Sami J Sallinen

Swine flu - sikainfluenssa?

445 viestiä aiheessa

Hei Arttu

En tosiaan voi taata, etteikö joku ihminen saa rokotuksen sivuvaikutuksia. Kukaan ei voi nykyisen tietämyksen perusteella. Mutta kaikki käytössä oleva tietämys tällä hetkellä tukee sitä, että rokottaminen nykyisellä rokotteella on turvallisempaa, kuin olla ilman rokotusta.

Minä ymmärtää kyllä sinun ajatus ja mikäli minä ymmärtää aidosti, minulla ei suuri vaara sairastua kun pitää huoli oma hygienia ja ei olla työssä tekeminen sairastunut ihminen. (Ei tehdä kättely....)

Mikäli ajatella tilastoa minun sairastuminen, niin onko suurempi vaara saada rokoteongelma (esimerkki linkki) kun saada itse sikaflunssa (En tietää olla riskiryhmä alue)

Nyt ajatella: Mielelläni olla kotona kun saada rokote...... :-[

Cathy

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos kaikilla rokotuksen saaneilla / ottaneilla maailmassa on neljän vuoden päästä rokotuksen sivuvaikutuksena saparo niin uskon kuitenkin rokotuksen ottaneena kuuluvani enemmistöön ?  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä tiedustaa minun ystävä ja hän olla ammattilainen (Ambulanssi). Hän suosittaa soittamaan lääkäri tai sairaanhoitaja ja keskustella oireet. He osata päättää hoito. Toivottavasti neiti olla normaali nuha.....

Cathy

Joo. Olen lähes mökkiytynyt noiden tenavien kanssa sisälle...tyttö yllättävän pirteä mutta 5v tosi kipeä. Ja vaikka menisin lääkäriin niin eipä siihen muita apuja olisi kuin kuumetta alentavaa lääkettä ja nestettä. Toivottavasti poika on aamulla jo eri mies. Juuri yrjösi kaaressa ne vähätkin nesteet mitä tänään on mennyt. Ihan helkkarin avuton olo kun lapset sairastaa!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo. Olen lähes mökkiytynyt noiden tenavien kanssa sisälle...tyttö yllättävän pirteä mutta 5v tosi kipeä. Ja vaikka menisin lääkäriin niin eipä siihen muita apuja olisi kuin kuumetta alentavaa lääkettä ja nestettä. Toivottavasti poika on aamulla jo eri mies. Juuri yrjösi kaaressa ne vähätkin nesteet mitä tänään on mennyt. Ihan helkkarin avuton olo kun lapset sairastaa!

Moi!

Kyllä mä kuitenkin menisin lääkäriin ton pojan kanssa. Kuulostaa tosi kipeältä.

terv. risto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sitä se on noiden mukuloiden kanssa. Jos pahaksi äityy, menisin kyllä lääkäriin. Sikaa ei vielä ole ollut - mutta pojalta 5v leikattiin kita-ja nielurisat samaan settiin..ja tässä nyt ollaan oltu nestemäisellä keittosetillä viikonpäivät...

Normi flunssapiikin otatin kaikille perheenjäsenille. Sikapiikki täytyy ottaa kun sen saa...Mä ainakin vihaan olla saikulla kipeenä...ja kaikki muutkin perheenjäsenet sairastuu kumminkin - se on sitten taas yhtä helvettiä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi!

Kyllä mä kuitenkin menisin lääkäriin ton pojan kanssa. Kuulostaa tosi kipeältä.

terv. risto

Kyllä hän pissaa kuitenkin, eikä muutenkaan mitään kuivumisen merkkejä. Seurailen tilannetta huomisen, korkea kuume vetää veteläksi tuon pikkusankarin aina. Toki vien näytille jos vointi ei ala kohenemaan....jotenkin eläväisen tenavan aloillaan olo tuossa tilassa on kamalaa katsottavaa. Tosin minä olen tämmöinen aina jos joku heistä sairastaa. Ja nyt kun en itse nuku enkä syö, niin tuleepahan tehtyä rästihommia yökaudet... ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä hän pissaa kuitenkin, eikä muutenkaan mitään kuivumisen merkkejä. Seurailen tilannetta huomisen, korkea kuume vetää veteläksi tuon pikkusankarin aina. Toki vien näytille jos vointi ei ala kohenemaan....jotenkin eläväisen tenavan aloillaan olo tuossa tilassa on kamalaa katsottavaa. Tosin minä olen tämmöinen aina jos joku heistä sairastaa. Ja nyt kun en itse nuku enkä syö, niin tuleepahan tehtyä rästihommia yökaudet... ;)

No,mitä kuuluu potilaille?

Pirteitä,toivon. :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Poika on kuin eri mies! Heräsi aamulla ja valitti että kamala nälkä, joten pisteli jogurttia, muroja ja leipää kuin viimestä päivää. Samoin neiti 3v on pirteä kuin peipponen, hyvin ovat nahistelleet koko päivän. Mutta ei se haittaa, olen niin iloinen kun talo on elämää täynnä, eikä lasittuneita silmiä ja nukkuvia lapsia :)

Kyllä tuntuu mukavalle nyt ja mieli on iloinen! Kello repii vaikka mitä, mutta isommat tenavat pelaa afrikan tähteä, onneksi huomenna on sunnuntai :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onhan keskustelupalstojen kaveritieto tietysti nykyään kaikkein luotettavin tietolähde, mutta siltä varalta, että jotain kiinnostaisi...  täällä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sikainfluenssaa koskevat nettisivut:

http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/ah1n1v

(THL on --- Lainaus sivulta --- Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla toimiva tutkimus- ja kehittämislaitos, jonka tehtävänä on väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, sairauksien ja sosiaalisten ongelmien ehkäiseminen sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittäminen.THL toimii alansa tilastoviranomaisena sekä huolehtii tehtäväalueensa tietoperustasta ja sen hyödyntämisestä.)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Rokotuksen ottaminen on tietysti jokaisen henk. koht. asia mutta kyllä terveydenhuoltoalan asiantuntijoiden ja ammattilaisten ristiriitaiset puheet pistää tavallisen kansalaisen miettimään onko se sittenkään turvallista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Rokotuksen ottaminen on tietysti jokaisen henk. koht. asia mutta kyllä terveydenhuoltoalan asiantuntijoiden ja ammattilaisten ristiriitaiset puheet pistää tavallisen kansalaisen miettimään onko se sittenkään turvallista.

Kannattaa katsoa, keitä nuo "terveydenhuoltoalan ammattilaiset" todella ovat. Ovatko siis vain terveydenhuollossa työskenteleviä, vai ihan oikeita asiantuntijoita. Itse olisin taipuvainen uskomaan noita asiantuntijoita, en vain ammattilaisia.

Rokotuksen ottaminen tai ottamatta jättäminen ei ole vain henkilökohtainen asia. Jos jätät tuon rokotuksen ottamatta, saatat itse levittää tautia kymmeniin muihin taudin ollessa itämisvaiheessa, eli ennen kuin tunnet itsesi todella sairaaksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaa katsoa, keitä nuo "terveydenhuoltoalan ammattilaiset" todella ovat. Ovatko siis vain terveydenhuollossa työskenteleviä, vai ihan oikeita asiantuntijoita. Itse olisin taipuvainen uskomaan noita asiantuntijoita, en vain ammattilaisia.

Rokotuksen ottaminen tai ottamatta jättäminen ei ole vain henkilökohtainen asia. Jos jätät tuon rokotuksen ottamatta, saatat itse levittää tautia kymmeniin muihin taudin ollessa itämisvaiheessa, eli ennen kuin tunnet itsesi todella sairaaksi.

Juuri tämän vuoksi olen uudellen harkinnut rokotuksen ottamista.Miksi rokotusta ei vaadita pakolliseksi?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juuri tämän vuoksi olen uudellen harkinnut rokotuksen ottamista.Miksi rokotusta ei vaadita pakolliseksi?

Rokotus voidaan tehdä pakolliseksi, mutta se edellyttäisi, että H1N1 äityy häijymmäksi (kuten saattaa vieläkin käydä). Tällaisessa tilanteessa tauti voidaan julistaa yleisvaaralliseksi tartuntataudiksi, ja silloin terveydenhuolto saa käyttöönsä valikoiman pakkokeinoja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Rokotus voidaan tehdä pakolliseksi, mutta se edellyttäisi, että H1N1 äityy häijymmäksi (kuten saattaa vieläkin käydä). Tällaisessa tilanteessa tauti voidaan julistaa yleisvaaralliseksi tartuntataudiksi, ja silloin terveydenhuolto saa käyttöönsä valikoiman pakkokeinoja.

Harkinta jatkuu,näyttää että piikille mennään.

Ruotsissa kiinnostus rokotetta kohtaan laimentunut.

Tack  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No joo, saatat tartuttaa, ja jos tartutat, niin söy? Joku toinenkin saa flunssan?

On hyvä asia, että alan asiantuntijat seuraavat influenssan edistymistä ja mutatoitumista. Siten saadaan varmasti heti tietoon jos tauti äityy pahemmaksi. Tällä hetkellä koko rokotushysteria on mielestäni hipun verran älytöntä. Oiskohan Artulla esimerkiksi jotain sellaista asiantuntemusta, jolla selitettäisiin miksi juuri tämä influenssa mahdollisesti ärhäköityisi normaaleita influenssoja niin paljon ärhäkämmäksi että taudilta säästyminen on ehdottomasti tarpeen?

Tässä on mielestäni kyse ihan samasta kuin hygieniahysteriassa, kaiken pitäisi olla täysin bakteeritonta ja desinfioitua. Tai tolkuttomassa antibioottien käytössä. NYKYTIEDON valossa voi kaikkiin mahdollisiin tartuntatauteihin rokottaminen vaikuttaa fiksulta ratkaisulta, mutta se ei tee siitä silti ainoaa totuutta. On ollut aikoja, jolloin lääkärikunta suositteli tupakanpolttoa hermojen tyynnyttämiseksi. Eikä niin kauan sitten. Ainakin perskohtaisesti mieluummin otan riskin saada flunssan, kuin että jotenkin "edesautan" terveyttäni rokotteella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No joo, saatat tartuttaa, ja jos tartutat, niin söy? Joku toinenkin saa flunssan?

On hyvä asia, että alan asiantuntijat seuraavat influenssan edistymistä ja mutatoitumista. Siten saadaan varmasti heti tietoon jos tauti äityy pahemmaksi. Tällä hetkellä koko rokotushysteria on mielestäni hipun verran älytöntä. Oiskohan Artulla esimerkiksi jotain sellaista asiantuntemusta, jolla selitettäisiin miksi juuri tämä influenssa mahdollisesti ärhäköityisi normaaleita influenssoja niin paljon ärhäkämmäksi että taudilta säästyminen on ehdottomasti tarpeen?

Tässä on mielestäni kyse ihan samasta kuin hygieniahysteriassa, kaiken pitäisi olla täysin bakteeritonta ja desinfioitua. Tai tolkuttomassa antibioottien käytössä. NYKYTIEDON valossa voi kaikkiin mahdollisiin tartuntatauteihin rokottaminen vaikuttaa fiksulta ratkaisulta, mutta se ei tee siitä silti ainoaa totuutta. On ollut aikoja, jolloin lääkärikunta suositteli tupakanpolttoa hermojen tyynnyttämiseksi. Eikä niin kauan sitten. Ainakin perskohtaisesti mieluummin otan riskin saada flunssan, kuin että jotenkin "edesautan" terveyttäni rokotteella.

En ole virologian asiantuntija, mutta sen verran perustietämystä minulla on epidemiologiasta, että voin yrittää vastata. Jo aiemminkin olen täällä kirjoittanut, että tuo H1N1-kanta on suurimmalle osalle ihmiskunnasta täysin uusi tuttavuus. Eli luontaista immuniteettia ei juurikaan ole. Kun katsotaan jo nyt vakavaan taudinmuotoon sairastuneiden ikäjakaumaa, niin suurin osa on nuoria, perusterveitä ihmisiä. Jotkut ovat tuohon jopa menehtyneet. Aina tästä asiasta puhuttaessa muistetaan kertoa, että jokaiseen kausiflunssaan liittyy kuolleisuutta. Mutta tu kuolleisuus on yleensä suurinta vanhojen, monisairaiden keskuudessa. Ja useimmiten heilläkin sekundaarisen jälkitaudin, bakteerikeuhkokuumeen seurauksena. Näyttää siltä, että tämä virus kykenee itsestään aiheuttamaan vaikean, primaarin viruskeuhkokuumeen.

Influenssavirus muuntautuu siis mutatoituu myös hyvin tehokkaasti. On mahdollista, että tästä nyt melko kiltistä viruksesta tuleekin äkkiä huomattavasti äksympi tyyliin Espanjantauti. Rokotus toivottavasti suojaa myös siltä, sillä viruksen pinta-antigeenit (H1N1) tuskin muuntuvat tuossa mutaatiossa. Kannattaa muistaa, että epidemiologia kulkee aina vähän jälkijunassa, eli viruksen muuntuminen häijymmäksi havaitaan vasta, kun riittävän moni on sen saanut. Ja rokotuksen tuoma suoja tulee myös vasta viiveellä. Eli kakt saattavat olla housuissa jo siinä vaiheessa, kun alatte itkemään rokotteen perään...

Mitä tulee muiden tartuttamiseen, niin rokottamattomat levittävät tautia tehokkaasti ympärilleen. Ympäristössä saattaa olla vielä toistaiseksi rokottamattomia ihmisiä. Mitä useampi ottaa tuon rokotuksen, sen nopeammin taudin leviäminen loppuu.

Mutta kuten sanottu, it's up yours...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jo aiemminkin olen täällä kirjoittanut, että tuo H1N1-kanta on suurimmalle osalle ihmiskunnasta täysin uusi tuttavuus. Eli luontaista immuniteettia ei juurikaan ole. Kun katsotaan jo nyt vakavaan taudinmuotoon sairastuneiden ikäjakaumaa, niin suurin osa on nuoria, perusterveitä ihmisiä. Jotkut ovat tuohon jopa menehtyneet.

Näyttää siltä, että tämä virus kykenee itsestään aiheuttamaan vaikean, primaarin viruskeuhkokuumeen.

Influenssavirus muuntautuu siis mutatoituu myös hyvin tehokkaasti. On mahdollista, että tästä nyt melko kiltistä viruksesta tuleekin äkkiä huomattavasti äksympi tyyliin Espanjantauti. Rokotus toivottavasti suojaa myös siltä, sillä viruksen pinta-antigeenit (H1N1) tuskin muuntuvat tuossa mutaatiossa.

Mitä tulee muiden tartuttamiseen, niin rokottamattomat levittävät tautia tehokkaasti ympärilleen. Ympäristössä saattaa olla vielä toistaiseksi rokottamattomia ihmisiä. Mitä useampi ottaa tuon rokotuksen, sen nopeammin taudin leviäminen loppuu.

No niin, siinähän sitä tuli vähän paremmin selitettynä kuin että "suositellaan lämpimästi rokotteen ottamista"...

Muuntumisesta, eikö tämä vastaavanlainen ärhäköityminen ole aivan yhtä mahdollista "normaalille" influenssalle? Miten juuri H1N1 tulisi jotenkin suuremmalla todnäköisyydellä vaaralliseksi? Kaiken kaikkiaan koko rokotehommaan sisältyy liian monta "näyttää/mahdollisesti/toivottavasti" -sanaa, että panee miettimään.

Eikö ole myös mahdollista, että nyt rokottamalla ja "tappamalla" tämä H1N1-virus nykymuodossaan, "pakotetaan" kanta muuttumaan sellaiseksi johon rokote ei annakaan enää suojaa? (vt sairaalabakteerit) Kenties silloin on juurikin mahdollista, että uusi, nykyrokotteelle resistentti kanta on se ärhäkämpi. Eikö lähes vuosittain riskiryhmille annettavan kausi-influenssarokotteen kanssa ole juuri se ongelma, että taudinaiheuttajat muuntuvat niin nopeasti ettei rokote kuitenkaan anna suojan kuin n 70%:lle rokotetuista?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Arttu,

Luin musitaakseni Time -lehdestä, että jos virus muuntautuu, niin voi olla, että tämän hetkinen rokote ei enää auta. Mutta onko siis niin, että tämä viruksen "pinta", vai miksi sitä sanotaankaan ei muutu, ja rokote antaa suojan uuteenkin virukseen?

Vaikka en lääketieteestä tiedä tuon taivaallista, niin silti ihmettelen, kun jotkut ihmiset eivät käsitä sitä, että tämä tauti vaikuttaa poikkeuksellisella tavalla nuoriin aikuisiin, ja voi myös muuntua, jos sitä ei pysäytetä. Esim. isorokko saatiin ymmärtääkseni kitkettyä pois juurikin tehokkaan rokotuskampanjan ansiosta. Sen sijaan että valitetaan jostain huuhaa salaliitoista, emmekö voisi iloita siitä, että tänä päivänä asioille voidaan tehdä jotain ja pystytään ainakin jollain tavalla kontrolloimaan tällaisia mahdollisesti vaarallisia viruksia.

Ainoa huono homma on, että kaltaiseni nuoret terveet aikuiset saavat rokotetta vasta joskus ensi vuoden puolella (keväällä?)  :thmbdn:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin, siinähän sitä tuli vähän paremmin selitettynä kuin että "suositellaan lämpimästi rokotteen ottamista"...

Muuntumisesta, eikö tämä vastaavanlainen ärhäköityminen ole aivan yhtä mahdollista "normaalille" influenssalle? Miten juuri H1N1 tulisi jotenkin suuremmalla todnäköisyydellä vaaralliseksi? Kaiken kaikkiaan koko rokotehommaan sisältyy liian monta "näyttää/mahdollisesti/toivottavasti" -sanaa, että panee miettimään.

Eikö ole myös mahdollista, että nyt rokottamalla ja "tappamalla" tämä H1N1-virus nykymuodossaan, "pakotetaan" kanta muuttumaan sellaiseksi johon rokote ei annakaan enää suojaa? (vt sairaalabakteerit) Kenties silloin on juurikin mahdollista, että uusi, nykyrokotteelle resistentti kanta on se ärhäkämpi. Eikö lähes vuosittain riskiryhmille annettavan kausi-influenssarokotteen kanssa ole juuri se ongelma, että taudinaiheuttajat muuntuvat niin nopeasti ettei rokote kuitenkaan anna suojan kuin n 70%:lle rokotetuista?

On toki mahdollista, että "normaali" kausi-influenssaviruskin muuttuu ärhäkämmäksi. Mutta erona tosiaan on, että tämä H1N1 -pinta-antigeeni on suurimmalle osalle meistä ihan uusi tuttavuus. Immuunipuolustuksellemme ei ole aiemmin esitelty tuon viruksen osia, joten koko immuunipuolustus täytyy polkaista pystyyn tyhjästä. Veressämme ei kierrä "muistisoluja", joiden avulla vasta-aineita saadaan nopeammin tuotantoon. Siksi viruksella on aikaa enemmän temmeltää elimistössämme, ja aiheuttaa solutuhoa. Myös virusten tarttumisherkkyys vaihtelee. Tämä H1N1 näyttää olevan erityisen helposti tarttuvaa laatua.

Ns. resistenssin kehittyminen antibiootteja kohtaan on aivan eri asia, kuin rokotus. Rokotuksessa tarjoillaan elimistölle viruksen osia tai kokonaisia "kuolleita" tai heikennettyjä viruksia. Ellimistön immuunipuolustus tunnistaa nuo kappaleet vieraiksi, ja kehittää niitä vastaan vasta-aineita ja edelleen noita muistisoluja, jotka sitten oikean viruksen kohdatessaan aktivoituvat nopeasti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vaikka en lääketieteestä tiedä tuon taivaallista, niin silti ihmettelen, kun jotkut ihmiset eivät käsitä sitä, että tämä tauti vaikuttaa poikkeuksellisella tavalla nuoriin aikuisiin, ja voi myös muuntua, jos sitä ei pysäytetä. Esim. isorokko saatiin ymmärtääkseni kitkettyä pois juurikin tehokkaan rokotuskampanjan ansiosta. Sen sijaan että valitetaan jostain huuhaa salaliitoista, emmekö voisi iloita siitä, että tänä päivänä asioille voidaan tehdä jotain ja pystytään ainakin jollain tavalla kontrolloimaan tällaisia mahdollisesti vaarallisia viruksia.

Meikäläinen ei ainakaan ole edes sanalla maininnut mitään salaliittoa, en yleensä usko sellaisiin...

Olen sitä mieltä, että oikeassa paikassa rokote ajaa asiansa, mutta tämä ei ole se paikka. Esim isorokko, polio yms taudit ovat oikeita kohteita.

Tosin on asiantuntijoita, jotka ovat sitä mieltä, että hallaa on tehty näidenkin kohdalla. Aina tulee uusia, parempia tauteja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Arttu,

Luin musitaakseni Time -lehdestä, että jos virus muuntautuu, niin voi olla, että tämän hetkinen rokote ei enää auta. Mutta onko siis niin, että tämä viruksen "pinta", vai miksi sitä sanotaankaan ei muutu, ja rokote antaa suojan uuteenkin virukseen?

Ainoa huono homma on, että kaltaiseni nuoret terveet aikuiset saavat rokotetta vasta joskus ensi vuoden puolella (keväällä?)  :thmbdn:

Viruksilla on pinnassaan paljon erilaisia "antenneja". Influenssavirukset luokitellaan sen mukaan, millainen on niiden pinta-antigeenien hemagglutiniini (H) ja neuraminidaasi (N) rakenne. On toki mahdollista, että tämä H1N1 muuntuu niin rajusti juuri noita pinta-antigeeneja koodaavasta kohdasta viruksen perimää. Tällöin kyseessä olisi kokonaan uusi virusmuoto, jolle ei olisi rokotteen antamaa suojaa. Mutta todennäköisyys sille, että molemmat pinta-antigeenit muuntuvat samalla kertaa on varsin pieni. Jos edes toinen säilyy, saadaan tyhjää parempi immuunivaste rokotteella aikaiseksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meikäläinen ei ainakaan ole edes sanalla maininnut mitään salaliittoa, en yleensä usko sellaisiin...

Olen sitä mieltä, että oikeassa paikassa rokote ajaa asiansa, mutta tämä ei ole se paikka. Esim isorokko, polio yms taudit ovat oikeita kohteita.

Tosin on asiantuntijoita, jotka ovat sitä mieltä, että hallaa on tehty näidenkin kohdalla. Aina tulee uusia, parempia tauteja.

En kohdistanutkaan tätä sinuun, vaan mitä yleisesti jotkut ovat mieltä.

Vaikka tämä virus ei olisikaan mikään tappaja, niin eikö silti ole hyvä suojautua mahdollista pahempaa virusta vastaan?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viruksilla on pinnassaan paljon erilaisia "antenneja". Influenssavirukset luokitellaan sen mukaan, millainen on niiden pinta-antigeenien hemagglutiniini (H) ja neuraminidaasi (N) rakenne. On toki mahdollista, että tämä H1N1 muuntuu niin rajusti juuri noita pinta-antigeeneja koodaavasta kohdasta viruksen perimää. Tällöin kyseessä olisi kokonaan uusi virusmuoto, jolle ei olisi rokotteen antamaa suojaa. Mutta todennäköisyys sille, että molemmat pinta-antigeenit muuntuvat samalla kertaa on varsin pieni. Jos edes toinen säilyy, saadaan tyhjää parempi immuunivaste rokotteella aikaiseksi.

Ok, kiitos selvennyksestä. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vaikka tämä virus ei olisikaan mikään tappaja, niin eikö silti ole hyvä suojautua mahdollista pahempaa virusta vastaan?

Mahdollista pahempaa virusta vastaan saatu suoja on kyseenalainen. Joskin kenties todennäköinen, kuten Arttu yllä kirjoitti.

Kuten jo mainitsin, mielestäni nykyään mennään näissä touhotuksissa aivan liian pitkälle. Ihminen osaa parantaa itse itsensä valtaosasta tauteja. Uskokaa tai älkää. Tauteja tulee aina olemaan, pitäisi suorittaa vakavaa tarveharkintaa sen suhteen minkä torjumiseen satsataan oikein reilusti paukkuja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mahdollista pahempaa virusta vastaan saatu suoja on kyseenalainen. Joskin kenties todennäköinen, kuten Arttu yllä kirjoitti.

Kuten jo mainitsin, mielestäni nykyään mennään näissä touhotuksissa aivan liian pitkälle. Ihminen osaa parantaa itse itsensä valtaosasta tauteja. Uskokaa tai älkää. Tauteja tulee aina olemaan, pitäisi suorittaa vakavaa tarveharkintaa sen suhteen minkä torjumiseen satsataan oikein reilusti paukkuja.

Lupaatko, että jos et ota tuota rokotetta, ja satut sitten saamaan taudin hyvin pahana, niin et sitten tule kitisemään sairaalaan, että pitäisi päästä hoitoon... ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään