Boris Grahn

Kuka keksi ja milloin nimityksen Lapinjärven visuaalimajakka?

6 viestiä aiheessa

Pakollinen ilmoittautumispaikka Lapinjärvi sijaitsi (ehkä edelleen) kahden VOR radiaalin "risteyksessä" väylällä Helsinki-Utti-Lappeenranta lähellä Lapinjärvessä sijaitsevaa saarta, joka muotoineen ja rantakaisloineen oli niin "kirkkoveneen" näköinen kuin olla ja voi.

Sattuneesta syystä alkoi kiinnostaa, kukakohan ja milloin keksi antaa saarelle ilmailullisen nimen "Lapinjärven visuaalimajakka"?

Saari on oikealta nimeltään Storholmen ja se "esiintyy" SIIVET-lehden seuraavassa numerossa, joka ilmestyy toukokuun lopussa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taitaa se edelleenkin sijaita jopa neljän radiaalin risteyksessä (Helsinki, Porvoo, Orimaa, Utti), eri asia sitten mistä radiaaleista kyse. Mihinkään ihan suoralle linjalle se ei kuitenkaan satu, mutta Orimaa ja Utti tekevät sen kautta silmällä katsoen aika lähelle 90 asteen kulman. No joo, minä en tiedä termin alkuperää, mutta uttilaisten keskuudessa se lienee ollut aikanaan täysin tuttu. Minua asiassa opasti vanha kerholaisemme, joka taitaa olla kahdeksankympin liepeillä nykyisin. Kävin häntä joskus lennättämässä ja hän opasti minut katsomaan "Lapinjärven visuaalimajakkaa". Kehui siellä sitten eräänä kesäpäivänä olleen retkeilijöiden punaisen teltan strategisessa pisteessä, jolloin vaikutelma hipoi täydellisyyttä  :laugh:

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No joo, senverran uteliaisuus heräsi et olisiko kellään kuvaa tuosta VFR majakasta.  :thmbup:

Vanhuuttaan on tuo visuaalivorri tuuhentunut...

lapinj.jpg.fb9b336ded613aad9e2e39dc652fa2fb.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No joo, senverran uteliaisuus heräsi et olisiko kellään kuvaa tuosta VFR majakasta.  :thmbup:

Kysäiseppä Halosen Willeltä. Ko paikka oli yhtenä käännöspiste tai ainakin havaintokuvakohteena 90-luvulla (2000-luku?) Utissa pisetyissä tarkkuuslenon SM kisoissa.

Maukka, olisiko sulla materiaali tallessa? Mulla ei noin vanhoja kisakuoria enää ole... ???

-P-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kysäiseppä Halosen Willeltä. Ko paikka oli yhtenä käännöspiste tai ainakin havaintokuvakohteena 90-luvulla (2000-luku?) Utissa pisetyissä tarkkuuslenon SM kisoissa.

Maukka, olisiko sulla materiaali tallessa? Mulla ei noin vanhoja kisakuoria enää ole... ???

Materiaali on tallessa, tuossa Utin SM 1994 reitti, joka ei käynyt Lapinjärvellä, olisko se ollut sitten jossain harjoituskisoissa käännepisteenä?

-m

sm94_utti.jpg.8fb67d690872694435deceec2b720478.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Materiaali on tallessa, tuossa Utin SM 1994 reitti, joka ei käynyt Lapinjärvellä, olisko se ollut sitten jossain harjoituskisoissa käännepisteenä

Wau! Vanhassa GT:ssä pellot oli kuin olikin paremmin näkyvissä kuin nykyisessä... ei olekaan pelkissä öögissa vikaa. Jossakin kisassa se kuva kuitenkin oli, oli meinaan mun ensimmäinen luokassa löytämä kuva eli ko tuhero on jäänyt mieleen  ;D Mun muistaakseni  se reitti kurvasi siitä tai heti kohta järven jälkeen etelään lyhyelle legille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään