Pauli Hankonen

Uusittu Lentosuunnitelmalomakkeen täyttöohje (AIC B2/2009)

42 viestiä aiheessa

Olenko oikessa jos sanon, että valvomattomassa ilmatilassa lentokorkeus saa vapaasti vaihdella, jos pysyy alle siirtopinnan ja noudattaa minilentokorkeutta, riippumatta mitä plaanissa on esittänyt.

Että sillei sanos mopupilotti, joka lentää yleensä alle 4000f mls

 

Hmm.

 

Lentosäännöt: OPS M1-1, 4.6: "Matkalentokorkeudet: VFR-matkalentojen vaakalento-osalla lennettäessä lentokorkeudella 1500 m (5000 jalkaa) merenpinnasta tai 900 m (3000 jalkaa) maan tai veden pinnasta, riippuen siitä, kumpi on ylempänä, sekä tämän korkeuden yläpuolella on noudatettava luvun 8 taulukon "Matkalentokorkeudet" kohdan "VFR-lennot" mukaisia lentosuuntien edellyttämiä lentopintoja. Ilmatilaluokissa B tai C on noudatettava em. taulukon kohdan "IFR-lennot" mukaisia lentosuuntien edellyttämiä lentopintoja."

 

Ohoh, tämäpä olikin hyvä kaivaa esiin, mulla oli jostain jäänyt mieleen tuo että 3000 jalan yläpuolella tulee käyttää niitä VFR-pintoja, mutta tuossahan lukeekin ihan selvästi että se on yli 5000 jalkaa merenpinnasta. Noh, onneksi väärinkäsitys kävi paremmin päin, eipä noiden noudattaminen matalammalakaan mitään haittaa... :)

 

Eli tuohan menee niin, että itään mennessä parittomat (3500, FL55, FL75, FL95 ... ) ja länteen lennettäessä parilliset (4500, FL65, FL85 ... ) pinnat/korkeudet.

 

Tuota mainittua C-ilmatilaa lienee Suomessa Helsingin ja Pirkkalan TMA:t, eli siellä FL65:n sijaan FL60, olen antanut itseni ymmärtää että IFR-pinnoilla ajelu on tutkaporrastuksen kannalta sujuvampaa kun ei ajella kahden IFR-pinnan "välissä"..?

 

- T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin matkalennot juu... ja jos on yhtään pidempi reissu, niin kyllähän sinne kannattaa potkurikoneellakin (tietysti vähän koneesta riippuen) nousta.

 

En minä ainakaan jaksa kovin pitkää reissua riippua koneesta.  :P

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokorkeus VFR mielestäni myös kertoo lähilennonjohdoille että CTR:lle meinataan lentää sisään/ulos ilmoittautumispaikkojen ilmoitettujen korkeuksien mukaan. Ei kai nyt kukaan LJ suomessa kuvittele että jos kone ilmoittaa plaanissa VFR, niin se kuitenkin lentää sisään/ulos esim. +2000 jalkaa VFR ilmoittautumispaikassa.

 

:thmbup: Tulipa se täällä mainittua!

En ole varma, mutta uskoisin osaltaan vaikuttaneen tähän muutokseen juuri nimenomaisesti sen, että todella usein juuri tätä asiaa rikotaan.

Ei ole kerta eikä kaks kun lähtevä VFR-lentäjä pistää plaaniin VFR korkeudeksi, ei mainitse selvitystä saadessaan sanallakaan aikovansa nousta TMA:lle ja silti ilmoittaa hetken päästä "XXXXX ulos, 2000 jalkaa". Tai sitten tavataan ponderin perusteella korkeammalta kuin "VFR-korkeus". Tai saapuva, ei ponderilla varustettu kone ilmottaa "OHXXX, 2 minuuttia XXXXX:aan, korkeus 3000 jalkaa, lähestymisohjeita".

Meinaan vaan Pauli, että kyllä, aika monikin lj Suomessa kuvittelee juuri näin...

Nyt kun lentäjä plaania rustatessaan jo velvoitetaan ilmoittamaan korkeus, päästään lähemmäs sitä, ettei sinne TMA:lle "eksytä" ilman selvitystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täälläkin käydyn keskustelun johdosta (tai siitä huolimatta) Finavia on julkaissut Ilmailutiedotteen

AIC B4/2009 Lentosuunnitelmalomakkeen (FPL) täyttöohjeet, joka korvaa tiedotteen AIC B2/2009.

 

Erityisesti VFR-lentojen matkalentokorkeuksien ilmoittamiseen on tehty muutoksia/täydennyksiä.

 

Olenko ainut, jolla tuo pdf ei aukea oikein. Adobe Acrobat Professional ja Adobe Reader heittää ainakin läjän virheitä ja esimerkkilomakkeet jäävät käytännössä tyhjiksi parilla koneella, joilla asiaa kokeilin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olenko ainut, jolla tuo pdf ei aukea oikein. Adobe Acrobat Professional ja Adobe Reader heittää ainakin läjän virheitä ja esimerkkilomakkeet jäävät käytännössä tyhjiksi parilla koneella, joilla asiaa kokeilin.

Linnki vei voimassa olevien AIC B - ilmailutiedotteiden sivulle ja sieltä voi valita haluamansa. B4/2009 aukeaa ainakin minulla ilman äksyilyä selaimeen (Firefox 3.0.9 + Acrobat 8 Pro).

 

ps. IE7 & Acrobat 8 Pro - OK, IE8 & Acrobat 9 Pro - OK.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Linnki vei voimassa olevien AIC B - ilmailutiedotteiden sivulle ja sieltä voi valita haluamansa. B4/2009 aukeaa ainakin minulla ilman äksyilyä selaimeen (Firefox 3.0.9 + Acrobat 8 Pro).

 

ps. IE7 & Acrobat 8 Pro - OK, IE8 & Acrobat 9 Pro - OK.

 

Keep digging, Watson :)

 

B4/2009 ei auennut ongelmitta myöskään erään eteläsuomaisen tekniikan alan opiskelijoiden ilmailukerhon tietämyskoneella Malmilla. Samaa olen kuullut monelta muultakin taholta.. Mutta jos se sulla aukeaa oikein, niin tulostapa se uudestaan PDF:ksi ja laita nettiin ;)

 

 

an error exists on this page. acrobat may not display the page correctly... . .. .

<ok>

there was a problem reading this document (111).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota mainittua C-ilmatilaa lienee Suomessa Helsingin ja Pirkkalan TMA:t, eli siellä FL65:n sijaan FL60, olen antanut itseni ymmärtää että IFR-pinnoilla ajelu on tutkaporrastuksen kannalta sujuvampaa kun ei ajella kahden IFR-pinnan "välissä"..?

 

Onhan sitä nyt sentäs hieman enemmän. Seuraavat ilmatilat ovat luokkaa C: Rovaniemi CTR + TMA, Kuopio CTR + TMA, Pirkkala CTR + TMA, Helsinki-Vantaa CTR lukuunottamatta Malmin CTRn yläpuolista osaa + HK TMA ja aluelennonjohdon CTA + UTA.

 

Lähinnä idea IFR-korkeuksien noudattamisessa C-luokan ilmatilassa on IFR ja VFR-liikenteen välinen porrastusvelvollisuus. Ilmatilan saa hyödynnettyä paremmin, kun kaikki koneet lentävät tasapinnoilla on sitten kyseessä tutkalennonjohto tai ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keep digging, Watson :)

 

B4/2009 ei auennut ongelmitta myöskään erään eteläsuomaisen tekniikan alan opiskelijoiden ilmailukerhon tietämyskoneella Malmilla. Samaa olen kuullut monelta muultakin taholta.. Mutta jos se sulla aukeaa oikein, niin tulostapa se uudestaan PDF:ksi ja laita nettiin ;)

 

 

an error exists on this page. acrobat may not display the page correctly... . .. .

<ok>

there was a problem reading this document (111).

 

No onnistuuko tallentaa suoraan kovalevylle ja sieltä auki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No onnistuuko tallentaa suoraan kovalevylle ja sieltä auki.

 

No ei onnistu. Tiedosto itsessään on viallinen, eikä mun täydellinen ohjelmistoni osaa sitä (kokeilen taas uudella koneella) osaa sitä avata.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olenko ainut, jolla tuo pdf ei aukea oikein. Adobe Acrobat Professional ja Adobe Reader heittää ainakin läjän virheitä ja esimerkkilomakkeet jäävät käytännössä tyhjiksi parilla koneella, joilla asiaa kokeilin.

 

En tiiä onko jotai korjauksia tehty mut mulla aukee ihan nätisti ja tässä suora linkki https://ais.fi/ais/aicb/B/B2009/B0042009.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiiä onko jotai korjauksia tehty mut mulla aukee ihan nätisti ja tässä suora linkki https://ais.fi/ais/aicb/B/B2009/B0042009.pdf

 

Ei ole tehty. Viallisen tiedoston checksum on md5/7F8966AC696BC6BC92418F1424A0303A.

 

Ilmeisesti tässä on ryssitty jollain tavalla tuon dokkarin muutossuojaus, koska kun siitä hankkiutuu eroon, niin tuo toimii ihan oikein ;)

 

Murrettu versio, joka tuntuu siis toimivan vähän alkuperäistä laajemmin, löytyy esimerkiksi osoitteesta http://kemix.ath.cx/~hynkel/B0042009.decrypted.pdf (md5/39D26B1D5ABBDCC124EB1542B4A51C6E). Asiasisältöön en ole koskenut...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole varma, mutta uskoisin osaltaan vaikuttaneen tähän muutokseen juuri nimenomaisesti sen, että todella usein juuri tätä asiaa rikotaan.

 

Mää taas oon tästä aivan varma :).

 

Toinen esimerkki; YLEENSÄ kun VFR-pulkka meiltä Vaasasta on laittanut plaanin meren ylitse naapurivaltion puolelle, on korkeuskentässä lukenut VFR. Mulla ei (eikä toivottavasti pilotillakaan) kuitenkaan oo käynyt hetkeäkään mielessä että kaveri aikoisi oikeasti lentää meren päällä "1100 jalkaa tai alle". Sitten asiasta joudutaan käymään erikseen (turha) keskustelu radiotaajuudella. Tästä pääseekin kysymykseen, että miksei alunperinkin siihen voinut laittaa esim. A040! Mää veikkaan asian johtuneen siitä että VFR:n laittaminen on ollut kaikissa tilanteissa mahdollista/sallittua, ja siihen on totuttu eikä korkeusasiaa ole tarvinnut plaanin jättövaiheessa enempää miettiä. Kuskillehan riittää kun saa jossain vaiheessa haluamansa selvityksen ylemmäksi, mutta lennonjohdolla olisi tiedolle käyttöä aikaisemminkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

15.5. uusittiin, ja 28.5. alkaen on NOTAMoitu seuraavaa:

 

REF AIC B4/2009. KÄSIKORJAUKSIA:

 

LIITE 1, (FPL-KAAVAKE) KOHTA 10, LAITTEET: LISÄÄ TYHJÄÄN TILAAN

KAUTTAVIIVA, JONKA JÄLKEEN MERKITÄÄN ILMA-ALUKSESSA OLEVAT

KÄYTTÖKUNTOISET VALVONTALAITTEET (KS. LIITE 4 S. 3 KOHTA 2.

VALVONTALAITTEET).

LIITE 3, KOHTA 3 STAY-INDIKAATTORI, ESIMERKKI 3: MUUTA KOHTA 15

KUULUMAAN: N0260F110 PIR T81 HAL STAY1/0100 HAL T81 LNE

STAY2/0030 LNE T81 VEH.

28MAY09 0940 - PERM (EFHK/1/K2660/09)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään