Sami J Sallinen

Swine flu - sikainfluenssa?

445 viestiä aiheessa

Miksi sitten hampaita esim suositellaan pesemään, jos suuhygienialla ei ole väliä ?

Miksi kurlausvedessä on alkoholia. Miksi käsidesiä pitää käyttää ?

Miksi juuri sinä tiedät nämä asiat muita paremmin ?

Olet vissiin mainoksen uhri, jos kuvittelet noiden suuvesien desinfioivan suun täydellisesti. Kauanko luulet alkoholipitoisen suuveden bakteereita vähentävän vaikutuksen säilyvän kertakurlauksen jälkeen ? Tunnin ? Kaksi ? Vai ihan koko päivän ? Miten kuvittelet sen estävän hengitysilman mukana tulevia viruspartikkeleja ? ::)

Suuhygienia ja influenssan esto/hoito ovat ihan pikkuisen eri asioita... :P

Saahan sitä mainoksia uskoa, mutta ei pidä olla ihan sokea...

Joo, en kuvittelekaan tietäväni näitä asioita kovin hyvin, mutta homeopatiainstituutissa annettiin jonkin verran yleissivistävää koulutusta myös infektioista ja niiden hoidosta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No onko valkosoluilla suurempi homma tappaa 10 vai 100 000 000 bakteeria/virusta ?

Eihän lääkärit vieläkään tunnusta että vilustumiseen olisi kylmän kanssa mitään tekemistä..saati nuhan saamiseen.

Kyllä virusten määrä lasketaan joka tapauksessa miljoonissa - miljardeissa. Suuveden "desinfioiva vaikutus" on mainosten myytti.

Onko antaa viitettä tuohon alimpaan väitteeseesi ? Kylmä ei aiheuta flunssaa, mutta saattaa altistaa sille. Aina kuitenkin tarvitaan virus - nykykäsityksen mukaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä virusten määrä lasketaan joka tapauksessa miljoonissa - miljardeissa. Suuveden "desinfioiva vaikutus" on mainosten myytti.

Onko antaa viitettä tuohon alimpaan väitteeseesi ? Kylmä ei aiheuta flunssaa, mutta saattaa altistaa sille. Aina kuitenkin tarvitaan virus - nykykäsityksen mukaan.

No kuulemma yleisesti ei asiaa tunnusteta. Oulun yliopistossa asiaa tutkittiin ja yhteys löytyi. Nyttemmin kanta on muuttumassa.

Miksi sitten lähes aina tulee nuha/flunssa kun vilustuu kunnolla....huono syyhygieniako....ne 10 virusta oottaa ...kö ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No kuulemma yleisesti ei asiaa tunnusteta. Oulun yliopistossa asiaa tutkittiin ja yhteys löytyi. Nyttemmin kanta on muuttumassa.

Miksi sitten lähes aina tulee nuha/flunssa kun vilustuu kunnolla....huono syyhygieniako....ne 10 virusta oottaa ...kö ?

Taidat viitata tutkimukseen, joka tehtiin joskus kymmeniä vuosia sitten. Siinä oli kaksi ryhmää, joita molempia altistettiin kylmälle, mutta vain toiselle applikoitiin virusta nenän limakalvolle. Seurauksena oli yksisilmäinen toteamus, ettei kylmä aiheuta flunssaa.

Ja se pitääkin paikkansa. Kylmä ei aiheuta itsekseen "vilustumista" eli flunssaa, vaan se vaati myös virustartunnan. On mahdollista, että kylmä altistaa viruksen tarttumiselle supistamalla limakalvojen verenkiertoa, jolloin valkosoluja ei ole yhtä runsain mitoin paikalla, kuin lämpimässä. Tämän kyllä lääkärit tunnustavat ihan auliisti.

Yleinen harhaluulo on, että yksi bateeri tai virus aiheuttaa taudin. Kyllä niitä aina tarvitaan suuri joukko, jopa miljoonia kerrallaan. Bakteereita (ja viruksia) meillä on suussa (ja muilla limakalvoilla) koko ajan miljoonia ja taas miljoonia. Ihmiskehossa elävien bakteereiden määrä on moninkertainen verrattuna ihmisen omiin soluihin. Jos nyt tapat suuvedelläsi muutaman miljoonan pöpöä suustasi, jää sinne vielä kuitenkin miljoonia muita. Sama koskee käsiä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos nyt tapat suuvedelläsi muutaman miljoonan pöpöä suustasi, jää sinne vielä kuitenkin miljoonia muita. Sama koskee käsiä.

Niin toi mun pikaflunssa alkoi yöllä ja aiemmin päivällä olin käynyt salilla ja vastaanotin kaupungilla asiakkaita ja kättelin heitä ( kävin myös kaupassa ). Pesin kädet molempain tapauksen jälkeen ja suukutinan jälkeen aloitin ankaran purskuttamisen tunnin välien. Alle vuorokauden jälkeen olin jälleen terve; kuumetta 36.2.

Voiko flunssa/influenssa alkaa 10-12 tuntia tartunnasta/altistumisesta ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin toi mun pikaflunssa alkoi yöllä ja aiemmin päivällä olin käynyt salilla ja vastaanotin kaupungilla asiakkaita ja kättelin heitä ( kävin myös kaupassa ). Pesin kädet molempain tapauksen jälkeen ja suukutinan jälkeen aloitin ankaran purskuttamisen tunnin välien. Alle vuorokauden jälkeen olin jälleen terve; kuumetta 36.2.

Yleensä influenssa vaatii 3-5 päivää "itämisaikaa". Tuona aikana altistunut saattaa itse jo levittää tautia, vaikka ei oireita juurikaan ole. Eikä kädet ole ainut leviämisreitti, vaan pääasiallinen leviämistapa lienee pisaratartunta, jossa tautinen kylvää ympäristöön aerosolimuodossa virusta yskiessään ja aivastellessaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

jos kuumeeseen yhdistetään vatsaoireet niin taisi olla sama tauti kuin minulla

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yleensä influenssa vaatii 3-5 päivää "itämisaikaa". Tuona aikana altistunut saattaa itse jo levittää tautia, vaikka ei oireita juurikaan ole. Eikä kädet ole ainut leviämisreitti, vaan pääasiallinen leviämistapa lienee pisaratartunta, jossa tautinen kylvää ympäristöön aerosolimuodossa virusta yskiessään ja aivastellessaan.

...sanos ny Arttu viä, kuinka kauan ne pöpöt elää ruumiin ulukopuolella? Eli täytyykös olla "on-line" kontakti vai riittääkö että eilen joku huoneessa räki, tänään sain tartunnan?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep jep ja seli seli... ::) Tuo nielun ns. "desinfiointi" perustuu täysin uskomukseen. Mutta on silti miellyttävä tapa. Itse "desinfioin" elimistöäni enemmän, kuin lääkäri antaisi luvan. Mutta silti flunssia ja nuhakuumeita tulee aina silloin tällöin. Ei noilla toimenpiteillä oikeasti ole vaikutusta tautien tarttumiseen.

Jännä juttu. Itse olen apteekista hankkinut suuvettä kurkkukipuun ja voisin vaikka vannoa että se poisti kivun. Onko sitten lumevaikutus vai tauti parantumaan päin menossa muutenkin en tiedä, enkä paljon välitäkkään. Mutta nyt on joka tapauksessa rokote saatu eikä mitään oireita ole ilmaantunut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...sanos ny Arttu viä, kuinka kauan ne pöpöt elää ruumiin ulukopuolella? Eli täytyykös olla "on-line" kontakti vai riittääkö että eilen joku huoneessa räki, tänään sain tartunnan?

Muutaman tunnin - satoja vuosia. Riippuu pöpöstä. :) Jotkut bakteerit kykenevät menemään itiömuotoon, jolloin se selviävät jopa avaruuden tyhjiössä ja lämpötiloissa. Mutta kun tässä nyt ollaan puhuttu possunuhaviruksesta, niin muutaman tunnin varmaankin. Riippuu, missä "muodossa" ne päätyvät kehon ulkopuolelle. Keskellä hyvää räkäklimppiä odotettu elinaika lienee pidempi, kuin ihan "kuivana". Ja aivan eri asia sitten onkin, ovatko virukset ylipäätään "eläviä". Mutta jos kyse on kyvystä tartuttaa uusi isäntäeliö, niin tuota luokkaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jännä juttu. Itse olen apteekista hankkinut suuvettä kurkkukipuun ja voisin vaikka vannoa että se poisti kivun. Onko sitten lumevaikutus vai tauti parantumaan päin menossa muutenkin en tiedä, enkä paljon välitäkkään. Mutta nyt on joka tapauksessa rokote saatu eikä mitään oireita ole ilmaantunut.

Mutta onko silloin kyse siitä, että tuo aine poisti kaikki pöpöt nielustasi (ei, ei se niin tehnyt), vai muuten rauhoitteli elimistön tulehdusreaktiota ja lievitti kipua ? Tautien leviämistä nuo kurlattavat vedet eivät estä, eivätkä muutenkaan "paranna" virustulehdusta - kuten ei tee Burana tai vastaavatkaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ja jos vielä vähän söhitään, niin voisi tässä kohtaa sanoa, että usein suomalaisessa terveydenhuollossa keskitytään hoitamaan oireita - ei niinkään vaivaa.

Tuo kurlaus vie oiretta pois, mutta ei paranna vaivaa. Helpottaa hetkeksi, samoin kuin esim bafusin joka ns. puuduttaa nielua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tautien leviämistä nuo kurlattavat vedet eivät estä, eivätkä muutenkaan "paranna" virustulehdusta - kuten ei tee Burana tai vastaavatkaan.

Mä en ole tästä täysin samaa mieltä siksi että;

1. Virustulehdus leviää ensin käsiin sitten kädet suuhun

2. Suussa ja ylähengitysteistä ( nenä/nielu ) tauti leviää keuhkoihin

3. Keuhkoissa alkaa todellinen taudin vaarallinen muoto

4. Koko elimistön ollessa taudin vallassa ei tosiaan enää puranakaan auta.

Eli Burana ja kurlausvedet ei mitenkään korreloi..käsien pesu ja kurlaus ovat samaa ennalta ehkäisevää toimintaa. Burana lievittää parhaimmillaan vain oireita.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

mä olen sitten taas sitä mieltä että samaten se kurlaus vaan vähentää oireita. Maailmassa on niin miljardeja bakteereja ettei niihin aina pysty mikään. VÄHENTÄÄ voi, hygienialla ja vaikka sitten sillä sun purskuttelullas, mutta ei se kyllä käsittääkseni paranna sekään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä en ole tästä täysin samaa mieltä siksi että;

1. Virustulehdus leviää ensin käsiin sitten kädet suuhun

2. Suussa ja ylähengitysteistä ( nenä/nielu ) tauti leviää keuhkoihin

3. Keuhkoissa alkaa todellinen taudin vaarallinen muoto

4. Koko elimistön ollessa taudin vallassa ei tosiaan enää puranakaan auta.

Eli Burana ja kurlausvedet ei mitenkään korreloi..käsien pesu ja kurlaus ovat samaa ennalta ehkäisevää toimintaa. Burana lievittää parhaimmillaan vain oireita.

Kiitos, että oikaisit ilmeisen väärinkäsitykseni virustautien leviämismekanismista. Hienoa, että täällä on myös todellisia alan asiantuntijoita ! :thmbup:

Ja hienoa myös huomata, että kanadalaisetkin voivat erehtyä, joten en ole ainut, jolla on ollut sellainen typerä väärinkäsitys, että virus voisi muka levitä suoraan ilman välityksellä: http://www.cdc.gov/ncidod/EID/vol12no11/06-0426.htm :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuten aiemmin olen lausunnut, tietoni perustuu aikoinaan suoritettuun ea 1 ja ea 2 lääketieteellisiin opintoihin, silti mielestäni sekä burana että suolavedellä kurlaus huuhtelu auttaa, ei tietenkään poista isoja tauteja mutta lievittää tuskaa, luo paremman olon.

Nyt taas tämän hetken uskon mukaan kipua saa lievittää joten miksei näitäkin voisi käyttää.Oli välivaihe jolloin piti kestää kipua, ennen sitä taas annettiin morfineja ym.

Lääketiede löytää jatkuvasti uusia ulottuvuuksia, tupakkaa käytettiin aikanaan astman hoitoon ja miksei yhtäkkiä 30 vuoden kuluttua suositellaan tupakkaa koska sillä on terveysvaikutteita, mene tiedä.

Elinikänäni on lähes kaikki ollut jossain vaiheessa rajoitettua tai ainakin melkein, käteenveto aiheutti selkärangan mätänemistä kuulemma. :-[ Joo tiedän, mulla on selkävaivoja senkin viisastelijat.

Jotkut lääkkeet joskus olleet haitallisempia kuin tauti itse, varmaan sellaisia vieläkin tulee joskus, jännittävintä kun lääkäri vaihtuu, vaihtuu joskus myös lääkkeet.Nämä nyt taas niitä hajamietelmiä aiheesta. Ei kannata hypätä joka kelkkaan mutta pitää myös varoa ettei oikea kelkka karkaa. :thmbup:

Tuli tuossa vielä mieleen, miksei ne lääkärit pese käsiään tarpeeksi usein, oli otsikkona jokunen viikko sitten valtakunnan lehdessä, hoitajat valittelivat.

Keksin tuohon vastauksen jo muutama vuosi sitten, ei hätää, eivät kuitenkaan koske potilaisiin.Tiedän tähän löytyy poikkeuksia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuli tuossa vielä mieleen, miksei ne lääkärit pese käsiään tarpeeksi usein, oli otsikkona jokunen viikko sitten valtakunnan lehdessä, hoitajat valittelivat.

Asiantuntija suosittelee maskia...ei silloin käsiä pestä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Maskin tehon väittävät olevan lähes olematon, sitäpaitti en ala kiinalaiseksi, juoksevat tuollainen kasvoillaan lähes jatkuvasti.

Tietty jos tuon torniputiikin Nassenaamiolla ja sopivalla suodattimella, voi ei ollaanko isäni sanoilla menossa p edellä puuhun.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Maskin tehon väittävät olevan lähes olematon, sitäpaitti en ala kiinalaiseksi, juoksevat tuollainen kasvoillaan lähes jatkuvasti.

Tietty jos tuon torniputiikin Nassenaamiolla ja sopivalla suodattimella, voi ei ollaanko isäni sanoilla menossa p edellä puuhun.

http://www.ktl.fi/portal/suomi/terveyden_ammattilaisille/ohjeita_ja_suosituksia/tartuntataudit/lintuinfluenssa_a_h5n1_-epaily_ihmisella/hengityssuojainten_kaytto_terveydenhuollossa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuota vähän ajattelinkin, muistan erään harmaatukkaisen kopterilääkärin joka työskenteli ilman kumihanskoja, vieläkin tietääkseni hengissä, väitti ettei nuo kaikenmaailman pöpöt niin herkästi tartu.

Hysteria täällä eniten taitaa kaataa ihmisiä.Tai sitten ei.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuota vähän ajattelinkin, muistan erään harmaatukkaisen kopterilääkärin joka työskenteli ilman kumihanskoja, vieläkin tietääkseni hengissä

Entäs nuo potilaat joita hän käsitteli?  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Entäs nuo potilaat joita hän käsitteli?  ;)

Yllättävän moni selvisi käsittääkseni "kalman" käsistä hengissä, Arttu tietää ehkä tarkemmin.

Taitaa vieläkin toimia, ellei paperitöihin ole eksyny.

Toisaalta en tiedä jos pihalla vedät kumihanskat käteen, ketä siinä loppupeleissä suojelet sen kummemmin, siistin näköistä tietty.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yllättävän moni selvisi käsittääkseni "kalman" käsistä hengissä, Arttu tietää ehkä tarkemmin.

Taitaa vieläkin toimia, ellei paperitöihin ole eksyny.

Toisaalta en tiedä jos pihalla vedät kumihanskat käteen, ketä siinä loppupeleissä suojelet sen kummemmin, siistin näköistä tietty.

En tiedä mutta voisin olettaa että kertakäyttöhansikkaat ovat etu siihen nähden että käsitellään ilman niitä. Toki kädet ovat varmaan pestyt mutta jos "käsidesiä" ei käytetä ennen asiakasta, on niillä jo varmasti ehditty kopeltaa monia erilaisia pintoja. Perusterveet ovat tietysti pieni riskiryhmä mutta luultavasti medihelin potilailla on usein haavoja, murtumia, jne. Silloin olettaisin ettei ylimääräinen huomio käsihygieniaan  liittyen ole aivan samantekevää?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tiedä mutta voisin olettaa että kertakäyttöhansikkaat ovat etu siihen nähden että käsitellään ilman niitä. Toki kädet ovat varmaan pestyt mutta jos "käsidesiä" ei käytetä ennen asiakasta, on niillä jo varmasti ehditty kopeltaa monia erilaisia pintoja. Perusterveet ovat tietysti pieni riskiryhmä mutta luultavasti medihelin potilailla on usein haavoja, murtumia, jne. Silloin olettaisin ettei ylimääräinen huomio käsihygieniaan  liittyen ole aivan samantekevää?

Juu en tiedä, olettaisin kuitenkin että pihalla pyöriskellyt tappelun häviäjä, vaihtoehtoisesti huumekämpässä puukotettu jne, liekkö lääkärin käsienpesu niin tärkeä, liikenneonnettomuus jossa palomies hanskoineen siirtää, autosta ja ympäristöstä tulleet kuusjalkaset, eiköhän nuo toimenpiteet ole tärkeämpiä.

Pöpöjä ja pöpejä on maailma valitettavasti väärällään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

tuota noin... Kun mä oon toiminut ensiaputoimissa tapahtumissa, valitettava tosiasia on se, että mä käytän kumihanskoja suojatakseni ITSENI mahdollisilta veritartunnoilta. Sitä on töissä joutunut paikkaamaan mm.. lähes kokonaan irronnutta päkiää tai päähänlyöntikisan häviäjää, ja kyllä mä vedän ne hanskat käteeni itseni takia, en sen asiakkaan takia.

Ja en siis ole mikään terveydenhuoltoalan ammattilainen vaan töiden takia näiden asioiden kanssa joskus tekemisiin joutuva.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään