Vieras

Ilmakuvauskoneista (OLI: Mikä kone lenteli Nuijamaalla tänään rajan pinnassa, ja miksi ?)

39 viestiä aiheessa

Nuijamaalla Venäjän rajan suuntaisesti lenteli tänään tällainen:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Eiliseltä oli myös äänihavainto.

 

Onhan noita lentokoneita nähty, mutta erittäin harvoin täällä rajan pinnassa. Jos joku täällä lentää niin se on Rajavartioston Jet Ranger. Etelä-Saimaa lehdessä oli maininta raivotautirokotteiden lentolevityksestä, mutta Etelä-Saimaan mukaan ne aloitetaan vasta 4.5.2009

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos, se tuli nopeasti. Tietääkös joku vielä että kenen toimeksiannosta ja mihin tarkoitukseen noita kuvia otetaan ? Minäpä voisin vaikka ostaa sen jossa olen pihalla vilkuttamassa  :)

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos, se tuli nopeasti. Tietääkös joku vielä että kenen toimeksiannosta ja mihin tarkoitukseen noita kuvia otetaan ? Minäpä voisin vaikka ostaa sen jossa olen pihalla vilkuttamassa  :)

 

Hannu

Karttapohjia ne kuvaavat jollekin tuntemattomalle toimeksiantajalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän tyhmänä kysyn, eikö suomalaisiin karttakuvauksiin olisi voitu työllistää suomalaista lentokonetta ja suomalaisia alan ammattilaisia? Vai onko tässä käynyt niin, että on pitänyt järjestää euroopanlaajuinen tarjouskilpailu, jossa kotimaiset kilpailijat eivät ole pärjänneet. Luulen, että vastaavan espanjalaisen kuvauksen tarjouskilpailussa paikallistuntemus ja merkitys kotimaiselle työllisyydelle (tässä tapauksessa espanjalaiselle) olisi rankattu varsin suurella painoarvolla kokonaistaloudellisuutta arvioitaessa. 

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän tyhmänä kysyn, eikö suomalaisiin karttakuvauksiin olisi voitu työllistää suomalaista lentokonetta ja suomalaisia alan ammattilaisia? Vai onko tässä käynyt niin, että on pitänyt järjestää euroopanlaajuinen tarjouskilpailu, jossa kotimaiset kilpailijat eivät ole pärjänneet. Luulen, että vastaavan espanjalaisen kuvauksen tarjouskilpailussa paikallistuntemus ja merkitys kotimaiselle työllisyydelle (tässä tapauksessa espanjalaiselle) olisi rankattu varsin suurella painoarvolla kokonaistaloudellisuutta arvioitaessa. 

 

Suomessa taitaa olla kokonaiset kolme neljä ko. hommaan valjastettua siviili-ilma-alusta (OH-UTI, OH-ACN, OH-CGW ja OH-PNB), ja ne kyllä näyttää ajavan kuvauksia varmasti niin paljon, kuin vain ehtivät. Noiden lisäksi kesäisin näyttää noita ulkolaisia koneita olevan aina useampiakin täällä keikkahommissa. Viimekesältä muistan äkkiseltään ainakin neljä eri konetta (jopa kuusi, jos mukaan lasketaan esim. jotain laserkeilauksia ajaneet koneet), jotka ajoivat keikkaa näille suomalaisille karttapuljuille...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa taitaa olla kokonaiset kolme ko. hommaan valjastettua siviili-ilma-alusta (OH-UTI, OH-CGW ja OH-PNB), ja ne kyllä näyttää ajavan kuvauksia varmasti niin paljon, kuin vain ehtivät. Noiden lisäksi kesäisin näyttää noita ulkolaisia koneita olevan aina useampiakin täällä keikkahommissa. Viimekesältä muistan äkkiseltään ainakin neljä eri konetta (jopa kuusi, jos mukaan lasketaan esim. jotain laserkeilauksia ajaneet koneet), jotka ajoivat keikkaa näille suomalaisille karttapuljuille...

 

Niin ja OH-ACN, jonka omistaa Maanmittauslaitos, lisäksi Ilmavoimat ajelee kuvauslentoja LJ- ja PC-kalustolla. Itse olen lentänyt Sir-Airin ja Jetfliten palkkalistoilla Maanmittaushallituksen (sittemmin -laitoksen) ja parin yksityisen kartantekijän (Finnmap oli tunnetumpi ja isompi, Maa ja Vesi Oy taisi olla se pienempi) vuosina 1980 - 1999 ACN:n ja PNB:n (Turbo Commander ja Navajo) lisäksi OH-PNJ:llä (Aztec), OH-PNT:llä (Cheyenne) ja OH-CAT:llä (Citation II). Finnmapilla oli omaa kalustoakin, aikanaan OH-POA (Pilatus Porter), myöhemmin OH-PVA (Partenavia Victor) ja OH-MAP (Lockheed Lodestar), jota kuitenkin käytettiin enimmäkseen ulkomailla, vissiinkin Nigeriassa. Lisäksi Siimes Aviationin Navajoa OH-PNO tai PNP, en muista kumpaa, käytettiin ilmakuvauksiin. Samoin Finnmap käytti joskus Cessna 402B OH-CIF:ää.

Suomalaiset koneet ovat tehneet myös edellämainittujen kotimaisten, sekä muutamien ulkomaisten kartantekijöiden lukuun kuvauskeikkoja myös ulkomailla, ainakin Tansaniassa, Saudi Arabiassa, Omanissa, Arabiemiraateissa, Libyassa, Irakissa, Nepalissa, Meksikossa ja Georgiassa kuvattiin Sir-Airin ja Jetfliten kalustoilla. UT(t)Ilaiset ovat käyneet varmaan useammassakin paikassa ja ehkä kauempanakin.

Jonkun pitäisi kirjoittaa suomalaisen ilmakuvaustoiminnan historiikki, ehkä siitä selviäisi sekin, miksi kotimaan kuvaustoiminta on ollut näivettymään päin. Minua saa tulla haistattelemaan.

 

Edit: Lisätään vielä Egypti ja Liberia maihin, joissa Jetfliten koneilla on kartoituskuvauksia tehty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Innostuin katselemaan kuvia läpi ja ainakin nämä tuli kuvauskoneista vastaan...

 

Alkuun suomalaiset koneet...

 

OH-ACN (Maanmittauslaitos)

[ attachment removed / expired ]

 

OH-UTI (Blom Kartta Oy. Kuva tältä keväältä. Siipiin on ilmestynyt pallit)

[ attachment removed / expired ]

 

OH-CGW (KoneKorhonen Oy)

[ attachment removed / expired ]

 

OH-PNB (Blom Kartta Oy)

[ attachment removed / expired ]

 

Vai pitäisikö tähän suomalaiseen kalustoon laskea myös Eves-Airin (Pohjoismainen Ilmakuvakeskus Oy) OH-PNL? Ajetaanko tuolla kuvauslentoja?

http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6002828&nseq=2

 

 

 

Sitten ulkolaisia, tai ainakin ulkomaille rekisteröityjä kuvauskoneita kesältä 2008...

 

N95590 (FINMAP INTERNATIONAL INC TRUSTEE, Wilmington, Delaware, USA)

[ attachment removed / expired ]

 

LN-LAS (Blom Geomatics AS)

[ attachment removed / expired ]

 

YL-CCQ (Metrum. Tästä en ole varma, ajoiko viime vuonna kuvauksia, vai jotain laserkeilauksia tjsp. Tälle vuodelle konetta on kuitenkin tarjottu Suomeen myös kuvauskäyttöön)

[ attachment removed / expired ]

 

LN-AEY (Blom Geomatics AS)

[ attachment removed / expired ]

 

Seppälän Jussin kuvaama HB-LUA (Swiss Flight Services):

http://www.airliners.net/photo/Swiss-Flight-Services/Vulcanair-P.68C-Victor/1381115/L/

 

Ja mun mielestä viime kesänä kuvauksia ajeli vielä toinenkin Vulcanair/Partenavia, mutta en nyt lyödä kuvaa mistään. Ellei se sitten ollut tuo aloitusviestin espanjatar?

 

 

Sitten sekalaisia aiemmilta vuosilta.

 

Sama LN-AEY, mutta tässä pyrstöpuomin kanssa kesällä 2007.

[ attachment removed / expired ]

 

G-BBTJ (2007, Cooper Aerial Surveys)

[ attachment removed / expired ]

 

G-BFBU (2007, Geminair Services)

[ attachment removed / expired ]

 

N71VE (2006, AIRBOURNE INC TRUSTEE, Wilmington, Delaware, USA)

[ attachment removed / expired ]

 

D-ELYK (2006, Weser Bildmessflug GmbH & Co)

[ attachment removed / expired ]

 

PH-SVY (2004. Slagboom en Peeters Luchtfotografie BV)

[ attachment removed / expired ]

 

PH-LAW (2004. Slagboom en Peeters Luchtfotografie BV)

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lasketaanko OH-KOG tähän porukkaan?

 

Riippuu miten "porukka" määritellään. KOG:tä ei tietääkseni ole käytetty kuvaushommiin, vaan geologisiin tutkimuslentoihin erinäköisin magnetometrein sun muin mikättimin varustettuna, mutta samantapaista lentotyötähän sekin on, paitsi että ihan erilaista :). Maantieteeseen liittyvää kumminkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippuu miten "porukka" määritellään. KOG:tä ei tietääkseni ole käytetty kuvaushommiin, vaan geologisiin tutkimuslentoihin erinäköisin magnetometrein sun muin mikättimin varustettuna, mutta samantapaista lentotyötähän sekin on, paitsi että ihan erilaista :). Maantieteeseen liittyvää kumminkin.

 

Sama taitaa päteä myös OH-USI:in...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kartoitusta ne on kaikki. Siis geologiset tutkimuslennot jne. Hyvällä mielikuvituksella jopa kuvaamista, niissä ei vain kuvata näkyvää valoa ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jetfliten OH-CAT:lla kuvattiin koko Nepal kahdessa erässä. 1992 - 1996. Ensin itäosa ja sitten länsi johon meni 6 viikkoa.

Samoin Saksaa kuvattiin 1994. Sielläkin oli OH-CAT. Sai välillä cateringautosta siipeensä. Siinäkin meni useampi viikko.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

UT(t)Ilaiset ovat käyneet varmaan useammassakin paikassa ja ehkä kauempanakin.

 

Ainakin Indonesiassa on kone todistettavasti käynyt. Muistanko oikein, että se olisi käynyt ajelemassa jotain tilannekartoitusjuttuja tsunamin jälkeen?

 

http://www.airliners.net/photo/FM-Kartta-Oy/Rockwell-690A-Turbo/0870604/L/

 

EDIT: eipä nuo pallit mikään uusi juttu ollutkaan. Ne vain näköjään otetaan aina välillä pois...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähänhän on ihan välttämättä laitettava maan mainio pystykuvauskone eli Finnairin Lentokerhon Arrow OH-PJX, joka on vähintäänkin toiminut kuvausalustana Hasse Vallaksen touhuissa. Rakkineessa on kuvausikkuna lattiassa.  ;)

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

YL-CCQ (Metrum. Tästä en ole varma, ajoiko viime vuonna kuvauksia, vai jotain laserkeilauksia tjsp. Tälle vuodelle konetta on kuitenkin tarjottu Suomeen myös kuvauskäyttöön)

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ajoi kyllä, koneesta oli tällä foorumillakin kuvia. Ja on jo ajanut tänä vuonnakin. Operoijana Riga Aeroclub!

 

Mutta Slagboom & Peetersillä on ollut käytössä myös punavihreä 180. Vai oliko se 185?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähänhän on ihan välttämättä laitettava maan mainio pystykuvauskone eli Finnairin Lentokerhon Arrow OH-PJX, joka on vähintäänkin toiminut kuvausalustana Hasse Vallaksen touhuissa. Rakkineessa on kuvausikkuna lattiassa.  ;)

 

 

Vallas on viime vuodet käyttänyt Cessna 177RG:tä (OH-CRG) viistokuvauksiin. Esimerkiksi Tampreen kaupungin viistokuvat (netissä) ja kirjan "Suomi Ilmasta" kuvat on otettu tällä koneella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähänhän on ihan välttämättä laitettava maan mainio pystykuvauskone eli Finnairin Lentokerhon Arrow OH-PJX, joka on vähintäänkin toiminut kuvausalustana Hasse Vallaksen touhuissa. Rakkineessa on kuvausikkuna lattiassa.  ;)

 

Jos näihin mennään, niin sitten ei koneet ihan heti lopukkaan. Ehkä tässä nyt kuitenkin kannattaa pysytellä näissä "oikeissa ilmakuvauskoneissa", ettei mene sekametelisopaksi muuten mielenkiintoinen aihe...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos näihin mennään, niin sitten ei koneet ihan heti lopukkaan. Ehkä tässä nyt kuitenkin kannattaa pysytellä näissä "oikeissa ilmakuvauskoneissa", ettei mene sekametelisopaksi muuten mielenkiintoinen aihe...

 

Onko sillä nyt sitten taas jotain väliä, jos suurelle yleisölle tulee tutuksi, millä "ei oikeilla" koneilla ammattimaista ilmakuvausta harjoitetaan? Minä en ainakaan kovin suuresti ole asiasta perillä enkä usko ihan jokaisen muunkaan olevan. Mutta saapihan tuon poistaa, mikäli ryhtyy häiritsemään.

 

Ko. Porter majaili Malmilla pari viikkoa sitten.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko sillä nyt sitten taas jotain väliä, jos suurelle yleisölle tulee tutuksi, millä "ei oikeilla" koneilla ammattimaista ilmakuvausta harjoitetaan? Minä en ainakaan kovin suuresti ole asiasta perillä enkä usko ihan jokaisen muunkaan olevan. Mutta saapihan tuon poistaa, mikäli ryhtyy häiritsemään.

 

Lähinnä hain sitä, että jos noihin pienempiin koneisiin mennään, niin varmaan melkein jokaisella maan kerhokoneellakin on suoritettu kuvauslentoja. Noita pohjaikkunavarustettuja koneitakin taitaa löytyä useampiakin, mutta ei niitä kauheasti ole kuitenkaan taidettu käyttää näihin kartoitus- jne. kuvauksiin. Mutta toisaalta, jos jonkun kivan faktapläjäyksen kanssa moisia tulee, niin ei kait siinä sitten...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään