Sami J Sallinen

Swine flu - sikainfluenssa?

445 viestiä aiheessa

Eikös astma tarkoita riskiryhmää? Millä voi todistaa kuuluvansa riskiryhmään? Riittääköhän joku lääkeresepti tms., lääkärintodistusta tuskin kaikilla on.

Eikö tuo astma ole merkitty sairasvak. korttiin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös astma tarkoita riskiryhmää? Millä voi todistaa kuuluvansa riskiryhmään? Riittääköhän joku lääkeresepti tms., lääkärintodistusta tuskin kaikilla on.

Minun ystävä olla aito astma ja hän saada nopeasti rokote. Lääkäri nähdä tietokone Sinun tieto ja antaa rokote. Media kertoa osa ihminen yrittää saada rokote ja heillä ei olla aito astma.

Cathy

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Riskiryhmään kuuluvat mm. hoitohenkilökunta, syöpäpotilaat ja heidän omaisensa, raskaana olevat, kroonista sairausta sairastavat yms.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuinkahan mahtaa sikaflunssa levitä, kun ihmiset jonottaa sairaalan pihassa?

Itse jätän rokotteen ottamatta. Kerran olen aikoinaan ottanut flunssa rokotteen ja ikinä en ole niin flunssainen ollut. Rokotuksen jälkeen kuumetta ja räkää viikon verran.

Muutenkin olen todella harvoin kipeä, joten luotan oman vastustuskykyyn.

Muutenkin olen sitämieltä, että lamankourissa ei muuten saada rahaa tehtyä, niin tehdään sikaflunssan varjolla, niille jotka lääketehtaat omistaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muutenkin olen sitämieltä, että lamankourissa ei muuten saada rahaa tehtyä, niin tehdään sikaflunssan varjolla, niille jotka lääketehtaat omistaa.

Joku todella epäluuloinen saattaisi epäillä että sillä että yhtiö jolta rokotteet

on ostettu on THL:n suurin rahoittaja olisi asian kanssa jotain tekemistä.

Laitoksen rahoituksesta suurin osa tulee samaiselta lääketehtaalta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joku todella epäluuloinen saattaisi epäillä että sillä että yhtiö jolta rokotteet

on ostettu on THL:n suurin rahoittaja olisi asian kanssa jotain tekemistä.

Laitoksen rahoituksesta suurin osa tulee samaiselta lääketehtaalta.

Niin, mutta tuohan olisi salaliittoteorioiden lietsomista ja kaikkihan me tiedämmä että lääketeollisuus on varsin kitsas rahojen jaossa sekä lahjonnassa ja voitelussa, jota myös nykytermein lobbaukseksi kutsutaan. Toisaalta tiedämme myös että lääketieteenharjoittajilla on jokin mutanttivoima, jolla he pystyvät säilyttämään riippumattomuutensa tilanteissa, joissa muita tieteitä harjoittavien saatettaisiin epäillä huoraavan oikein huolella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten on,  jos on jo tietämättään sairastanut sikafluun, esim. lievänä versiona, niin onko rokotuksen ottamisesta hyötyä/riskejä tms.?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten on,  jos on jo tietämättään sairastanut sikafluun, esim. lievänä versiona, niin onko rokotuksen ottamisesta hyötyä/riskejä tms.?

Ei ole haittaakaan. Se vain vahvistaa immuniteettiasi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta minä olen vain tällainen homeopaatti, joka harrastaa lääketiedettä. Täältä löytyy kuitenkin parempiakin alan asiantuntijoita, jotka varmasti auliisti jakavat tietämystään tässäkin asiassa. :)

Eli kannattaa odottaa myös näiden todellisten asiantuntijoiden mielipidettä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta minä olen vain tällainen homeopaatti, joka harrastaa lääketiedettä. Täältä löytyy kuitenkin parempiakin alan asiantuntijoita, jotka varmasti auliisti jakavat tietämystään tässäkin asiassa. :)

Eli kannattaa odottaa myös näiden todellisten asiantuntijoiden mielipidettä...

Siis tuo Artun homeopaatti-titteli on vitsi.

Tässä nyt vielä Artun ajatukset homeopatiasta, jos nyt joku ei satu tietämään, Artun kirjoitusta lainaten:

Täysin huuhaata. Homeopatiassa idea on löytää jokin aine (esim. myrkky), joka aiheuttaa samanlaisia oireita, kuin hoidettavassa sairaudessa. Samanalainen parantaa samanlaista - kuulemma. Eli jos jonkin taudin oireena on vaikkapa unettomuus, hoidoksi käytetään kofeiinia. Tuota kofeiinia otetaan pieni tippa, ja se sekoitetaan suureen määrään vettä. Tuosta suuresta vesimäärästä otetaan jälleen yksi pieni tippa, ja se sekoitetaan jälleen suureen määrään vettä jne. Välissä ravistetaan seosta. Loppujen lopuksi viimeisessä erässä ei välttämättä ole yhtään ainutta molkyyliä tuota kofeiinia, mutta kofeiinin "energia" siirtyy liuoksesta toiseen, ja vahvistuu, kun liuosta ravistetaan...

Jokainen siis päätelköön itse, onko tuo humpuukia vai ei.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei ole haittaakaan. Se vain vahvistaa immuniteettiasi.

Ai, no sithän se on eri juttu :D

Oukkei, katsotaan mitä tää just tänään alkanut tauti on, ja asetutaan alkuvuodesta jonoon, jos luoja suo ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin...nyt on sitten 3 vainajaa lisää. Jotenkin omituista, kun eilen jo hehkutettiin, että sairaus/influessa on lievää sorttia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin...nyt on sitten 3 vainajaa lisää. Jotenkin omituista, kun eilen jo hehkutettiin, että sairaus/influessa on lievää sorttia.

No länsinaapurissamme on jo ainakin viisi kuollut rokotteeseen, mikäli paikalliseen mediaan on luottamista.

Henkilökohtainen terveysriski se jokatapauksessa on, vaikka se olisi suuressa mittakaavassa toimiva. Kuitenkaan en mitään kunnolla ja perusteellisia testejä läpikäymätöntä rokotetta suostu ottamaan.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6026728.ab

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tjoo, tuli tänään rokote noudettua, riskiryhmään kun kuulun ja ainakin toistaiseksi olen elossa. Samanlaiset jälkioireet tuosta näköjään ainakin meikäläiselle tuli, kuin tavallisesta kausi-influenssa rokotteesta, eli käden lihakset ovat puutuneet. Loppunevat päivässä parissa. Eli kyllä mä ainakin tuon suosittelisin ottamaan, jos sellasen vaan saa, mieluummin sitä lihaskivusta kärsii, kuin noista possuflun oireista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No länsinaapurissamme on jo ainakin viisi kuollut rokotteeseen, mikäli paikalliseen mediaan on luottamista.

Henkilökohtainen terveysriski se jokatapauksessa on, vaikka se olisi suuressa mittakaavassa toimiva. Kuitenkaan en mitään kunnolla ja perusteellisia testejä läpikäymätöntä rokotetta suostu ottamaan.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6026728.ab

Onkohan sinulla antaa tuohon puolueetonta ja tieteellisen tutkimuksen kriteerit täyttävää referenssiä (muuta, kuin aftonbladet, joka ei tietääkseni ole ihan lääketieteellinen julkaisu). Rokotteet, joita tähän käytetään, ovat olleet käytössä vuosikausia (-kymmeniä). Ainoastaan itse antigeeni, eli siis H1N1-viruksen osaset ovat "uusia" osia tuossa. Edelisessä, vastaavassa rokotteessa, oli silloin kyseeseen tulevan viruksen osasia. Kaikki muut apuaineet ovat samoja. Eli kysynkin nyt sinulta, Mikko Gustafsson, mitkä ovat nuo henkilökohtaiset riskit, ja mitkä ne aiheuttavat ? Arvostaisin, että vastaisit perustellusti, koska lietsot kirjoituksellasi perusteetonta hysteriaa täällä nojaamalla ilmeisesti ainoastaan iltapäivälehden tietoihin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei ristus näitä juttuja. Yksi vajaa 7-kymppinen kroonikko, kaksi muuta yli 70-vuotiaita syöpäsairaita. Jotain rajaa tähän jeesusteluun, kiitos. Tavallinen flunssa vienee em. tapauksia ihan viikoittain.

3-vuotiaalle astmaattikopojalle rokote otettiin vko takaperin, puoltoistavuotiaalle tytölle haetaan ensi vkolla ja itselle + vaimolle joskus tulevaisuudessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tää Jeesus Kristustelu syntyy tottakai ihan joka paikassa kun n. 7830 ihmistä jonottaa ja n. 4 rokottajaa ? Ei kai  se voi toimia tosta vaan naps ? Olisivat ihmiset (= varsinkin nopeaan tottuneet kaupunkilaiset kun aina kaikki sujuu HETI) , jotka jo citimarketin 4:n ihmisen jonossakin saavat lähes mellakan aikaan , tyytyväisiä jos heitä nyt rokotetaan. 

Toisaalta jos kyseiset eläimellisesti käyttäytyvät kyläläiset olisi kerätty 400 hengen karsinaan (helpompi yhteiskunnalle) ja ruiskautettu koneesta kemikaaliruiskutus  ( ;D ) päälle ei sekään olisi tietenkään hyvä. Ei ainakaan iltapulu yms. juorolehdistölle. Ite kuitenkin aion riskiryhmäläisenä hankkia jonossa (evästä , leipää , mehua , lämmintä vaatetta ja yli 6 tunnin jonotukseen Viinaa) tällä viikolla rokotuksen. Keväällä sitten kun tulee se kovempi "toinen aalto" niin kelluskelen vaan "uimapatjalla" kun muut sairastaa ellen ole mullan alla.  ;)

-PS- -Perustuksiltaan jopa ihminen on tyhmä , ainakin se pemarikuski joka on tottunut saamaan kaiken ja HETI  ;) -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No jokohan alat ymmärtää, miksi viranomaiset ovat koko ajan suhtautuneet tähänkin tautiin vakavasti? Tälläkin palstalla - puhumattakaan muista palstoista - ollaan suunnilleen vuorotellen panikoitu taudin suhteen, ja hetken päästä sitten naureskeltu.

Jos viitsisit lukea ensimmäisiä kirjoituksiani tässä threadissa, niin tilanne on edelleen suunnilleen sama. Tauti saattaa olla vakava tietyille riskiryhmille. Tämä H1N1 eroaa aiemmista influenssoista myös sen suhteen, että se saattaa sairastuttaa vakavasti ja tappaa myös perusterveitä, nuoria ihmisiä. Mikään ei ole muuttunut sitten tämän threadin alkuaikojen. Siksi on perusteltua, että viranomaiset ovat käynnistäneet laajan ja mittavan rokotuskampanjan kustannuksista välittämättä. Mikä on nyt niin vaikeaa ymmärtää ? Selitän mieluusti uudestaan...

EDIT// Tuossa on linkki alkuvaiheen postaukseeni, ettei itse tarvitse nähdä vaivaa selata taaksepäin: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,87078.msg1060978.html#msg1060978

Ja tuossa seuraava: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,87078.msg1061022.html#msg1061022

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

eikös tavallinen kausi-influenssakin saa ihmisiä hengiltä useita / kausi? vai oonko mä ymmärtänyt jotain väärin.

Ikävähän tuo on, mutta vaikka kuulunkin itse riskiryhmään ja jonottelen ihan kaikessa rauhassa ens viikolla (luultavasti tätä palstaa kännykällä selaillen)rokotteen itelleni niin en mä tästä mitään suurta paniikkia saa. Hyvänen aika, tiedä vaikka mulla olis tuo ollut jo, kun ihan järkyttävän räkätaudin sairastin ilman kuumetta tuossa pari viikkoa sitten. Mitä sitten? Se mitä mä tässä ihmettelen on tuo median aikaansaama paniikki ja sen lietsominen. Tytär rokotettiin jo, ja ei kauheesti huvita itse sairastaa yksin kotona 8-vuotiaan kanssa...

Okei, tautitapauksia on melko paljon, mutta niin on usein normaaliin influenssa-aikaankin. Tää on vaarallinen tietyille riskiryhmille. Niin on tuo "tavallinenkin"...

joten, rokottakaa tai älkää rokottako. päätös on teidän, ja yksin teidän.

anyway, olen antanut itseni ymmärtää että on vaarallisempaa jättää ottamatta rokoite kuin ottaa se. Molemmista saa vastustuskyvyn tuleviin H1N1-viruksiin ja aina tulee lisää uusia viruksia ja pandemioita. Kääriytykää elmukelmuun ja valelkaa itsenne käsidesillä. Mä meen nyt nukkumaan  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hanna, hyvä... Kuten olen yrittänyt kertoa, tässä epidemiassa on erilaista se, että se ei niitä ainostaan vanhoja, TK:n vuodeosastolla makaavia mummoja, vaan ihan nuoria, perusterveitä, työiässä olevia ihmisiä - päinvastoin, kuin kausi-influenssa yleensä. Yksikään, joka jättää ottamatta rokotteen, ei voi tietää, miten juuri hänen kohdallaan käy. Kuten oli 1918 Espanjan taudissa, tilanne on tässä sama - onneksi vain hyvin paljon lievempänä. Pahemminkin olisi voinut käydä, eikä vieläkään tiedetä, millaiseksi nykyinen virus muuntuu. Saattaa ollaa muuntumattakin, mutta tyhmää ottaa riski. Rokotus suojaa paitsi sinua, myös kaikkia läheisiäsi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tulipa vaan mieleen, kuinkakohan moni ns. normi sairastaja ei saa tarvittavaa hoitoa kun hoitajat on iskemässä piikkiä terveiden lihaan tai kuinka moni saa flunssan pihalla odottelusta?

Yks juttu vielä: Miksi tämä tauti lähti pohjoisesta eikä ruuhkasuomesta josta on enemmän kytköksiä ulkomaihin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tulipa vaan mieleen, kuinkakohan moni ns. normi sairastaja ei saa tarvittavaa hoitoa kun hoitajat on iskemässä piikkiä terveiden lihaan tai kuinka moni saa flunssan pihalla odottelusta?

Yks juttu vielä: Miksi tämä tauti lähti pohjoisesta eikä ruuhkasuomesta josta on enemmän kytköksiä ulkomaihin?

Suurin osa rokottajista on terveydenhoitajia, jotka eivät muutenkaan ota vastaa kippeitä ihmisiä. Eli tuskin siitä ainakaan kukaan jää hoidotta. Kylmä ilma ei sinänsä sairastuta ketään, vaan mukaan tarvitaan aina myös virus. Joten on lähinnä teoreettista pohdintaa tuo jonoissa sairastuminen.

Sitä, miksi epidemia käynnistyi juuri pohjoisesta, en tiedä. Ehkä kyseessä oli sattumien summa, kuten monasti lento-onnettomuuksissakin..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

oukkei. Riskit ovat siis normaalia influenssaa suuremmat, mutta mä odottelen silti kiltisti torstaihin, menen hakemaan rokotuksen silloin ja pidän peukkuja että se ehtii tehota.

Sen ajan taidan nauttia käsidesiä sisäisestikin -varmuuden vuoksi...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään