Markku Kanninen

Experimental-ilmailua viimeisen päälle

23 viestiä aiheessa

 

Hullu saa olla mutta ei tyhmä. :D

Raimo Päätalo aloitti ilmailuharrastuksensa 70-luvun puolivälissä, on rakentanut kolme konetta, lentänyt niillä satoja tunteja ja on edelleen hengissä ! Joten kummasta lie kysymys ?

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raimo Päätalo aloitti ilmailuharrastuksensa 70-luvun puolivälissä, on rakentanut kolme konetta, lentänyt niillä satoja tunteja ja on edelleen hengissä ! Joten kummasta lie kysymys ?

Markku

 

Voittaahan ne jotkut lotossakin ;) Itse kyllä miettisin 2krt jos pitäis kyytiin mennä. Tuossa on varmasti melkoiset fiilikset kun itse tehty kone nousee ensimmäisen kerran ilmaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä vuosien mittaan kaverin koneenrakennustaidot on kummasti kehittyneet. Tiira 3 muistuttaa jo erehdyttävästi lentokonetta.Tuossa viimeistelyssä hän vois kyllä vielä "vähän" petrata.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siskon mies joka on poliisi oli käynyt Päätalon luona viime kesänä kun naapurit olivat soitelleet että se lentelee siellä taas. Päätalo oli esitellyt kuulemma ylpeänä konettaan ja kehunut sen lento-ominaisuuksia ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bongasin maestron Jämillä fly-innissä tänä vuonna.

Liekö ollut katselemassa ideoita tiira neloseen ;)

Tiira kolmoseen on malli otettu tästä:

 

 

[ Attachment removed / expired ]

-XCO vaikutti aikainaan Oulussa joten...

Viimeistelyn kopsaamiseen ei tosin Raimon taidot oikein riittäneet ;D

Markku

P.s. tuollainen lentoharrastus tulee kuulemma halvemmaksi: maksaa vain muutamat sakot silloin tällöin: ei muita viranomais-, lupakirja-, yms. turhia kuluja ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiira kolmoseen on malli otettu tästä:

-XCO vaikutti aikainaan Oulussa joten...

Viimeistelyn kopsaamiseen ei tosin Raimon taidot oikein riittäneet ;D

Markku

P.s. tuollainen lentoharrastus tulee kuulemma halvemmaksi: maksaa vain muutamat sakot silloin tällöin: ei muita viranomais-, lupakirja-, yms. turhia kuluja ;)

 

Tiedän, kun olen lähtöisin samalta kylältä missä kenttä on ja missä -XCO on alunperin rakennettu.

Mutta muistatko miten Tiira 1 tuli julkisuuteen ensimmäisen kerran? Ja kuka ruuvasi siitä ensimmäisen potkurin irti?

 

AKu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedän, kun olen lähtöisin samalta kylältä missä kenttä on ja missä -XCO on alunperin rakennettu.

Mutta muistatko miten Tiira 1 tuli julkisuuteen ensimmäisen kerran? Ja kuka ruuvasi siitä ensimmäisen potkurin irti?

AKu

Mulla ensimmäinen kosketus Tiira ykköseen oii joskus 1977 ? paikkeilla kun eräs ilmailija (en muista kuka) oli 172:lla lähdössä Sanginjoelle katsomaan kun siellä on joku ihmevekotin jäällä. Kiilasin mukaan ja koneen ikkunasta näppäsin pari kuvaa laitteesta... sinä keväänä aloitti myös lehdistö kirjoittelun ja alkoi tuo potkurin irroittelu sillä seurauksella että Raimon piti vuolla uusi. Lopuksi kone museoitiin ja lentäjäsankarimme pääsi rakentamaan uutta...konetta !

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[ Attachment removed / expired ]

Viimeistelyn kopsaamiseen ei tosin Raimon taidot oikein riittäneet

Olipas tutun tuntuinen kuva ;)

http://colibri.yi.org/rakennus/muut.htm

 

En oikein usko, että tuo on taitojen puutetta. Sanoisin jopa optimoinniksi. Miksi tehdä kiiltävä kone kun mattapintainenkin lentää.

Tai tässä tapauksessa miksi laakeroida sauva laakereilla... http://www.nic.fi/~olan/kuvat/tiira3_7.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tieto tuosta härvelistä levisi, kun sanginjoella oli eräs vanhempi herra tuulialla lentäessään ponganut pellon laidalta tuulipussin. Jäi siihen päälle pyörimään ja kas ladosta työnnettiin kone pihalle. Samalla kerralla saatiin ensimmäiset kuvat koneesta ilmassa. Loppu onkin historiaa.

 

Sinä keväänä kaikki paikallislennot suuntautuivat sanginjoelle... mutta...

villi veikkaukseni on että pilottina oli silloinen liikuvan poliisin päällikkö, joka toimi myöhemmin tervalentäjien pj:nä. Ovat Raimon kanssa hyviä ystäviä nykyään...

Sattumoisin sama herra erään ilmailulaitoksen tarkastajan kanssa (P.P) ruuvasi potkurin irti. Mutta kuten totesit, uusi oli nokalla nopeasti. Taivaalle oli kiire, kesällähän Tiira I:sellä ei voinut lentää.... sattuneesta syystä.

Ne jotka ovat koneen nähneet Tikkakosken museossa ja kauhistelleet sen olemusta, voin todetta että konetta on fiksattu aika lailla näyttelykuntoon...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wow, tätä onkin odotettu! Siis tämäkö: http://www.rotecradialengines.com/customers/olli.htm

 

// Nils

 

Keski-Suomalaisessa oli 16. päivä juttu. Tässä jotakin lainauksia

 

"Työtunteja meni reilut 4 800. Kallein osa oli Austraaliasta hankittu moottori. Se on alkuperäistä Tiiran moottoria tuplasti tehokkaampi 110 hevosvoimallaan" DI Olli Puttonen lensi koneen toisen lennon. Ja everstiluutnantti evp. Laukkanen kuten jo aijemmin mainittiin ensimmäisen.

 

"Ilmassa kone käyttäytyi oletusten mukaisesti, säädötkin osuivat yllättävän hyvin kohdalleen. Ainoa odottamaton asia oli moottorin sammuminen tyhjäkäynnillä hidaslentoa kokeiltaessa 500 metrissä. Laukkanen aloitti jo pakkolaskua mutta kone käynnistyi ryypyllä uudelleen."

 

"Koneella lennetään nyt 45 tunnin kokonaiskoelento-ohjelma"

 

Tämmöinen kolahti sähköpostiin. En tiedä kuka sen on ottanut mutta toivottavasti ei pistä pahaksi että julkaistaan täällä. :-

 

[ Attachment removed / expired ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Karhumäen mainitsema Tiira on aivan eri kone kuin ketjun alussa käsitelty Sanginjoen Tiira. Myöskään rakentajilla ei ole muuta yhteistä kuin harrrastus.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eniten huvittaa tuossa Kalevan artikkelissa viimeinen rivi. En oikein jaksa uskoa...

 

On se luvannut ennenkin  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohessa eilisen Bongaa kenttä-kierroksen antia:)

EFSG.

Kiitotien pituus melkein kolmesataa metriä ja leveyttäkin lähes kakstoista metriä.

Ei merkittäviä reunaesteitä. Paitsi toi lato saattaa hiukan arvelluttaa.

Melkoinen sissi kun tuonne menee laskuun ottaen huomioon, että siivekkeet ovat ilmaantuneet vasta ihan hiljattain koneeseen.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokapteenin arvo hänelle pitäisi myöntää, miehellähän taitaisi pysyä puikoissa ultrakin ilman että päätyisi lööppeihin. Ilmailun eX-factoria on reilusti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitää muistaa Sanginjoen rakenneoppi, jossa tehoja käytetään kaasupolkimella ja sauvan sivuliike vaikuttaa sivuperäsimeen jne jne. Eli ihan kylmiltään voi tulla normilentokoneen kanssa "oho eiku".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään