Perttu Karivalo

Ilmavoimien Esikunta: Pilatus PC-12 NG ilmavoimien uudeksi yhteyskoneeksi

67 viestiä aiheessa

 

Redigoista poistuvat tänä vuonna RG-4 ja RG-7, kaksi konetta (RG-3 ja RG-8) vuonna 2011, kaksi konetta (RG-2 ja RG-9) vuonna 2012 ja loput kolme konetta (RG-1, RG-6 ja RG-10) vuoden 2013 lopussa.

 

Se oli siis RG-5, joka taannoin ajettiin seinään ja on ollut poistettuna siitä lähtien.

 

Kysyikö kukaan, mitä PC-6:lle ja PC-1:lle tapahtuu? Myydään, museoidaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tunnukset ovat olleet 90 vuoden ajan kaksikirjaimisia joten se ei varmaan tule muuttumaan. Joillakin tyypeillä on ollut sama kirjainsarja, mutta ei ikinä korvaavalla tyypillä. Pilatuksella sopisi vaikka PL, PT tai PS.

 

Pilkkua viilaten ja aiheen vierestä..... mutta eikö Curtisseilla ollut käytössä moottorityypistä riippuen ensi alkuun joko CUc tai CUw? Tämä ilmeisesti korjaantui siinä vaiheesa kun kaikkiin vaihdettiin R-1830 Twin Waspit ja R-1820 Cyclonet vietiin Brewstereihin.

 

Säännön vahvistava poikkeus jos ei muuta. Ja sit takaisin Pilatuksiin....

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pilkkua viilaten ja aiheen vierestä..... mutta eikö Curtisseilla ollut käytössä moottorityypistä riippuen ensi alkuun joko CUc tai CUw? Tämä ilmeisesti korjaantui siinä vaiheesa kun kaikkiin vaihdettiin R-1830 Twin Waspit ja R-1820 Cyclonet vietiin Brewstereihin.

 

Säännön vahvistava poikkeus jos ei muuta. Ja sit takaisin Pilatuksiin....

 

 

MG - sekä MiG-21F-13 ja MiG-21BIS jotka ovat hyvin eri tyyppejä

MK - sekä MiG-21U ja MiG-21UM

DK -  35B, 35C, 35S ja 35F

BL - sekä lyhyt että pitkänokkainen

DO - sekä DC-2 että -3

JU - W34, K43 sekä F13 joka on aivan eri tyyppi kuin W34 ja K43

 

toki kaikissa edellämainituissa on joko sama valmistaja tai kyse eri alatyypeistä tai seuraavista sukupolvista.

 

ja Pilatuksiin - > PI-

 

Perttu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimien nettisivulla on kuva kahdesta ensimmäisestä koneesta PI-01 ja PI-02 tehtaan koelennolla Sveitsissä http://www.ilmavoimat.fi/filebank/5315-pilatus_printti.jpg. Onko muuten aiemmin ilmavoimien tunnuksissa käytetty etunollaa?

 

Tässä tuore ilmavoimien tiedote:

 

 

Ilmavoimien Esikunta tiedottaa: Ilmavoimat saa Pilatus-yhteyskoneet etuajassa

 

Vapaa julkaistavaksi 30.3.2010 10:26

 

Ilmavoimat saa Pilatus-yhteyskoneet etuajassa

 

Ilmavoimien Sveitsistä tilaamat Pilatus PC-12 NG -yhteyskoneet toimitetaan Suomeen etuajassa. Ensimmäisten maahamme saapuvien yksilöiden koelennot ovat käynnissä ja siirtolennot Sveitsistä Suomeen on määrä aloittaa heinäkuussa. Alkuperäisen aikataulun mukaan koneiden toimitus oli ajoitettu vuoden loppupuolelle.

 

Ensimmäinen suomalaislentäjien tyyppikurssi uudelle kalustolle alkaa huhtikuussa Sveitsissä. Suomeen toimituksen jälkeen tyyppikurssin lentokoulutus tapahtuu Suomessa, mutta teoriaosuus on edelleen syksyn kursseilla Sveitsissä.

 

Ilmavoimien ja Pilatus Aircraftin välinen sopimus kuudesta koneesta allekirjoitettiin keväällä 2009. Hankinnalla korvataan 25 vuotta palveluskäytössä olleet kuusi kaksimoottorista Piper Chieftainia, yhdeksän yhteyslentokäytössä ollutta Valmet Redigoa sekä aiemmin vuonna 2004 poistetut seitsemän Piper Arrow -konetta. Piper Chieftainit poistuvat käytöstä vuoden 2010 aikana, Redigoilla lennetään arviolta vuoteen 2013.

 

Pilatus PC-12 NG on yksimoottorinen potkuriturbiinikone, joka on nopeasti muunneltavissa eri käyttötarkoituksiin. Koneen suuri rahdin lastausovi helpottaa ja nopeuttaa merkittävästi kriittisen materiaalin, kuten hävittäjien varaosien, ilmakuljetuksia sekä kotimaassa että ulkomailla. Henkilökuljetuskäytössä koneessa on yhdeksän matkustajapaikkaa.

 

Kone on edeltäjiään huomattavasti nopeampi ja sen toimintasäde on merkittävästi pidempi. Pilatuksella voidaan lentää Helsingistä Brysselin tasalle ilman välilaskuja.

 

Ilmavoimien Pilatus-kalusto maalataan tehtaalla harmaaksi ja koneen tyyppitunnus on PI. Harmaa värisävy on tuttu esimerkiksi Ilmavoimien Casa-kuljetuskoneista.

 

Koneiden hankinta perustuu vuoden 2004 turvallisuus- ja puolustuspoliittiseen selontekoon, jossa esitettiin Ilmavoimien yhteyskoneiden korvaamista uusilla vuoteen 2010 mennessä. Hankinnan kokonaisarvo on 22,5 miljoonaa euroa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

toki kaikissa edellämainituissa on joko sama valmistaja tai kyse eri alatyypeistä tai seuraavista sukupolvista.

 

Onhan näitä lisääkin, ainakin AV, FE, FO, HA ja KO. AV ja HA lienevät ainoat tapaukset joissa edes valmistaja ei ollut sama. Ja kolmekirjaimisia on ollut enemmänkin, mutta kolmas kirjain on ollut aina alaindeksinä, ei varsinaisessa päätunnuksessa.

 

Onko muuten aiemmin ilmavoimien tunnuksissa käytetty etunollaa?

 

Jos on, niin se on joku yksittäinen poikkeus ja todennäköisesti valmistajatehtaan oma sovellus. Muuten säännönmukaisesti etunollia ei ole käytetty. Nikitojen tunnuksissahan oli joitain erikoisuuksia, mutta etunolla taisi olla vain nokkanumerossa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä käyttöä tuo "yhteyskone" käytännössä meinaa? Muistelisin että intissä näin Redigojen lentäneen jotain ihan alkuvaiheen maalilentoja IT-tykeille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy ihan vilpittömästi onnitella Ilmavoimia uudesta upeasta konehankinnasta  :thmbup:

 

Kyllä noilla kelpaa ajella  :)

Samaa mieltä. Kerrankin on ostettu järkipelejä. Eikä tarvitse odottaa vuosikymmentä ennenkuin hankinnat saadaan käyttöön ja sittenkin vailinaisena, kuten on käynyt NH-90 kanssa. Virkistävä poikkeus viimeaikaisessa hankintapolitiikassa (CASAn lisäksi).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan näitä lisääkin, ainakin AV, FE, FO, HA ja KO. AV ja HA lienevät ainoat tapaukset joissa edes valmistaja ei ollut sama.

On näitä muitakin, viimeksi NH ja KH. Aikaisemmin myös ainakin PA, VH (neukkuhävittäjät ja Vihuri) ja VP sekä vähän harmaalta vyöhykkeeltä BR ja samalta valmistajalta CA, MS, TL sekä tuo aiemmin mainittu VH.

Ilmavoimien nettisivulla on kuva kahdesta ensimmäisestä koneesta PI-01 ja PI-02 tehtaan koelennolla Sveitsissä http://www.ilmavoimat.fi/filebank/5315-pilatus_printti.jpg. Onko muuten aiemmin ilmavoimien tunnuksissa käytetty etunollaa?

Ei ilmavoimien, mutta Ranger UAV alkaen RL-01.

 

Terv,

 

Kössi

 

PS. Nämä tunnuspohdinnat voisi varmaankin erottaa omaksi säikeekseen historia-osioon?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimien oma tiedote:

 

"Ilmavoimat vastaanottaa ensimmäiset Pilatus-yhteyskoneet Tikkakoskella

 

Ilmavoimat vastaanottaa kaksi ensimmäistä Pilatus PC-12 NG -yhteyskonetta torstaina 8. heinäkuuta Tikkakoskella. Kaikki kuusi hankittua konetta siirtolennetään Sveitsistä Suomeen kesän aikana. Koneiden toimitus on etuajassa, sillä alkuperäisen aikataulun mukaan koneiden toimitus oli ajoitettu vuoden loppupuolelle.

 

Pilatus PC-12 NG on yksimoottorinen potkuriturbiinikone, joka on nopeasti muunneltavissa eri käyttötarkoituksiin. Koneen suuri rahtiovi helpottaa ja nopeuttaa merkittävästi kriittisen materiaalin, kuten hävittäjien varaosien ilmakuljetuksia sekä kotimaassa että ulkomailla. Henkilökuljetuskäytössä koneessa on yhdeksän matkustajapaikkaa.

 

Ensimmäinen suomalaislentäjien tyyppikurssi uudelle kalustolle pidettiin keväällä Sveitsissä. Suomeen toimituksen jälkeen tyyppikurssin lentokoulutus tapahtuu Suomessa, mutta teoriaosuus on edelleen syksyn 2010 kursseilla Sveitsissä.

 

Koneiden hankinta perustuu vuoden 2004 turvallisuus- ja puolustuspoliittiseen selontekoon, jossa esitettiin Ilmavoimien yhteyskoneiden korvaamista uusilla vuoteen 2010 mennessä. Hankinnan kokonaisarvo on 22,5 miljoonaa euroa."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäisenä tuli PI-02, tässä valmiina esittelyyn.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja pian kaartoi paikalle myös PI-03.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ilmavoimat:

 

Ensimmäiset Pilatukset saapuivat

 

Ilmavoimat vastaanotti kaksi ensimmäistä Pilatus PC-12 NG -yhteyskonetta torstaina 8. heinäkuuta. Koneet laskeutuivat Tikkakoskelle iltapäivällä nelituntisen siirtolennon päätteeksi.

 

Ensimmäiset kaksi konetta luovutettiin Ilmasotakoulun käyttöön. Loput neljä konetta siirtolennetään Sveitsistä Suomeen kesän aikana. Koneiden toimitus on etuajassa, sillä alkuperäisen aikataulun mukaan koneiden toimitus oli ajoitettu vuoden loppupuolelle.

 

Ilmavoimien ja Pilatus Aircraftin välinen sopimus kuudesta yhteyskoneesta allekirjoitettiin keväällä 2009. Hankinnalla korvataan 25 vuotta palveluskäytössä olleet kuusi kaksimoottorista Piper Chieftainia, yhdeksän yhteyslentokäytössä ollutta Valmet Redigoa sekä aiemmin vuonna 2004 poistetut seitsemän Piper Arrow -konetta.

 

Pilatus PC-12 NG on yksimoottorinen potkuriturbiinikone, joka on nopeasti muunneltavissa eri käyttötarkoituksiin.

 

EDIT: Totta kai tämä oli jo foorumilla raportoitu:

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,79459.msg1196681.html#msg1196681

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään