Guest Volvo1985

subarun kierrosten rajoittaminen

24 viestiä aiheessa

 

Heippa!

 

Olisko tietoo kenelläkään, että miten voisin rajoittaa kierroksia subaru ej 18 spfi. Mun tarviis saada kierrosten yläkohdaksi 4400. Muutoin lapojen kärkinopeus yltää liian korkeelle. Vakionopesäädinkö :o Apuva

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

yep. Näppärintä ja yksinkertaisintahan olis jos pääsis ecuun käsiks ja voisi ohjelmoida sitä. Oletusarvonahan on 5600rm. JOs konetta käytellään pitkiä aikoja noin kovin niin paukkuu jossain vaiheessa kuitenkin.  :-\:o Kiitos. Soittelen ensiviikolla ja kyselen vähän

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EcuExplorer -softalla pystyy lukemaan vikakoodit, säätämään tyhjäkäyntiä jne, mutta luultavasti ei rajoittamaan kierroksia? Ehkä kannattaa kuitenkin tsekata, koska se on ilmaisohjelma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve Mika,hyvä vihje tää Saku. :thmbup:

 

Jotenkin tuntuu siltä että tämä yksinkertainen kierrosten rajoittaminen ei ole oikea ratkaisu.

 

Jos on remmiveto niin on ehkä remmit kovilla ja liidosta tulee pätkivää.Kerro ihmeessä enemmän propleemastasi,olen varma että forumilta löytyy henkilöitä apuun.......

 

t/Olle

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitään varsinaisesti aiheesta tietämättä, mutta sen pohjalta että moottoreista ja niiden ohjauksesta tiedän kai jotain...

 

ECU:n ohjelmallinen pyörimisnopeuden rajoitus on ajoneuvokäytössä toteutettu yleensä (aina) joko polttoaineensyöttöä tai sytytystä katkomalla - ei oikein sovellu ilmailukäyttöön - ainakin kaasuvipusysteemi pitää toteuttaa siten että tuota aluetta ei saavuteta normaalilla kaasuvivun liikkeellä. Lisäksi ECU ajaa moottoria yleensä ns. tehosäädöllä (vrt pyörimisnopeussäätö), mikä johtaa siihen että moottori saattaa rynnätä kun kuorma putoaa nopeasti mikä taas johtaa siihen että alue jolla sytytys/p-asyöttö katkeaa saavutetaan vaikka kaasukahva ei aivan olisikaan tapissa.

 

Ainoa turvallinen rajoitus ilman sitä että ECU:n koodi pistetään kokonaan uusiksi on rajoittaa kaasuläpän liike siten että haluttua pyörimisnopeutta ei voida ylittää niissä kuormitustilanteissa, jotka ovat mahdollisia... mutta pitää tosiaan muistaa että kaasuläppä säätää tehoa, ei pyörimisnopeutta, joten kuormitus pitää huomioida.

 

En tiedä miten pykälät menevät tai mitä tavoitellaan, mutta jos olisin itse rakentamassa Subarun moottorista jotakin, joka edellyttää ECU:iin kajoamista, niin heivaisin jaappaanin poikien ECU:t mäkeen ja aloittaisin leikin puhtaalta pöydältä... esim. kaksi rinnakkaista Megasquirtiin perustuvaa moottorinohjausta ja pyörimisnopeussäätö siten että kampiakselinpyörimisnopeusanturi tarjoaa takaisinkytkentätiedon. Megasquirtien kanssa touhuaminen ei ole mitään rakettitiedettä ja samalla vältetään riski siitä että ECU:n koodissa on jotakin tuntematonta joka aiheuttaa katastrofin jossakin satunnaisessa toimintapisteessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei siihen auta megasquirttikaan jos halutaan sellainen rajoitus, joka ottaa tehoja sievästi pois aiheuttamatta nykimistä.

Kaasuläpän rajoittaminen on sama asia kuin vaihtaa niin pieni moottori että ei pääse lentoon ollenkaan, silloin ei voi syöksyssäkään tulla ylikierroksia.

 

Itse näkisin että paras vaihtoehto olisi juuri tuo vakiokierrospotkuri automaattisella säätimellä, jonka lisänä halutessa vois käyttää autojen tyyliin polttoaineen syötön katkomista.

Jos vakiokierrospotkuriin ei haluta mennä, niin sitten jäljelle jää "fly by wire" eli servo joka ohjaa kaasuläppää, ei ole sinänsä temppu eikä mikään toteuttaa ja backuppina voisi olla vaijeri, jolla saa läppää halutessa auki tekniikan mahdollisesti pettäessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei siihen auta megasquirttikaan jos halutaan sellainen rajoitus, joka ottaa tehoja sievästi pois aiheuttamatta nykimistä.

 

Auttaa se koska sillä pystyy toteuttamaan pyörimisnopeussäädön, tosin vaatii sähköisen kaasuläpän... elikkäs juuri sen servon mitä itsekin kuvailet.

 

Siellä on kuitenkin tavallinen mikrokontrolleri sisällä... ei ohjelmointia tarvitse rajoittaa siihen miten se tehdään autojen kanssa. Tosin autoista pystyy apinoimaan pyörimisnopeussäädön koodin koska valtaosa autoihin tehdyistä koodeista ajaa moottoria tyhjäkäynnillä pyörimisnopeussäädöllä ja tehosäätöön siirrytään vasta suuremmilla kierroksilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rakennan siis 22 jalkaista ilmatyyalusta. Ostin tollasen antiikkisen kärryn koska tarvitsi alkuperäisen johdoston ja niitä johtojan oli paljon. No ei kun räälläkkä käteen ja kyljet auki ja johdot reppuun.

Johtoja kertyi 220 litraa. Oli sinä purtavaa kerrakseen. No olen suurella Olen avulla ja ansiosta sain johdot ojennukseen. Olen laskenut ja toteuttanut välitykset siten että koneen edestä tulee remmivedolla kahdelle keskipakoispuhaltimelle hihnat. Välitys on rakennettu siten, että tuolla 4400 rmm saan tuotettua 8kuutiota ilmaa sekunnissa. Samalla kone vaihdelaatikon päästä pyörittää woocomppia 1700mm. Kierroksilla 4400 pyörimisnopeus on huipussaan. Nyt kun ajan eteenpäin ja säädän woodcompin lapakulmaa pienemmäksi vinkaisee kone. Se olis sama jos jos pitäisin kaasua pohjassa ja yrittäisin vaihtaa vaIHDETTA. Tässä woocomppi lähetee varmaan tsekkeihin asti mistä sen ostinkin..  Että kieeroksia pitää jollain päästä tappamaan. Vesioloissa täytyy ottaa kaikki tehot irti ja kiihdytyksessa varsiinkin ja silloin käytän kaikkea tehoa joten jos esim kierrostenrajoiin tekee temppujaan niin konehan voi lahota jo siihen. Ei kierrostenrajoitinta vastaan ole alunpitäen tarkoitettu että sitä vastaan voi kokoajan potkia.. Tilapäinne apu vain... Yep ??? ??? :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävisikö tuohon hihnan kiristys ja löystäminen, kaasu taas jalalla kuten autossa, eli katselet kierrokset mittarista tai kuuntelet, hihnaa/hihnoja kiristelet jollain välipyörällä?

Kuten Orvo tuossa sanoi, kuvia olisi mukava nähdä voisi auttaa tilanteen selkeyttämiseksi. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jos saan meiliosoitteen niin voin lähettää kutsun picasaan jossa mulla on kaikki kuvat :P about 200

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun ajan eteenpäin ja säädän woodcompin lapakulmaa pienemmäksi vinkaisee kone. Se olis sama jos jos pitäisin kaasua pohjassa ja yrittäisin vaihtaa vaIHDETTA.

 

Tuo johtuu juuri siitä että auton moottorissa säädetään kaasulla tehoa... pudotat lapakulmaa - tehon tarve putoaa - pyörimisnopeus kasvaa. Äkkiseltään en usko että säädettävät lapakulmat ja tehosäätö moottorissa tulevat sopimaan yhteen vaikka mitä tekisi.

 

Kannattaa muistella affiniteetti sääntöjä...

 

Tilavuusvirta on suoraan verrannollinen pyörimisnopeuksien suhteeseen ja lapakulmaan

 

Staattinen paine on verrannollinen pyörimisnopeuksien suhteen toiseen potenssiin

 

Tehontarve on verrannollinen pyörimisnopeuksien suhteen kolmanteen potenssiin

 

Joko moottori tai potkuri tarvitsee kuvernöörin muuten on liikaa muuttujia hallittavaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja lentokonemoottorissa kaasulla säädetään myös tehoa.

 

Polttomoottoreissa polttoaineen määrä ja siihen sotkettu ilmamäärä (=kaasuläpän asento bensamoottorissa) vaikuttaa vain yhteen asiaan eli moottorin kehittämään momenttiin.

Nyt kun momenttia lisätään niin kierrokset pyrkivät yleensä myös nousemaan, teho on sitten momentti kertaa nopeus, tästä johtuu että bensamoottorit yleensä antavat maksimitehon maksimikierroksilla vaikka momentti yleensä on jo yläåäässä pienentynyt.

Dieselmoottori on myös polttomoottori ja ylläoleva on myös sillä voimassa.

 

Sitten kun tullaan älykkäämpiin tekniikkoihin kuin pelkkä kaasuläppä niin saadaan tehtyä vakioteho, vakiomomentti ja vakiokierroskäyttöjä tai sitten näiden yhdistelmiä.

 

 

Edelleen on voimassa nuo aikaisemman viestini mahdollisuudet, muita toimivia ei oikeasti taida olla,

ja ottaen huomioon keksinnön mihin tämä tulee niin suosittelen että servo siihen läppärunkoon ja sitä ohjaamaan yksinkertainen säädin olkoon sitten vaikka tuo megasquirt, nykyiseen polttoaineen tai sytytyksen ohjaukseen ei tarvitse välttämättä tehdä muutoksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaa. Onkohan kukaan koskaan kkokeillut tuolla servon moottorilla tapahtuvaa tehon säätöä. :o Kukahan siitä tietäisi ....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaa. Onkohan kukaan koskaan kkokeillut tuolla servon moottorilla tapahtuvaa tehon säätöä. :o Kukahan siitä tietäisi ....

 

Äkkiseltään ei tule mitään kovin helppoja ratkaisuja mieleen. Subarun moottori taitaa olla yksipisteruisku, joten kaasuläppärungon vaihtaminen johonkin, jossa on valmiiksi sähköinen kaasuläppä ei onnistu kovin helposti ja toisaalta uudemmat läppärungot tuovat mukanaan paljon turhaa rojua.

 

Yksi pohtimisen arvoinen ratkaisu voisi olla jonkin pienen prosessiventtiilin (pallo tai läppä) sähköinen asennoitin... siis suunnilleen sama vehje, joka ohjaa keskuslämmitysjärjestelmässä shunttia. Noiden vasteet vain on yleensä melko hitaita mikä voi olla ongelma.

 

Mekaanisia kuvernöörejä, joista voisi etsiä inspiraatiota tai jopa ratkaisua, löytyy vanhoista dieseleiden ruiskutuspumpuista ja paikallismoottoreista... esim vähänkään uudemmissa ruohonleikkureissa on mielestäni jonkunlainen mekaaninen kuvernööri pitämässä kierrokset vakiona.

 

Rakentelimme kaveriporukalla melkein 20v sitten ilmatyynyalusta ja päädyimme siinä puhalluksien säätöongelmien vuoksi kahden moottorin ratkaisuun (myös se että persaukiset teekkarit eivät voi kuin haaveilla säätölapapotkureista oli osallisena asiaan :) ). Kaksi moottoria taas ei ole painon kannalta hyvä ratkaisu.

 

Jos yritän muistella sitä vähää mitä ilmatyynyaluksen ajamisesta tiedän niin voi kyllä olla että hommaan saa riittävän kontrollin kun yhdistää tehovivun ja lapakulmien säädön... hieman siis kuin helikopterin kolleektiivi. Liikkeellehän lähdetään kuitenkin nostamalla laite ensin helman varaan... eli koneellle vain tehoja jolloin helman puhaltimet nostavat sen ylös... tämän jälkeen aletaan lisäämään työntöä jolloin vehje nousee kunnolla ilmapatjan varaan kun nopeutta on riittävästi. Samalla kun lisää työntöä pitää lisätä myös tehoa että moottori ei uuvahtaisi ja helman paine putoisi niin alas että tulee pohjakosketus. Sitten kun ollaan kunnolla vauhdissa niin vauhdin hidastaminen lapakulmia pienentämällä saa moottorin ryntämään, joka vain lisää helman puhallusta ja ei siten haittaa mitään kunhan ei mennä kierrostenrajoittimeen asti. Kyllä siinä varmaan kuski voi toimia kuvernöörinä kunhan saa kehitettyä perstuntuman kunnolla kohdalleen.

 

Olisi mielenkiintoista nähdä laitteesta kuvia.

 

EDIT: Yksi potentiaalinen ongelmatilanne tulee mieleen... jos laite pitää pysäyttää nopeasti niin sehän tapahtuu heittämällä perä kulkusuuntaan nopealla peräsinliikkellä ja työntövoiman säädöllä... tässä voi olla opettelemista (siinä on opettelemista joka tapauksessa) ja vaarana on että koko laite sammuu jos moottorilla ei ole riittävä tehoasetus... ja jos koko laite sammuu kylki tai perä edellä mentäessä niin veden päällä liikuttaessa vähitään kastuu ja maanpäällä liikuttaessa tulee tod.näk tarve käydä hakemassa muutama tikki arvauskeskuksesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se servon asennus niin kauhean vaikeaa ole, teinitkin niitä virittelee tojotiinsa ihan ite ja nimittelee niitä vakionopeuden säätimiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se servon asennus niin kauhean vaikeaa ole, teinitkin niitä virittelee tojotiinsa ihan ite ja nimittelee niitä vakionopeuden säätimiksi.

 

Ohos... eipä tullut mieleenkään...

 

Siitähän se pyörimisnopeussäätö syntyy helpolla ja näppärästi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heippa!

 

Nyt löyty kierrosten rajoitin joka onmahdollsita kiinnittää ecuun sisälle mutta se leikkaa polttoaineen määrää. Eli jos ajan sitä vasten niin kone voi tietty käydä laihalla. Kuitenkin tollane systystä rqajoittava värkki voi hajottaa koko koneen. Onks tietoo, että miten laihalla tollanen kone voi käydä. Jos läppä pysyy auki ja silti polttoainetta vähennetään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heippa!

 

Nyt löyty kierrosten rajoitin joka onmahdollsita kiinnittää ecuun sisälle mutta se leikkaa polttoaineen määrää. Eli jos ajan sitä vasten niin kone voi tietty käydä laihalla. Kuitenkin tollane systystä rqajoittava värkki voi hajottaa koko koneen. Onks tietoo, että miten laihalla tollanen kone voi käydä. Jos läppä pysyy auki ja silti polttoainetta vähennetään.

 

Jos tämä laihennus tapahtuu alle 70% tehoilla niin EHKÄ kone kestää.Tuntuu vähän oudolta ratkaisulta näin äkkiä ajatellen.....

 

Onko tarkoitus kytkeä knacksensor myös pois pelistä?

 

Katalysaattori ei kestä,mutta sillä voit heittää vesilintua.

 

Lambdasondi taitaa kuumita liikaa,siirrä kauemmaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Happilaatikko tuli laitettua alunpitäenkin normaalia kauemmaksi ihan muist rakenteellisita syistä, kuten  kuumenentumis jutut, tila jne. Putkea on ainkakin 30cm enemmän. Tietty sen saa vielä siirrettyä vielä kauemmaksi. Mutta se on nyt jo potkuri virran kassa tekemisissä.  Eniten tulipaloja  yms muita vaaratilanteita näissä härveleissä syntyy nimenomaan patkoputkiston kuumenemisesta. Pvc foam ei pala vain tuhkautuu.  Mutta lasikutu pinnassa palaa kyllä. Kyllä putkisto hehkuu lähinnä punaisena kuitenkin. Tämän opin kerran kasvasti.  Kattia en alunperin laittanut laisinkaan koska se on todella vaikea saada rakennettua turvallisesti. Se taitaa hehkua 700 asteisena jos nyt oikeen muistan.  :'( Mutta väki siis on sitä mieltä, että konen ei laukee ainakaan helposti jos konetta rajoittaa tolla tavoin. Seos kun kuitenkin käy aika laihalla. Merkillistä kyllä mutta kilpavehkeissä on käytetty nimenomaan tota kipinän hävittämistä. Eri sylintereistä vuoroin häviää kipinä. Subarun keinovivut kyllä tykkäävät kyttyrää. Se on kyllä aika hankala keino.  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään