Jani Haapaniemi

Lento-onnettomuus Inkoossa

52 viestiä aiheessa

No,salapoliisiselvitys kertoo että kone oli OH-U474. Ei ole enää MILK:n omistuksessa vaan myyty syksyllä pois.

 

Ilma-alusrekisterin mukaan MILK on käyttäjä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän ketjun aloitusviestissä on linkki Iltasanomien uutiseen jossa sanotaan seuraavasti:

 

Lentokoneen moottoriin tuli tekninen vika kesken lennon.

Kun moottori oli pysähtynyt, yritti lentäjä ohjata koneen läheiselle lentokentälle.

 

Äkkiseltään ymmärsin että Rotax 912 olisi siis pysähtynyt ilmassa. Ja jos noin on jonkun muun kuin bensan loppumisen vuoksi tapahtunut, niin kyseessähän on lähestulkoon "Stop the Press" -tyyppinen uutinen. Porukka tuntuu silti keskittyvän vain mahdottomaan/mahdolliseen kaartoon, joka toki sekin aiheena on mielenkiintoinen.

 

Mutta koska sitä silloin tällöin itsekin laittaa henkikultansa kyseisen merkkisen moottorin varaan, niin kiinnostaisi kovasti onko tälle moottorin häiriölle/pysähtymiselle löytynyt mitään virallista tai edes epävirallista syytä?

Jos polttoaine on loppunut, niin se ei olisi mitään uutta. Taikka polttoainehana kiinni.. Mutta jos 4-t Rotax on omia aikojaan sammunut ilmassa niin siitä toivoisin keskustelua ja mahdollisia tiedonmurusia. Taitaisi kyseessä olla ensimäinen kerta Suomessa kun niin olisi käynyt...?

 

 

-Janne

 

Edit: kiroitusvirhe

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin tuntuu aika rohkealta spekuloinnilta tässäkin ketjussa. Kolme kertaa paremmin liitävällä Grob G109 -mopulla paluukaarto onnistuu nätisti 100-120 metristä, muttei siihen yhtään liikaa aikaa jää kikkailtavaksi. Tuommoinen ultrankäikäles tietty liikkuu kovempaa ylös kuin eteenpäin, joten siinä mielessä liika korkeus voisi olla perusteltukin ajatus, mutta noilla liitoluvuilla en ihan heittämällä usko normipilotin suurimpana ongelmana olevan tuleeko kiitotie liian äkkiä vastaan.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Äkkiseltään ymmärsin että Rotax 911 olisi siis pysähtynyt ilmassa.

 

 

Varmaan 912, eikö - 80 hv UL tai sataheppainen ULS? Saahan sen hetkessä pysähtymään maadoittamalla, mutta aivan totta - olisi kiinnostavaa kuulla uusia uutisia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan 912, eikö - 80 hv UL tai sataheppainen ULS? Saahan sen hetkessä pysähtymään maadoittamalla, mutta aivan totta - olisi kiinnostavaa kuulla uusia uutisia.

 

Näppihäiriö, enkä edes yhdellä lukemisella sitä huomannut...  :-[

Korjasin.

 

Mutta tosiaan mielellään sitä tietäisi mikä syy moisen motin totaaliseen sammumisen voisi aiheuttaa. Siis sillä varauksella että Iltasanomien jutussa edes oikeaa tietoa asiasta oli. Kun sitä jo rupesi miettimään että koska asiasta jotain tietävät ovat täysin hiljaa, niin mahtaisiko siitä uskaltaa vetää johtopäätöksen että kyseessä olisi kuitenkin joku vähemmän tekninen vika..?

 

Viime vuonna esim. yksi ultra tuolla jossain sammui rullauksen aikana, ennen lentoonlähtöä, syy siinä että polttoainehana oli unohtunut kiinni. Tämä siis vain esimerkkinä mitä kaikkea voi tapahtua. Kyllä sitä itse ainakin yrittää totuttaa itsensä jonkinmoisten listojen ja rutiinitarkastusten tekoon, vaikka kuinka lähtisi "lämpimällä koneella", ja "ihan vaan pikkuisen" lentämään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin tuntuu aika rohkealta spekuloinnilta tässäkin ketjussa. Kolme kertaa paremmin liitävällä Grob G109 -mopulla paluukaarto onnistuu nätisti 100-120 metristä, muttei siihen yhtään liikaa aikaa jää kikkailtavaksi.

-A-

 

Jaa'a

Januksella joka liitää 1:40 aletaan harkita takaisin paluuta 150m, Grobilla en mene yrittämään.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa'a

Januksella joka liitää 1:40 aletaan harkita takaisin paluuta 150m, Grobilla en mene yrittämään.

HS

 

Se on tietty turvallisuuden maksimoimista, mutta johan nyt Januksella pitäis tehdä tuosta korkeudesta kutakuinkin täys laskukierros, kun se onnistuu Blanikillakin. Mulla tuli kerran Hyvinkäällä oikea moottorihäiriö Grobiin. Olin ehtinyt 120 metriin sivutuuleen. Vähän piti kierrosta typistää, mutta pousarille se niillä vauhdeilla rullaili (22 siis käytössä). Noita 100-120 metrin kääntymisiä oon tehny ainakin A-Grobilla kymmeniä. Ultralla en menis yrittämään. En tosin semmoista saa lentääkään.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän ketjun aloitusviestissä on linkki Iltasanomien uutiseen jossa sanotaan seuraavasti:

 

Lentokoneen moottoriin tuli tekninen vika kesken lennon.

Kun moottori oli pysähtynyt, yritti lentäjä ohjata koneen läheiselle lentokentälle.

 

Äkkiseltään ymmärsin että Rotax 912 olisi siis pysähtynyt ilmassa. Ja jos noin on jonkun muun kuin bensan loppumisen vuoksi tapahtunut, niin kyseessähän on lähestulkoon "Stop the Press" -tyyppinen uutinen. Porukka tuntuu silti keskittyvän vain mahdottomaan/mahdolliseen kaartoon, joka toki sekin aiheena on mielenkiintoinen.

 

Mutta koska sitä silloin tällöin itsekin laittaa henkikultansa kyseisen merkkisen moottorin varaan, niin kiinnostaisi kovasti onko tälle moottorin häiriölle/pysähtymiselle löytynyt mitään virallista tai edes epävirallista syytä?

Jos polttoaine on loppunut, niin se ei olisi mitään uutta. Taikka polttoainehana kiinni.. Mutta jos 4-t Rotax on omia aikojaan sammunut ilmassa niin siitä toivoisin keskustelua ja mahdollisia tiedonmurusia. Taitaisi kyseessä olla ensimäinen kerta Suomessa kun niin olisi käynyt...?

 

 

-Janne

 

Edit: kiroitusvirhe

 

Eikös hiljattain ollut myynnissä uudehko ultra jonka rotax oli leiponut ilmassa kiinni. Olisi mukava kuulla jos syy on selvinnyt..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on tietty turvallisuuden maksimoimista, mutta johan nyt Januksella pitäis tehdä tuosta korkeudesta kutakuinkin täys laskukierros, kun se onnistuu Blanikillakin. Mulla tuli kerran Hyvinkäällä oikea moottorihäiriö Grobiin. Olin ehtinyt 120 metriin sivutuuleen. Vähän piti kierrosta typistää, mutta pousarille se niillä vauhdeilla rullaili (22 siis käytössä). Noita 100-120 metrin kääntymisiä oon tehny ainakin A-Grobilla kymmeniä. Ultralla en menis yrittämään. En tosin semmoista saa lentääkään.

 

-A-

No juu

Miten se nyt oli ne kolme turhinta asiaa lentäjälle: kenttä takana, taivas yläpuolella ja muutama sekuntti sitten  ;)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös hiljattain ollut myynnissä uudehko ultra jonka rotax oli leiponut ilmassa kiinni. Olisi mukava kuulla jos syy on selvinnyt..

 

Ymmärsin että siinä tapauksessa syypää olisi ollut moottoriöljy tai paremminkin sen puute moottorissa. En jaksa muistaa että johtuiko se huoltotoiminnassa tapahtuneesta kämmistä, vai oliko öljyt tullut jotakin kautta ulos moottorista kesken lennon. Mutta silti sillä tavalla että ei mennyt "moottorin piikkiin".

 

Mutta kait sitä uskottava on että paluukaarto on NIIN paljon mielenkiintoisempi asia keskustella kuin se varsinainen syy miksi siihen joudutaan, eli moottorihäiriö... Itse sitä vain mielellään eliminoisi jo etukäteen syyn miksi paluukaartoon joudutaan, tai ainakin haluaisin olla yksityiskohdista tietoinen. Mutta kait tuostakin tapauksesta sitten joskus tihkuu jotain tietoja, ainakin hevosmiesten tietotoimiston kautta. Ehkä. Tai sitten se jää unholaan eikä koskaan kuulla olisiko koko kaarron voinut välttää joko lennolle valmistautumisessa tai huoltotoiminnan puolella.

 

Ainahan niitä EI voi välttää. Ja se siis nimenomaan kiinnostaa kumpaan ryhmään tämä kuuluu.

 

Mutta olkoon, jatketaan (paluu)kaartoja...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta kait tuostakin tapauksesta sitten joskus tihkuu jotain tietoja, ainakin hevosmiesten tietotoimiston kautta. Ehkä. Tai sitten se jää unholaan eikä koskaan kuulla olisiko koko kaarron voinut välttää joko lennolle valmistautumisessa tai huoltotoiminnan puolella.

 

No eiköhän sieltä Onnettomuustutkintakeskukselta aikanaan tule normaaliin tapaan ihan julkinen raportti, jahka sellainen joskus valmistuu. Ja mikäli tutkinnassa paljastuu jotain hälyyttävää esim. moottorin toiminnan kannalta, OTK on tavannut kertoa havainnoistaan jo ennen varsinaisen raportin valmistumista. Ja jos ei esim. omilla nettisivuillaan, niin ainakin ko. moottorityypin valmistajille, huolto-organisaatioille tjsp., joiden tehtäväksi jää sitten tehdä asiat koneiden käyttäjien tietoisuuteen...

 

Muuten on mielestäni aika turhaa kiukutella, jos ei moottorikeskustelu ota tuulta alleen, jos kenelläkään ei ole vielä tietoa, mitä siellä tapahtui. Jos ja kun asia kiinnostaa, niin ainahan voi soittaa vaikka raadon omistajalle ja kysyä, voisiko hän jakaa tietojaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meille kerrottiin opiksi ja ojennukseksi tapaukseesta, jossa Ikaruksen kolmesta ilmanottoaukosta alimpaan oli jäänyt lumisuojaksi tökätty vaahtomuovipala päivätarkastuksessa poistamatta. Kyseisestä reiästä menee jäähdytysilma suoraan syylarille, joten Rotaksi kuulemma paistui kiinni ja tultiin liidellen takaisin maaemon huomaan. Saatan muistaa yksityiskohdat väärin, mutta itse pointti tuli tatuoiduksi muistiin.

 

(Samassa tilanteessa kerrottiin, että västäräkki pesii todella nopeasti moottoritilaan ::) )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(Samassa tilanteessa kerrottiin, että västäräkki pesii todella nopeasti moottoritilaan ::) )

 

Todellakin. Eikä moottorin tarvitse olla Rotaxi. On tainnut joskus ennenkin olla puhetta, että aikoinaan oli västäräkki tehnyt pesän Cardinalin pyttyjen väliin seurauksella, että halkihan siinä pytty meni lämpötilaerojen takia. Ja sitten eräs suomalainen lentokonekorjausfirma kusetti vielä remontissa laskuttaen tuliterästä sylinteristä, joka seuraavassa huollossa paljastuikin käytetyksi. Vaan "kun ei oltu heti valitettu, enää ei voinut todistaa", niin eipä sille mitään voinut  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muuten on mielestäni aika turhaa kiukutella, jos ei moottorikeskustelu ota tuulta alleen, jos kenelläkään ei ole vielä tietoa, mitä siellä tapahtui. Jos ja kun asia kiinnostaa, niin ainahan voi soittaa vaikka raadon omistajalle ja kysyä, voisiko hän jakaa tietojaan...

 

No ainahan tämmöisessä tapauksessa on tietoja liikkeellä. Se vain ihmetytti että miksi tässä nimenomaisessa tapauksessa asiasta ei keskustella täällä, kun toisinaan paljon pienemmillä ja epämääräisemmillä tiedoilla spekuloidaan runsaastikin.

 

Yksi hevosmies tuossa laittoikin yksityisviestiä, ja sain oman uteliaisuuteni tyydytetyksi. Ja ainakin tämä hevosmiesten "tietämä" asia oli semmoinen että siitä olisi ollut ihan hyötyä yleisestikin keskustella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ainahan tämmöisessä tapauksessa on tietoja liikkeellä. Se vain ihmetytti että miksi tässä nimenomaisessa tapauksessa asiasta ei keskustella täällä, kun toisinaan paljon pienemmillä ja epämääräisemmillä tiedoilla spekuloidaan runsaastikin.

 

Yksi hevosmies tuossa laittoikin yksityisviestiä, ja sain oman uteliaisuuteni tyydytetyksi. Ja ainakin tämä hevosmiesten "tietämä" asia oli semmoinen että siitä olisi ollut ihan hyötyä yleisestikin keskustella.

 

Toiset hevosmiehet vain on kaappihevosmiehiä :) Ja toiset hevosmiehet eivät levittele tietojaan, mikäli eivät ole esim. kuulemastaan 100% varmoja. Paras ratkaisuhan tällaisissa tilanteissa olisikin, jos vaikka se koneen omistaja tai vaikka lentäjä kertoisi vaikkapa tällä palstalla, että mikä maksoi...

 

Mutta toisaalta, nythän teet sitten itsekin sitä, mistä muita moitit. Sulla on tietoa, ja sanot aiheen olevan sellainen, josta olisi hyvä keskustella, mutta sitten kuitenkaan et anna edes mitään juurta keskustelulle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta toisaalta, nythän teet sitten itsekin sitä, mistä muita moitit. Sulla on tietoa, ja sanot aiheen olevan sellainen, josta olisi hyvä keskustella, mutta sitten kuitenkaan et anna edes mitään juurta keskustelulle.

 

Tunnustan, sait kiinni..

Vakavasti puhuen, ymmärrän täysin niitä tahoja jotka tietävät mutta vaikenevat. Itselläni on muutaman kerran ollut tilanne että onnettomuus on tapahtunut lähipiirissä, ja itse olen ollut semmoisessa asemassa että aivan hyvin olisin voinut asiallisen tiedotteen tapahtumasta laatia. Yllättävän vaikeaa se silti on, ja kummallakin kerralla jäi tekemättä.

 

Tässä nimenomaisessa tapahtumassa voinen sen verran sanoa että asiasta mitään tietämättä olin aika oikeilla jäljillä noissa aikaisemmissa kommenteissani. "Joku muu" saa jatkaa tästä jos haluaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No juu

Miten se nyt oli ne kolme turhinta asiaa lentäjälle: kenttä takana, taivas yläpuolella ja muutama sekuntti sitten  ;)

HS

 

Nii ja pousarissa oleva pensa.  ;D Mutta eipähän sitä liene syytä myöskään olla käyttämättä hyväkseen koneen ominaisuuksia, jos sellaisia on tyrkyllä. Kyllä mä tuolla kotona Reetepyyssä olennaisesti mieluummin kiepsautan sen Grobin sadasta metristä turvallisesti takaisin kentälle kuin lasken etusektoriin eli järveen. Kesnalla ajasin järveen. Yrittäisin muistaa vetää pyöräjarrun kiinni.  Piiperillä sekin vois olla haastavaa.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mutta tosiaan mielellään sitä tietäisi mikä syy moisen motin totaaliseen sammumisen voisi aiheuttaa.

Ilmailuhuhu kertoo että syy voisi löytyä bensahanan asennosta..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailuhuhu kertoo että syy voisi löytyä bensahanan asennosta..

 

...jaa, onkohan se sama juttu, mikä tällä hajamielisellä allekirjoittaneella on kirjallisessa tarkastuslistassaan heti kohdan "Polttoainetta - RIITTÄVÄSTI" jälkeen? ???

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailuhuhu kertoo että syy voisi löytyä bensahanan asennosta..

 

Voin tässä niille valaista ketä asia on jäänyt kaivelemaan. Raato + moottori oli onnettomuuden jälkeen pukissa. Moottori lähti käyntiin täysin normaalisti eikä mitään poikkeavaa ilmennyt. Moottoriä käytettiin tämän jälkeen bensahanat kiinni ja se kävi yhtä kauan kuin gps ilmoitti lennon pituudeksi noususta--> korkeuden menetykseen. Eli tästä voimme todeta että myös rotaxi sammuu jos se ei saa ruokaa.

..mutta annetaan raportin valmistua, niin asiat selviävät yksityiskohtaisemmin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...jaa, onkohan se sama juttu, mikä tällä hajamielisellä allekirjoittaneella on kirjallisessa tarkastuslistassaan heti kohdan "Polttoainetta - RIITTÄVÄSTI" jälkeen? ???

 

Vastaavien ikävien tapahtumien jälkeen otettiin Malmilla käyttöön menetelmä: "Hana on aina auki-asennossa".

 

Ns. "kehätie-Jokinen" sai tuon aikaiseksi ja on ollut ihan kelpo päätös. :thmbup:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, en ole vielä hanaa koneissamme joutunut avaamaan normaaleiden lähtöjen yhteydessä. Toistaiseksi kuitenkin aina muistanut tsekata - myös oikealta ohjatessani, jolloin sitä ei näe. Tämä tapaus jälleen oli terve ja nöyräksi tekevä muistutus. Kuten Tuomas Kuosmanen Kalajoki-tapauksen ketjussa osuvasti totesi, kovin suurta häiriötä ei tsekkauksiin tarvitse tulla, kun mieli saattaa hypätä yhden pykälän yli listassa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku on opettanut chekkilistan alkaen; säiliö, seos, sähkö, both..  päättyen ovet ja ikkunat kiinni ennen "valmis lentoonlähtöön" kommenttiin tangentti painettuna. Tuo on pätenyt aika moneen härveliin :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään