Tero Tuominen

Suomen Laskuvarjokerhon uusi kone Suomeen viikonloppuna

35 viestiä aiheessa

Suomen Laskuvarjokerho tiedottaa:

 

SUOMEN LASKUVARJOKERHO RY:N UUSI HYPPYKONE SAA KASTEEN HELSINKI-MALMIN LENTOASEMALLA

 

Lauri Oksanen (65) ja Petra Kivilompolo (17) kastavat Cessna 208B Grand Caravan -potkuriturbiinikoneen Helsinki-Malmin lentoasemalla lauantaina 18.4.2009 klo 15.00.

 

Suomen Laskuvarjokerho ry on kesällä 2008 tehnyt kaupat 18 laskuvarjohyppääjää kuljettavasta Cessna 208B Grand Caravan -lentokoneesta, joka vastaanotettiin tehtaalla maaliskuussa 2009. Kone tulee Suomen suurimman laskuvarjourheilutoimintaa harjoittavan yhdistyksen hyppykäyttöön.

 

Harrastajavoimin Saksasta Suomeen

 

Rekisteritunnuksella OH-DZF lentävä kone on valmistettu Yhdysvaltain Wichitassa, josta sen lensi huhtikuun alussa Saksan Siegerlandiin viimeisiä hyppyvarusteasennuksia varten yhdysvaltalainen naispilotti Margit Waltz. Waltzilla on takanaan yli 20 000 lentotuntia ja reilut 600 Atlantin ylitystä. Saksasta Suomeen koneen lentää perjantaina 17.4.2009 Suomen Laskuvarjokerho ry:n lentäjä.

 

Uusi yksimoottorinen potkuriturbiinikone (siipien kärkiväli 15,8 m, pituus 12,7 m, korkeus 4,7 m, moottori Pratt & Whitney PT6A-114A, matkanopeus 340 km/h) korvaa elokuussa 2008 Kanadaan myydyn Suomen Laskuvarjokerhon hyppykäytössä 20 vuotta palvelleen kaksimoottorisen De Havilland DHC-6 Twin Otter -potkuriturbiinikoneen. Uusi Grand Caravan on edeltäjänsä tavoin Suomen suurin siviilihyppykäytössä oleva lentokone.

 

Kastajaiset Helsinki-Malmilla

 

Grand Caravanin kastajaiset järjestetään Helsinki-Malmin lentoasemalla lauantaina 18.4.2009 klo 15.00. Tervetulleita koneen kastamista seuraamaan ovat laskuvarjohyppääjät sekä kaikki lajista ja uudesta koneesta kiinnostuneet. Tapahtumapaikalla on puffetti, josta saa pientä purtavaa kahvin kera.

 

Ilmailukielellä nimeä Oscar Hotel Delta Zulu Foxtrot kantavan koneen kastava Lauri Oksanen on hypännyt ensimmäisen hyppynsä Suomen Laskuvarjokerhossa vuonna 1966. Hyppyjä sunnuntaina 19.4.2009 täyteen tulevien 43 harrastusvuoden aikana Oksaselle on kertynyt pari tuhatta.

 

Koneen toinen kastaja, 15-vuotiaana laskuvarjohyppäämisen aloittanut Petra Kivilompolo on kasvanut  laskuvarjourheilun parissa äitinsä aktiivisen harrastuksen myötä. Kivilompololle hyppyjä on vuodesta 2006 kertynyt reilut 70.

 

Hyppytoimintaa Malmilla ja Hangossa

 

Hyppytoimintaa uudesta koneesta harjoitetaan sään salliessa Helsinki-Malmilla lauantaina 18.4. jo ennen kastetilaisuutta klo 10.00 alkaen.

 

Kastajaisviikonlopun jälkeen konetta lennetään pääasiassa Suomen Laskuvarjokerho ry:n toimipaikalla Hangon lentokentällä. Huhtikuun lopulla Hangossa alkavaa hyppytoimintaa jatketaan syys-lokakuulle. Laskuvarjourheilusta kiinnostuneet ovat lämpimästi tervetulleita tutustumaan hyppytoimintaan myös Hangossa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DZF eli ilmeisesti Drop Zone Finland siis saapui, sai kasteen ja meikäläiset samppanjaa  :thmbup:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DZF eli ilmeisesti Drop Zone Finland siis saapui, sai kasteen ja meikäläiset samppanjaa  :thmbup:

 

[ attachment removed / expired ]

 

On se ruma, mutta lentokone kuitenkin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

pojat pojat, mielipiteistä ei sovi kiistellä.

 

koitin tuota arpoa että mikähän se uusi SKLn kone on kun kävin eilen malmilla - kun ei ollut mitää kuvaa millainen kone SLKlle tuli (eikä ollu nettiä että olis voinu kuvan kurkata), nyt voi tänään bongata sen uudelleen kotiolähtiessä - jos ajais malmin kautta -taas :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhden pokkarikuvan perusteella ei tosiaan kannattaisi ulkonäköä tyrmätä  ;) Toisesta kulmasta katsottuna tilanne muuttuu kummasti:

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perustelepa väitteesi ettei mene ihan vittuilun piikkiin moinen paskakommenttisi.

 

No jopas nyt on taas kypsä ja aikuinen kommentti. Mutta pistetäänkö tällä kertaa nukkumaanmenoajan ohituksen piikkiin?  :P

 

Ja miksi tuollaisia henkilökohtaisia mielipiteitä pitäisi sen kummemmin perustella? Yhdyn helposti itsekin ihan täysin siihen mielipiteeseen. Caravanit vain yksinkertaisesti ovat rumia, piste. Mutta niinhän ne tuollaiset työkalukoneet yleensä ovat. Kaunista siitä ei saa tekemälläkään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo voi muuten johtua näytöstäkin...21 tuumasella laajakuvanäytöllä se on ruma mutta 15 tuuman näytöllä ok.

 

:thmbup: No sehän sen täytyy olla. Mun 19" näytöllä sen pitäisi sitten varmaan olla vain semiruma  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, minäkin meinasin jo heti ensimmäisen kuvan jälkeen täällä sanoa, että onpas se ruma, mutta en uskaltanut... :P Mutta toistaalta ymmärrän hyvin, että tuollaisessa käytössä koneen kannattaakin olla ruma, jotta ihmiset mieluummin hyppäisivät siitä ulos, kuin jatkaisivat matkaa. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, minäkin meinasin jo heti ensimmäisen kuvan jälkeen täällä sanoa, että onpas se ruma, mutta en uskaltanut... :P Mutta toistaalta ymmärrän hyvin, että tuollaisessa käytössä koneen kannattaakin olla ruma, jotta ihmiset mieluummin hyppäisivät siitä ulos, kuin jatkaisivat matkaa. ;D

 

Nii toivottavasti kuitenkin riittävästi korkeutta, ettei käy näin; http://www.sundayherald.com/news/heraldnews/display.var.2502924.0.0.php

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja miksi tuollaisia henkilökohtaisia mielipiteitä pitäisi sen kummemmin perustella? Yhdyn helposti itsekin ihan täysin siihen mielipiteeseen. Caravanit vain yksinkertaisesti ovat rumia, piste. Mutta niinhän ne tuollaiset työkalukoneet yleensä ovat. Kaunista siitä ei saa tekemälläkään...

 

C206:n on vielä ihan jees mutta tämän C208:n pituus on hieman samanlainen kuin eräs ylipitkä "värisytin" ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös kaikki lentokoneet ole kauniita?

 

No ei. Mutta vanhan propelliviidakon sananlaskun mukaan kaunis lentokone myös lentää hyvin  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnittelut vaan SLK:lle uuden koneen johdosta.

 

Uusi on aina uusi ja kyllä tuolla kelpaa hyppypilottien kuskata rättisorsia taivaan sineen. Otteri oli hieno ja Portterissa oli pieni pyörä oikeassa paikassa  ;D.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksimoottoriset Cessnat on mun mielestä lähes järjestään rumemman näköisiä, kuin esim. Piperit. Cessna muistuttaa "lentävää ladonovea" siinä missä Piper lentokonetta. Makuasia mikä makuasia, sille ei  voi mitään...

 

300 ja 400 sarjan Cessnoissa onkin jo sitten sitä linjakkuutta

 

Makee väritys tuossa Caravanissa on kyllä  :thmbup:

 

Tollasen kun sais joskus tohon omaankin polkuveneeseen - vois parantaa visuaalista kauneutta huomattavasti  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

M(i)ustapa sairaan --> valkonen terveen  8)

 

No sen toki ymmärsin. Ihmetys koski lähinnä sitä, miksi kommettia täytyy vääntää saadakseen vastatuksi siihen jotain totaalisen järjetöntä ja asiaan millään tapaa liittymätöntä, mutta ehkä se vaan oli liian fiksua minulle ;)

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisen koneen ulkonäköä arvostellessa kannattaa tietyti yrittää noudattaa tiettyä tahdikkuutta.

 

Mitä toisen koneen arvostelemista se on, jos sanoo, että koko konetyyppi nyt vain ei ole kaunis?  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään