Ilkka Kangastalo

Arkistojen aarteita

35 viestiä aiheessa

Ja tuon Tommin laittaman linkin dokumentin sivulla 310/390 (printin sivunumerona 304) lukee seuraavaa:

 

"Agency and Defence Department officials supported the proposed mission, but Secretary of State Dean Rusk strongly opposed it and the 303 Comittee never forwarded the proposal to President Johnson".

 

Eli ainakaan tuon mukaan tätä suunniteltua ylilentoa ei olisi toteutettu... mutta mitähän lukee alla mustatussa kohdassa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka olenkin tykistön viestimies, en tiedä näistä asioista mitään, mutta eikö tuollainen tutkamittaus vaadi jonkinlaisia antennirakennelmia? Mitäs jos tuo VAPOINT ei olekaan amerikkalaisten, vaan suomalaisten?

 

Tekikö suomalaiset 1960-luvulla miten läheistä yhteistyötä amerikkalaisten kanssa esim. Puolustusvoimien tutkakoelaitoksen (vai mikä sen nimi nyt olikaan) puitteissa? Suomalaiset järjestävät sopivaan aikaan maastoharjoituksen, nappaavat venäläisten tutkien tiedot ja tietoja vaihdetaan CIA:n kanssa...

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turhaa näihin täällä ottaa kantaa muutoin kun yleisellä tasolla.  Myös Kauko alan ihmisenä mainitsi ylempänä yhden sortin tutkasignaalien katselijoille aiheuttamat tv-häiriöt.  Nyt yli 30 vuotta myöhemmin voi paljastaa, että mm oikeusasiamiehelle tehtiin 70-luvulla kantelu ao tv-häiriöistä.  Tutkathan toimivat aina lukemattomilla eri taajuuksilla.  Suomessa tv-toimintaan vaikuttivat naapurin VHF-alueen tutkat (170-200 MHz), sekä epäsuorempaan UHF-alueen tutkat noin taajuuksilla +-870 MHz.  Suuret maat ovat aina lahettäneet siellä missä ovat katsoneet tarpeelliseksi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi olla, että A-12 ei ole koskaan lentänyt Suomen ilmatilassa. Ammattipiireissä sen sijaan kulkee tieto siitä, että Itämerellä on operoitu SR-71-kalustolla. Kun siihen ynnää tiedon mikä SR-71:n kaartosäde yli 3 Machin nopeudella ja normaalikorkeudessa, voidaan päätellä ettei lentoa ole suoritettu "Netral Waters" -ilmatilassa, jossa nykyiset Kaliningradin kaalivankkurit kulkevat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaliningradin kaalivankkurit

 

Heh, hyvä termi, sopiva tähän yhteyteen, sillä OXCART tarkoitti vietnamilaisia härkävankkureita, siis laajemmin tuota takapajuista kansaa, jota USA koetti pommittaa kivikauteen, sen ajan poliittisia sloganeita lainaten.

 

Mitä itänaapurin saiteilla sanotaan Itämeren operaatioista?

testpilot.ru saitilla on lyhyt yhteenveto:

 

    Mildenhalliin (Iso-Britannia) muodostettiin lentue maaliskuussa 1979. osastoon kuului neljä SR-71 tiedustelukonetta ja kaksi U-2R, konetta. Ensimmäinen komentaja oli eversti Marfi, toinen eversti Henizek? Esikuntaan kuului kymmenen upseeria, 80 alipäällystöön kuuluvaa ja 50-80 siviiliasiantuntijaa. Viimeksimainitut korvattiin 14 Lockheedin insinöörillä ja teknikolla...

 

Edit: koneet oli lähteen mukaan (vain kaksi samanaikaisesti Mildenhallissa) sarjanumeroiltaan  : 64-17958, 962, 964, 971, 972, 974, 976, 979, 980.

Meitä kiinnostava tiedustelureitti «Viking North»: Pitkin Norjanrannikkoa Kuolan niemimaalle , kesto n. 4 tuntia, ei poikettu NL:n alueelle, paluu sieltä sun täältä Gotlannin ja Ölannin välistä, Ruotsia ja Viggeneitä väistellen.

 

Äh, en jaksa tätä kaikkea kääntää...

 

 

Totuus selviää joskus arkistoista, tuskin yksikään lento jäi dokumentoimatta, vaikka lentosuunnitelmaa ei jätetty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä kirja aiheesta yleensä on 25 vuoden ajan ollut – ilmestyi Hollannissa 1984, Englannissa 1985 :

Dick van der Aart, Aerial Espionage, Secret Intelligence Flights by East and West, Airlife, England, 1985, A4, 168 p.

Sivulla 71 on karttakuvat Mildenhallin (Detachment 4 of 9th SRW) SR-71 lennoista pitkin Itämerta Ahvenanmaan tasolle sekä pitkin Saksojen rajaa alas Itävallan rajalle saakka. Toiminta on tekstin mukaan alkanut huhtikuussa 1976, lisääntynyt vähitellen ja 1982 Mildenhall virallisesti saatu vakituiseen käyttöön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve Arne,

 

kartta on aika karkea ja epätarkka mutta VAPOINT näyttäisi olevan EFHK:n itäpuolella - enemmänkin sielä sinun kulmillasi. Tuo Gulfin ja sittemmin muistaakseni Teboilin takana ollut alue on muistakseni nykyään kaavoitettu asuinalueeksi. Google Earth tosin näyttää rakennukset vielä sellaisina, kuin ne sinun lainauksessasi ovat.

 

- - - - -

 

Kake

 

Oli lopulta aikaa leikkiä karttojen ja kuvankäsittelyohjelman kanssa. Jälki on, mm tuon CIA:n dokumentin karttakuvan takia, sen verran tuhruista, ettei sitä kannata tänne laittaa. Mahdollinen VA POINT:in sijaintialue jää siis tosi epätarkaksi mutta sijainti on lähellä Malmin - Tattarisuon kulmia. Tuli mieleen, että olisiko tuo VA POINT voinut olla lentokoneessa Malmin lentoasemalla. Villi arvaus vain, mutta ehkä huomaamattomin tapa toteuttaa.

 

Kake

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään