Orvo Välilä

Big Country AirFest @ KABI

30 viestiä aiheessa

Big Country AirFest järjestetään vuosittain Abilenessa, vuoron perään joko Dyess AFB:llä tai Abilene Regional Airportilla. Jussin yllytyksestä tuossa joku aika sitten virisi ajatus käydä piipahtamassa kunnei matkaakaan ole kuin himppa alta parisataa mailia. Saisipa mopokin taas ulkoilua siinä samalla.....

 

Ajatus oli loistava aina siihen asti kunnes vilkaisi maanantaina viime viikon sääennustetta. Sadetta sadetta ja lisää sadetta. Loppuviikon ainoa sateeton päivä Perjantai, Lauantaille sadetta 30% todennäköisyydellä, Sunnuntaina 70%. Pitkällisen pähkäämisen jälkeen päätettiin että rohkea rokan syö ja uhkarohkea santsaa. Mopoille mars. Perjantaina olikin ihan miellyttävä sää, iltapäivästä kolmisenkymmentä Celsiusta lämmintä, joskin muutama kymmenen mailia pohjoisiin tulikin jo nelituumaisia rakeita ja tornadopillit soi...

 

Mutta Lauantai aamuna. Koko eteläinen USA yhtenäisen saderintaman peitossa. Abilenessa sumua, tihkusadetta ja pilvikatto 600 ft AGL. No koska muutakaan ei ollut tehtävissä päätettiin mennä kentälle norkoilemaan ja katsomaan kuinka tilanne edistyy. Olisihan siellä ainakin maanäyttelyssä jotain nähtävää tihkussakin.

 

No olihan siellä toki. Heti ( ilmaisen ) sisäänpääsyn jälkeen oli nenäkäs C-130H vastassa. Koskapa väkeä ei aamusta vielä aikaisen ajankohdan ja yleisen koleuden johdosta ollut hirveästi paikalla, Herculeksissa sai könytä aika vapaasti

 

[ attachment removed / expired ]

 

Nippelifriikin päiväuni?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vieressä pötkötti noin 34 vuotta nuorempi virkasisar C-130J

 

[ attachment removed / expired ]

 

Dowty / RR tuulivoimakoneet.

 

[ attachment removed / expired ]

 

H variantti siis -73.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Hieman eri fiilis konttorissa. Lasinäytöt, HUD ja FADEC siistii näkymää aika lailla. Tosin ilman virtoja, esitellyttä pilottia lainatakseni: "jokseenkin yhtä jännittävää kuin sammutetun television katsominen" . Uudistuksien myötä navigaattori ja mekaanikko ovat saaneet kyytiä ja keskimmäinen jakkarakin poistettu

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kehystettyä taidetta?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Mutta eihän se ole musta.......???

 

[ attachment removed / expired ]

 

Mitäs siinä irvistelet? T-34C Turbo Mentor

 

[ attachment removed / expired ]

 

Näitä Ilmavoimille? Raytheon T-6A Texan II

 

[ attachment removed / expired ]

 

On se.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vähän erilainen King Air. T-44A Pegasus

 

[ attachment removed / expired ]

 

Paremman tekemisen puutteessa sääraportteja odotellessa piti kuvailla FeDexeja...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja MartinAireja. Keli näyttää lupaavalta. NOT!

 

[ attachment removed / expired ]

 

Itäpuolelta kenttää paikalle rullasivat Tiku ja Taku orava

 

[ attachment removed / expired ]

 

Takimmainen Chipmunk eli Taku on Jim Greggin omaisuutta ja pitää majaansa kuulemma Dentonissa, joskin olen tiettävästi Northwest Regionalillakin bongannut joskus. Huomaa etualalla Teksasin kansalliskukka Bluebonnet elikkäs lupiini. Toisille rikkaruoho, toisille rauhoitettu kansalliskukka  ::)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Keli ei kummene puolta päivää lähestyessä eikä yksikään kone nouse joten maanäyttelyn koluaminen jatkuu. Suhoi SU-29

 

[ attachment removed / expired ]

 

Janet Fitzke ystävällisesti suostui juttutuokioon ja poseeraukseen kesken Extra Edge 540 vahaamisen. Ihan tavallista Meguiarsin autovahaa käyttävät. Minä kun luulin että jotain aivan ihmeellistä $150 pullo vähintään..... :-\

 

[ attachment removed / expired ]

 

Suhoi SU-26. Ei lentänyt ei..... Ja ei ollut edes Suhoi vaan siis Jak-55

 

[ attachment removed / expired ]

 

Niin se pakollinen AT-6.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lähes yhtä pakollinen PT-19 Cornell. Nämä on kyllä ällistyttävän suosittuja täälläpäin. Lähes joka näytöksessä vähintään yksi.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Mutta siis jos mikä on pakollinen niin Arskalle se Rangerin kuva

 

[ attachment removed / expired ]

 

Älyttömän hieno Kesna 190. Valmistusvuosi 1948.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Namukas Nalle

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja liukas Lancair

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tätä piti kattoa parikin kertaa. Lento? No selvisihän se parin silmänhieraisun jälkeen mutta vieläkää en ymmärrä miksi RV-6 olisi "El lento" eli hidas?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tästä keskiviikkokyssärin ainesta. Mistä koneesta? Tämän tietäjä saa lunastaa jo omakustannehintaan kokonaisen sixpackin valitsemaansa merkkiä lähimmältä hyvinvarusteltulta Rautakirjan kioskilta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Koska edelleenkin oli aikas lailla hiljaista, kutsuttiin meidät nopealle ekskursiolle F-16 Demo teamin koneille. Kiitoksia kapteeni Walters. Näköjään kannattaa notkua niillä köysillä valkoisen putken kanssa sen näköisenä kuin muka tietäisikin jostain jotain  ::)

 

[ attachment removed / expired ]

 

USAF on kierrättänyt kuulemma vanhat napalm-pomminsa ja tehnyt niistä tällaisia travel packeja jonne voipi pakkailla henkilökohtaiset matkatavaransa

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jotkut hyvinkin taiteellisesti koristeltuina.... no Demo Team on aina Demo Team

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vulkaani pilkistää

 

[ attachment removed / expired ]

 

Haloo kuuleeko maa?

 

[ attachment removed / expired ]

 

"Ladies and Flyboys, nyt näyttäisi siltä että joudumme hieman vielä odottelemaan sään selkiytymistä......"

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja eihän se auta kuin odotella. Spottarit spottaamassa.....

 

[ attachment removed / expired ]

 

SPOLlit...öh.... spollaamassa?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja USAF PR osasto päivystämässä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Mutta sitten tuli kauan kaivattu kuulutus B-1B on approach, 10 min. Vihdoinkin. Dyessin C-130 oli tätä ennen ehtinyt jo perua ohilennon teknisen vian takia, KC-135 oli hävinnyt jonnekin ja B-2 ohilento epävarmaa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Hidas roikotus kohdalle, rojut sisään, polttimet päälle ja.....

 

[ attachment removed / expired ]

 

..... ja sitten jytisee......

 

[ attachment removed / expired ]

 

Toisella ohilennolla vielä vähän tiivistellään. On melkoiset soundit on.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja sitten taas odoteltiin. Ja odoteltiin. Ja....... meinasi jo usko loppua. Koska kotia oli tarkoitus ehtiä ennen auringonlaskua ja ukkoskuuroja, alettiin jo maleksia porttia kohti koska loputkin ohilennot olivat kuulemma epävarmoja. Onneksi mateluvauhtia sillä portilla tuli kuulutus " B-52 on approach, 12 minutes".

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tällä välin pilvikatto oli laskeutunut vielä alemmaksi ja BUFF ei saanut kun nippa nappa pistäydyttyä....

 

[ attachment removed / expired ]

 

.... kun katosi jo uudestaan takaisin pilveen

 

[ attachment removed / expired ]

 

B-2 ei ollut enää vara jäädä odottelemaan vaan piti suoriutua tien päälle. En vieläkään tiedä tuliko se koskaan vai ei?

 

Lopuksi vielä jotta tosiaan kenellekään ei jäisi epäselväksi että missä ollaan ja kenenkä vehkeillä niin......  ::)

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sellaista tällä(kin) kertaa. Kotia ajaessa ajettiin helvetillisen ukkoskuuron läpi, kiitos kysymästä. Kotiin päästyä se tosin ei enää harmittanut koska heti perään tuli toinen noin kuusi kertaa pahempi. Siinä ei olisi enää ajanut pirukaan......  ::)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En millaan muotoa tohtisi kyseenalaistaa Orvon muistia (se kun muistaa meikalaisen autotallissa tavaroiden paikat paremmin kuin mina itse) mutta jotta kapteeni Walters? Minusta sen hepun rintapielessa luki Larson...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Orvon siina harhauttaessa kapiaista, mina konttailin pitkin koneenalustaa ja kurkin sisaan kaikista avonaisista luukuista.

Ja niitahan riitti, oli kuulemma moottori tulomatkalla haukannut sisaansa linnun ja olivat tehneet tarkistusta.

 

Yhdesta luukusta kurkistaessa kavi ilmi jotta nama koneet taitaa kayttaa punaista hydrauliikkanestetta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Nayttelya kierrellessa kavi taas niinkuin aina ennenkin eli loytyy kaikenlaista joille ei heti keksi selitysta.

Joku paremmin tietava voinee valaista tietamatonta.

 

Ensin tama Herculeksen keulassa oleva "silma". Mikahan tarkoitus silla on? Niita on kaksi, yksi molemmin puolin ohjaamoa:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja se toinen: miksi pultit pitaa rasvata ja pitaa rasvattuna kuten naissa ohjeissa painotetaan?

Pulttien tarkoitushan on pitaa osat tiukasti kiinni toisissaan ja rasvan tarkoitus on pitaa osat irti toisistaan. Kummallista.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Olihan siella toki muutakin lentaviin koneisiin liittyvaa kuin vain lentavat koneet. Esimerkiksi tammoinen "pistin" lojui maassa.

Oliskohan ollu silta varalta jos joku esiintyja ei muista laskeutua ohjelman loputtua? Ohjelman jota ei sitten tullutkaan matalalla olleista pilvista johtuen.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Loppukevennyksena tammoinen hanskalokero vai pitaisko sita kutsua vaatekaapiksi, puusta kun on tehty?

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpi kuitenkin Yakki ja mallia 55 ;)

 

Ois tietenkin pitänyt tietää että se tasan ainoo josta jää pyrstönumero kuvaamatta ja alkaa arvailemaan, menee kiville  ::)

Kabiini, takarunko ja pyrstö on toki erinäköisiä nyt Googlatessa. Ja onhan noita siivekkeen kevittimiäkin tasan puolet vähemmän. Samaa näköä on kuitenkin lujasti, väittäisin  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Komioita kuvia. :thmbup: Muistuttaa jostain tämä kesna....,taitaa olla kupariputket siittä tai ei.

 

Kesna muistuttaa ajasta menneestä ja paremmasta. Ei oo koppar rörerna kuitenskaan siitä.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En millaan muotoa tohtisi kyseenalaistaa Orvon muistia (se kun muistaa meikalaisen autotallissa tavaroiden paikat paremmin kuin mina itse) mutta jotta kapteeni Watson? Minusta sen hepun rintapielessa luki Larson...

 

Ensin tama Herculeksen keulassa oleva "silma". Mikahan tarkoitus silla on? Niita on kaksi, yksi molemmin puolin ohjaamoa:

 

Ja se toinen: miksi pultit pitaa rasvata ja pitaa rasvattuna kuten naissa ohjeissa painotetaan?

Pulttien tarkoitushan on pitaa osat tiukasti kiinni toisissaan ja rasvan tarkoitus on pitaa osat irti toisistaan. Kummallista.

 

 

Kapteenin uskon Larsoniksi heti kun näen valokuvan tagista, pultit rasvataan sen takia että ne on eräänlainen nivel jonka on tarkoitus vähän joustaa eikä ruostua kiinni, ja Hercules arvoitusta voi joku tietävämpi valottaa sillä että myöskin siellä bärsse puolella on pari samanlaista silmää...... :P

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmoille ei tietenkään mahda mitään - täällä Kaliforniassa kärvistellään vesipulassa ja siellä Teksasissa tulee vettä enemmältikin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaa näköä on kuitenkin lujasti, väittäisin  :P

 

No joo, moottoripellityksen osalta ehkä. Mutta siihenpä ne yhtäläisyydet sitten loppuukin. :P Esim. mulle, jolla on kova kiinnostus noihin temppukoneisiin, ei noilla Yakeilla ja Sukhoilla ole ulkonäöllisesti oikeastaan mitään yhteistä...

 

EDIT: Nyt vasta hoksasin. On sulla tuossa toinenkin asiavirhe. Se Janetin kone on Zivko Edge 540, ei Extra ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No joo, moottoripellityksen osalta ehkä. Mutta siihenpä ne yhtäläisyydet sitten loppuukin. :P Esim. mulle, jolla on kova kiinnostus noihin temppukoneisiin, ei noilla Yakeilla ja Sukhoilla ole ulkonäöllisesti oikeastaan mitään yhteistä...

 

EDIT: Nyt vasta hoksasin. On sulla tuossa toinenkin asiavirhe. Se Janetin kone on Zivko Edge 540, ei Extra ;)

 

Ja minä kun muka luin sen pariinkin kertaan läpi ennen postaamista  :-[

 

Pää sanoo Edge ja sormet kirjoittaa Extra. Joopa joo. Asiasta varsin vielä oli Janetin kanssa puhetta. Tai ehkä juuri siksi? Asiasta on varmasti ennekin ollut mainintaa mutta noi mutkakoneet ei taida olla meikäläisen varsinainen erityisosaamisen ala. Pitäis pysyä niissä warbirdeissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia mielenkiintoisista kuvista! Vain äänet puuttuivat! :D

 

Tassa parit aanet. Nauhoitettu (kuvattu) Nokia 5800-kannykalla joten ei oo mitaan hifitasoa mutta jotain kuvaa aanista  ??? saa.

Tuuli tosin sotkee jonniinverran.

 

B-1 (B-one...):

http://share.ovi.com/media/halibatsuiba.public/halibatsuiba.10011

 

B-52. Paasi vahan yllattamaan kun tuli odottamattomasta suunnasta.

Tasta videonpatkasta nakee kuinka alhaalla pilvet tosiaan roikkuivat:

http://share.ovi.com/media/halibatsuiba.public/halibatsuiba.10013

 

Enskerralla kunnon videokamera mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin nuo kupariputket, eihän siellä nyt sitten ollut kuitenkin jossain jokunen Stearmanni tms. josta ei nyt sitten kuvaa laitettu. >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin nuo kupariputket, eihän siellä nyt sitten ollut kuitenkin jossain jokunen Stearmanni tms. josta ei nyt sitten kuvaa laitettu. >:(

 

Veikkaukseni: EAA Biplane

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, nuo kupariputket...... vaikkapa, De Havilland (Tiger) Moth ... Vaikkei tuo "visiiri" oikein täsmääkkään :D

 

Risto

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyviä arvauksia, varsinkin tuo EAA, mutta siis ei  :D

 

Tankki yläsiivessä ( kuten esmes Tiger Mothissa ) ja kaksipaikkainen. Kuten valistuneemmat jo arvasivatkin niin tuo Maukan "hanskalokero" on samasta koneesta.

 

Laitetaan vielä ohjaamokuva helpottamaan....

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Smith Miniplane

 

Kyllä samassa kategoriassa ollaan mutta vanhemmasta suunnittelusta on kyse. Tämän rakennussarjan suunnittelijan leiri on ollut pystyssä jo vuodesta 1928

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakko tehdä välikysymys, onko tuo peltikötöstys tuossa pakoputkella imuilman esilämmityselektroniikkaan kuuluva?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla