Heikki Rantasalo

Iso kala pääsi pakoon!

10 viestiä aiheessa

En ehtinyt hakea kameraa ja tämä jäi tallentamatta:

 

Sininen itänen taivas tänään n. klo 14.26:  Kuun sirppi keskellä, toisella puolella AFR279 (A343), toisella DLH737 (A343), molemmista 4 valkoista vanaa: Koneet lähes törmäyskurssilla: Ajoivat ristiin n. 4 sekunnin välein 975 jalan erolla: AFR 38975 ja DLH 38000.  Eikö ole selvä minimien alitus?! 

 

Vain muutamia minuutteja sen jälkeen saapuivat KLM868 ja BA6 -jumbot sekä samanaikaisesti ristiin lensi Finnairin uusi A333 (OH-LTM). 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ehtinyt hakea kameraa ja tämä jäi tallentamatta:

 

Sininen itänen taivas tänään n. klo 14.26:  Kuun sirppi keskellä, toisella puolella AFR279 (A343), toisella DLH737 (A343), molemmista 4 valkoista vanaa: Koneet lähes törmäyskurssilla: Ajoivat ristiin n. 4 sekunnin välein 975 jalan erolla: AFR 38975 ja DLH 38000.  Eikö ole selvä minimien alitus?! 

 

Vain muutamia minuutteja sen jälkeen saapuivat KLM868 ja BA6 -jumbot sekä samanaikaisesti ristiin lensi Finnairin uusi A333 (OH-LTM). 

Huomasin saman eventin täällä Turussa kun kotia päin ajelin. Oli kyllä kuvan arvoinen näky, mutta eipä ollut kameraa.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katselin tutkalta tuon Hansan ja Gallian kukon tuloa jossain Tampereen koillispuoliskolla ja viivottimella sihtailin risteyskohtaa. Aluksi sihtihaarukka oli tuonne Liedon paikkeille, mutta tarkentui tuonne Pöytyän suunnille ja niin siinä kävikin että muutaman minuutin kuluttua koillisesta koneet lähestyivät rinnakkain ja Hansan mentyä lähes päältä ja ranskiksen vähän kaakkoispuoleltani, runsaan minuutin kuluttua niiden radat leikkasivat Pöyän kirkolta itään Pihlavan kylän päällä. Ikävästi vain ihan auringon kohdilla, joten katselu oli vaikeaa.

Sitten tosiaan runsaan 5min päästä tulivat vielä kelmin ja brittein jumbot minuutin välillä ja melkein britin alta meni finskin 330:nen(AY005) n. 10 000ft alempana . Näin siinä LTM:n sitten kotopihalta ensi kerran.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

niiden radat leikkasivat Pöyän kirkolta itään Pihlavan kylän päällä. Ikävästi vain ihan auringon kohdilla, joten katselu oli vaikeaa.

 

Pitkäputki, ND8 nokalle ja nimi lehteen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla oli aurinko lähes seläntakana, joten kyllä harmittaa, etten kuvaa (paremminkin videota) saanut. Matkaa Pihlavan kylään on kartan mukaan linnuntietä noin 18km.

 

Kysymys on: Onko 975 ft riittävä separaatio? Mikäli ei, niin vaakaseparaation olisi käsitykseni mukaan pitänyt olla n. 40 sekuntia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tuossa porrastukset ole alittuneet, pientä toleranssia siihenkin on jätetty. :P Selvitykset on koneille ollut FL380 ja FL390, ja molemmat koneet selvitystään noudattivat. Sivuttaisporrastuksena aluelennonjohto soveltaa 5 mailia, sekuntteja on aika hankala alkaa soveltamaan... =P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitkäputki, ND8 nokalle ja nimi lehteen

Nyt meni kyllä hebrean puolelle. Tuo kuvaus ei ole alaani alkuunkaan, mutta arvataan että jotain pitkää zoomia, ehkä jotain suodatinta ja sitten lähettäisin komean kuvan johonkin lehteen(ilmailu tai siivet) ehdottelet. Ekaa ei ole(pelkkä pokkari vaan) eikä luultavasti sitten tokaakaan, niin kolmas on poissuljettu asia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei vaan johonkin keltaiseen lehteen, niistä saa rahaa ja he makean liioitellun jutun.

Nyt tajusin mikä olikin se lehtijuttu varmaan, kiitokset siitä.  Näen jo otsikon: "kaksi jumboa melkein törmäsi aurinkoon yhtä aikaa".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OK - siis 975 jalkaa on riittävä.  Tarkkuudesta sen verran, että ainakin lentoaseman (varsinkin HKI) kohdalla tarkkuus näyttäisi olevan n. 2m (yleinen GPS:llä ilman differentiaalisignaalia) vaakatasossa ja useimmat näyttävät myös kentän tason keskenään samalla lukemalla (mikä siis riippuu ilmanpaineesta ja kentän korkeusasemasta). Mutta miksi lounaaseen lentävällä koneella FL oli pariton kymmenluku? (Kone ei vaihtanut FL:a myöhemminkään.)

 

Jos katsot konetta kiikareilla, niin sekuntimäärä on varsin hyvä etäisyysmitta. Tuossa 4 sekunnissa kone siis kulkee noin 0,54 NM eli n. 1km eli 250 m/s (Mehän olemme keskustelleet eri koneiden optiminopeuksista polttoaineen kulutuksen suhteen lentokorkeudessa).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään