Sami J Sallinen

Swine flu - sikainfluenssa?

445 viestiä aiheessa

JOS mä oon oikein ymmärtänyt, siihen tulee immuniteetti, samoin kuin nämä meidän vanhukset, jotka ovat aikanaan sairastelleet 50-luvulla vai koskasenyolikaan espanjantaudin taimikäsenytolikaan. Hehän ovat viimeisenä rokotejonossa kai juuri tuolloin saamansa immuniteetin takia, kun ilmeisesti kyseessä on sama viruskanta tai jotain sinne päin.

Korjatkaa jos oon ihan väärässä, mulla on jostain tällanen mielikuva... :D

Tuo Hispanian tauti oli huomattavasti aiemmin, eli käsittääkseni ovat kaikki jo edesmenneet, kymmenkunta jos vielä pyörii senaikaisia.

Yli 65 päästään eroon ja sillä välin jos en ole raskaana taikkasitten jossain riskiryhmässä, eläkeläiset vähenee.Kaikki kotiinpäin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo Hispanian tauti oli huomattavasti aiemmin, eli käsittääkseni ovat kaikki jo edesmenneet, kymmenkunta jos vielä pyörii senaikaisia.

Alle ysikymppisiä noista edelleen on osa...aika joukko saattaa olla jo edesmennyt ( useimmat yli 12 vuotiaina sairastaneista ). Nythän eläkeläisten osuus kokoajan nousee. Isorokon ja mustansurman sairastaneita on hieman jo vähemmän.

;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

JOS mä oon oikein ymmärtänyt, siihen tulee immuniteetti, samoin kuin nämä meidän vanhukset, jotka ovat aikanaan sairastelleet 50-luvulla vai koskasenyolikaan espanjantaudin taimikäsenytolikaan. Hehän ovat viimeisenä rokotejonossa kai juuri tuolloin saamansa immuniteetin takia, kun ilmeisesti kyseessä on sama viruskanta tai jotain sinne päin.

Korjatkaa jos oon ihan väärässä, mulla on jostain tällanen mielikuva... :D

Espanjantauti oli 1918-1920 ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, aasialainen influenssa mallia H2N2 oli lapsuudessani -56-58 ja sit hongkongilainen H3N2 tuommoinen 12 vuotta myöhemmin. Molemmat siis eri tyyppiä kuin tämä H1N1.

...ex oriente lux - idästä tulee valo  :-[

(edit: hongkongilaisen "numerointi" korjattu)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, aasialainen influenssa mallia H2N2 oli lapsuudessani -56-58 ja sit hongkongilainen H2N2 tuommoinen 12 vuotta myöhemmin. Molemmat siis eri tyyppiä kuin tämä H1N1.

...ex oriente lux - idästä tulee valo  :-[

Just tuota kun isoisäni syntyi 1800 luvun lopuilla ja nuoruudessaan sairasteli tuon hispaanon, itse kokeilin nuo hongkongit ja asiaatit nuorna miesnä, idästä tulee ihan mitä vaan. :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meidän perhe taitaa saada immuniteetin luonnonmenetelmällä... Oltiin toissapäivänä veljen tyttären synttäreillä ja eilen hänellä alkoi ilmeinen possunuha ja Aamulehtikin tiesi että hänen koulustaan oli 1/3 oppilaista poissa, joten eiköhän pöpö tullut meidän mukana Kumisaapaskaupunkiin ja on ilmeisesti ehtinyt hyvin jo levitä tuossa Kumisaapaskaupungin suurimmassa alakoulussakin.

Saas nähdä kuinka rajuna iskee... pikkasen olisi muutakin tekemistä potea possunuhaa  :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

*HUH*

Koskahan H0M0 -virus iskee, vaikkakin viimeaikaisen TV -tarjonnan mukaan se on iskenyt jo...

Anteeksi asiattomuuteni.

-Nimim. "flunssan" kourissa  :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

"Voe tokkiisa! Ku minen tuota kupletin juonta oekeen tajjuu: oeskohan etupiässä takapiässä enempi vähempi tilloo jonoottaa?" ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

45 minuuttia ohjelma tänään käsittelee aihetta. Että kaikki nenät kiinni TV:hen ja sitten joukolla paniikissa soittamaan pandeemia-numeroihin... ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oonko käsittänyt oikein, ettei normaali kausi-influenssa tee millään tavalla immuuniksi possuinfluenssalle?

Makailen kolmatta päivää kotosalla miedossa 37-38 asteen kuumeessa ja räkätaudissa ja mielessäni kävi, että mun tuurilla tästä kun paranen, niin possu tulee taloon samantien  :(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

45 minuuttia ohjelma tänään käsittelee aihetta. Että kaikki nenät kiinni TV:hen ja sitten joukolla paniikissa soittamaan pandeemia-numeroihin... ::)

Kiitos tiedosta: enpä vaihda vahingossakaan maikkarille. Alkaa jo pikkuhiljaa viduttamaan median täysin suhteeton paisuttelu ****influenssan tiimoilta: paniikkia ja hysteriaa luodaan melkein tyhjästä ja jokainen aihetta hiemankaan liippaava kuolema tintataan iltakökköjen lööppeihin. On siinä tuulipuvut ihmeissään kun sairautta ja kuolemaa toitotetaan joka pirun tuutista :thmbdn:.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos tiedosta: enpä vaihda vahingossakaan maikkarille. Alkaa jo pikkuhiljaa viduttamaan median täysin suhteeton paisuttelu ****influenssan tiimoilta: paniikkia ja hysteriaa luodaan melkein tyhjästä ja jokainen aihetta hiemankaan liippaava kuolema tintataan iltakökköjen lööppeihin. On siinä tuulipuvut ihmeissään kun sairautta ja kuolemaa toitotetaan joka pirun tuutista :thmbdn:.

Joo onhan tässä oltava ihmeissään kun eka kuoli sairaalaan ja toinen lähetettiin keuhkokuumeessa kotiin....onko käskytyksessä vai johtamisessa puutteita ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No nyt ei ole enää hädän päivää. Tällä perusteellahan ei koskaan kuolla vanhuuteenkaan.

topi

No ei tietenkään... vaan aina siihen että sydän pysähtyy ja aivotoimta lakkaa... :-/

Kuinkahan kauan tätä räkätautia voi sillai yrittää hoitaa perinteisesti - tervalla ja viinalla - vai pitäiskö tästä jo lähteä tinkimään jotain Tamifluta tjms. näin viidennen päivän jälkeen - ei millään jaksais....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos luetaan wikiä kuin piru raamattua niin H1N1 ei voi ;) mutta kerro sinä

Kyllä viruksetkin voivat aiheuttaa "keuhkokuumeen", eli tässä tapauksessa virunpneumoniitin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mistä tuon keuhkokuumeen sitten tunnistaa? Jos ainoa oire on samanlainen kuume kuin ylähengitysteiden tartunnassa, niin sitähän voi sairastaa tietämättään? Vai voiko?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mistä tuon keuhkokuumeen sitten tunnistaa? Jos ainoa oire on samanlainen kuume kuin ylähengitysteiden tartunnassa, niin sitähän voi sairastaa tietämättään? Vai voiko?

Keuhkokuumeeseen liittyy tyypillisesti hengenahdistus, kova kuume, yskä, mahdollisesti kipua kyljissä hengittäessä. Ja erityisesti yleistila menee huonoksi. Jos tuommoisia oireita ilmenee, pitää hakeutua näytille jonnekiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään