Mara Aulio

Paikan tunnistusta kaivataan.

18 viestiä aiheessa

Tässä jokunen kuva vuoden 1960 kesältä. Paikka hakusessa.

 

[ attachment removed / expired ]

                    Tällä järvellä kantahenkilökunta ja varusmiehet ongella sulassa sovussa.

 

[ attachment removed / expired ]

                     Rantamaisemaa järveltä

 

[ attachment removed / expired ]

                     Tämä platta on jossain järven läheisyydessä, Fougat lähtivät täältä.

 

[ attachment removed / expired ]

                     Lisää järvimaisemaa

 

[ attachment removed / expired ]

                    Samoin.

 

[ attachment removed / expired ]

                     Tämnmoinen laite löytyi tornista.

 

[ attachment removed / expired ]

                     Ja tässä Fougat platalla. Mutta missäpäin kotomaata ollaan, negaliuskoissa vain vuosiluku.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanoisin, että Rissala ja Käntin lampi. Vanha Marttilan tila voisi häämöttää puiden takaa lammen rannalla.

Muistaakseni Rissalan platan ja aseman välissä oli tuollainen liuskekivilaatoitus.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuollaisia joissakin kuvissa näkyviä maavalleja ei ole kovinkaan monella kentällä. Kauhava, Oulunsalo, Rovaniemi ja arvatenkin Rissala, koska Sotinpuron aluetta on tietääkseni käytetty maa-ammuntoihin. Ehkä Porissa myös.

 

Platalla näyttää olevan siviilitarvikkeita ja betonilaatoitus vastaa Kuopion lentoaseman vastaavaa. Kuva, jossa liuskekivetys näkyy on on otettu paikasta, mikä Kuopiossa tarkoittaisi lennonjohdon sijaintia. Lennonjohdon kalusteet sopivat yksityiskohtia myöten Kuopion lentoaseman historia, I osa sivuilla 118 ja 119 esitettyihin kuviin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy hiukan kommentoida tuota ensimmäistä vastaustani.

Vaikka olin 99% varma siitä, että kyseessä on Rissala, ajattelin, että Flight Forumin periaatteisiin kuuluu yllääpitää keskustelua ja kaikenlaista spekulaatiota. Siksi vastasin konditionaalissa.

Jos jotakuta kiinnostaa tutkia esim kartalta EFKUn ympäristöä tarkemmin, niin Retkikartta-palvelussa (http://www.retkikartta.fi/) pääsee katselemaan Kuopion lentoaseman karttakuvaa varsin hyvällä tarkkuudella.

MM. platan pohjoisosan muoto on säilynyt näihin päiviin asti ja vanhasta lennonjohtotornista otetussa kuvassa näkyvä liuskekivilaatoitus oli paikallaan vielä (ellei vieläkin) muutamia vuosia sitten.

Muista kuvista voin kommentoida sen verran, että platta-kuvassa, jossa taustalla näkyy muutamia mäkiä, oikealla, tuulipussin takana olevan mäen vieressä ja sisällä sijaitsee nykyään KarLston tiloja.

Keskellä kuvaa olevan pienemmän nyppylän päällä on sijaitsee Kuopion VOR/DME.

Yhdessä kuvassa häämöttää lepikon takana joitakin rakennuksia. Ne kuuluivat Marttilan tilaan, joka sijaitsi alueella ennen kuin lentokenttä valttasi sen.  Kuopion Ilmailuyhdistys lensi Rissalasta, kunnes MiGien tulon myötä toiminta kävi arkipäivisin, ja varsinkin vintturista hankalaksi.  Marttilan navetan yläkerta oli tuolloin KIY:n "hangaari".

Käntinlampi sijaitsee kiitoteiden 33 ja 24 kaakkoispuolen kulmauksessa ja sen pohjoispuoleiselta rannalta alkaa 24:n suuntainen kivääriampumaradan suojavalli.  Tuossa penkassa oli vielä 70/80-luvulla tähtäysharjoitustaulut, joihin Fouga-aikaan ennen kevään Sotinpuron ammuntoja lentäjät harjoittelivat ammuntaa "kuivilla".

60-luvun alussa kovapanosammunnat ammuttiin vielä Rautavaaran kentän kiitotien 23 loppupäähän.  Kun MiGit tulivat, kävi tila vanhalla Rautavaaran "sotakentällä" liian pieneksi, jolloin se jäi vapaaksi muulle toiminnalle. Kenttä raivattiin ammuntarojusta ja tämän jälkeen Pohjois-Savon ja Kainuun ilmailijat alkoivat raivata nykyisin EFRAna tunnettua lentokenttää harrasteilmailukäyttöön.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa viimeisessä kuvasaa istuvat pojat jonkun tellingin päällä. Kukahan vastaa ensimmäisenä, mikä oli tällaisen vehkeen käyttötarkoitus?

 

Nimi. Samanlaisia istumamuistoja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käntinlampi sijaitsee kiitoteiden 33 ja 24 kaakkoispuolen kulmauksessa ja sen pohjoispuoleiselta rannalta alkaa 24:n suuntainen kivääriampumaradan suojavalli.  Tuossa penkassa oli vielä 70/80-luvulla tähtäysharjoitustaulut, joihin Fouga-aikaan ennen kevään Sotinpuron ammuntoja lentäjät harjoittelivat ammuntaa "kuivilla".

 

Se taulu oli siinä paikallaan vielä maaliskuussa 1990, kun olin Rissalassa lennnonjohtajaharjoittelijana. Mielenkiintoisen näköistä puuhaa, kun sitä tehtiin Hawkilla.

 

Tuosta tellingistä arvaisin, että sillä on joko purettu rahtia, tai sitten se on ollut mekaanikon työtaso.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hämärä muistikuvani on, että tuo teline littyy Convairin takapään (rahti)oveen.

Silloin, kun Convair yöpyi Kuopiossa, niin tuollainen teline oli mielstäni aika usein hallissa olleen lentsikan takaoven edessä.

 

Jukka

 

P.S. Vielä seitkytluvun loppupuolella päästiiin "hengailemaan" koneiden sisällä, kun ne yöpyivät Kuopiossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa viimeisessä kuvasaa istuvat pojat jonkun tellingin päällä. Kukahan vastaa ensimmäisenä, mikä oli tällaisen vehkeen käyttötarkoitus?

 

Nimi. Samanlaisia istumamuistoja

 

Taidettiin rahti ja matkatavarat nostella ko. telineen kautta koneeseen.

 

Sippo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hämärä muistikuvani on, että tuo teline littyy Convairin takapään (rahti)oveen.

Silloin, kun Convair yöpyi Kuopiossa, niin tuollainen teline oli mielstäni aika usein hallissa olleen lentsikan takaoven edessä.

 

Jukka

 

P.S. Vielä seitkytluvun loppupuolella päästiiin "hengailemaan" koneiden sisällä, kun ne yöpyivät Kuopiossa.

 

Samaa minäkin muistelen ihmisten matkatavaroita ja rahtia rikkoessani Helsingin rampilla v. '73.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, DC-kolmosen eturuumalle ja konnan takaruumalle pääsi mukavammin purku- ja lastaushommiin tällaisilla telineillä. Härmälässä oli hiemen erilainen vekotin kolmoselle. Yritän löytää kuvan jossain vaiheessa.

 

Pekka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lomalta palanneena oli kiva katsella muksuaikaisia maisemia! Lampi on todella Käntti, sijaitsee vanhan kivääriradan vieressä ja sen rannalle tehtiin 1970-luvun alussa lennoston (edustus?) sauna. Itse vietin 1960-luvulla kesiäni kivääriradan risteyksen vastapäätä olevassa talossa Kekäläinen?).

 

Liuskakiveys oli vanhan lennonjohdon edessä, mutta löytyneekö keneltäkään kuvia vanhasta puuhallista aivan siinä vieressä? Ainakin kunnostettavat Mersut ja Avro majaili siinä 1970-luvulla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään