Perttu Karivalo

Alueellinen lennonvarmistus keskitetään Tampereelle

24 viestiä aiheessa

Finavia

Lehdistötiedote 29.4.2009

Alueellinen lennonvarmistus keskitetään Tampereelle

Finavian hallitus on päättänyt, että tulevaisuudessa kaikki Suomen aluelennonjohtopalvelut annetaan Tampereen Aitovuoressa sijaitsevasta Etelä-Suomen lennonvarmistuskeskuksesta. Alustavana tavoitteena on, että uusi toimintamalli otetaan käyttöön vuoden 2010 aikana.

Tällä hetkellä Pohjois-Suomen aluelennonjohtopalvelut annetaan Rovaniemen lentoasemalla sijaitsevasta lennonvarmistuskeskuksesta. Hallituksen päätöksen mukaiset uudistukset toteutetaan hyvää henkilöstöpolitiikkaa noudattaen yhteistyössä henkilöstön kanssa.

Muutoksella ei ole vaikutusta turvallisuuteen tai Finavian asiakkaiden kokemaan palvelun laatuun. Sen sijaan päätös mahdollistaa jatkossa entistä tehokkaamman palvelutuotannon ja asiakaslähtöisen palvelukehityksen Muutoksen valmistelutyön yhteydessä on keskusteltu asiakkaiden kanssa, jotka ovat suhtautuneet keskittämiseen myönteisesti. Organisaatiomuutoksella halutaan myös tehostaa suunnittelua ja selkiyttää johtamista.

Liiketaloudellisesti tarkasteltaessa palveluiden keskittämisellä saavutetaan vuoteen 2019 mennessä yhteensä 4,2-4,7 miljoonan euron säästöt verrattuna nykyiseen toimintamalliin. Lisäksi uusi toimintamalli on linjassa kansainvälisen lennonvarmistuslainsäädännön kehityksen kanssa. Euroopan unionin SES-regulaatio (Single European Sky) edellyttää palveluntarjoajilta mahdollisimman kustannustehokasta toiminnan ja palveluiden kehittämistä, mikä käytännössä tarkoittaa myös palveluiden rakenteellisia uudistuksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka paljon tuo päätös vaikuttaa työpaikkohin? Rovaniemellä irtisaotaan tietysti, mutta lisätäänkö väkeä Tampereelle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailulaitos suunnitteli aluelennonjohtopalvelujen keskittämistä Aitovuoreen monta kertaa vuonna 1991 tapahtuneen perustamisensa jälkeen. Yksi työnimi oli Finncontrol. Yritykset pysähtyivät kovaan vastustukseen. Poliittisella tasolla lienee nyt tapahtunut muutos.

 

Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Nettitutkan" mukaan ainakin joitakin koneita on lähtenyt Helsinki-Vantaalta klo 16 jälkeen, mm. AY833 Lontooseen, AY795 Milanoon, AY873 Pariisiin, AY783 Roomaan ja AY845 Amsterdamiin. (Finnairin Emputhan eivät näy nettitutkassa.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Nettitutkan" mukaan ainakin joitakin koneita on lähtenyt Helsinki-Vantaalta klo 16 jälkeen, mm. AY833 Lontooseen, AY795 Milanoon, AY873 Pariisiin, AY783 Roomaan ja AY845 Amsterdamiin. (Finnairin Emputhan eivät näy nettitutkassa.)

 

Jospa ne painelee pinnoissa VFR:ää ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erikoista reittiä lähti Oslon reittilento (AY659) Helsingistä. Liekö sitten ulosmarssin vai minkä takia, mutta kone kääntyi vasta Viron ja Latvian rajan tienoilla kohti Osloa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Nettitutkan" mukaan ainakin joitakin koneita on lähtenyt Helsinki-Vantaalta klo 16 jälkeen, mm. AY833 Lontooseen, AY795 Milanoon, AY873 Pariisiin, AY783 Roomaan ja AY845 Amsterdamiin. (Finnairin Emputhan eivät näy nettitutkassa.)

Jossakin uutisessa luki, että pyörittelivät tuon pari tuntia (tai yhden minuutin vielä itseasiassa) esimiesvoimin, siksi myöhästelyjä.  ;D

 

EDIT_ Näemmä myös SK705 ajanut Viron ilmatilan läpi. Liekö saanut uuden reittiselvityksen Tampereen kuormittamisen pienentämiseksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennonjohtajien ulosmarssi myöhästytti lähes sataa kotimaan lentoa tänään päivällä. Mielenilmaus päättyi iltakuudelta, mutta lentoliikenne palasi normaaliksi vasta vähän ennen seitsemää. Ulosmarsiin osallistui osa lennonjohtajista.

 

Finnavia paikkasi töistä poistuneiden töitä esimiesvoimin. Noin sata lentoa myöhästyi silti paristakymmenestä minuutista runsaaseen tuntiin.

 

yle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Virkapukuisena on hieman huvittavaa seurata valtion laitosten hienosäätöä kilon moskalla  ;D

 

Jos vertaa ilmailulaitoksen uudelleenorganisointia viime vuosien PV:n hallinnon uudistuksiin niin voi vain taivastella  ::)

 

Pitäisköhän laitoksen työsopparia uudistaa .... :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikähän siinä on että näitä molempia ei voinut hajasijoittaa helsinkiin tai vantaalle, koska vain sieltä löytyy riittävästi päteviä työntekijöitä tuohon hommaan  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulemieni kommenttieni perusteella palvelutaso ei ehkä parane, lausunnoista poiketen. Pohjoismainen/eurooppalainen suuntaus lienee tämä?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulle jäi hieman epäselväksi, miten käytännön toteutus hoidetaan vuoden 2010 aikana. Laskelmien mukaan EFIN kaikkien sektoreiden hoitaminen Tampereelta käsin vaatisi 6 lennonjohtajaa (= työvuotta) lisää. Mahdetaanko ne siirtää Rovaniemeltä vai aiotaanko Tamperelaisille kouluttaa uusia kelppareita?

 

Ensimmäisessä vaihtoehdosta olisin kiinnostunut tietämään, ketkä 6 Rovaniemeläistä Tampereelle muuttavat ja jälkimmäisestä miten koulutus järjestetään. Kun on tulossa kesälomaa, lomautuksia, kesälomaa ja lomautuksia...

 

Edellisessä tapauksessa pelkkä kuuden lj:n lisäys ei riitä, koska ne 6 eivät olla ainoat kelpuutetut - hommat eivät vaan hoidu sillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulle jäi hieman epäselväksi, miten käytännön toteutus hoidetaan vuoden 2010 aikana. Laskelmien mukaan EFIN kaikkien sektoreiden hoitaminen Tampereelta käsin vaatisi 6 lennonjohtajaa (= työvuotta) lisää.

Laskitko tuon oletuksella, että nykyisen EFPS:n molemmat sektorit olisivat 24/7 auki?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskitko tuon oletuksella, että nykyisen EFPS:n molemmat sektorit olisivat 24/7 auki?

 

Ei ole tietoa millä tavoin itseäni viisaammat ovat sen laskeneet, mutta aluelennonjohdon sektorit ovat ainakin Suomessa auki H24.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykytekniikalla sais varmaan tehtyä itsepalveluautomaatin jokaiselle aluelennonjohdon sektorille omansa, se vois toimia vaikka kännykällä ja veloitus tulla suoraan puhelinlaskulle.

Sitte voitais irtisanoa kaikki suomen lennonjohtajat ku vietäisiin jokaiseen lentoaseman torniin myös tällainen automaatti.

 

No jos tätä vielä vähän jalostais niin jätetään lennonjohto ennalleen ja korvataan kaikki päättäjät noilla automaateilla niin saatas tuntuvat säästöt ja nykyistä toimivampi järjestelmä.

 

:P  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

sektoreiden hoitaminen Tampereelta käsin vaatisi 6 lennonjohtajaa (= työvuotta)

Lennonjohtajien määrä

 

Yhden työpisteen jatkuvaan aukipitämiseen tarvitaan vuositasolla 8,6 lennonjohtajaa. Tein laskelman aikanaan virkatyönä manuaalisesti tunti tunnilta. Siinä on huomioitu suomalainen työaikalainsäädäntö, lomat ja viikon poissaolo syystä tai toisesta.

 

Tuo luku on myös linjassa ulkomaisissa lennonjohtoelimissä kokemani kanssa. Esimerkiksi IAL (Serco) tarvitsi 8 - 9 lennonjohtajaa työpistettä kohti.

 

Eri käsikirjoissa julkaistut kaavat antavat tulokseksi pienemmän luvun, koska niissä ei ole huomioitu kansallista lainsäädäntöä eikä sopimuksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennonjohtajien määrä

 

Yhden työpisteen jatkuvaan aukipitämiseen tarvitaan vuositasolla 8,6 lennonjohtajaa. Tein laskelman aikanaan virkatyönä manuaalisesti tunti tunnilta. Siinä on huomioitu suomalainen työaikalainsäädäntö, lomat ja viikon poissaolo syystä tai toisesta.

 

Tuo luku on myös linjassa ulkomaisissa lennonjohtoelimissä kokemani kanssa. Esimerkiksi IAL (Serco) tarvitsi 8 - 9 lennonjohtajaa työpistettä kohti.

 

 

Omat kokemukseni ja näppituntuma sanovat samaa, vaikka en olekaan mitään laskeskellut. Ilmeisesti jotain synenergiaetuja on ajateltu saavutettavan, mutta niiden perusteista on minun paha sanoa mitään. On mielenkiintoista nähdä myös miten koko Suomi esitetään tutkaympäristössä. Henk.koht. on vaikea kuvitella miten nykyisillä monitoreilla koko maa esitetään niin, että tutkatyö olisi käytännössä mahdollista. Normiruudut kun ovat väärän muotoisia.

 

Kahden ruudun samanaikaisesta käytöstä on kokemuksia esimerkiksi Swiss Controlilla http://en.wikipedia.org/wiki/2002_%C3%9Cberlingen_Mid-Air_Collision

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Vapun jälkeistä elämää  ???

 

Taitaa olla tehokkain ja taloudellisin, muttei turvallisin, vaihtoehto ulkoistaa palvelut Intiaan tai Pakistaniin callcenter tyyppisesti. Yrittihän LifeIT siirtää radiologipalvelut Intiaan teleportaamalla Suomessa otetut kuvat Intiaan kaukoanalysoitavaksi. STM löi jarrut päälle lainsäädäntöön vedoten, mutta kuka rajoittaa ATS palvelujen alasajoa, muutaman sadan uhrin vihaiset omaiset  >:(

 

Minulla tulisi ainakin kiire siirtää itseni maanpinnalle kun Tre rdr vastaa 132,325:llä pidgin englanniksi  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On mielenkiintoista nähdä myös miten koko Suomi esitetään tutkaympäristössä. Henk.koht. on vaikea kuvitella miten nykyisillä monitoreilla koko maa esitetään niin, että tutkatyö olisi käytännössä mahdollista. Normiruudut kun ovat väärän muotoisia.

 

Eikös näyttöjä ole jo kaiken kokoisia ja muotoisia? Ei muuta kuin Sony/LG tehtaan edustaja paikalle niin tavaraa tulee. Toisaalta, vaikka näyttö on kuinka iso niin katsottaessa Utsjoelta vaikkapas Jyväskylään, niin aika pieniä mahtavat koneiden täpät siellä taulussa olla :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omat kokemukseni ja näppituntuma sanovat samaa, vaikka en olekaan mitään laskeskellut. Ilmeisesti jotain synenergiaetuja on ajateltu saavutettavan, mutta niiden perusteista on minun paha sanoa mitään. On mielenkiintoista nähdä myös miten koko Suomi esitetään tutkaympäristössä. Henk.koht. on vaikea kuvitella miten nykyisillä monitoreilla koko maa esitetään niin, että tutkatyö olisi käytännössä mahdollista. Normiruudut kun ovat väärän muotoisia.

Ei liene kovin haastavaa kääntää tuommoista nykyistä 16:10 kuvasuhteen näyttöä pystyyn. Silloin se on hyvinkin oikean mallinen Suomen esittämiseen kerralla...

 

Se tietty että onko EFESissä vielä noita ihan norminäyttöjä käytössä niin en tiedä, ainakin täällä esiintyneessä kuvassa Pirkkalan tutkasta oli jotain sen tyyppisiä ratkaisuja jo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään