Sami J Sallinen

Swine flu - sikainfluenssa?

445 viestiä aiheessa

no kyllä mulla viime vuoden jäykkäkouristusrokotus teki tän ihan saman fiiliksen käsivarteen. Muita annettuja rokotuksia en muista, ainakaan yhtään normaalia influenssarokotetta en oo ottanu vaikka olisin saanutkin riskiryhmäläisenä...  Joillain se kipeytyy, toisilla ei. jotkut saa kuumetta, toiset ei. Käsittääkseni aika yksilöllistä. Mutta arttu selittäkööt tuota vähän tarkemmin, mä en osaa :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muut tämän palstan asiantuntijat varmaan osaavat tähänkin vastata premmin, mutta yritän...

Joo, on... Mutta niitä ei tutkita rutiinisti. Sen sijaan sitä, onko kuumeisella potilaalla possunuha vai jokin muu, tutkitaan ihan nenästä otettavalla näytteellä. Vastauksen tuleminen kestää muutaman päivän. Jos on vahva epäily, että possunuha on kyseessä, aloitetaan lääkitys varmuuden vuoksi, vaikka vastausta ei olekaan vielä käytössä.

Kiitos. Ajattelin tosin lähinnä siltä kantilta että kannattaako tai onko syytä rokotusta ottaa, jos on taudin jo sairastanut. Ja sehän selviäisi kokeella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mihin tuo pistokohdan kipeytyminen oikein perustuu? Mikä tuossa on niin erilaista verrattuna muihin rokotteisiin? Ei minulla ole mistään aikaisemmasta rokotteesta tullut yhtään mitään sivuvaikutuksia, mutta tuosta tuli käsi niin kipeäksi, ettei sillä kyljellä pystynyt kyllä nukkumaan.  :laugh: Noh, ehkäpä itse tauti olisi tällä kertaa kuitenkin ollut pahempi kuin itse lääke...  :)

Se johtuu siitä, että rokote toimii, ja aiheuttaa "tulehdusreaktion" pistoskohdassa. Siellä käy hirveä kuhina valkosolujen keskuudessa, ja ne alkavat muodostamaan juuri niitä vasta-aineita, joita kaivataankin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos. Ajattelin tosin lähinnä siltä kantilta että kannattaako tai onko syytä rokotusta ottaa, jos on taudin jo sairastanut. Ja sehän selviäisi kokeella.

Koska rokotuksesta ei ole mitään haittaakaan, vaikka olisi jo sairastanut taudin, siksi se kannattaa ottaa. Ja toisaalta rokotuksen haittavaikutukset ovat hyvin vähäiset, joten siksi ei kannata tuhlata aikaa ja rahaa vasta-aineiden testaamiseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Koska rokotuksesta ei ole mitään haittaakaan, vaikka olisi jo sairastanut taudin, siksi se kannattaa ottaa. Ja toisaalta rokotuksen haittavaikutukset ovat hyvin vähäiset, joten siksi ei kannata tuhlata aikaa ja rahaa vasta-aineiden testaamiseen.

Kiitos. Arvelinkin ettei erilliseen testaukseen resurssit riittäisi.

Tässä nyt on ollut tällaisia epätavallisen tuntuisia keuhkotauteja parin kuukauden sisään kaksi. Viiden päivän kuivaa yskää, lihassärkyä ja yleisvoinnin huonontumista, muttei kuumetta. Tuskin kuitenkaan possua, kun sitä kuumetta ei ole. Harmi sinänsä  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos. Arvelinkin ettei erilliseen testaukseen resurssit riittäisi.

Tässä nyt on ollut tällaisia epätavallisen tuntuisia keuhkotauteja parin kuukauden sisään kaksi. Viiden päivän kuivaa yskää, lihassärkyä ja yleisvoinnin huonontumista, muttei kuumetta. Tuskin kuitenkaan possua, kun sitä kuumetta ei ole. Harmi sinänsä  :)

Samoin täällä,lähes varma että tuli possukin sairastettua.......

Kävi niin ikävästi että vaimokkeella todettiin possututkimuksien yhteydessä tuhat kertaa pahempi tauti. :(

Ei tunnu rokotukset enää tärkeältä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sain viime perjantaina possupiikin ja tavallisen kausi-influenssapiikin. Nyt yskittää niin, että meinaa kylkiluut murtua, hakattu olo on, mutta ei kuumetta. Viimeeksi olen kärsinyt influenssasta -91, enkä oikein nuhakuumeestakaan. Mitään influenssapiikkejä en ole koskaan ottanut. On kyllä olo kuin kuumeisella, mutta kainalosta mitaten lämpö on 35,2...No kai sitä malttaa sitä kuumetta odottaa, ei se niin kivaa ole. Voisiko tämä yskä ja "hakattuolo" johtua rokotuksesta ? Kuinka kauan rokotuksesta tämänlaatuiset sivuvaikutukset ilmaantuvat jos ovat ilmaantuakseen ? Käsi kyllä tuli jo samana iltana kipeäksi. Kun kuulun riskiryhmään, pitäisikö jo nyt lähteä viruslääkettä mankumaan lääkäriltä, sen teho kun on parhaimmillaan 48 tuntia oireiden alkamisesta.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sain viime perjantaina possupiikin ja tavallisen kausi-influenssapiikin. Nyt yskittää niin, että meinaa kylkiluut murtua, hakattu olo on, mutta ei kuumetta. Viimeeksi olen kärsinyt influenssasta -91, enkä oikein nuhakuumeestakaan. Mitään influenssapiikkejä en ole koskaan ottanut. On kyllä olo kuin kuumeisella, mutta kainalosta mitaten lämpö on 35,2...No kai sitä malttaa sitä kuumetta odottaa, ei se niin kivaa ole. Voisiko tämä yskä ja "hakattuolo" johtua rokotuksesta ? Kuinka kauan rokotuksesta tämänlaatuiset sivuvaikutukset ilmaantuvat jos ovat ilmaantuakseen ? Käsi kyllä tuli jo samana iltana kipeäksi. Kun kuulun riskiryhmään, pitäisikö jo nyt lähteä viruslääkettä mankumaan lääkäriltä, sen teho kun on parhaimmillaan 48 tuntia oireiden alkamisesta.

Hannu

Näkemättä, kokeilematta ja kuuntelematta vaikea sanoa. Rokotteet tuskin tuollaisia oireita aiheuttavat. Ja possunuha nostaa yleensä korkean kuumeen. Eli, jos yleisila on hyvä, eikä ole hengenahdistusta (=hankala hengittää), voisi tuota vielä katsella kotona. Jos taas tulee em. oireita, tai muuten alkaa huolestuttamaan, kannattaa käydä näytillä. Voihan kyseessä toki olla jokin muukin tila, kuten keuhkoputkentulehdus tms.

Oliko riittävän ympäripyöreästi vastattu ottamatta kantaa yhtikäs mihinkään ? :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä näin sian parissa (yli 39 kuumetta ja muutenkin oireet täsmäävät, ja 2 tutulla on ihan diagnosoitukin Sika aiemmin eli lähdekin on tiedossa  >:( ) kotona aikaa viettäessäni voin lohduttaa, että ei tämä niin paha ole perusterveelle. Joka paikkaa kolottaa ja olo on aika kehno, mutta kyllä tästä hengissä selviää.

Kävin kaupassa ostamassa kaikki tarpeet että voin viettää kotona 4-5 päivää ilman että tarvitsee poistua mihinkään ketään tartuttamaan, tuleepahan puolella silmällä katsottua rästiin jääneet parikymmentä DVD-hankintaa :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oliko riittävän ympäripyöreästi vastattu ottamatta kantaa yhtikäs mihinkään ? :)

Kiitos Arttu. olihan tuo aivan riittävän ympäripyöreä  :), mut eipähän paljoa maksanutkaan. :D  Nyt on lämpökin lupaavasti jo nousussa.Tilasin ajan huomisaamuksi henkilääkärilleni, saapahan kuunnella ja katsella ja ottaa kokeita.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sikainfluenssa ei välttämättä nosta kuumetta. Harhakuva, että sen täytyy nostaa kuume, johtuu siitä että hoitoon hakeutuu yleensä ihmisiä joilla se on nostanut korkean kuumeen. Valtaosa tartunnan saaneista selviää kotikonstein, osa saattaa saada tartunnan jopa lähes huomaamattaan.

Sairastin ao taudin yhden reilun päivän kuumeella, joka ei rikkonut 38 asteen rajaa. Pahempia oireita olivat yskä ja väsymys. Näin meikäläisellä. Vanhemmalla pojalla oli kovat vatsaoireet, voivat kuulua kuulemma asiaan nekin. Nuorempi poitsu kuumeili kaksi pvää ja sitten parani.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täällä päässä aamulla heräsin kovaan kurkkukipuun, josta aiheutuu välillä yskää. Hyppytunille tullessani oli kamala huimaus päällä ja kotona mitattuani kuumettakin. Nyt olen tässä puolesta päivästä asti sängyssä makoillut ja kuume sen kun noussut. Nyt jo parin tunnin aikana on vakiintunut 38,5 asteeseen.. Kuulun niihin joilla normaalilämpö pyörii 36 tienoilla.. Yhtään ei nuhainen olo ole, ei siis rään tihkua.. Olisiko sikaflunssa iskenyt?  :'(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Morjes taas Arttu! Olen käynyt keskustelua erään henkilön kanssa joka karkeasti ilmaistuna pitää koko rokotetta turhana. Häneltä olen saanut muutaman linkin jotka laitan tähän esille:

http://newsportal.european-left.org/nc/english/opinions/science_technology_ict/detail/zurueck/science-technology-ict/artikel/the-truth-about-flu-shots/

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16437500

http://elamakasissamme.blogspot.com/2009/11/influenssarokotukset-ovat-puoskarointia.html

Osa sivuista näyttää maallikon silmiin virallisiltakin mutta mietityttää että onko kyseessä enemmän ns. rokoteinfo.fi:n kaltainen sivusto, jossa vain halutaan antaa kuvaa virallisisita asiatunteviasta tutkimuksista? Sanovatko nämä ns. tieteelliset tulokset ammattilaiselle mitään, vai mättääkö jokin niissä?

Tämä ei ole mitään testaamista mutta kiinnostaisi kuulla jonkinlainen näkemys henkilöltä joka näistä asioista varmasti jotain tietääkin.

edit: Etenkin tuo viimeinen linkin takaa paljastuu sivusto jolla viljellään lukuisia viittauksia "tutkimuskeskuksiin" ja käydään konstailematta ns. väärän tiedon kimppuun. Minulla tämän tyyliset sivut laittavat aina hälytyskellot soimaan. Oli kyse Estonian uppoamisen syistä, WTC:n iskuista taikka influenssarokoitteen tehosta ja hyödystä. Tulee hiemen mieleen kun TV shopissa myydään kuntolaitteita jotka on aina "kliinisesti testattuja"...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla oli samanlaisia oireita kuin Hannullakin ja ne alkoi vii viikon perjantaina puoliltapäivin kuin ois katkaisimesta käännetty.

Tosin olin saanut sekä sika että kausipiikit vájaa pariviikkoa aikaisemmin koska poikani kuuluu riskiryhmään kuten minäkin koska olen tekemisissä hänen kanssaan joka päivä sairaalassa.

Rupesi yskittämään niin että meinasi yrjö tulla ja huippas päästä, kurkku oli aivan pikkaisen kipeä, ahisti rintapielestä sekä sattui rintaan ja selkään kun yskäisi tai aivasti, ihan kuin joku olis lyönyt piikkimaton selkään ja rintaan, päätä särki myös.

Kävin Jorvissa päivystyksessä jossa otettiin sydänfilmi, keuhkokuvat, verikokeita, kaikki normaalia mitään ei löytynyt ja Lääkäri ( murtaen suomea puhunut Tatjana ) selitti että ei sinulla voi olla sika kun ei ole kuume ja minä näke jos ihminen keuhko tukossa, sinulla ei ole, voi olla muuta flunssa tai virus mutta ei sika.

Ei sairaslomaa ei lääkettä ei otettu neä nielu viljelyä vaikka sanoin että poikani on lastenklinikalla osastolla 10 ja riskiryhmään kuuluva eli olisi hyvä tietää onko kuumeeton versio siasta vai eikö ole sikaa etten mene ja tartuta tietämättäni poikaa tai muita osastolla olijoita, mutta ei otettu ei. Eli en nyt sitten tiedä mitä tämä on tai oli.

Kotona olen ollut siitä lähtien ja olo on jo parempi ei satu enää yskiessä juuri ollenkaan ja kuumettahan ei ole ollut koko aikana.

Perjantaina olis pakko hoitaa yksi työasia ja toivottavasti olis sitten myös terve siihen mennessä että pääsis pojan luokse sairaalaan koska sinne ei ole asiaa jos on vähänkin oireita että olisi kipeä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Morjes taas Arttu! Olen käynyt keskustelua erään henkilön kanssa joka karkeasti ilmaistuna pitää koko rokotetta turhana. Häneltä olen saanut muutaman linkin jotka laitan tähän esille:

http://newsportal.european-left.org/nc/english/opinions/science_technology_ict/detail/zurueck/science-technology-ict/artikel/the-truth-about-flu-shots/

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16437500

http://elamakasissamme.blogspot.com/2009/11/influenssarokotukset-ovat-puoskarointia.html

Osa sivuista näyttää maallikon silmiin virallisiltakin mutta mietityttää että onko kyseessä enemmän ns. rokoteinfo.fi:n kaltainen sivusto, jossa vain halutaan antaa kuvaa virallisisita asiatunteviasta tutkimuksista? Sanovatko nämä ns. tieteelliset tulokset ammattilaiselle mitään, vai mättääkö jokin niissä?

Tämä ei ole mitään testaamista mutta kiinnostaisi kuulla jonkinlainen näkemys henkilöltä joka näistä asioista varmasti jotain tietääkin.

edit: Etenkin tuo viimeinen linkin takaa paljastuu sivusto jolla viljellään lukuisia viittauksia "tutkimuskeskuksiin" ja käydään konstailematta ns. väärän tiedon kimppuun. Minulla tämän tyyliset sivut laittavat aina hälytyskellot soimaan. Oli kyse Estonian uppoamisen syistä, WTC:n iskuista taikka influenssarokoitteen tehosta ja hyödystä. Tulee hiemen mieleen kun TV shopissa myydään kuntolaitteita jotka on aina "kliinisesti testattuja"...

Noista kolmesta linkistä pikaisella vilkaisulla ainoastaan keskimmäinen lienee luotettava. Se on ns. Cochrane -analyysi rokotteiden tehoa tutkivista tutkimuksista. Ja kun tuon lukee, siinä esitettiin, että: "Influenza vaccines are efficacious in children older than two years but little evidence is available for children under two.", eli vapaasti suomentaen: "Influenssarokotteet ovat tehokkaita yli 2-vuotialla lapsilla, mutta vain vähän tutkimuksia on nuoremmista"

Ensimmäistä en viitsinyt pitkään lukea. "EuropeanLeft" -julkaisu vaikuttaa vasemmistolaiselta lehdeltä, joiden elämäntehtävä on yleensä hankkia lukijoita haukkumalla monikansallisia yhtiöitä - tässä tapauksessa rokotteita tuottavia yhtiöitä.

Viimeistä en viitsinyt edes alkaa lukemaan.

Tuonkaltaista disinformaatiota levittävät pitäisi saada oikeuteen vastaamaan kuolemantuottamuksistaan >:(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

TAYS:n Acuta on tullut tutuksi. Toissayönä siellä vaimon kanssa ja viime yönä pojan kanssa. Molemmilla diagnoosi H1N1.

Vaimolla alkoi jo lauantaina ja pojalla eilen. Itse olen edelleen täysin oireeton, ja elättelen toivetta siitä, että sairastaisin oireettoman version. Sekä vaimo että poika voivat jo kohtuullisen hyvin. Pojalla vain kuume hyppää edelleen kuumelääkeannosten hiipuessa lähelle 39 astetta, mutta yleisvointi on hyvä.

Eiköhän se tästä. Immunitetti on ainakin sitten hankittu luonnollista kautta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kävi niin ikävästi että vaimokkeella todettiin possututkimuksien yhteydessä tuhat kertaa pahempi tauti. :(

Ei tunnu rokotukset enää tärkeältä.

Voi!! Tämä pysäytti. Toivottavasti kuitenkin parannettavissa/pysäytettävissä, jolloin tutkimuksissa piili salapukuinen siunaus. Lujasti tsemppiä!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuossa ei päällisin puolin katsoen ole oikeastaan yhtään mitään sellaista mitä olisi vaikea uskoa. Toki asioita varmasti on paisuteltu ja esitetty sopivista näkökulmista, mutta se on tänäpäivänä mediassa vallalla oleva tyyli.

Lähinnä on naiivia uskoa että väitteet olisivat tuulesta temmattuja. Lääketeollisuus on kuten mikä hyvänsä muukin teollisuuden ala: Ei se tee mitään pyytettömästi ja yhteiseksi hyväksi. Sillä on vain yksi ainut tavoite: Maksimoida osakkeenomistajien tulot. Lääketieteen tutkimus taas on kuten kaikki muukin tutkimus: Vain hyvin vähän tehdään pyytettömästi ja yhteiseksi hyväksi, pääasiassa töitä tehdään jonkin yksityisen tahon aloitteesta, eduksi ja tarkoitusperistä.

Toki voi uskotella itselleen että kyseessä on vain salaliittoteoria... mutta maailma ei muutu yhtään sen paremmaksi paikaksi vaikka laittaisi sormet korviin ja laulaisi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lääketieteen tutkimus taas on kuten kaikki muukin tutkimus: Vain hyvin vähän tehdään pyytettömästi ja yhteiseksi hyväksi, pääasiassa töitä tehdään jonkin yksityisen tahon aloitteesta, eduksi ja tarkoitusperistä.

Toki voi uskotella itselleen että kyseessä on vain salaliittoteoria... mutta maailma ei muutu yhtään sen paremmaksi paikaksi vaikka laittaisi sormet korviin ja laulaisi.

Muuten samaa mieltä, mutta lääketieteen tutkimus ja lääketeollisuuden tutkimus eivät ole sama asia. Lääketieteellistä tutkimusta tehdään yhä paljon ihan tietämisen halusta, ja usein pienillä apurahoilla. Lääketeollisuus pyrkii tekemään voittoa. Onneksi lääketeollisuuden suuntaama mainonta maallikoille on kuitenkin meillä varsin hyvin säänneltyä, joten suoranaista valehtelua ei juuri ole. Erilaista normaalien tilojen "medikalisoimista", ja siten jonkin lääkken menekin nostamista kuitenkin esiintyy.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muuten samaa mieltä, mutta lääketieteen tutkimus ja lääketeollisuuden tutkimus eivät ole sama asia. Lääketieteellistä tutkimusta tehdään yhä paljon ihan tietämisen halusta, ja usein pienillä apurahoilla.

Varmaan tehdään... tehdään myös muilla aloilla... ja minulla on tieteellisen huoraamisen ammattilaisena vapaasta akateemisesta tutkimuksesta omat mielipiteeni, jotka eivät varmasti miellytä vanhanliiton tutkijoita.

Esimerkiksi tuossa MTV:n dokkarissa esitellyt asiat ovat vain ikäviä lieveilmiöitä... ihmisten luontainen ahneus johtaa tämän kaltaisiin asioihin... rapatessa roiskuu. Joka tapauksessa tiivis teollisuuden ja tutkimuslaitosten välinen yhteistyö on ainoa tapa saavuttaa koko yhteiskunnan ja tieteen itsensäkin kannalta merkittäviä tuloksia. Mikäli tutkimustuloksen jalkauttamisesta ei ole visiota tehdään nollatutkimusta... tiede ei ole itseisarvo vaan se on ainoastaan väline (asia, jonka liian pitkään tiedemaailmassa homehtuneet kökkötraktorit tuppaavat mielellään unohtamaan).

Elikkäs kyseessä ei ole mikään paha asia, melkeinpä päinvastoin, mutta kyseessä on ilmiö jota ei sovi kuitenkaan sivuuttaa koska jos yhteiskunnan kontrolli herpaantuu niin homma leviää käsiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täällä päässä aamulla heräsin kovaan kurkkukipuun, josta aiheutuu välillä yskää. Hyppytunille tullessani oli kamala huimaus päällä ja kotona mitattuani kuumettakin. Nyt olen tässä puolesta päivästä asti sängyssä makoillut ja kuume sen kun noussut. Nyt jo parin tunnin aikana on vakiintunut 38,5 asteeseen.. Kuulun niihin joilla normaalilämpö pyörii 36 tienoilla.. Yhtään ei nuhainen olo ole, ei siis rään tihkua.. Olisiko sikaflunssa iskenyt?  :'(

Aamulla lääkäri totesi, että kyseessä voi tosiaan olla sikaflunssa.. Hoidoksi influenssalääkettä ja erittäin kovaan kurkkukipuun yskänlääkettä. Lisäksi lepoa ja kuuman juomista. Oli aivan hirveää kun omaa vuoroa odotellessa tuli hikoilukohtaus kovan kuumeen takia. Niin huono olo siitä tuli, että luulin et nyt se on menoa!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oliver meidän koulussa taitaa nyt olla tuo tauti tosiaan liikkeellä. Saattaa olla myös jotain muita nuhatauteja, sillä minä olen kotona pelkän kovan kurkkukivun takia. Sanotaanko että ainakin yli puolet kavereistani ovat joutuneet olla pois koulusta. Osa päivän ja osa viikon. Kiva vielä että koeviikko alkaa maanantaina ja olisi ollut tärkeää olla vikoilla tunneilla, niin tietää vähän mitä kokeilta odottaa.

nimim. toivon että selviän ilman kuumetta

Tosiaan itseänikin harmittaa että kokeet ovat niskan päällä. Lisäksi muutama kurssityö on taudin takia nyt rästissä. Sitäpaitsi uusintakuulustelujen aikana minun pitäisi olla istumassa LANin koneessa suuntana Chilen opintomatka.. Mutta onneksi opettajilta on löytynyt ymmärrystä tilanteeseen.  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla oli kanssa merkillinen flunssa eilen...aamulla 37,7 ja ip:llä 38,2 ja illalla 37,5 ja tänäaamuna 36,2.

Tuskin oli sikaflunssa, mutta aika erikoinen. Eityisen helpotuksen sain kun eilen ip:llä olin kuumassa suihkussa pitkään. Suuuta kurlasin kovasti..kurkku tuntui kipeltä. Nyt olo on erinomainen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään