Pauli Hankonen

Uusittu Lentosuunnitelmalomakkeen täyttöohje (AIC B2/2009)

42 viestiä aiheessa

;D:P:o:-[

 

Lueskelinpa tuossa joutessani uutta plaanin täyttöohjetta. Silmääni osui kohdassa "15 LENTOREITTI" uusittu matkalentokorkeuden ilmoittaminen. Ilmeisesti tässä on ajateltu että olisi kiva jos lennonjohtoelimet tietäisivät mitä korkeutta koneet aikovat käyttää lentäessään valvotussa ilmatilassa.

Ihan jees  :thmbup:

 

Mutta onko sanamuodon pakko olla näin:

- lyhenteellä VFR vain, kun kysymyksessä on VFR-lento, joka suoritetaan valvomattomassa ilmatilassa kokonaisuudessaan

 

Täysin hatusta vetäistyllä VFR esimerkkilennollamme jossa vaihtelemme korkeutta useasti, ei enää uuden ohjeen mukaan saa plaanata korkeudeksi VFR tällä tapaa:

 

N0100VFR NOKKA PVO LOVIISA RUOTSINPYHTÄÄ PYHTÄÄ EFKY MYLLY UTT SAARA HAMINA LOUHI

 

Ja koska lentomme ei kulje koko matkaa valvomattomasssa ilmatilassa, ei myöskään tämä käy:

 

N0100A010 NOKKA/N0100VFR PVO LOVIISA RUOTSINPYHTÄÄ PYHTÄÄ EFKY MYLLY/N0100A010 UTT SAARA/N0100VFR HAMINA LOUHI/N0100A010

 

Koska tottelemme suurta ja viisasta, kirjoitamme nyt uuden ohjeen mukaan lentomme plaaniin näin:

 

N0100A010 NOKKA PVO/N0100A020 LOVIISA/N0100F075 RUOTSINPYHTÄÄ/N0100A065 PYHTÄÄ/N0100A030 EFKY/N0100A020 MYLLY/N0100A010 UTT SAARA/N0100F085 HAMINA/N0100F095 LOUHI/N0100A010

 

Onko järkee vai ei?

 

Onneksi kuitenkin voimme olla kuuliaisia ja halutessamme lentää VFR korkeuksilla valvomattomassa plaanamalla tämän toisen hatusta vetäistyn esimerkin tapaan:

 

(FPL-OHxxx-VG

-C172/L-VOF/N

-ZZZZ0600

-N0100VFR PVO SIPOO EFLA EFRY EFIK EFHN ESPOONLAHTI EFHE

-ZZZZ0220

-DEP/DEGER DEST/NOKKA RMK/DEP AND ARR REP TO EFES ACC 132.675)

 

;D:P:o:-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska tottelemme suurta ja viisasta, kirjoitamme nyt uuden ohjeen mukaan lentomme plaaniin näin:

 

N0100A010 NOKKA PVO/N0100A020 LOVIISA/N0100F075 RUOTSINPYHTÄÄ/N0100A065 PYHTÄÄ/N0100A030 EFKY/N0100A020 MYLLY/N0100A010 UTT SAARA/N0100F085 HAMINA/N0100F095 LOUHI/N0100A010

 

Niin.. siellähän lukee kyllä erikseen: VFR-lentojen osalta, korkeutena keskimääräisestä merenpinnasta satoina jalkoina kirjaimella A, jota seuraa 3 numeroa (esim. A010 tai A030), jolloin merkitään se ylin korkeus, jota valvotussa ilmatilassa halutaan käyttää.

 

Jos sun valvotussa ilmatilassa lentäminen rajoittuu jollekin CTR:lle, vaikka EFHF, niin plaaniin sit A007. Tai jos on tarkotus lentää valvotussa korkeallakin, niin sitten vaan suoraa F095 ja antaa johdon pähkäillä, että millonhan se meinaa tonne nousta?

 

Sinällään tuo muutos on kyllä aika haitarista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, haitarista tai ei, mutta edistäähän se tavallaan lennon suunnittelua, tulee mietittyä tarkemmin, että millä korkeudella aion lentää missäkin kohdassa. Tuo merkintä VFR jättää asiat aika auki.

 

Edit: ja muistinko oikein, että tämä lentokorkeuden ilmoittaminen kirjaimin "VFR" on muutenkin suomalainen erikoisuus/poikkeus ICAO:n menetelmistä, ulkomailla sitä on turha tyrkyttää "asianomaiselle ATS-elimelle"? Tällainen muistikuva on viime kevään ulkomaankeikalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, haitarista tai ei, mutta edistäähän se tavallaan lennon suunnittelua, tulee mietittyä tarkemmin, että millä korkeudella aion lentää missäkin kohdassa. Tuo merkintä VFR jättää asiat aika auki.

 

No ei tuosta isoa vaivaa tule juu, toisaalta tulee mieleen, että tämä saattaa lisätä taas sitä halua lentää valvomattomassa ilman plaania. Ohan se tietysti nytkin helpompi lähteä malmilta radiolla jätetyllä degerulos-suunnitelmalla kuin fpl:llä, mutta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaan liittymättömästi,

löytyykö joltain täytettävää PDF:ää tuosta FPL-lomakkeesta ?  Saisi koneella täytettyä (ainakin suurimman osan), tulisi siistimpää jälkeä.

 

t.Pietu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin.. siellähän lukee kyllä erikseen: VFR-lentojen osalta, korkeutena keskimääräisestä merenpinnasta satoina jalkoina kirjaimella A, jota seuraa 3 numeroa (esim. A010 tai A030), jolloin merkitään se ylin korkeus, jota valvotussa ilmatilassa halutaan käyttää.

 

Näinhän siellä lukee. Miten sitten merkitään sen lennon valvomaton osuus - tuossa ohjeessahan rajataan Axxx-koodi vain valvottuun ilmatilaan?

 

Muutoinhan ongelma olisi helppo ratkaista. Senkus kirjoittaa A095 lennon valvomattoman osan kohdalle. Ja adjusteeraa sitä vielä vähän vallitsevan ilmanpaineen mukaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin.. siellähän lukee kyllä erikseen: VFR-lentojen osalta, korkeutena keskimääräisestä merenpinnasta satoina jalkoina kirjaimella A, jota seuraa 3 numeroa (esim. A010 tai A030), jolloin merkitään se ylin korkeus, jota valvotussa ilmatilassa halutaan käyttää.

 

Jos sun valvotussa ilmatilassa lentäminen rajoittuu jollekin CTR:lle, vaikka EFHF, niin plaaniin sit A007. Tai jos on tarkotus lentää valvotussa korkeallakin, niin sitten vaan suoraa F095 ja antaa johdon pähkäillä, että millonhan se meinaa tonne nousta?

 

Sinällään tuo muutos on kyllä aika haitarista.

 

Niin niin juu, mutta ajatuksena tässä oli matkalento jossa on lentoa sekä valvotussa että valvomattomassa ilmatilassa. Nyt en voi laittaa valvomattoman osalta VFR koska sanamuoto sanoo ettei VFR korkeutta saa käyttää jos lento ei tapahdu kokonaan valvomattomassa.. Kuten jo kirjoitinkin, niin saatan itse käyttää lentokorkeuksia hyvnkin vaihtelevasti valvomattomassa ilmatilassa jos en nyt ihan pitkällä mtkalennolla satu olemaan.

 

Ja juu, tiedän että väännän kärpäsestä härkästä, mutta kun tämä nyt on pilkunviilaajien laji, niin viilataan sitä pilkkua  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos sen plaanin tekis kuitenkin vaikka näin:

 

(FPL-OHxxx-VG

-C172/L-VOF/N

-EFHF0600

-N0100A050 DEGER PVO SIPOO EFLA EFRY EFIK EFHN ESPOONLAHTI EFHE NOKKA

-EFHF0220

 

Henkilökohtaisesti olen käyttänyt tätä tapaa niin kauan kuin muistan, eli melkein 25 vuotta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä kun päästäisiin  noista hankalista selväkielisistä paikannimistä FPL:issä ja käytettäisiin koordinaatteja niiden sijaan (kuten naapurimaassa tehdään) niin sitten kaikki olisi selkeää. ;):laugh::P:o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä kun päästäisiin  noista hankalista selväkielisistä paikannimistä FPL:issä ja käytettäisiin koordinaatteja niiden sijaan (kuten naapurimaassa tehdään) niin sitten kaikki olisi selkeää. ;):laugh::P:o

 

Ole aina (näköjään) täyttänyt väärin FPL:n turistina Suomessa. :-[

 

Täällä ei saa käyttää näitä VFR sisääntulopiisteitä lainkaan,muiden pisteiden välille aina DCT

 

No,eikun opiskelemaan että osaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et suinkaan Olle, saahan sitä käyttää koordinaattejakin (mikä lienee pikemminkin se oletus) ja jos se tuntuu liian hankalalta niin VFR-lennon plaaniin saa halutessaan laittaa selväkielisiä paikannimiä. Ja jos ei ilmoita reitiksi mitään erityistä, oletetaan, että se lennetään suoraan lähtö- ja laskupaikan välillä. Näin siis Suomessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et suinkaan Olle, saahan sitä käyttää koordinaattejakin (mikä lienee pikemminkin se oletus) ja jos se tuntuu liian hankalalta niin VFR-lennon plaaniin saa halutessaan laittaa selväkielisiä paikannimiä. Ja jos ei ilmoita reitiksi mitään erityistä, oletetaan, että se lennetään suoraan lähtö- ja laskupaikan välillä. Näin siis Suomessa.

 

Kumartaen kiittäen selvennyksestä. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos sen plaanin tekis kuitenkin vaikka näin:

 

(FPL-OHxxx-VG

-C172/L-VOF/N

-EFHF0600

-N0100A050 DEGER PVO SIPOO EFLA EFRY EFIK EFHN ESPOONLAHTI EFHE NOKKA

-EFHF0220

 

Henkilökohtaisesti olen käyttänyt tätä tapaa niin kauan kuin muistan, eli melkein 25 vuotta.

 

Toi on kyllä hyvä tapa.

 

Mutta tuo eroaa sillä tavalla VFR kokrkeudesta että tuossa esimerkissäsihän pyydetään korkeutta 5000 jalkaa ja sen että siinä myös koko ajan pysytään, eikö?

 

Nyt olikin pointtina että ilmoittamalla "VFR" voi valvomattomassa lentää lentosääntöjen puitteissa millä korkeudella huvittaa. Jos ilmoitan jonkun korkeuden, niin ainakin minä koen sen niin että sitä myös pitää noudattaa. Ja korkeuden muutokset tulee ilmoitaa ao. lennonjohtoelimelle (eli EFESille valvomattomassa) jottei kukaan luule että siellä vedellään sillä korkeudella joka plaanissa on ilmoitettu.

 

En pidä radioon puhumista ongelmana ja olenhan joskus sanonutkin että lennän mielummin valvotuilta lentopaikoilta koska korpikentät "pelottaa" tällaista valvotun lentopaikan kasvattia. Mutta onko kuitenkaan tarkoituksenmukaista blokata jaksoa ilmoittamalla aluelennojohdolle tms. elimelle korkeuden muutoksista valvomattomassa ilmatilassa.

 

Lentokorkeus VFR mielestäni myös kertoo lähilennonjohdoille että CTR:lle meinataan lentää sisään/ulos ilmoittautumispaikkojen ilmoitettujen korkeuksien mukaan. Ei kai nyt kukaan LJ suomessa kuvittele että jos kone ilmoittaa plaanissa VFR, niin se kuitenkin lentää sisään/ulos esim. +2000 jalkaa VFR ilmoittautumispaikassa.

 

Lentokorkeus A050 plaanissa sen sijaan minun ymmärrykseni mukaan tarkoittaa että pilotti toivoo lentää ilmoittautumispaikka sisään/ulos 5000 jalassa. Ja jos taas laitan korkeudeksi vaikkapa NOKKA ilmoittautumispaikan A010, niin sitten minun tulee pysytellä koko loppulento 1000 jalassa jos en ruikuta (lue ilmoita) korkeuden muutoksia lennonjohtoelimille.

 

Ja mulla siis tää ongelma on koko ajan valvomaton ilmatila. Valvotussa tää asia on ihan selvä  ;)

 

Plaanintäyttöohjeen tekijällä on ollut ilmeisesti mielessä että korkeus ilmoitetaan etukäteen saavuttaessa valvottuun ilmatilaan kuten esimerkiksi Latviassa tehdään. Rigan saavuttaessa tulee tehdä Riga CTR:lle mennessä korkeusilmoitus jo plaanissa, mutta muualla saa käyttää lyhennettä VFR. Vähän tähän tyyliin:

N0100VFR TLL PRN SOKVA PARKS/N0100A013 RIA

 

Mutta nyt tuo sanamuoto ettei lyhennettä VFR saa käyttää kuin lennoilla joka suoritetaan valvomattomassa ilmatilassa kokonaan vesittää tuon VFR:n käytön valvomattomassa. Nyt uuden ohjeen mukaan pitää tietää koko lennon osalta jo etukäteen millä korkeudella lennellään. Matkalennoilla se onkin hyvin tarkoituksenmukaista, mutta kun valvomattomassa lennetään muutakin lentoja plaaneilla kuin matkalentoja jolloin korkeuden vaihtelu voi olla tarkoituksenmukaista.

 

Edelleen kärpäsestä väännän, mutta kun tuo sanamuoto vaan tuppasi niin pahasti silmille  8)

 

 

Edit: Tajuan kyllä että

VFR-lentojen osalta, korkeutena keskimääräisestä merenpinnasta satoina jalkoina kirjaimella A, jota seuraa 3 numeroa (esim. A010 tai A030), jolloin merkitään se ylin korkeus, jota valvotussa ilmatilassa halutaan käyttää.

tarkoittaa juuri tätä asiaa mitä tarkoitan, mutta eikö se sitten hämää jos plaanissa lukee korkeutena A010 ja kone seikkailee valvomattomassa pinnalla F085? Tokihan se kone voi seikkailla F085:ssä myös VFR korkeudella, mutta eikö se silloin ole odotettavissa että kone voi lentää valvomattomassa millä korkeudella vaan.

 

Edit II: Menee niin sekavaksi että itseä alkaa jo hävettää koko aiheen aloittaminen, pitää lähteä viinakauppaan  ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos sen plaanin tekis kuitenkin vaikka näin:

 

(FPL-OHxxx-VG

-C172/L-VOF/N

-EFHF0600

-N0100A050 DEGER PVO SIPOO EFLA EFRY EFIK EFHN ESPOONLAHTI EFHE NOKKA

-EFHF0220

 

Henkilökohtaisesti olen käyttänyt tätä tapaa niin kauan kuin muistan, eli melkein 25 vuotta.

 

Terve Jouni

Näyttää olevan eroja maiden välillä,Ruotsissa ei systeemi edes ota vastaan oheista plaania.

Se päättyisi EFLA:n ja sieltä uusi plaani EFRY:n jne

Icao:n koodia ei saa käyttää ylilennossa.

 

Onko tämä sitä harmonisointia?

 

On sekava systeemi,lähden myös systembolag:iin :P

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
... eikö se sitten hämää jos plaanissa lukee korkeutena A010 ja kone seikkailee valvomattomassa pinnalla F085? Tokihan se kone voi seikkailla F085:ssä myös VFR korkeudella, mutta eikö se silloin ole odotettavissa että kone voi lentää valvomattomassa millä korkeudella vaan.

 

No joo, mutta tuohan on vain pöljää. :)

 

Taitaisi edustaa sitä joskus mainittua huonoa ilmailutapaa ilmoittaa lentävänsä matkalentoa eri korkeudella kuin todellisuudessa lentää - saattaahan siinä käydä vaikka niin että lennonjohtaja saattaa matkaterveisiksi sanoa "nice to know"-hengessä että vastaan on muuten tulossa Piper joka on ilmoittanut valvomattomassa lentokorkeudekseen 4500 jalkaa ja tähysteletkin sitä sitten aivan väärältä korkeudelta*.. 

 

Ihan samoinhan voisi lentää Hyvinkäälle Malmilta ja pistää reitiksi DEGER Sipoo Järvenpää, mutta mennäkin Degeristä Kaivopuiston ja Nummelan kautta. Eihän siitäkään kukaan valvomattomassa ilmatilassa sinänsä ole kiinnostunut, mutta eihän siinä ole mitään järkeä..

 

Sinänsähän tuo ei varmaan valvomattoman osalta "kiinnosta" paljon lennonjohtajaa (vai onko sillä merkitystä?) - mutta voihan siihen tosiaan laittaa sen about realistisen ylärajan mihin ehkä aikoo nousta reitillä, säätilasta ym riippuen sitten käytäntö saattaa olla jotain muuta.

 

//Tuomas

 

(* Joo, ja tokihan siellä valvomattomassa nyt voi tulla vaikka kurkiaura vastaan ilman plaania, joten simät tietty pitää pitää auki joka suuntaan.. )

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi on kyllä hyvä tapa.

 

Mutta tuo eroaa sillä tavalla VFR kokrkeudesta että tuossa esimerkissäsihän pyydetään korkeutta 5000 jalkaa ja sen että siinä myös koko ajan pysytään, eikö?

 

Nyt olikin pointtina että ilmoittamalla "VFR" voi valvomattomassa lentää lentosääntöjen puitteissa millä korkeudella huvittaa. Jos ilmoitan jonkun korkeuden, niin ainakin minä koen sen niin että sitä myös pitää noudattaa. Ja korkeuden muutokset tulee ilmoitaa ao. lennonjohtoelimelle (eli EFESille valvomattomassa) jottei kukaan luule että siellä vedellään sillä korkeudella joka plaanissa on ilmoitettu.

 

En pidä radioon puhumista ongelmana ja olenhan joskus sanonutkin että lennän mielummin valvotuilta lentopaikoilta koska korpikentät "pelottaa" tällaista valvotun lentopaikan kasvattia. Mutta onko kuitenkaan tarkoituksenmukaista blokata jaksoa ilmoittamalla aluelennojohdolle tms. elimelle korkeuden muutoksista valvomattomassa ilmatilassa.

 

Lentokorkeus VFR mielestäni myös kertoo lähilennonjohdoille että CTR:lle meinataan lentää sisään/ulos ilmoittautumispaikkojen ilmoitettujen korkeuksien mukaan. Ei kai nyt kukaan LJ suomessa kuvittele että jos kone ilmoittaa plaanissa VFR, niin se kuitenkin lentää sisään/ulos esim. +2000 jalkaa VFR ilmoittautumispaikassa.

 

Lentokorkeus A050 plaanissa sen sijaan minun ymmärrykseni mukaan tarkoittaa että pilotti toivoo lentää ilmoittautumispaikka sisään/ulos 5000 jalassa. Ja jos taas laitan korkeudeksi vaikkapa NOKKA ilmoittautumispaikan A010, niin sitten minun tulee pysytellä koko loppulento 1000 jalassa jos en ruikuta (lue ilmoita) korkeuden muutoksia lennonjohtoelimille.

 

Ja mulla siis tää ongelma on koko ajan valvomaton ilmatila. Valvotussa tää asia on ihan selvä  ;)

 

Plaanintäyttöohjeen tekijällä on ollut ilmeisesti mielessä että korkeus ilmoitetaan etukäteen saavuttaessa valvottuun ilmatilaan kuten esimerkiksi Latviassa tehdään. Rigan saavuttaessa tulee tehdä Riga CTR:lle mennessä korkeusilmoitus jo plaanissa, mutta muualla saa käyttää lyhennettä VFR. Vähän tähän tyyliin:

N0100VFR TLL PRN SOKVA PARKS/N0100A013 RIA

 

Mutta nyt tuo sanamuoto ettei lyhennettä VFR saa käyttää kuin lennoilla joka suoritetaan valvomattomassa ilmatilassa kokonaan vesittää tuon VFR:n käytön valvomattomassa. Nyt uuden ohjeen mukaan pitää tietää koko lennon osalta jo etukäteen millä korkeudella lennellään. Matkalennoilla se onkin hyvin tarkoituksenmukaista, mutta kun valvomattomassa lennetään muutakin lentoja plaaneilla kuin matkalentoja jolloin korkeuden vaihtelu voi olla tarkoituksenmukaista.

 

Edelleen kärpäsestä väännän, mutta kun tuo sanamuoto vaan tuppasi niin pahasti silmille  8)

 

 

Edit: Tajuan kyllä että

VFR-lentojen osalta, korkeutena keskimääräisestä merenpinnasta satoina jalkoina kirjaimella A, jota seuraa 3 numeroa (esim. A010 tai A030), jolloin merkitään se ylin korkeus, jota valvotussa ilmatilassa halutaan käyttää.

tarkoittaa juuri tätä asiaa mitä tarkoitan, mutta eikö se sitten hämää jos plaanissa lukee korkeutena A010 ja kone seikkailee valvomattomassa pinnalla F085? Tokihan se kone voi seikkailla F085:ssä myös VFR korkeudella, mutta eikö se silloin ole odotettavissa että kone voi lentää valvomattomassa millä korkeudella vaan.

 

Edit II: Menee niin sekavaksi että itseä alkaa jo hävettää koko aiheen aloittaminen, pitää lähteä viinakauppaan  ;D

 

 

Ei EFESissä olla kiinnostuneita millä korkeudella valvomattomassa pilotit painavat VFR:ää. VFR-pulkka, joka ilmoittaa valvomattomassa korkeutensa herättää lähinnä ällistystä, lähinnä tyyliin: "että olikohan sillä oikeasti jotain asiaa?". Lennelkää kuten lystäätte lentosääntöjen mukaan, niin minäkin teen.

 

Tässä tämä keskustelu vääristyy Malmin erityismenetelmien takia, lähinnä sen takia ettei lähestymisalueelle pääse oikein helposti. Ja kyllähän lennonjohtajien koulutuksessakin tarjotaan jatkuvasti niitä VFR-portteja, mutta niiden kautta lentämään pakottaminen on D-luokan ilmatilassa (VMC:ssä) minusta vain ja ainoastaan huonoa lennonjohtopalvelua. C-luokan ilmatilassa saattaa joskus olla porrastuksellinen syykin.

 

Kirjaankin maakunnassa useimmiten plaaniin A030 tai vastaavaa (esim F110) ja oletan, että pääsen suoraan reitille. Jos tarjotaan VFR-porttien kautta kiertämistä VMC-olosuhteissa (varsinkin D-luokan ilmatilassa) pyydän oitis muutosta selvitykseen. Yleensä tuleekin selvitys jättää lähestymisalue 3000 jalkaa (tai vastaavaa) tai alle VFR. Kokeilkaa.

 

Jos nyt jostakin  syystä haluatte nousta korkeammalle ja tulla lähestymisalue sisään korkeammalta, niin kyllä sen hemmon siellä tornissa pitäisi pystyä hanskaamaan tilanne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve Jouni

Näyttää olevan eroja maiden välillä,Ruotsissa ei systeemi edes ota vastaan oheista plaania.

Se päättyisi EFLA:n ja sieltä uusi plaani EFRY:n jne

Icao:n koodia ei saa käyttää ylilennossa.

 

Onko tämä sitä harmonisointia?

 

On sekava systeemi,lähden myös systembolag:iin :P

 

 

 

Joo, muuten taidat olla oikeassa, meillä pitäisi noihin lyhenteisiin merkitä myös arvioitu lentoaika jos oikein muistan. Copy-pastettaessa en vaan ollut tarkkana. EFLAn sijasta pitäisi olla merkittynä Vesivehmaa. Vaikka kenttä ei ole ihan sama kuin vastaava kylä, antaa se jo riittävän tarkan kuvauksen reitistä. (Itseasiassa Vesivehmaa-Lahti taitaakin olla oikea merkintä.)

 

Suomessa oli käytössä joskus FPT eli Thru-Plaani, jolla saattoi näitä läpäreitä tehdä kentälle jos toiselle. Vuonna 1992 siirryttiin käytäntöön, jonka sinäkin tuossa edellä kuvasit ja sitten myöhemmin jostakin v*tun syystä palattiin tähän uudelleen käyttöön otettuun eräänlaiseen Thru-plaaniin.

 

Kovin mussutus tuli eräästä länsirannikolla sijaitsevan rannikkokaupungin lentokentällä toimineesta ammattilentäjien koulutuskeskuksesta, jossa yliopettaja "Takku" (nimi muutettu) vaati että pelastuspalvelun takia pitää ottaa vanha käytäntö käyttöön uudestaan, että oppilaat saattoivat ilmoittaa läpärinsä ACC:n jaksolla ja pienentää samalla etsintäalueen kokoa. "Takku" oli tässä etsintäaluejutussa ihan oikeassa, mutta asia olisi voitu hoitaa myös joka legille tehdyllä erillisellä plaanilla, kuten esimerkiksi Ruotsissa ja tietääkseni ICAOn suositusten mukaan tehdään. Ilmailulaitos hölmöili tässä vaiheessa kun meni muuttamaan käytäntöä. Siinä sitten oteltiin vastaan läpäri-ilmoituksia mitä erilaisimmista plaaneista, eikä oikein tiedetty mikä näiden ilmoitusten juridinen pätevyys oli ja merkkailtiin niitä sekalaisille lapuille, joista ei Erkkikään ottanut selvää.

 

Onneksi nykyisin noudatetaan käytäntöä, että tehdään joka legille omansa. Plaanien päättäminen ja aktivoiminen on suoraviivaista ja yksinkertaista (sopii siis lennonjohtajille) hommaa tällä menettelyllä, vaikka tämä tarkoittaisikin lisääntynyttä jaksokuormitusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu totta Jouni töriset että tässä homma vääristyy juurikin minun Malmilaisen ajattelun takia  :-[

 

Mutta sovitaan niin että laitetaan se korkeus sinne plaaniin tästä lähtien VFR:n tilalle. Perustelusi hommalle tekee järkeä  ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos sen plaanin tekis kuitenkin vaikka näin:

 

(FPL-OHxxx-VG

-C172/L-VOF/N

-EFHF0600

-N0100A050 DEGER PVO SIPOO EFLA EFRY EFIK EFHN ESPOONLAHTI EFHE NOKKA

-EFHF0220

 

Henkilökohtaisesti olen käyttänyt tätä tapaa niin kauan kuin muistan, eli melkein 25 vuotta.

 

Oi voi. Jouni on lentänyt ilman transponderia siis jo 25 vuotta ???

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nii'i

 

Tehdäänkö tässä nyt asia liian vaikeaksi. Jouni tuossa antoi mielestäni varsin toimivan esimerkin. Suunniteltu matkalentokorkeus valvotussa ilmatilassa on mielestäni aikomus (toivovus), joka ei oikeuta mihinkään. Itse käytän ja tulen käyttämään aina jotain järkevää korkeutta, muuta kuin termiä VFR. Se toiminut hyvin ja toivottavsti toimii edelleenkin. Selvitys valvottuun ilmatilaan on noudattanut plaanin mukaista "toivomusta"  8). Olenko oikessa jos sanon, että valvomattomassa ilmatilassa lentokorkeus saa vapaasti vaihdella, jos pysyy alle siirtopinnan ja noudattaa minilentokorkeutta, riippumatta mitä plaanissa on esittänyt.

Että sillei sanos mopupilotti, joka lentää yleensä alle 4000f mls

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolta löytyy toinen mielenkiintoinen kohta, lienee tosin ollut samanlainen jo aiemmin:

 

Merkitse yksi kirjain seuraavasti:

 

N - ellei COM/NAV tai lähestymislaitteita kyseessä olevaa lentoreittiä varten ole tai ne eivät ole käyttökunnossa tai

 

S - mikäli ilma-aluksessa on standardi COM/NAV tai lähestymislaitteet kyseessä olevaa lentoreittiä varten ja ne

ovat käyttökuntoiset. Kohtaan 10 merkitään S ensin ja loput laitteet aakkosjärjestyksessä (ks. huom.: 1).

 

ja / tai

 

yksi tai useampia kirjaimia ilmoittamaan ilma-aluksessa olevat käyttökuntoiset COM/NAV-lähestymislaitteet:

 

<luettelo>

 

Minkä takia laitteet pitää luetella aakkosjärjestyksessä, jos lentokoneessa on standardivarustus? Vai pitäisikö niiden olla aina aakkosjärjestyksessä? joku järjellinen syy tässäkin kai on?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olenko oikessa jos sanon, että valvomattomassa ilmatilassa lentokorkeus saa vapaasti vaihdella, jos pysyy alle siirtopinnan ja noudattaa minilentokorkeutta, riippumatta mitä plaanissa on esittänyt.

Että sillei sanos mopupilotti, joka lentää yleensä alle 4000f mls

 

Et aivan. Kun olet menossa ylöspäin, ratkaiseva raja on tietysti siirtokorkeus, suomessa 5000 jalkaa/qnh. Tätäkin ylemmäksi saat tietysti mennä omin päin, jos ilmatila antaa myöden. "Oletusarvo" suomalaisessa ilmatilassa on FL95, siellä täällä menee sitten väyliä, joissa alaraja on FL65 ja erinäinen määrä mil cta/lähestymis-/lähialueita erinäisillä korkeusrajoilla... Eli saat lentää valvomattomassa ilmatilassa siis myös lentopinnoilla, myös yli siirtopinnan.

 

(siirtopinta on siis lentopinta, jonka läpäisyn jälkeen vaihdetaan korkeusmittarin asetus qne -> qnh kun ollaan liu'ussa alaspäin. Se ei liity ilmatilajakoon oikein mitenkään.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et aivan. Kun olet menossa ylöspäin, ratkaiseva raja on tietysti siirtokorkeus, suomessa 5000 jalkaa/qnh. Tätäkin ylemmäksi saat tietysti mennä omin päin, jos ilmatila antaa myöden. "Oletusarvo" suomalaisessa ilmatilassa on FL95, siellä täällä menee sitten väyliä, joissa alaraja on FL65 ja erinäinen määrä mil cta/lähestymis-/lähialueita erinäisillä korkeusrajoilla... Eli saat lentää valvomattomassa ilmatilassa siis myös lentopinnoilla, myös yli siirtopinnan.

 

(siirtopinta on siis lentopinta, jonka läpäisyn jälkeen vaihdetaan korkeusmittarin asetus qne -> qnh kun ollaan liu'ussa alaspäin. Se ei liity ilmatilajakoon oikein mitenkään.)

 

Nii

Meinasinkin, että kun mennään yli siirtopinnan, tulisi lentää taulukon mukaisilla lentopinoilla, eli korkeutta ei voisi enää vapaasti vaihdella. Toisaalta en näe paljon järkeä nousta niin ylös potkurikoneella, paitsi Grobi nousee aika hanakasti hyvässä kelissä vaikka tyhjänkäynillä ;)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin matkalennot juu... ja jos on yhtään pidempi reissu, niin kyllähän sinne kannattaa potkurikoneellakin (tietysti vähän koneesta riippuen) nousta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään