16 viestiä aiheessa

Joskus tulee kokeiltua miten kuvaaminen onnistuu pimeessä

 

HN starttaa sumuisena iltana

[ attachment removed / expired ]

 

Sama kovassa sateessa pimeään yöhön

[ attachment removed / expired ]

 

Neljän parvi tulee laskuun, valotusta jotain 2,5 minuutia, L-zoomilaatua eikä heijastele yhtään. Nelonen väläyttää valoja kun kolmonen ajaa suoraan edestä ristiin.

[ attachment removed / expired ]

 

Ryani starttaa lontooseen auringonlaskun jälkeen, lähestytään puolta yötä

[ attachment removed / expired ]

 

Lontoon kone laskee

[ attachment removed / expired ]

 

Riikaan lähdössä vasemmalla kaarrolla

[ attachment removed / expired ]

 

OH-LBX

[ attachment removed / expired ]

 

OH-SAL laskee kovassa lumisateessa ja sumussa

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kai

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus näemmä kannattaa mennä sillon kentälle kun keli vähiten houkuttelee. Upeita kuvia, vaivaa nähty näihin todella.

Tuo ensimmäinen Hornetti on kyllä jotenkin hauska jopa, ekana tuli kuvatekstiksi mieleen..."Ja nyt pojat........HANAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!".  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno on tuo Ryanair myös. Minkäslaisia asetuksia olet noihin lentävien koneiden kuvaamisiin käyttänyt?

 

-A-

 

Olen käyttänyt EF 85/1.8 täydellä aukolla ja 1/20 s 3200 ISO 5D:llä. Kuvaan noita sateessa, sumussa ja varsinkin lumisateessa siksi, että valoa on silloin eniten ja se on silloin vähiten jyrkkää. Tossa OH-SAL laskun aikana oli RVR jotain 1200m muistaakseni, kone on lähellä laskuvalojen päällä. Koneen ollessa kohdalla pyörähdysepäterävyyttä tulee niin paljon, että kuvista ei saa terävää millään. OH-SAL on juuri muutamaa sekunttia aikaisemmin laittanut laskuvalot päälle, lensivät pilven alapuolelle asti ilman laskuvaloja, lumisade olisi ilmeisesti häikäissyt muuten liikaa.

 

Tollaisia olis kiva kokeilla uudella 5D mark II tai nikonin 3D, niissä vois kuuleman mukaan käyttää hyvin 6400 ISOa. 85/1.8 on mainio pimeessä.

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oolrait. Kiitos infosta! Onhan tuossa ihan kelpo kalustoa moiseen touhuun. Täytyy joskus mennä testaamaan, joskaan en pääse tuollaiseen valovoimaan enkä noin pitkiin suljinaikoihin millään ilveellä, jos mielin liikkuvasta kohteesta saada edes siedettävän tarkan kuvan.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus tulee kokeiltua miten kuvaaminen onnistuu pimeessä

 

HN starttaa sumuisena iltana

 

Kai

 

 

Hieno!!! Voisin vaikka jättää ostotarjouksen ja laittaa kehyksissä seinälle !!!

 

terv. risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oolrait. Kiitos infosta! Onhan tuossa ihan kelpo kalustoa moiseen touhuun. Täytyy joskus mennä testaamaan, joskaan en pääse tuollaiseen valovoimaan enkä noin pitkiin suljinaikoihin millään ilveellä, jos mielin liikkuvasta kohteesta saada edes siedettävän tarkan kuvan.

 

-A-

 

Ei tuo 1/20 s vielä ole mitenkään mahdottoman pitkä aika käsivarakuvaukseen 85mm polttovälillä. Jos laskusta ottaa 20 kuvan sarjan niin kyllä siihen saa 1-2 käyttökelpoisen terävää kuvaa. Paljon hankalampi ongelma on se, että noin lyhyellä polttovälillä kuvatessa täytyy olla lähellä konetta ja silloin kone pyörähtää noin pitkällä ajalla niin paljon, että kuva on terävä vain yhdessä pisteessä ja muu kone menee epäteräväksi pyörähdysliikkeen vuoksi. Pirkkalassa ongelmana on myös se, että siellä ei käytännössä koskaan ole lähestymisvalot (siis ne valkoiset suurtehoiset) päällä koneiden lähestyessä vaan vain ne punaiset himmeät pienitehoiset päätyvalot molemmissa päissä. Jos suuritehoiset valkoiset lähestymisvalot on päällä 100% teholla valoa on todella paljon ja se riittää hyvin kuvaamiseen ja vielä 10% valoillakin niistä on paljon apua kuvaamiseen. En tiedä miten hesassa polttavat noita lähestymisvaloja, mutta jos ne on päällä vaikka himmeästikin niin homma siis helpottuu selvästi.

 

Vielä kuva kun HN lähestyy 100% suurtehovaloja päällä eli valoa riittää, mutta kuva on suht terävä vaan aivan keskeltä ja suttua muuten.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinänsä jos on valmis panostamaan isosti rahalla niin tuossa ISO3200 f/1.8 tilanteen 1/20s valotusajasta pääsisi vielä 5D2:lla ISO6400:lla ja 85mm f/1.2 L:n kanssa tuonne 1/80s aikaan...se olisi hieno nähdä mitä sitten saisi aikaan. :) 1/20 -> 1/80 valotusaika on mieletön ero vakaajattomassa lasissa onnistumisprosentin kannalta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinänsä jos on valmis panostamaan isosti rahalla niin tuossa ISO3200 f/1.8 tilanteen 1/20s valotusajasta pääsisi vielä 5D2:lla ISO6400:lla ja 85mm f/1.2 L:n kanssa tuonne 1/80s aikaan...se olisi hieno nähdä mitä sitten saisi aikaan. :) 1/20 -> 1/80 valotusaika on mieletön ero vakaajattomassa lasissa onnistumisprosentin kannalta...

 

Jos raha ei olisi este 200/2,0 vakaajalla olisi vielä parempi, koska kuvaamaan pääsisi paljon kauempaa, jolloin pyörähdysliike ei ole läheskään niin paha ongelma ja vakaajan kanssa pääsisi melko normaalisti pannaamaan suht suoraan sivulta. EF 70-200/2,8 IS mark II keulalla (tai 70-200/2,8 VR) olisi myös todella kokeilemisen arvoinen em. syistä varsinkin jos on sellaisella kentällä kuvaamassa, jossa poltetaan yleisesti suurtehoisia lähestymisvaloja ja olosuhteet on sopivan sumuiset/sateiset eli on paljon hajavaloa käytössä. 200 millisellä pannaaminen vakaajan kanssa onnistuu ihan kohtuudella sanotaan 1/15 sekunnilla (siis 20 sarjaan voi saada pari terävää kuvaa). Hommaa voi kokeilla myös halvemmillakin rungoilla, itse olen kokeillut 40D:llä 3200 ISOlla ja kyllä silläkin on mahdollista saada kokeilemisen arvoista kuvaa. Kuvaaminen ei kuitenkaan millään vehkeellä ole siis mitenkään helppoa aivan pimeässä, mutta mahdollista ja kovalla työllä voi saada vaivan arvoisia otoksia.

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos raha ei olisi este 200/2,0 vakaajalla olisi vielä parempi, koska kuvaamaan pääsisi paljon kauempaa, jolloin pyörähdysliike ei ole läheskään niin paha ongelma ja vakaajan kanssa pääsisi melko normaalisti pannaamaan suht suoraan sivulta.

Se toki, mutta väitän että tämän tyyppiset kuvat latistuisivat paljon liian pitkästä polttovälistä. Olisi kyllä kiva joskus kokeilla tuollakin, tosin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla