Ilkka Kangastalo

Arkistojen aarteita

35 viestiä aiheessa

Käväisin tuossa CIA:n arkistoissa ja sieltä sattui eteen tutunnäköisiä maisemia.

Haluaako joku arvuutella mistä tässä on kysymys? Hieman pimppasin kuvan yksityiskohtia ettei käy liian helpoksi.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliskin mielenkiintoista tietää onko tuo lento todella tehty. Toistaiseksi olen kuullut huhuja, että lentoja olisi tehty vain SR-71:llä, mutta A-12:n suorittama lento olisi mielenkiintoinen ylläri.

 

3. Pääjohtokeskus oli tietääkseni saavuttanut täyden tavoitellun operatiivisen valmiuden jo vuonna 1966, mutta minulla ei ole tietoa olisiko senaikaisella tutkakalustolla A-12 havaittu. Mielenkiintoinen on myös tuo tekstissä mainittu VA Point-kompleksi. Liekö ollut ihan olemassa oleva rakennus vaiko vain siirrettävä laitteisto?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni täälläkin voorumilla on puhuttu noista tutkalla loikkaajista, muualtakin olen nuista kuullut.Ruotsin puolella noista ollut juttua, tosin melko vaatimatonta.

Lienee ollut melko salaista tuo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni täälläkin voorumilla on puhuttu noista tutkalla loikkaajista, muualtakin olen nuista kuullut.Ruotsin puolella noista ollut juttua, tosin melko vaatimatonta.

Lienee ollut melko salaista tuo.

 

Samaa olen kuullut jo 1980-luvulla. Asioista ei ole kovasti mesottu, kuten ei myöskään aikaisemmista Suomen ilmatilan ylittäneistä RB-47 ja U-2 lennoista, ehkä syystäkin.

 

OXCART on käsittääkseni A-12 ja SR-71 konseptien yhdistelmä, joten eiköhän kyseessä ollut SR-71 -lento/lennot.

 

Tuo VA-POINT Helsingissä oli aivan uutta tietoa minulle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista, että koneessa ei olisi ollut alle 300 MHz vastaanotinta. Lähinnä SA-2 (SA-3) tutkia toimi +-170 MHz (Tall King ym) ja UHF tutkia +-850 MHz taajuuksilla. Ei ihan Tallinnassa mutta Hiiumaalla, Loksan paikkeilla ja Suursaarella sekä pitkin itärajaa alkaen Vaalimaan kohdilta (Kondratjevo) Inariin saakka. VHF-tutkat aiheuttivat vuoteen 1989 saakka häiriöitä tv-katselulle, kanavilla E5, E6, E7 ja E8. Tallella on logit.  EDIT : löytyi dokumentti, jonka mukaan A-12 Sensor system VI meni taajuudessa niin alas kun 50 MHz eli myös VHF-taajuuksille - ei tietoa miten koneessa SR-71...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OXCART on käsittääkseni A-12 ja SR-71 konseptien yhdistelmä, joten eiköhän kyseessä ollut SR-71 -lento/lennot.

 

Tuo VA-POINT Helsingissä oli aivan uutta tietoa minulle.

 

Mikä on VA point ?

 

Firebar on tässä:

 

Yak-28P (izdeliye 40) (NATO reporting name - "Firebar")

 

A dedicated long-range interceptor version, the Yak-28P was developed from 1960. It omitted the internal weapons bay in favor of additional fuselage tanks (its fuel capacity was considerable, limited by weight rather than volume), and added a new 'Oriol-D' interception radar compatible with the R-98 (AA-3 'Anab') air-to-air missile. Late production "upgraded" Yak-28Ps had a longer radome of pure conical shape and enhanced armament.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaan nyt tuo alkuperäinen kartta näkyville jos joku ei jaksa linkkiä seurata. Kannattaa kyllä vilkaista, siellä on ohjeet mm. siitä mitä tehdä jos joutuu laskeutumaan matkan varrella.

Mielenkiintoista tekstiä. Mitkähän ne muut tiedustelukeikoilla käytetyt reitit oli?

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö CIA:n arkisto lähteenä viittaisi ennemmin A-12 lentoon?

 

 

Epäilen.

Käsittääkseni  A-12 (alkuperäinen OXCART) oli ei-operatiivinen torjuntahävittäjäviritelmä, joke ei oltu edes tarkoitettu tiedustelukäyttöön.

Luulen, että koodisanat (kuten esim. OXCART) elivät kauemmin kuin niiden tarkoittamat yksittäiset objektit.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaan nyt tuo alkuperäinen kartta näkyville jos joku ei jaksa linkkiä seurata. Kannattaa kyllä vilkaista, siellä on ohjeet mm. siitä mitä tehdä jos joutuu laskeutumaan matkan varrella.

Mielenkiintoista tekstiä. Mitkähän ne muut tiedustelukeikoilla käytetyt reitit oli?

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

 

Niin olis ollut kiva olla kuuntelemassa kun SR-71 laskeutuu vaikka sitten Utin ketälle ja paikallinen poliisi alkaa udella, että; " Toit sitten ton mustan romus tänne....kuinkas aiot startata takasi ? ". Pilotti siihen että; " No sattu pikku virhe..;olin  menossa Chicagosta Seattleen kun konpanssiin sattui tulemaan pikku vika ja yhtä'äkkiä olinkin täällä.". Siihen poliisi, notta: " Notta sattuuhan noita..autan sua tankkaamaan laitetaanko A-1:stä vai käykö lamppuöljyllä ? ".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Epäilen.

Käsittääkseni  A-12 (alkuperäinen OXCART) oli ei-operatiivinen torjuntahävittäjäviritelmä, joke ei oltu edes tarkoitettu tiedustelukäyttöön.

 

 

Öööö... nyt on minun hieman vaikea käsittää mihin CIA olisi torjuntahävittäjää tarvinnut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Öööö... nyt on minun hieman vaikea käsittää mihin CIA olisi torjuntahävittäjää tarvinnut.

 

A-12 oli alunperin ajateltu Phoenix-ohjuksilla (AIM-54, samat kuin F-14:ssä) varustetuksi torjuntahävittäjäksi USAF:ille, ei CIA:lle.  Liittynee

kolmiodraamaan B-70/Mig-25/A-12, jonka vuoksi torjuntahävittäjä (YF-12A) ei koskaan toteutunutkaan,  SR-71 sen sijaan toteutui.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A-12 oli alunperin ajateltu Phoenix-ohjuksilla (AIM-54, samat kuin F-14:ssä) varustetuksi torjuntahävittäjäksi USAF:ille, ei CIA:lle.  Liittynee

kolmiodraamaan B-70/Mig-25/A-12, jonka vuoksi torjuntahävittäjä (YF-12A) ei koskaan toteutunutkaan,  SR-71 sen sijaan toteutui.

 

Okei... se mitä olen A-12:sta lukenut, vastaa suurin piirtein sitä mikä wikipediassakin sanotaan: http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_A-12

Näiden mukaan A-12:sta käytettiin CIA:n tiedustelukoneena, mutta saman ohjelman puitteissa valmistettiin 13 A-12 -koneen lisäksi 3 YF-12A:ta sekä 2 M-21 "äitialusta". Ilmeisesti sinulla on jokin tarkempi lähde käytettävissä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko tuo VA pointii olla tuo Espoon erityistalousalueella vanhan pienen Gulf huoltamon takana oleva erityiserityisalue olla.

Voipi nykypäinä olla jo täysin hävitetty, ennenmuinoin oli pari kerrostaloa ja luola aidalla ympäröitynä. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko tuo VA pointii olla tuo Espoon erityistalousalueella vanhan pienen Gulf huoltamon takana oleva erityiserityisalue olla.

Voipi nykypäinä olla jo täysin hävitetty, ennenmuinoin oli pari kerrostaloa ja luola aidalla ympäröitynä. 8)

 

Kerro mikä se VA pointti oikein on. Ei kai erityistalousalue kuulunut Natoon jo kuusikymmenluvulla? SR-71 oli melko näkymätön, joten jos se lensi Suomen yli, niin tutkassa ei kai näkynyt häivettäkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saksan ilmatilassa lennonjohto antoi usein tiedotuksen. Tunnistamaton liikenne kello 11,00 korkeus tuntematon.

Kuulin kerran , " We are well above Fl 450" .

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko tuo VA pointii olla tuo Espoon erityistalousalueella vanhan pienen Gulf huoltamon takana oleva erityiserityisalue olla.

Voipi nykypäinä olla jo täysin hävitetty, ennenmuinoin oli pari kerrostaloa ja luola aidalla ympäröitynä. 8)

 

Terve Arne,

 

kartta on aika karkea ja epätarkka mutta VAPOINT näyttäisi olevan EFHK:n itäpuolella - enemmänkin sielä sinun kulmillasi. Tuo Gulfin ja sittemmin muistaakseni Teboilin takana ollut alue on muistakseni nykyään kaavoitettu asuinalueeksi. Google Earth tosin näyttää rakennukset vielä sellaisina, kuin ne sinun lainauksessasi ovat.

 

Väinön mainitsemat tv-lähetyksiin aiheutuneet häiriöt tulivat aikoinaan 70- ja 80- luvuilla tutuiksi, kun tuli rajan laivoilla purjehdittua Itäisellä Suomenlahdella. Ilkeä surahdus kovaäänisestä ja kuvaruudun poikki vinottain kulkeva lumisadevyöhyke noin 10 sekunnin välein harmitti aika lailla, jos telkusta tuli jotain kiinnostavampaa ohjelmaa.

 

Kake

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VAPOINT, kuuntelu/vastaanottoasema Uudellamaalla (edellämainitun raportin mukaan).

 

Ahaa! Erityistalousalue kuuluikin Varsovan liittoon - ainakin tuo Teboilin tontilla oleva VAPOINT. Ei kai sitä muuten olisi CIA:n karttaan erikseen merkitty? Ehdottomasti, ei  pidä metroa laajentaa siihen  suuntaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tekstissä lukee selvästi että jos tämä A-12 lento herättää polemiikkia Ruotsissa, Suomessa jne niin USA ilmoittaa tutkimusten jälkeen että kyseessä oli SR-71 jonka navigointilaitteisiin tuli vika lennolla pohjoisessa ja 3 machin nopeudessa pienetkin virheet generoiotuvat suureksi virheeksi.

 

Eli aika selvästi kyseessä oli A-12 tekstin perusteella.

 

Sivu 14.

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tekstissä lukee selvästi että jos tämä A-12 lento herättää polemiikkia Ruotsissa, Suomessa jne niin USA ilmoittaa tutkimusten jälkeen että kyseessä oli SR-71 jonka navigointilaitteisiin tuli vika lennolla pohjoisessa ja 3 machin nopeudessa pienetkin virheet generoiotuvat suureksi virheeksi.

 

Eli aika selvästi kyseessä oli A-12 tekstin perusteella.

 

Sivu 14.

 

Perttu

 

Toisaalta A-12 ei käsittääkseni pystynyt viistokuvaukseen (joka oli eräs syy tyypin hylkäämiseen ja SR-71:n valintaan sijalle, valitettavasti perustuu muistikuvaan jostain luetusta artikkelista, enkä löydä vahvistusta). Tallinnan alueen viistokuvaus näytti olevan eräs lennon tärkeimmistä tehtävistä.

 

Toiseksi, A-12:n operatiivinen elinkaari oli poikkeuksellisen lyhyt: Toukokuu 1967-toukokuu 1968, jona aikana koneilla suoritettiin ainoastaan 29 operatiivista lentoa, pääasiassa Vietnamin, Laosin ja Korean yllä (ei sulje pois lentoja muilla alueilla).

 

SR-71 tuli operatiiviseen käyttöön maaliskuussa 1968.

 

Lisää spekulointia: Perttu aivan oikein kommentoi dokumentin viittavan suoraan A-12:een. Dokumentti on kuitenkin päivätty tammikuulle 1967, jolloin kumpikaan,

A-12 tai SR-71, eivät olleet vielä operatiivisessa käytössä. Herääkin ajatus siitä, että vaikka lento oli suunniteltu tehtäväksi A-12:lla, se toteutettiin (?)

sitten SR-71:llä, mahdollisesti jopa vuosia myöhemmin. 

 

Mikään ei tosin takaa sitä, että dokumentin päiväys olisi pätevä.

 

Vielä lisää spekulointia lennon luonteesta (CIA/USAF). Mikäänhän ei estä SR-71:n käyttöä "tunnistamattomana" CIA:n värväämän siviilin kuskaamana, vaikka kone kuuluisikin USAF kalustoon. Samaahan tapahtui myös käytettäessä U-2/SR-2 koneita. En tosin ymmärrä kuinka Yhdysvaltain hallitus olisi selittänyt itsensä pinteestä, jos kone olisi tipahtanut silloisen NL:n alueelle, oli se sitten A-12 tai SR-71.

 

En pidä A-12:aa täysin poissuljettuna, mutta todennäköisin "article" on mielestäni kuitenkin SR-71.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaisessa arkistossa on myös yleisesitys CIA:n ilmatiedustelusta 1954-1974. Sen mukaan ei Neuvostoliiton ylilentoja enää U2:n jälkeen olisi tehty OXCART ohjelmalla. Muualla lennettiin, mm. Vietnamissa ja Kuubassa.

 

Mutta, kartan mukaanhan kyseessä ei ole ylilento... 

 

THE CENTRAL INTELLIGENCE AGENCY AND OVERHEAD RECONNAISSANCE; THE U-2 AND OXCART

 

http://www.foia.cia.gov/search.asp?pageNumber=1&freqReqRecord=undefined&refinedText=undefined&freqSearchText=undefined&txtSearch=kola&exactPhrase=undefined&allWords=undefined&anyWords=undefined&withoutWords=undefined&documentNumber=undefined&startCreatedMonth=&startCreatedDay=&startCreatedYear=&endCreatedMonth=&endCreatedDay=&endCreatedYear=0&startReleasedMonth=&startReleasedDay=&startReleasedYear=&endReleasedMonth=&endReleasedDay=&endReleasedYear=0&sortOrder=DESC#

 

Kuvien päällä on valitettavasti paljon mustaa teippiä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään