragm incorporated into the release-button mechanism. In the presence of differential pressure, it will be increasingly difficult to actuate the release-button. A review of Title 14 CFR Part 23 revealed that each external passenger or crew door must have a "means to lock and safeguard the door against inadvertent opening during flight by persons, by cargo, or as a result of mechanical failure." In addition, each door of the pressure vessel on a pressurized airplane must have a "means to lock and safeguard each external door, including cargo and service type doors, against inadvertent opening in flight, by persons, by cargo, or as a result of mechanical failure or failure of a single structural element, either during or after closure." The door assembly was examined at the Hawker Beechcraft factory by the NTSB and FAA with the assistance of Hawker Beechcraft. In order to test the integrity of the diaphragm, 16 pounds per square inch (psi) differential pressure was applied. After 1 minute, the diaphragm leaked 0.05 psi, which is within the accepted tolerance of 2 psi for retaining pressure. The diaphragm was next tested across a range of zero to 6 inches of differential pressure to calculate the force required to initially and fully actuate the release button. With 0 psi, it would take 4 pounds to initially actuate and 6.5 pounds at fully actuate the release button mechanism. With 0.5 psi, it would take 8 pounds to initially actuate and 12 pounds to fully actuate the release-button mechanism. With 6 psi, it would take 37 pounds to initially actuate and 46 pounds to fully actuate the release-button mechanism. Despite signs of wear, the accident diaphragm's provided resistance similar to a new diaphragm. Testing confirmed that the airplane's door could be opened while the airplane was still pressurized, but that action would require more force to overcome the resistance. Siis ovea avatessa täytyy ilmeisesti käyttää kahta kättä. Toisella painetaan laukaisunapista (release button) ja toisella käännetään kahvasta. Painonapissa on lisäksi sellainen varmistus, joka reagoi paine-eroihin koneen sisällä vs. ulkopuolella. Jos paine-ero on 6 psi, napin painamiseen pohjaan tarvitaan n. 20 kg voima. Toisaalla on käynyt ilmi, että kaveri oli riehunut väkivaltaisesti Yellowknifessa ja poliisi oli vienyt hänet sairaalaan hoitoon mielenterveyspykälien nojalla. Sairaalasta kaveri oli kuitenkin päästetty suhteilla ilmaiseksi saadulle lennolle kotiin, eikä käytös siinä vaiheessa herättänyt epäilyjä. http://www.canada.com/news/RCMP+resume+search+plane+jumper/1508253/story.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 18, 2009 Lähti sitten palloa potkimaan, olettaisin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 18, 2009 Lähti sitten palloa potkimaan, olettaisin. Pallo taisi potkaista kyllä takaisin kovemmin... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 18, 2009 Joo pehmeeksi menee noilla nopeuksilla, physiikan lakien mukaan ei ees tarvii noinkaan pitkää matkaa huippunopeuden saavuttamiseksi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 18, 2009 Niin, kai sen liki 200 km/h vapaassa pudotuksessa saavuttaa jo muutamassa sekunnissa. Pari minuuttia siis menee laskeutumiseen. Hupaisaa (?) olisi, jos kaveri putoaa 7 kilometriä, ja sattuu maahan tullessan jyrkkään vuoren rinteeseen, jossa on lunta sen verran, ettei pahemmin satu. Sitten siinä aikansa rinnettä alas kierittyään, ja enempiä lumia puvusta ravisteltuaan - onnellisena hengissä säilymisestään - huomaakin edessään harmaakarhun, joka sanoo: "Sä oot mun päivällinen." Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 18, 2009 Noh, tuon pudotuksen jälkeen vain yksi karhu olisi "kakun palanen" savolaisittain sanottuna. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 19, 2009 Ainakin vielä joku aika sitten Belgradissa Serbiassa eleli/elelee nykyisinkin yksi JAT:n entinen lentoemäntä, joka teki juuri noin. Pudottuaan lento-onnettomuuden jälkeen korkealta jyrkkään kuusimetsärinteeseen romujen kanssa "puhdisteli" lumet ja jatkoi sairaalareissun jälkeen elämäänsä. Seppo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 19, 2009 Onhan noita muutama selvinnyt. Ei ihan vammoitta selvinnyt tuo tapaus^ (Vesna Vulovic) http://www.greenharbor.com/fffolder/wreckage.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 20, 2009 No kuka hullu nyt lentokoneesta hyppäis? Laskuvarjohyppääjä? Ihme porukkaa... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla