Guest Viletsu

Finnairin/muiden kotimaisten yhtiöiden koneen tarkastuskäytäntöjä?

18 viestiä aiheessa

Tiedän noista Finnairin koneiden tarkistuksista vain sen, että ne tarkastetaan 48 tunnin välein ennen lentoa ja tarkastajana kapteeni. Onko muilla kotimaisilla yhtiöillä samantyyppistä käytäntöä? Onkos koneilla esimerkiksi lentotarkastusta että lennetään ihan vaan huvin vuoksi tyhjillä koneilla ja tehdään raportteja tai vastaavaa? Miten usein tekniikka tarkastaa koneita? Kertokaas vähän eri yhtiöiden käytäntöjä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Avataan tätä keskustelua hieman. Tarkoittanet lentotarkastuksella koelentoa - nyrkkisääntönä voidaan pitää koelennon suorittamista ainakin silloin, kun ohjainpinnat ovat käyneet irti sekä yleisesti C- ja D-huoltojen jälkeen. Muuten koelennon tarpeellisuus määritellään tapauskohtaisesti, esim. jonkun vian korjauksen jälkeen varmistamaan koneen järjestelmien oikea toiminta.

 

Sana käytäntö tässä ilmailussa on hieman väärä. Kaikki tarkastukset ja huollot perustuu huolto-ohjelmaan, joka perustuu koneen valmistajan ohjeisiin ja on ilmailuviranomaisen hyväksymä. Noin karkeasti yleistäen kone tarkastetaan ennen jokaista lentoa kapteenin tai Mekaanikon toimesta. Tekniikan suorittama Line check tai service check tehdään karkeasti 48-72 tunnin välein, riippumatta siitä onko kone lentänyt. Kyseessä on siis kalenteriin perustuva jaksotus. Weekly check tehdään tekniikan toimesta nimensä mukaisesti kerran viikossa ja perustuu taas kalenteriin, lentotunneilla ei ole väliä. Sitten koneille suoritetaan A-huoltoja, joiden jaksot eivät yleensä perustu kalenteriin, vaan lentotunteihin tai cycleihin, esim. 500 cy.  Tässä oli hieman ja yleistäen koneen huoltamisesta linjahuollon näkökulmasta.Raskashuolto on sitten erikseen, josta totean vain sen, että jotakuinkin vuoden välein suoritetaan C-huolto ja 6-8 vuoden välein D-huolto.

 

Kuten todettu, edellä mainitut seikat ovat yleistyksiä aiheesta ja eivät perustu minkään koneen huolto-ohjelmaan, eivätkä ole yhteydessä mihinkään operaattoriin.

Tämä kerrottakoon, ennen kuin joku näsäilijä alkaa viisastelemaan epäkohdista.... ;D

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedän noista Finnairin koneiden tarkistuksista vain sen, että ne tarkastetaan 48 tunnin välein ennen lentoa ja tarkastajana kapteeni.

 

Tietosi on väärä. Koneille tehdään ns. Service Check vähintään 48 h välein, ja sen tekee lupakirjan omaava mekaanikko. Sen lisäksi koneille suoritetaan ns. Line Check ennen jokaista lentoa. Kapearunkoisissa sen suorittaa kapteeni tai perämies, laajarunkoisissa mekaanikko. Laajarunkoisissakin on kuitenkin käytäntönä, että myös joku lentomiehistön jäsen tekee koneelle visuaalisen tarkastuksen ennen lähtöä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laajarunkoisissakin on kuitenkin käytäntönä, että myös joku lentomiehistön jäsen tekee koneelle visuaalisen tarkastuksen ennen lähtöä.

 

External checkin eli walk-aroundin tekee lentävän miehistön jäsen ennen lentoa osana lennon valmistelua.

 

Daily-check on voimassa 48h ja sen tekee aina mekaanikko. Chekki kuitataan kirjaan ja kapteeni vain tarkistaa että daily on tehty ja on voimassa. Daily ei saa mennä vanhaksi ilmassa ellei siihen ole jokin erityisen painava syy.

 

Sitten on ylempänä mainitut raskaammat huollot kuten A-chekki joka tehdään 600h cycklin välein.

 

Kaikki chekit tekee aina mekaanikko. On muistettava että kipparihan ei ole mekaanikkolupakirjan omistaja (pelkällä lentolupakirjalla ja tyyppikoulutuksella) joten hän ei saa tehdä daily-chekkiä. Tai saa tietysti tehdä, mutta ei saa kuitata sitä kirjaan ;D.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

External checkin eli walk-aroundin tekee lentävän miehistön jäsen ennen lentoa osana lennon valmistelua.

 

Daily-check on voimassa 48h ja sen tekee aina mekaanikko. Chekki kuitataan kirjaan ja kapteeni vain tarkistaa että daily on tehty ja on voimassa. Daily ei saa mennä vanhaksi ilmassa ellei siihen ole jokin erityisen painava syy.

 

Sitten on ylempänä mainitut raskaammat huollot kuten A-chekki joka tehdään 600h cycklin välein.

 

Kaikki chekit tekee aina mekaanikko. On muistettava että kipparihan ei ole mekaanikkolupakirjan omistaja (pelkällä lentolupakirjalla ja tyyppikoulutuksella) joten hän ei saa tehdä daily-chekkiä. Tai saa tietysti tehdä, mutta ei saa kuitata sitä kirjaan ;D.

 

 

-tuomo

 

Jokseenkin harhaanjohtavaa, että Daily-checkin jakso olisi 48 tuntia,mutta kukin tavallaan. Näistä tarkastusten nimistä ja jaksoista on olemassa lukuisia variaatioita...

 

Noin lähtökohtaisesti olisi parempi, etteivät kipparit tekisi mitään muuta kuin lentäisi ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Noin lähtökohtaisesti olisi parempi, etteivät kipparit tekisi mitään muuta kuin lentäisi ;D

 

Finnairin kapearunkolaivastossa pilotit ovat tehneet Lince Checkit / PFI:t (Pre Flight Inspection) jo vuosia, eikä siitä ole ikävyyksiä seurannut. Tarkastuksen tehnyt pilotti myös kuittaa sen tehdyksi Technical Logiin.

 

Ei ole harhaanjohtavaa, koska mitään daily checkejä ei ole enää olemassa, vaan se on nykyisin nimeltään Service Check.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oiskos nykymaailmassa hypoteettisesti mahdollista, että pilotti voisi kuitata dailyn? Onhan siinä kaartissa semmoisiakin hahmoja, joilla on mekaanikon lupakirja tyyppeineen sekä se koneenohjauslupakirja tyyppeineen. Rohkenen uskoa tässä tulevan vastaan enemmänkin TES-asiat, mutta kun en tiedä, kysyn.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oiskos nykymaailmassa hypoteettisesti mahdollista, että pilotti voisi kuitata dailyn? Onhan siinä kaartissa semmoisiakin hahmoja, joilla on mekaanikon lupakirja tyyppeineen sekä se koneenohjauslupakirja tyyppeineen. Rohkenen uskoa tässä tulevan vastaan enemmänkin TES-asiat, mutta kun en tiedä, kysyn.

 

Jos todella on voimassoleva mekaanikon tyyppikelpuutus kyseiseen koneeseen, niin ei kai mitään estettä ole ainakaan viranomaisen puolelta. Mutta ei siitä varmaan normikäytännöksi ole ihan heti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No arvelin lähinnä sillä, että nuo työtehtävät taitavat olla aika tarkkaan sovittuja asioita ja toisen kautta se mekaukon pahvikaan ei taida pysyä enää kovin pitkään voimassa, jollei alan töitä tee aktiivisesti. Sen aikaa nyt kuitenkin, että perämiehellä on mahdollista olla molemmat pahvit yhtä aikaa voimassa. Kipparin kohdalla voi olla jo vaikeampaa. Minulta on kyllä kaikonnut knowhow koko mekatsun lupakirjamaailmasta, joten en kovin suurella rintaäänellä pyri tätä esittämään.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
No arvelin lähinnä sillä, että nuo työtehtävät taitavat olla aika tarkkaan sovittuja asioita ja toisen kautta se mekaukon pahvikaan ei taida pysyä enää kovin pitkään voimassa, jollei alan töitä tee aktiivisesti. Sen aikaa nyt kuitenkin, että perämiehellä on mahdollista olla molemmat pahvit yhtä aikaa voimassa. Kipparin kohdalla voi olla jo vaikeampaa.

 

Niinpä. Mekaanikothan tekivät aikoinaan myös LC:t koko Finnairin kalustoon. Sitten tulivat Airbusit, jotka on suunniteltu sillä tavalla, että pilotit voivat niihin LC:t eli nykyiset PFI:t tehdä. Taisi siinä jonkinlaista muutosvastarintaa olla silloin tekniikassa, kun työt vähenivät siltä osin. PFI:t pystyy vielä pilotti hyvin tekemään, kun ei tarvitse työkaluja käytellä, eikä nesteiden kanssa läträillä. Voihan olla, että kun koneet tästä vielä kehittyvät, myös Service Checkit tulevat vielä pilottien kontolle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maallikkona...

 

Varmaan käytännössä parempi, että molemmat (lentäjät sekä mekatsut) pysyvät ns. lestissään, niin kaikki sujuu kuin rasvattuna  ;).

Tuo ennen lentoa tehtävä ulkoinen tsekkaushan(walk around) monasti paljastaa esim. huonopintaisia renkaita. Ja kenties joskus jotain muutakin.

 

-jukka 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Varmaan käytännössä parempi, että molemmat (lentäjät sekä mekatsut) pysyvät ns. lestissään, niin kaikki sujuu kuin rasvattuna  ;).

Tuo ennen lentoa tehtävä ulkoinen tsekkaushan(walk around) monasti paljastaa esim. huonopintaisia renkaita. Ja kenties joskus jotain muutakin.

 

Varmaan ei. Lentäjät ovat saaneet koulutuksen PFI:n tekoon. Se ei ole pelkkä kävelylenkki koneen ympäri, vaan samat asiat tsekataan, tekipä tarkastuksen mekaanikko (kuten laajarunkoisissa edelleen) tai lentäjä. Lentolupakirja ei ole estänyt ainakaan minua tähän saakka näkemästä rengasvaurioita. Jos kone on tehty sillä tapaa, että pilotit voivat ne tarkastaa, niin aika turhaa siihen olisi mekaanikkoa palkata. Sama käytäntö on muuallakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan ei. Lentäjät ovat saaneet koulutuksen PFI:n tekoon. Se ei ole pelkkä kävelylenkki koneen ympäri, vaan samat asiat tsekataan, tekipä tarkastuksen mekaanikko (kuten laajarunkoisissa edelleen) tai lentäjä. Lentolupakirja ei ole estänyt ainakaan minua tähän saakka näkemästä rengasvaurioita. Jos kone on tehty sillä tapaa, että pilotit voivat ne tarkastaa, niin aika turhaa siihen olisi mekaanikkoa palkata. Sama käytäntö on muuallakin.

 

Niin mutta PFI on sama kuin walk-around? Ei siis tosiaankaan mikään pelkkä happihyppely koneen ympärillä vaan tarkastus. Jos vaurio löytyy niin siitähän kirjoittaa lentäjä merkinnän lokiin? Tämän jälkeen mekaanikko joskus seuraavan service-checkin/daily-checkin yhteydessä käy läpi onko mitään vikoja lokiin ilmoitettu. Jos on, niin korjaa tai analysoi korjauksen tarpeellisuuden.

 

Jos PFI:n aikana löytyy vaikka puhjennut rengas tai puuttuva siipi tai muuta sellaista joka asettaa koneen AOG-statukseen (Aircraft on Ground) niin sitten soitetaan mekki paikalle joka aikanaan kuittaa korjauksen huoltologiin.

 

Mekki tekee kuitenkin aina sen 48h daily/service -checkin ja kuittaa sen kirjaan. Tämä tarkistushan on laajempi kuin PFI.

 

Lentäjähän ei saa itse kuitata jotain vikaa pois huoltologista vaan sen tekee mekki.

 

Mitä tulee nimitykseen, niin kyllä ainakin yhdessä kotimaassa operoivassa yhtiössä on yleisesti käytössä termi daily-check. Ja ko. yhtiössä sen tekee aina mekki. Mitenpäin vaan, mutta se on voimassa 48h. Ja määräykset löytynee EU-OPS-1:stä.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan ei. Lentäjät ovat saaneet koulutuksen PFI:n tekoon. Se ei ole pelkkä kävelylenkki koneen ympäri, vaan samat asiat tsekataan, tekipä tarkastuksen mekaanikko (kuten laajarunkoisissa edelleen) tai lentäjä. Lentolupakirja ei ole estänyt ainakaan minua tähän saakka näkemästä rengasvaurioita. Jos kone on tehty sillä tapaa, että pilotit voivat ne tarkastaa, niin aika turhaa siihen olisi mekaanikkoa palkata. Sama käytäntö on muuallakin.

 

 

Jeps,

 

ei ollut tarkoitus sanoa, että mekaanikot eivät huomaa rengasvaurioita...

 

Ihan yleisellä tasolla vaan.

 

-jukka 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Niin mutta PFI on sama kuin walk-around? Ei siis tosiaankaan mikään pelkkä happihyppely koneen ympärillä vaan tarkastus. Jos vaurio löytyy niin siitähän kirjoittaa lentäjä merkinnän lokiin? Tämän jälkeen mekaanikko joskus seuraavan service-checkin/daily-checkin yhteydessä käy läpi onko mitään vikoja lokiin ilmoitettu. Jos on, niin korjaa tai analysoi korjauksen tarpeellisuuden.

 

PFI ei ole aivan sama kuin walk around. PFI eli Pre Flight Inspection (ent. Line Check) on tekninen tarkastus, joka tehdään ennen lähtöä ja kirjataan Technical Logiin. Walk aroundeja ei merkitä mihinkään. Finnairissa mekaanikot tekivät ennen Line Checkit kaikkiin koneisiin, ja pilotit sen lisäksi kiersivät koneen (walk around). Näin menetellään yhä laajarunkoisten koneiden kanssa, muissa koneissa lentäjät tekevät itse PFI:n, joka korvaa samalla walk aroundin.

 

Jos PFI:ssä löytyy vikoja tai puutteita, ne kirjataan. Jos MEL vaatii (ja monesti muutenkin), ne korjataan jo ennen lähtöä. Pienemmät viat tekniikan edustajat saattavat kirjata HIL:iin ja ne korjataan myöhemmin.

 

Tämä selvennyksenä, koska kirjoitit aiemmin, että kaikki checkit tekee mekaanikko. Näin ei siis ainakaan Finnairilla ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Line Checkit kaikkiin koneisiin, ja pilotit sen lisäksi kiersivät koneen (walk around). Näin menetellään yhä laajarunkoisten koneiden kanssa, muissa koneissa lentäjät tekevät itse PFI:n, joka korvaa samalla walk aroundin.

 

Mutta kyllähän pilotit(jompi tai kumpi) edelleen kiertävät koneen ennen lentoa...

 

Eli sisältyykö tuo "manööveri"(walk around) tuohon PFI: n?

 

-jukka ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta kyllähän pilotit(jompi tai kumpi) edelleen kiertävät koneen ennen lentoa...

 

Eli sisältyykö tuo "manööveri"(walk around) tuohon PFI: n?

 

Kyllä, joku lentäjistä kiertää edelleen koneen. Laajarunkoisissa kierrolla vaan ei ole tarkastuksen statusta, joten myös mekaanikko kiertää, tekee PFI:n ja kuittaa sen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä selvennyksenä, koska kirjoitit aiemmin, että kaikki checkit tekee mekaanikko. Näin ei siis ainakaan Finnairilla ole.

 

Kiitos Mika,

 

Ja tähän vielä jatkoselvennyksenä että toiminnassa on yhtiökohtaisia eroja, koska kuten yllä mainitsin, toisessa yhtiössä kaikki tekniset checkit tekee mekaanikko.

 

Lentäjä tekee tietysti walk-aroundin osana lennonvalmistelua.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään