Raimo Nordsten

Pultti pois

13 viestiä aiheessa

Lento AY557 27.4. klo 12.40 - 15.05 Ivalosta Kittilän kautta Helsinkiin herätti

ihmettelyä, ajatuksia sekä muutaman tyhmän kysymyksen. Laitan nämä nyt

kuitenkin tähän yhteen topicciin.

 

Homma alkoi Ivalon päässä kuta kuinkin normaalisti, mitä nyt joku asiakas purnasi

liikakiloista - siis matkatavaroiden. Kone lähti rullaukseen ajallaan mutta seisoi

15 minuuttia kiitoradan päässä. Odoteltiin painolaskelmaa! Yritin siinä ottaa muu-

taman kuvankin noususta, mutta emo käski sulkemaan kameran? 

 

Loikkaus Kittilään sujui normaalisti. Kittilään jäävät ohjattiin ulos ja Hesaan

lähtijät sisään. Ja sitten ilmoitus: "Rahtiluukun saranasta puuttuu pultti ...".

Elikkäs porukat ulos koneesta terminaaliin ja odottamaan. Reilun tunnin odotelun

jälkeen klo 15 kieppeissä ilmoitettiin, että varakonetta ei löydy. Mekaanikko tulee

iltavuorolla ja arvioitu lähtöaika on noin klo 21. Terminaalin ravintolaan kelpaavia

8 euron lipukkeita oli jo jaettu ja niitä sai tarvittaessa lisää.

 

Kuusi tuntia Kittilän viihtyisässä terminaalissa ei oikein sytyttänyt, joten käsi-

matkatavarat ystävällisen infotädin hoiviin ja taksilla Leville. Moni muukin oli

tehnyt saman ratkaisun! Takaisin tullessa kaverin pilkkireppu jäi kiinni turvatar-

kastuksessa vaikka oli mennyt Ivalossa läpi! Olikohan infon täti laittanut sinne

jotakin? No sieltä löytyi sinne unohtunut pieni nostokoukku. Inarin pilkkireissulta

kun oltiin tulossa.

 

Mekaanikko tuli ajallaan ja kadonnut pultti saatiin paikoilleen. Tsekin alku vii-

västyi kun Wintoosa tai joku siinä läppärissä ei suostunut tekemään yhteistyötä tsek-

kerin kanssa. Kesken listatulostuksen se kuitenkin heräsi ja päästiin koneeseen. Ja

taas istuttiin. Odoteltiin painolaskelmaa ... Rullaukseen lähdettäessä arvioitu saa-

pumisaika oli klo 23 ja rapiat päälle. Eli vaatimattomat kahdeksan tuntia myöhässä.

Miehistö sentään lohdutteli meitä sanallisesti. Muista lohdutuksista koneessa saikin

sitten maksaa ...

 

Sen iltakoneen kanssa oli myös härdeliä. Asiakas oli Ivalon sijaan päättänytkin

jäädä Leville ja poistunut koneesta siinä Kittilässä! Sen selvittely näytti vievän

reilun tunnin. Piti saada mahdollinen pommilaukku pois ruumasta. Ensin nimenhuuto,

jotta saadaan nimi selville, sitten ruuman tsekkaus jne. Ja tietysti kahden samaan

aikaan Hesaan lähtevän koneen kanssa tuli sekaannuksia matkustajien puolella.

 

Ihmettelyä, ajatuksia ym. herättävät mm.:

- Turvatarkastukset: hajontaa on kohtuullisesti.

- Digikamera (Canon Ixus): onko valokuvaaminen nousussa ja laskussa turvariski?

- Painolaskelmat: kallista "hupia" näin tietokoneiden aikakautena (odottelua yhteensä puoli tuntia!)

- Itsekseen irtoilevat / katkeilevat pultit ovat luku sinänsä!

- Matkustajien katoamiset: eikö noissa välilaskuissa kannattaisi tehdä "Check Out"?

- Mitä kaikkea pitääkään sisällään tuollainen yhden koneen yllättävä poistuminen "rivistä".

  Korvaava kone pitää löytyä jostakin, jatkolennoilta myöhästyneet täytyy majoittaa ja

  heille täytyy etsiä uudet yhteydet jne.

- Entä tuo turvallisuuspuoli? Miksi tuo pultti on pudonnut / katkennut ym.? Missä on

  töpeksitty, aiheuttaako toimenpiteitä, uusia ohjeita ym. ym. 

 

Huumorilla tuosta selvittiin ja tulihan tuo Levi Citykin nähtyä. Ja kun kalaa tuli Inarilta

ihan mukavasti, niin onnistunut reissu kaikkiaan - mitä nyt moottorikelkan kone sattui

leikkaamaan kiinni Inarilla 30 km lähimmästä tiestä ...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokainenhan matkustaa mihin haluaa ja millä lentoyhtiöllä haluaa, noin lähtökohtaisesti  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lappi on ihmeellinen...  Ystäväni oli helmikuussa tulossa Ivalosta Helsinkiin, kone tuli Helsingistä Kittilän kautta. Yksi Hki-Ivalo lipulla matkustanut keksi sitten jäädä pois jo Kittilässä, eikä tullut kyytiin vaikka hänet tavoitettiinkin kentältä (kapteeni selosti tilanteen). Sitten henkilön matkatavaroitten poisto ruumasta ja kone myöhässä Ivalossa. Eikö Finski pysty karhuamaan moiselta kediiviltä tuon ylimääräisen työn ja myöhästymisen aiheuttamia kustannuksia? Luulisi että koneen, miehistön ja kenttähenkilökunnan ylimääräinen tunti ei ole ihan ilmaista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Offtopic tämän ketjun aloitusviestiin (ja muutamalle muullekin):

 

[*]Kirjoittaessasi viestiä, paina enter-näppäintä vain jos haluat aloittaa uuden kappaleen tekstissä. Foorumin ohjelmisto hoitaa tekstin rivityksen muutoin itse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

- Digikamera (Canon Ixus): onko valokuvaaminen nousussa ja laskussa turvariski?

 

 

Muuhun nyt sinällään kantaa ottamatta, mutta tämä tämä tuntuu olevan kestosuosikki. Jokainen elektroninen härpätin aiheuttaa sähkömagneettista säteilyä. Kyllin suurissa annoksissa kyseinen säteily saattaa aiheuttaa häiriöitä koneen laitteille - ainakin radiotaajuuksia hyödyntäville. Mahdollisen todennäköisesti näin ei tapahdu, mutta koska ilmailussa lähdetään riskien minimoinnista, kaikkien elektronisten laitteiden käyttö on kielletty lennon kriittisissä vaiheissa. Tästä kerrotaan sangen selväsanaisesti ennen jokaista lentoa.

 

Kun matkustaja hankkii lentolipun, hän tekee kuljettavan yhtiön kanssa sopimuksen ja sitoutuu noudattamaan sopimuksen ehtoja. Koska lentoyhtiö on viranomaisen hyväksymissä lakisääteisissä toimintamenetelmissään määritellyt mm. matkustajien elektronisten laitteiden olevan suljettuina turvavyön merkkivalon palaessa, asia on harvinaislaatuisen yksiselitteinen eikä matkustajan tehtävä ole sitä kyseenalaistaa.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yritin siinä ottaa muutaman kuvankin noususta, mutta emo käski sulkemaan kameran? 

 

- Digikamera (Canon Ixus): onko valokuvaaminen nousussa ja laskussa turvariski?

 

Ei sen yksittäisen elektronisen laitteen vaarallisuutta ja haitallisuutta ole tarkoituksenmukaista ruveta arvioimaan siellä lennolla. Kun kaikkien elektronisten laitteiden käyttö on kerran kielletty (oletusarvoisesti) istuinvyövalon palaessa niin mikä siinä on sellaista, ettei se mene jakeluun? Tuliko tämä jonain suurena yllätyksenä? Antti jo ansiokkaasti huomautti tuosta tekemästäsi sopimuksesta...

 

ps. ei tarvi saivarrella esimerkiksi rannekellosta tässä kohtaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ps. ei tarvi saivarrella esimerkiksi rannekellosta tässä kohtaa...

 

Ei tarvitsekaan, koska sekin on ohjeistettu. www.finnair.fi ja siellä Matkustajalle  / Matkustusinfo  / Ennen lentoa  / Matkatavarat  / Elektroniset laitteet:

 

Näitä saat käyttää lennolla milloin tahansa:

 

    * mikroparistolla toimivat laitteet

    * aurinkokennolla toimivat laitteet

    * elektroniset kellot

    * kuulolaitteet (myös digitaaliset)

    * vastaanottavat hakulaitteet

    * sydämentahdistimet

    * insuliinipumput

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tarvitsekaan, koska sekin on ohjeistettu. www.finnair.fi ja siellä Matkustajalle  / Matkustusinfo  / Ennen lentoa  / Matkatavarat  / Elektroniset laitteet:

 

 

No tuoltahan nuo kieletyt / sallitut onkin helppo löytää. Kas kun en huomannut. Sen sijaan yritin

koneessa tutkiskella niitä tarjolla olevia turvaohjeita, joita oli jopa yhden A4:sen verran ja nekin

epämääräisinä kuvina. Kameraa ei siinä ollut, mp3-soitin kylläkin. Jos ja kun asia on noinkin tärkeä,

niin kaiken järjen mukaan nuo listat olisi syytä laittaa esille esim. niiden tarjolla olevien epämää-

räisten mainoslehtien sijaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tuoltahan nuo kieletyt / sallitut onkin helppo löytää. Kas kun en huomannut. Sen sijaan yritin

koneessa tutkiskella niitä tarjolla olevia turvaohjeita, joita oli jopa yhden A4:sen verran ja nekin

epämääräisinä kuvina. Kameraa ei siinä ollut, mp3-soitin kylläkin. Jos ja kun asia on noinkin tärkeä,

niin kaiken järjen mukaan nuo listat olisi syytä laittaa esille esim. niiden tarjolla olevien epämää-

räisten mainoslehtien sijaan.

 

Eikös sen sano järkikin, että mm. sydämentahdistimet ja insuliinipumput saa pitää päällä? Ko. laitteita käyttävät voivat vaikkapa sieltä netistä tarkistaa, onko sallittua matkustaa esim. tahdistimen kanssa. Ja edelleen riskit minimoidaan pitämällä turhat laitteet pois päältä kriittisissä lennon vaiheissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja edelleen riskit minimoidaan pitämällä turhat laitteet pois päältä kriittisissä lennon vaiheissa.

 

Tähän voisi vielä lisätä se, että lentoyhtiöt (ja kanssamatkustajista ainakin minä) haluavat, että matkustajat ovat edes jollain tasolla valppaita lennon kriittisissä vaiheissa. Jos "putki" on täynnä kuvaajia, musiikkia kuuntelevia ja videopelejä pelaavia ihmisiä, niin evakuointi on tasan taatusti hitaampaa kuin silloin kun ihmisillä on molemmat kädet vapaana ja ns. korvat auki ohjeille. Olen ihan varma, että jos kuvaaminen olisi sallittua, niin joku urpo kuvaisi koko evakuoinin youtubea varten ja heikentäisi koko porukan selviytymismahdollisuuksia.

 

Mika

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän voisi vielä lisätä se, että lentoyhtiöt (ja kanssamatkustajista ainakin minä) haluavat, että matkustajat ovat edes jollain tasolla valppaita lennon kriittisissä vaiheissa.

 

Argumentoin omia argumenttejani tukien. Tähän on pystynyt ennen minua vain Timo T.A...

 

Samasta syystä välillä pistää vihaksi, kun "maailmanmiehet (ja naiset)" eivät jaksa seurata turvademoa, vaan vähät välittää ns. viittomakielen uutisista. Lentokoneen käytävällä yksikin epätietoinen exitin etsijä blokkaa kymmenien ihmisien pelastustien.

 

Mika

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään