Tomi Rissanen

Kuvia Jenkkilän reissulta. (Oli: Keskiviikkokyssäri)

14 viestiä aiheessa

Lyhyesti, mikä lentolaite ja missä?

Palkinnot ovat tuttuakin tutummat. Lisäksi 'bonuksena' matkakuvat.

[ attachment removed / expired ]

 

EDIT:

Otetaan vielä lisäkyssäri; missä ollaan? Tämä myös auttaa sijoittamaan edellisen kysymyksen sijainnin oikealle mantereelle.

[ attachment removed / expired ]

 

tomppa

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lyhyesti, mikä lentolaite ja missä?

 

Lockheed SR-71 (kuvassa rungon takapää), veikataan paikaksi Smithsonian Air & Space Museum Udvar-Hazy Center.

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lockheed SR-71 (kuvassa rungon takapää), veikataan paikaksi Smithsonian Air & Space Museum Udvar-Hazy Center.

 

-Esa

Juurikin näin. Ärrälle mars.

 

tomppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entä se bonus?  :P

Tässä.

 

1. Matka kaverin luo lätäkön taakse alkoi samalla kulkineella, mikä vei puolitoista viikkoa ennen tätä reissua minut Amsterdamiin. Kelmin B737-900 PH-BXP ja kuvassa Sassin B737-600 LN-RPB hetkeä ennen push backia.

_small.jpg

 

2. Siipikuvana aika kiva. On halon sivuaurinko, winglettiä ja jättövanaa.

_small.jpg

 

3. Amsterdamissa oli muutama tunti aikaa ennen jatkolentoa. En saanut kuvattua Amsterdamin reissulla tätä, joten olen tyytyväinen tähän heijastuksineen kaikkineen. Surinam Airways B747-300 PZ-TZM

_small.jpg

 

4. Pari siipikuvaa tulossa, tässä ensimmäinen. Kyytinä KLM A330-200 PH-AOE

_small.jpg

 

5. Sapuska oli hyvää, jälkiruoka ei ollut minun makuun, juomat kylläkin.

_small.jpg

 

6. Yritin kuvata lentoa odotellessa Schipholissa tätä konetta, mutta en onnistunut. Sillä oli sama lähtöaika kuin meilläkin. Portilta ei ollut mitään mahdollisuutta kuvata, eikä myöskään koneesta, vaikka näinkin sen siirtyvän kiitotielle lentoonlähtöä varten juuri ennen meitä. Tässä hetkeä ennen sen korkeuden tiputtamisen aloitusta, BA Open Skies B757 matkalla New Yorkiin.

_small.jpg

 

7. Se toinen siipikuva.

_small.jpg

 

8. Tämä oli minulle ensimmäinen matka Dullesiin. Erikoisen näköinen kuljetushärveli, on oikein laajarunkovehje.

_small.jpg

 

9. Lähdimme kaverin kanssa käymään Dullesin kentän vieressä olevassa museossa. Paikka on Esan tietämä Smithsonian Air & Space Museum Udvar-Hazy Center.

Hieno ja ehdottomasti käymisen arvoinen paikka jos on siellä päin liikenteessä. Museoon ei ole sisäänpääsymaksua, mutta parkkimaksu on $15. Tässä muutama kuva sieltä.

_small.jpg

 

10.

_small.jpg

 

11.

_small.jpg

 

12.

_small.jpg

 

13.

_small.jpg

 

14.

_small.jpg

 

15.

_small.jpg

 

16.

_small.jpg

 

17.

_small.jpg

 

18.

_small.jpg

 

19.

_small.jpg

 

20.

_small.jpg

 

21.

_small.jpg

 

22.

_small.jpg

 

23. Museon yhteydessä on myös näköalatorni, mistä näkee mm. kiitoteille 01C ja 01R laskeutuvat koneet. Luonnollisesti toiseen suuntaan lentoon lähtevät näkyvät myös, mutta tuskin ovat kuvattavissa.

Tämä Unitedin B777-200 N779UA laskeutuu kiitotielle 01R. Millejä on täydet 340 ja kroppikin on armoton. Ei mikään hyvä kuvauspaikka, mutta katselupaikkana kiva.

_small.jpg

 

24. Kävin myös Staffordin lentoasemalla. Siellä oli juuri yleisölennätys helikopterilla käynnissä. Paikalla oli myös laivaston King Air 200-mallia vastaava Beech UC-12M, rekisteri 163839.

_small.jpg

 

25. Paikalle saapui Cessna 172 N7782x.

_small.jpg

 

26. Ja hieman Cessnan jälkeen tuli Falconar F-12 N70ML.

_small.jpg

 

27. Tämä oli yleisölennätyskopteri. Bell 206B N2928W

_small.jpg

 

28. Staffordilta Dullesille ja takaisin museolle. En tosin käynyt sisällä kuin hakemassa pikkupirtelön Mäkkäristä. Museon parkkipaikka on hyvä kuvauspaikka n. puolen päivän jälkeen silloin kun kiitotie 01R on käytössä laskeutuvalle liikenteelle.

Tässä kuva spottausmobiilista.

_small.jpg

 

29. Air France B777-200ER F-GSPI

_small.jpg

 

30. Menivät sitten vaihtamaan laskeutuvan liikenteen kiitoteille 19C ja 19L. Erään Dullesin parkkitalon katolla on paikka mistä saa iltapäivällä myötävalossa kiitotielle 19L laskeutuvat.

Lämpöväreily pilasi miltei kaikki kuvat. Tässä Unitedin B777-200 N769UA.

_small.jpg

 

31. Southwest B737-700 N761RR

_small.jpg

 

32. TED A320 N498UA

_small.jpg

 

33. Fredericksburgissa on paikallinen pieni Shannonin lentokenttä. Siellä pitää majaansa tämä lääkintäkopteri EC135 N325PH.

_small.jpg

 

34. Kentällä oli erittäin ystävällin vastaanotto. Kopterin lentäjä kysyi halusinko tutustua tarkemmin hänen työkaluunsa, no mikä jottei.

_small.jpg

 

35. Parkissa oli mm. Piper PA-30 N8619Y

_small.jpg

 

36. ja Beech 95 N2025C.

_small.jpg

 

37. Kiva paikka.

_small.jpg

 

38. Kaikki kiva loppuu aikanaan. Ennen kotiinlähtöä oli pakko käydä isolla kirkolla katsomassa maailman menoa ja turistinähtävyyksiä, tuli Obamakin bongattua.

Tämä Bell lensi matalalla Lincoln-muistomerkin ohi.

_small.jpg

 

39. Dullesin terminaali on karu, mutta hieno.

_small.jpg

 

40. Viimeiseksi vielä siipikuva Kelmin A330-200 PH-AOK:n kyydistä, jotakuinkin Lontoon päältä.

_small.jpg

 

tomppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joko Dullesin kentalla on maanalainen valmiina, vai kuljetaanko niilla nayttamillasi "busseilla" (nimia en nyt muista) viela terminaalien valilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset kuvista & matkakertomuksesta! Löytyiskö kuvia F-105 Thunderchiefistä ja P-61 Black Widowista...molemmista näkyy nyt vain hieman pyrstöä/evää  ;).

Kiitos. Mä kaivan illemmalla kuvia lisää, katsotaan löytyykö. Suoralta kädeltä en osaa sanoa, kun en noita mainitsemiasi laitteita tunne.

 

Lauralle, jepjep onhan se.

 

Teijolle, kumpikin vaihtoehto on käytettävissä. Kun kone saapui Dullesiin, matka toiseen terminaaliin tehtiin tuolla härvelillä. Toiseen suuntaan kävelin maanalta.

 

tomppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten on varmaan ennenkin tullut sanottua, niin näitä matkakertomuksia jaksaa katsella aina. Kiitokset vaan Tomille!

 

Näköjään Amerikassakin pystyy ajelemaan saksalaisella Laatuautolla  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se Dullesin terminaali olekin amerikkalais-suomalaista arkkitehtuuria parhaimmillaan? ::)

Juuh, eikös se sama arkkitehti eli tämä Eliel Saarinen ole muitakin luomuksia saanut jenkkilään aikaseksi, St. Louis Arc ja tämä Dullesin terminaali.

Tais se sama jäbä suunnitella Joensuun kaupungintalonkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyiskö kuvia F-105 Thunderchiefistä ja P-61 Black Widowista...molemmista näkyy nyt vain hieman pyrstöä/evää  ;).

No niin pari löytyi jos nyt tunnistin tyypit oikein.

Ensin tämä epätoivoisempi. Armoton kroppi ja vielä tarkennusalueen ulkopuolella.

_small.jpg

 

F-105 on sentään tarkoituksella kuvassa, vaikka kuvakulma ei koneelle oikeutta teekään.

_small.jpg

 

tomppa

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuh, eikös se sama arkkitehti eli tämä Eliel Saarinen ole muitakin luomuksia saanut jenkkilään aikaseksi, St. Louis Arc ja tämä Dullesin terminaali.

Tais se sama jäbä suunnitella Joensuun kaupungintalonkin.

 

Juu ei, Joensuun kaupungintalon on suunnitellut Eliel Saarinen.

 

http://fi.wikipedia.org/wiki/Joensuun_kaupungintalo

 

Dullesin terminaalin on puolestaan suunnitellut hänen poikansa Eero Saarinen.

 

http://fi.wikipedia.org/wiki/Eero_Saarinen

 

Eero Saarisen tunnetuimpia töitä ovat:

 

    * General Motorsin tekninen keskus (materiaaleina mm. lasi ja alumiini, kutsuttu myös "Teollisuuden Versaillesiksi")

    * Gateway Arch, Saint Louis, Missouri, Yhdysvallat

    * TWA-terminaali, John F. Kennedyn kansainvälisellä lentoasemalla, New York, Yhdysvallat

    * Kresge-auditorio, Massachusetts Institute of Technologyssä, Cambridge, Yhdysvallat

    * Washington-Dullesin kansainvälinen lentoasema, Washington D.C., Yhdysvallat

    * Bellin laboratorio, Holmdel, New Jersey, Yhdysvallat

    * CBS:n päämaja, New York

    * Yhdysvaltain suurlähetystöt Oslossa sekä Lontoossa.

    * Ellinikon kansainvälinen lentoasema (purettu) Ateena, Kreikka

    * Deere & Companyn (John Deere) pääkonttori, Moline, Illinois, Yhdysvallat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten on varmaan ennenkin tullut sanottua, niin näitä matkakertomuksia jaksaa katsella aina. Kiitokset vaan Tomille!

 

Näköjään Amerikassakin pystyy ajelemaan saksalaisella Laatuautolla  :)

Kiitos, kiitos.

Jeps, kaveri oli ensin ostamassa Mustangia, mutta tuli sitten järkiinsä ja osti tuon ;), kiva peli.

 

tomppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset kuvista & matkakertomuksesta! Löytyiskö kuvia F-105 Thunderchiefistä ja P-61 Black Widowista...molemmista näkyy nyt vain hieman pyrstöä/evää  ;).

 

Tässä pari pokkarilaatuista kuvaa kysytyistä koneista. On vaan muuten mahtava paikka vierailla!

 

Ja näköjään ihan samoilta sijoilta:

[ attachment removed / expired ]

 

Löytyi toinenkin kuva!

[ attachment removed / expired ]

 

P-61

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Grumman F6F-3 Hellcat

[ attachment removed / expired ]

 

Harmittaa vaan kuvien laatu, olisi kuitenkin kannattanut raahata järkkäri mukaan.

 

Jussi

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla