Sami J Sallinen

Swine flu - sikainfluenssa?

445 viestiä aiheessa

Tämä kysymys menisi nyt erityisesti Artulle, jos sopii. Miksi lääkäri useinmiten kehottaa ottamaan kuumetta alentavia lääkkeitä influenssan oireisiin? Eikö kuume juurikin ole kehon oma mekanismi taudinaiheuttajia vastaan?

Mikä on sellainen maksimiruumiinlämpö, joka on jo ihmiselle vaarallinen tila?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eiköhän karvan päälle 40 astetta ole se aikalailla maksimi. Sen jälkeen ei enää kokovartalosiirtokaan pelasta, rupee vaan palvikinkun tuoksu leijumaan. Samasta syystä, kuin miksi kananmuna kypsyy jo 43 asteessa, valkuaisaineet hajoavat. Varmaan 42 asteessa ihan viimeistään heittäisin, mahdollisesti jo  koomapotilaan, pakastearkkuun, ja hakkaisin risuilla pahat henget veks - tai soittaisin ambulanssin. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä kysymys menisi nyt erityisesti Artulle, jos sopii. Miksi lääkäri useinmiten kehottaa ottamaan kuumetta alentavia lääkkeitä influenssan oireisiin? Eikö kuume juurikin ole kehon oma mekanismi taudinaiheuttajia vastaan?

Mikä on sellainen maksimiruumiinlämpö, joka on jo ihmiselle vaarallinen tila?

Lievä kuume on ihan ok, mutta kun kuume on kovin korkea, on olo kurja. Toisaalta nuo kuumetta alentavat lääkkeet (yleensä ibuprofeeni ja parasetamoli) ovat myös särkylääkkeitä, joten ne helpottavat flunssaan liittyvää päänsärkyä ja lihasten kolotusta.

Kun kuume alkaa olla yli 40 astetta, voi itse kuumekin olla jo vaarallinen. Puhutaan hypertermiasta, eli elimistön liikalämmöstä. Proteiinit (valkuaisaineet) alkavat koaguloitumaan suunnilleen 43:n asteen yläpuolella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin varmasti 90 % ihmisistä osaa suhtauta asiaan kaikella "varoivaisuudella" (es rokotukset) ilman ylen palttista paniikkia ja paniikki uutisista välittämättä. Oli varmaan hyvä etteivät enää tiedotusvälineissä raportoi kaikista tautiiin menehtyneistä. Pitäis varmaan lehdistön ajatella myös omaisia.

Sellaisiahan nää on "iltapäivälehdet ja seiskat" :thmbdn:

risto suomi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Varovaisuus on valttia ja nyt jos koskaan on oikeasti pysyttävä pois töistä jos on kipeä, omalla työpaikalla on näitä "teräsmiehiä" jotka tulevat kylvämään tautia kipeänäkin jottei tulisi näitä s-lomapäiviä niin pysyy sitten väleissä pomojen kanssa.

Mites se muuten meni ekassa maailman sodassa sommen taistelualueella olevassa lääkintäteltassa hoidettiin n140 potilasta joilla oli sotilaslääkäreille tuntematon sairaus joka muutti tartunnansaaneiden huulet, sormenpäät, silmänaluset, varpaat, ja keuhkot mustiksi ja suurin osa sairastuneista kuoli siihen, näitä hoitaneet lääkärit raportoivat tästä kansainvälisesti mutta asiantuntijat vähättelivät tautia todeten että sommessa kuolee taisteluissa tunnissa enemmän ihmisiä kuin tuohon teidän tautiin kuukaudessa, kuka olisi uskonut että tämän taudin ensimmäisen lievän aallon jälkeen toisessa aallossa kuoli 30-40milj ihmistä muutamassa vuodessa.

Enemmän kun ww1 ja ww2 taisteluissa yhteensä!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu ja puoliajalla vai mikä hemmetin väli- vai oliko se keskiajalla kuoli aika monta ihmistä kuulemma ruttoon... Ja lapsena ollessa sain muuten yhtenä syksynä nuhakuumeen... Kyllähän kiertolaistauteja on aina ollut ja tulee aina olemaan. Ei niistä rokotteilla päästä. Tämä sikainflu nyt ei kuitenkaan käy ihan espanjalaisesta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tilastoa: Taas töissä, mutta sen verran rankka veto tuo viimeviikkoinen oli, että ei ole vielä puhti täysin palautunut. Aikuiselle tyttärelleni iski tauti myös: Tamiflu tuntuu purevan siihenkin ilman sivuoireita. Kekäleitä hoivataan duunikavereiden perheissä. Veljen vaimo on suvun viimeisin töpselitaudin saanut eikä meillä kaikilla ole niin mukavaa...  :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja lapsena ollessa sain muuten yhtenä syksynä nuhakuumeen

Nuhakuume on kansankielellä sama kuin flunssa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jätin nuo Malmin pikkujoulutkin väliin, koska jo päivällä siellä vaelteli tota "rykii- ja räkii"-porukkaa, joiden flunssa ei kuulemma tartu  :thmbdn::o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luulen,että olen kerran sairastanut influenssan, en tiedä oliko sika vai mikä, mutta olin kyllä ihan kuollut. Itselläni harvoin kuume nousee yli 37,5. Silloin  kuume  40 +- 0,5  astetta  Olin todella kipeä ja,

jälkitauteja podin pari kolme kuukautta.

Jos sellainen iskisi tässä kunnossa.... comsii, comsaa :-\

Toivottavasti sika flunssa ei iske, vaikka mites siltä suojauta. ...

risto suomi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Artulle pieni kysymys: Kausi-influenssan ollessa täydessä vauhdissa rokotetta ei anneta (omakohtainen kokemus). Torstaina olisi mahdollisuus rokotuttaa 1,5-vuotias tytär tätä ****influenssaa vastaa ja tietenkin keskellä ns. epidemiaa. Kuinka suuri on riski pikkuneidin pahemmalle sairastumiselle (rokote jonka vaikutus ei ole vielä alkanut + mahdollinen tartunta)? Ollaan tuossa nyt pähkäilty vaimon kanssa muutama päivä asiaa ja vielä ei olla päästy puusta pitkälle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Artulle pieni kysymys: Kausi-influenssan ollessa täydessä vauhdissa rokotetta ei anneta (omakohtainen kokemus). Torstaina olisi mahdollisuus rokotuttaa 1,5-vuotias tytär tätä ****influenssaa vastaa ja tietenkin keskellä ns. epidemiaa. Kuinka suuri on riski pikkuneidin pahemmalle sairastumiselle (rokote jonka vaikutus ei ole vielä alkanut + mahdollinen tartunta)? Ollaan tuossa nyt pähkäilty vaimon kanssa muutama päivä asiaa ja vielä ei olla päästy puusta pitkälle.

Jos nyt ymmärsin oikein, niin kysymys koskee, voiko rokotteen antaa, vaikka epidemia onkin käynnissä. Ja mitä tapahtuu, jos saa tartunnan ennen vasta-aineiden muodostumista ?

Vastauksena: Ei tapahdu sen kummempaa. Vaikka täysiä vasta-aineita ei olekaan vielä muodostunut (siihen menee n.1-3 viikkoa), on se parempi, kuin ei mitään. Rokote ei mitenkään altista taudille, eikä missään tapauksessa pahenna sitä. Eli kannattaa EHDOTTOMASTI ottaa tuo rokote.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Arttu.

Jos ottaa H1N1 rokotteen niin antaako se suojan myös esimerkiksi ns. kausi-influenssaa varten?

Vai onko se ns. täsmärokote vain H1N1 -virusta vastaan?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Arttu.

Jos ottaa H1N1 rokotteen niin antaako se suojan myös esimerkiksi ns. kausi-influenssaa varten?

Vai onko se ns. täsmärokote vain H1N1 -virusta vastaan?

Tämä on täsmärokote H1N1:stä vastaan, kuten kausirokote tänä vuonna on tämän kauden kausi-influensaa vastaan. Ensi kaudella taas uusi rokote... :)

Tosin jonkinlaista ristiinimmunisaatiota tapahtuu, mutta ei siinä määri, että se antaisi kunnon suojan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lapset sai tänään piikin - ja huomenna mennään emännän kanssa hakeen sikaa piikissä. Muksut eivät saaneet minkäänlaisia sivuoireita rokotuksesta, vaikka etukäteen vähän arvelutti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Artulle tai muille asiantuntijoille: Onko laboratoriokokein (verinäyte) mahdollista todeta että elimistössä on jo H1N1 vasta-aineita, ts. esimerkiksi jos on sairastanut sikainfluenssan tietämättään hyvin lievänä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos nyt ymmärsin oikein, niin kysymys koskee, voiko rokotteen antaa, vaikka epidemia onkin käynnissä. Ja mitä tapahtuu, jos saa tartunnan ennen vasta-aineiden muodostumista ?

Vastauksena: Ei tapahdu sen kummempaa. Vaikka täysiä vasta-aineita ei olekaan vielä muodostunut (siihen menee n.1-3 viikkoa), on se parempi, kuin ei mitään. Rokote ei mitenkään altista taudille, eikä missään tapauksessa pahenna sitä. Eli kannattaa EHDOTTOMASTI ottaa tuo rokote.

Suuret kiitokset, Arttu! Asia selvisi ja ennen kaikkea olo helpottui.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

mä sain piikin tänään ja nyt on käsivarsi kipeä. saa nähdä mitä muuta tuo tullessaan, tuskin mitään sen kummempaa, mä en yleensäkään reagoi mihinkään lääkkeisiin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Artulle tai muille asiantuntijoille: Onko laboratoriokokein (verinäyte) mahdollista todeta että elimistössä on jo H1N1 vasta-aineita, ts. esimerkiksi jos on sairastanut sikainfluenssan tietämättään hyvin lievänä?

Muut tämän palstan asiantuntijat varmaan osaavat tähänkin vastata premmin, mutta yritän...

Joo, on... Mutta niitä ei tutkita rutiinisti. Sen sijaan sitä, onko kuumeisella potilaalla possunuha vai jokin muu, tutkitaan ihan nenästä otettavalla näytteellä. Vastauksen tuleminen kestää muutaman päivän. Jos on vahva epäily, että possunuha on kyseessä, aloitetaan lääkitys varmuuden vuoksi, vaikka vastausta ei olekaan vielä käytössä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

mä sain piikin tänään ja nyt on käsivarsi kipeä. saa nähdä mitä muuta tuo tullessaan, tuskin mitään sen kummempaa, mä en yleensäkään reagoi mihinkään lääkkeisiin...

:) Voit luottaa, että käsivarsi on huomenna vielä kipeämpi. Kipu kestää pari päivää, ja menee sitten ohi. Kannattaa vaan kestää tuo kipu, eikä käyttää siihen mitään tulehduskipulääkettä tai parasetamolia. Ne saattavat heikentää vasta-aineiden muodostusta.

Pistopaikan kipu sinänsä on merkki siitä, että elimistö reagoi tuohon rokotteeseen, kuten pitääkin. Eli positiivista kipua, jos sitä niin haluaa ajatella... :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

joo, sitä kipua mä osasin kyllä odottaakin. perhana, kiskaisin tänään voltarenin särkyyn, mutta pitääpi jättää vähemmälle ne nyt pariks päiväks, ei tullu taas mieleenikään koko homma vaikka hyvin tiesin tän. Eikä mua tuo käsivarren kipu hirvitä. sellasen mä kestän ihan ongelmitta. oikeastaan ei ees haittaisi vaikka nousis vähän kuumettakin, ei tarvis mennä duuniin :D

no joo, vitsi vitsi...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

:) Voit luottaa, että käsivarsi on huomenna vielä kipeämpi. Kipu kestää pari päivää, ja menee sitten ohi. Kannattaa vaan kestää tuo kipu, eikä käyttää siihen mitään tulehduskipulääkettä tai parasetamolia. Ne saattavat heikentää vasta-aineiden muodostusta.

Pistopaikan kipu sinänsä on merkki siitä, että elimistö reagoi tuohon rokotteeseen, kuten pitääkin. Eli positiivista kipua, jos sitä niin haluaa ajatella... :)

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mihin tuo pistokohdan kipeytyminen oikein perustuu? Mikä tuossa on niin erilaista verrattuna muihin rokotteisiin? Ei minulla ole mistään aikaisemmasta rokotteesta tullut yhtään mitään sivuvaikutuksia, mutta tuosta tuli käsi niin kipeäksi, ettei sillä kyljellä pystynyt kyllä nukkumaan.  :laugh: Noh, ehkäpä itse tauti olisi tällä kertaa kuitenkin ollut pahempi kuin itse lääke...  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään