Juha Paulavuo

airBaltic aloittaa lennot Tampere - Kuopio

32 viestiä aiheessa

Latvialainen airBaltic aloittaa toukokuussa Suomen sisäiset lennot reitillä Tampere - Kuopio - Tampere. Lennot ovat osa Kuopion ja Riian välisiä lentoja, jotka tekevät välilaskun Tampereella. Lentoja on neljästi viikossa.

 

airBaltic on yhdistänyt toukokuusta alkaen Riiasta Tampereelle ja Kuopioon lennettävät reitit yhdeksi Riika - Tampere - Kuopio reitiksi, jota lennetään neljästi viikossa. Kone yöpyy Kuopiossa, mikä mahdollistaa aamulennot Suomesta Latviaan ja hyvät jatkoyhteydet Riiasta lähteville lennoille.

 

Tampereen ja Kuopion reiteillä lähtöpäivät ovat Riiasta maanantai, torstai, perjantai ja sunnuntai. Vastaavasti Kuopiosta lennetään Riikaan maanantaisin, tiistaisin, perjantaisin ja lauantaisin. Lentopäivissä on kesän aikana muutamia poikkeuksia, jolloin yksittäisiä vuoroja on karsittu. Näiden lisäksi Kuopioon lennetään Riiasta touko- ja kesä- ja syyskuussa myös suoria lentoja siten, että kone lähtee Riiasta illalla ja palaa vastaavasti Kuopiosta varhain aamulla.

 

lennä lomalle

 

Onkohan tämä peräti ensimmäinen kerta kuin ulkolainen yhtiö lentää Suomen sisäisiä lentoja tällä systeemillä?

 

Tässä taitaa olla käytössä Eight Freedom

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Verratkaa hintoja. Aikas paljon halvempi kuin Finncomin ja Finnairin kartellihinnoittelussa. Toivottavasti tulisi enemmänkin toimijoita Suomen markkinoille. Tietäisi melkoisia vaikeuksia kotoisille toimijoille, jotka ovat aliarvioineet asiakkaansa jo pitkään. (kilpailun puuttuessa).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos viedään ajatusta pidemmälle, niin voisiko joku Finnairin Euroopassa yöpyvä kone lentää pitkän yöpymisen aikana kannattavasti vastaavia lentoja. Esim. kannattaisiko Madridissa tai Barcelonassa yöpyvät koneet lennättää etelämmäksi Espanjassa? Koska lisää pääomakustannuksia ei tule, pitäisi uuden pätkän lipputuloilla kattaa vain muuttuvat kustannukset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos viedään ajatusta pidemmälle, niin voisiko joku Finnairin Euroopassa yöpyvä kone lentää pitkän yöpymisen aikana kannattavasti vastaavia lentoja.

 

Jep, espanjalaisella miehistöllä.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos viedään ajatusta pidemmälle, niin voisiko joku Finnairin Euroopassa yöpyvä kone lentää pitkän yöpymisen aikana kannattavasti vastaavia lentoja. Esim. kannattaisiko Madridissa tai Barcelonassa yöpyvät koneet lennättää etelämmäksi Espanjassa? Koska lisää pääomakustannuksia ei tule, pitäisi uuden pätkän lipputuloilla kattaa vain muuttuvat kustannukset.

 

Ei sinänsä koska Euroopan yöpyvät ovat sen 10-11h kentällä jonka miehistö käy nukkumassa. Tarvitsee siis toisen miehistön kun nyt sama crew lentää koneen sinne ja takaisin. Ja lennon aikataulun vaihto ei toimi koska ne on täsmätty Aasian lentojen tulo/lähtöaikoihin. Lennot tulevat 20-21 paikallista Epsanjaan ja lähdöt muistaakseni 9-10 aikoihin joten kovin ihmeellistä keikkaa tuossa ei ehdi heittää ellei pitkin yötä lennetä ja sille tuskin kovin kummoista kysyntää on.

 

Balticin tapauksessa lennot on sen verran lyhyitä että toimii hyvin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Balticin sivulla saatavilla myös reitti HEL-KUO/TMP Riikan kautta,  kohtuu nopeilla vaihdolla ;)... jos vaihtelua haluaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On varmaan muuten ihan kauhia rahasampo tuo Kuopio-Tampere ja Tampere-Kuopio -legit.

Jos nuo aikataulut nyt suht järkevinä aamuisin pysyy, niin kyllä tuonne Tampereen suuntaan voisi Kuopiosta jopa matkustajia löytyäkin... Vikaa Raiteilla kun kestää sen melkein 4h tuohonkin väliin, ja Tampereen suuntaan kuitenkin jonkin verran ihmisiä aamuisin liikkuu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On varmaan muuten ihan kauhia rahasampo tuo Kuopio-Tampere ja Tampere-Kuopio -legit.

Alimmillaan näyttäisi olevan KUO-TMP ja TMP-KUO yhteensuuntaan n.76€. Halvemmallakin varmaan pääsee jos Air Baltic myy ko. lentoja websave hinnoin jossain vaiheessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuopio-Tampere-Riika reittiä näytetään kuun loppupuolelta lähtien lennettävän kuutena päivänä (muina päivinä, paitsi torstaiaamuisin) viikossa nykyisen neljän sijaan. Ilmeisesti Tampere vetää sen verran hyvin, että tarjontaa kannattaa lisätä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota reittiähän on välillä sotkettu ihan 737:illakin, joten kysyntää riittänee toisinaan.

 

Tosin siihen 737:an käyttöön saattaa olla syynä myös se, että aina ei välttämättä riitä Fokkereita joka paikkaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosin siihen 737:an käyttöön saattaa olla syynä myös se, että aina ei välttämättä riitä Fokkereita joka paikkaan...

 

Ja se, että ryhmää pukkaa Kuopiosta maailmalle, että Fokkerit käy liian pieneksi. Savolaiset lähdössä maanpakoon? Kuopiosta oli syyskuussa 4 563 ulkomaan matkustajaa. Joku viisaampi osannee sanoa mikä oli airBalticin ja mikä lomalentojen osuus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja se, että ryhmää pukkaa Kuopiosta maailmalle, että Fokkerit käy liian pieneksi. Savolaiset lähdössä maanpakoon? Kuopiosta oli syyskuussa 4 563 ulkomaan matkustajaa. Joku viisaampi osannee sanoa mikä oli airBalticin ja mikä lomalentojen osuus.

 

Syyskuussa 11 lähtevää chartteria, joista 6 B757:lla ja 5 737:lla. Ja saman verran saapuvia ulkomaan charttereita... Jos siitä jotain pystyy päättelemään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Syyskuussa 11 lähtevää chartteria, joista 6 B757:lla ja 5 737:lla. Ja saman verran saapuvia ulkomaan charttereita... Jos siitä jotain pystyy päättelemään...

Innostuin jostain syystä laskemaan...  :P Sain 9 lähtevää syyskuulle, Finnair 4x Hania, Air Finland 1x Bulgaria, Primera Mallorca, Samos ja Hania ja Bulgaria Air Varnaan, jossa paluu oli lokakuun puolella. Myös yksi Finnairin lento palasi lokakuussa.

 

Edit. Laskut seur. viestissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Innostuin jostain syystä laskemaan...  :P Sain 9 lähtevää syyskuulle, Finnair 4x Hania, Air Finland 1x Bulgaria, Primera Mallorca, Samos ja Hania ja Bulgaria Air Varnaan, jossa paluu oli lokakuun puolella. Myös yksi Finnairin lento palasi lokakuussa.

 

7x227/Finnair B757 = 1589

2x219/Air Finland B757 = 438

6x189/Primera B738 = 1134

1x148/Bulgaria Air B733 = 148

 

Yht. 3309

 

4563-3309= 1254

 

Sulla puuttuu tuosta ainakin kaksi YK:n lentoa 738:lla ja sitten yksi saapunut FC:n lento Kuresaaresta. Ja puuttuukohan vielä jotain muutakin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sulla puuttuu tuosta ainakin kaksi YK:n lentoa 738:lla ja sitten yksi saapunut FC:n lento Kuresaaresta. Ja puuttuukohan vielä jotain muutakin?

Jaa, niin sieltä on niitä KTHY:n lentojakin..

 

7x227/Finnair B757 = 1589

2x219/Air Finland B757 = 438

6x189/Primera B738 = 1134

1x148/Bulgaria Air B733 = 148

2x177/KTHY B738 = 354

1x68/FC ATR72 = 68

 

Yhteensä 3731

 

4563-3731=832

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

7x227/Finnair B757 = 1589

 

Finnairin lomaliikenteen matkustajakäyttöaste syyskuussa oli 77,7 %. En usko, että muillakaan yhtiöillä koneet ovat olleet viimeistä paikkaa myöten täyteen myytyjä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, ja laskehan siihen vielä yksi lähtevä OF Kosille. Tai ainakin tuollainen lento olisi pitänyt olla 30.9. (paluu 7.10.).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin lomaliikenteen matkustajakäyttöaste syyskuussa oli 77,7 %. En usko, että muillakaan yhtiöillä koneet ovat olleet viimeistä paikkaa myöten täyteen myytyjä.

Laskut ovatkin suuntaa antavia, kun ei niitä varmoja lukuja saa mistään.. Noiden lomalentojen päälle vielä muut ulkomaanliikenteen koneet, joita Kuopiossa on kuvien perusteella käynyt syyskuussa.

 

Ja vielä Mikon mainitsema Air Finland mukaan, niin;

4563-3950=613

Lopputuloksena Balticille saataisiin noin suurinpiirtein 700-800 matkustajaa, kaikki em. seikat huomioon ottaen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja vielä Mikon mainitsema Air Finland mukaan, niin;

4563-3950=613

Lopputuloksena Balticille saataisiin noin suurinpiirtein 700-800 matkustajaa, kaikki em. seikat huomioon ottaen.

 

Ja jos Balticilla oli syyskuussa 36 lentoa (pakko laskea pelkällä Fokkerilla, kun ei ole tietoa 737-lentojen määristä), niin tarjolla on ollut ~1800 paikkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja vielä Mikon mainitsema Air Finland mukaan, niin;

4563-3950=613

Lopputuloksena Balticille saataisiin noin suurinpiirtein 700-800 matkustajaa, kaikki em. seikat huomioon ottaen.

 

Sillä aikasemmin mainitulla 77 ,7% lomalentojen käyttöasteella:

 

4563-(3950*0.777)=1493

 

Totuus lienee jotain noiden kahden luvun väliltä. Jos tampereelta koneeseen nousee saman verran porukkaa, ei kaikilla TRE-RIX lennoilla sitten ole välttämättä riitänyt fokkerissa paikat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään