Guest Masa

Moottorisahan ketjun teroittaminen, kuinka usein on "normaalia"

40 viestiä aiheessa

tämä kysymys on lähinnä foorumin metsureille sekä muille, jotka käyttävät tahi laittavat toiset käyttämään moottorisahaa...

Mulla on moottorisaha, Husqvarna, laatupeli ainakin sen myyneen kauppiaan mukaan.

Ongelma tai ainakin asia, joka ottaa enenevässä määrin pattiin, on ketjun nopea tylsyminen. Kyse ei ole siitä, että joku kommariäpärä olisi lyönyt nauloja omistamani metsäalan puihin. Puut ovat puhtaita nauloista ja ala näistä kumouksellisista.

Esimerkki: Jos kaadan yhden puun, sellaasen reilun kokoosen, so. täyskasvuisen koivun ja pilkon sen pölleiksi, alkaa juuri teroitettu ketju olla jo aivan tylsä  :(

Eli yhtään isommassa urakassa saa olla jatkuvasti viilailemassa ketjua. Joku varmaan pitää ketjun teroittamista mukavana puhdetyönä, mutta minulle se on lähinnä epämiellyttävää nysväämistä. Kiitos sen että olen toiminnan ihminen  :thmbup: :thmbup:

Varmaan ketjuissakin on laadullisia eroja, eikä kalliilla aina saa hyvää. Mutta onko täällä kellään kokemusta asiasta? Kun laitatte palvelusväkenne metsätöihin, kuinka usein he joutuvat sahojaan teroittamaan? Mikä on normaalia  :'(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sinun koivut eivät näköjään kasva hiekkamaalla, silloin teroittelisit useammin.

Eli tuollainen isohko koivu kun vetäisee muutaman sata litraa vettä vuorokaudessa, hienoa hiekkaa ja pikkukiviä voi löytyä jopa metrin kannosta ja pitkin koivun runkoa sitä hiekkaa riittää.

Koskee myös muita lehtipuita.

Kuusi ja mänty eivät tuhoa lainkaan samalla tavoin.

Aikanaan kun tein enemmänkin klapeja talvella pidin kolme, neljä ketjua mukana.

Sahasin päivän ja vaihdoin tarvittaessa ketjun, illalla sitten terottelin.

Nykykunnossa sahaan koivun päivässä joten yksi terävä ketju riittää. ;D

Tosiaan yhden koivun kaato saattaa pistää terän terotuskuntoon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä en viitsi viilailla, vien sahan paikalliseen Husqvarnan tai Stihlin jälleenmyyjälle (riippuen sahasta) teroitettavaksi ja samalla huollettaviks.

Se ei montaa euroa maksa ja kaupanpäälliseksi saa hyviä neuvoja ;)

Minulla on kaksi sahaa mutta jotkut ovat ratkaisseet asian hankkimalla sahaansa kaksi teräketjua, toinen on käytössä ja toinen teroitettavana :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Enpähän ole kovin monesti palvelusväkeäni metsään patistellut,useimmiten olen itse sinne mennyt,siellä saatu hyötyliikunta on nimittäin monipuolisempaa liikuntaa kuin lenkkipolulla saatu! Itse asiaan: jos ison koivun nurin kaadat,karsit ja paloittelet on se sen luokan maratooni uudellekin ketjulle,että viilauksen tarpeessa on,merkistä riippumatta! Kotimaisista puulajeista koivu on KOVIN puu ja jo kaatovaiheessa saattaa tyvikaarnassa olla hiekkaa,savea ym.varsinkin jos sijainti on ojanpaltossa tai tienvarressa,joten voi olla viisasta jättää kanto pidemmäksi (10-20cm).Metsurihommissa viila kulkee aina mukana työmaalla!

Työniloa :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Teroitustarve vaihtelee kovasti riippuen puun kaatopaikasta.   Palstalla yli 100m kaukana teistä ja hiekkakuopista voi päästää parikin tankkia l. n. 3h, mutta olisi pyrittävä joka tankillisen l. 1.5h jälkeen pukkaamaan 3-5 kertaa viilalla joka terähammasta.  Jos taas sahaa esim. hautasmaalla tai pihapuita, ei tahdo aina saada edes yhtä isoa koivua pätkittyä ilman väliteroitusta, vaikka olisi kuinka etukäteen kirveellä kalvanut ja puhdistanut kaatokohdasta tuohen tai kaarnan pois. ???  Ketjuissa on nykyään kanssa yhä suurempia laatueroja, hyviäkin löytyy. :(           

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei ole juuri omaa kokemusta moottorisahasta, mutta ei se varmaan paljon eroa raivaussahahommasta. Joka tankin jälkeen kun hampaita vähän hoonaa, homma on itsellekin paljon mielekkäämpää...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tietämättä yhtään mitään (tästäkään :P) aiheesta, siksi on helppo kysyä tyhmiä kysymyksiä: Mutta ei voisi keksiä automaattista teroittajaa, joka teroittaisi kaikki hampaat muutamalla ketjun kierroksella ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Teroittamisen vaivaa helpottaa akkukäyttöisen teroituslaitteen hanknta. Se on vähän kuin dremel tms. "koneviila". Härvelissä on ohjain,joka helpottaa tottumattoman työskentelyä.

Teknisistä avustimista huolimatta,homma on tehtävä. Edelliset kommentoijat ovatkin kertoneet varsin hyvin,mitkä tekijät vaikuttavat teroituksen tarpeesen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve!

Aikanaan tuli sahattua monta mottia talven varalle polttopuita ja tuo teräketjun teroitus oli epämiellyttävä pakko, osaksi varmasti johtuu siitä, että se on melkoinen taitolaji. Ostin sellaisen akkuporakoneeseen kiinnitettävän teroittemen (tosin oli aika tyyris) ja sillä sai suhtkohti terävän ketjun. On muuten aika vaativaa homaa tuo terotus käsin. Ammattimieheltähän se sujuu näppärästi ja monet teroittavat tankkauksen yhteydessä. Naapurissa asui metsuri, jolla ei nokka kauaa tuhissut tuossa teroituksessa ja sanoi, että aina uuden ketjun ostettuaan teroittaa sen vielä itse (ei tehtaan teroitus kelvannut...) Oli kyllä ilo katsella ammattimiehen toimia. Tontilanikin kaatoi todella mahtavan kuusen ja kyseli mihin kohtaan pitäisi kaataa.. Sanoin, että jos noiden omenapuiden väliin saisi kaadettua (valiä n.3 metriä kyseisillä puilla) Siihen se rojahti tasan noiden omppupuiden väliin. Karsimisessakaan ei  mennyt kuin alta kymmenen minuuttia. Olisin ehkö itsekkin voinut koittaa kaataa, mutta tölli oli vaarallisen lähellä... Ammattimies on ammattimies... :thmbup:

terv. risto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja miksei tuollaista voisi olla sahassa jo itsessään?

Epäilenpä ettei ole ollut edes harkinnassa,nimittäin keveämpi,keveämpi ja vieläkin keveämpi, on ollut ykköstavoite koko moposahan elinkaaren! Joskus 50 luvulla paino oli jotain 20-25 kg ja noin 90 luvulla päästiin nykyisiin 4-5 kg painoihin. Tässä jos missä ,haetaan kompromissia,a)rakenteen lujuus. b)laitteen teho.  c)tuotteen hinta.   Vaikka toisaalta,ns.ammattimetsurit taitavat olla nykyään katoava luonnonvara eli tällä tuotekehityksellä ei taida enää tosimerkitystä olla,pääsemmepä siitä nyt osalliseksi, edes me kotitarvemetsurit!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En teroita ketjua, vaan ostan ~kerran vuodessa uuden. Kuten aiemmin jo kirjailtu niin ketju tarvitsee oikeasti kokoajan huoltoa jos haluaa ihan priimana pitää, uutta ketjua laitettaessa saa varoa sormiaa ettei leikkaa sormea, pari reilua puuta kun hoitelee niin ei enää varsinaisesti viillä.

Kyllä uusi ketju taas terävämmin puree, mutta vanhakin lastuaa aivan riittävästi varsinkin kun vaatimaton sahani ei ole niitä tehokkaimpia laitoksia.

Sillä kuluneella ketjulla on tosin hieman hidasta koittaa isoa haapaa tai koivua kellistää, varsinkin haapa kipinöi joskus reilusti, koivut ei ainakaan täällä niin kovasti.

Teroittaminen on tässä tapauksessa vähän hyödytöntä kun sahaan kaikenlaista sekapuuta/pölliä, ja mikä pahinta, kuormalavoja. Lavat syövät vielä laippaakin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En teroita ketjua, vaan ostan ~kerran vuodessa uuden. Kuten aiemmin jo kirjailtu niin ketju tarvitsee oikeasti kokoajan huoltoa jos haluaa ihan priimana pitää, uutta ketjua laitettaessa saa varoa sormiaa ettei leikkaa sormea, pari reilua puuta kun hoitelee niin ei enää varsinaisesti viillä.

Kyllä uusi ketju taas terävämmin puree, mutta vanhakin lastuaa aivan riittävästi varsinkin kun vaatimaton sahani ei ole niitä tehokkaimpia laitoksia.

Sillä kuluneella ketjulla on tosin hieman hidasta koittaa isoa haapaa tai koivua kellistää, varsinkin haapa kipinöi joskus reilusti, koivut ei ainakaan täällä niin kovasti.

Teroittaminen on tässä tapauksessa vähän hyödytöntä kun sahaan kaikenlaista sekapuuta/pölliä, ja mikä pahinta, kuormalavoja. Lavat syövät vielä laippaakin.

Onhan tuo totta, mutta kyllä sillä tylsällä ketjulla sahaaminen on aika turhauttavaa ja varmasti rasittaa itse sahaakin...Väittävät vielä, että hyvin teroitettu ketju on vielä turvallisempikin, kuin tylsä (vaikka itse ajattelisi juuri päinvastoin ???)

terv. risto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Väittävät vielä, että hyvin teroitettu ketju on vielä turvallisempikin, kuin tylsä (vaikka itse ajattelisi juuri päinvastoin ???)

Uskoisin, että tämä perustuu samaan kuin keittiöveisten kanssa. Terävä keittiöveitsi on turvallisempi, koska sen kanssa ei tarvitse käyttää voimaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Uskoisin, että tämä perustuu samaan kuin keittiöveisten kanssa. Terävä keittiöveitsi on turvallisempi, koska sen kanssa ei tarvitse käyttää voimaa.

Totta..

risto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä se vain näin on, että viila ja jos tarvitsee, viila ohjurilla ja joka tankin jälkeen teroittaminen pitää ketjun terävänä ja sahan purevana. Sahattaessa terävällä ketjulla voimaa ei juurikaan tarvitse tai pidä käyttää, sahan oma paino riittää. Ja kuten Arne sanoi, lehtipuut, varsinkin haapa, imee hiekkaa runkoon ja ketju tylsyy jo muutaman runkopöllin katkaisemisen jälkeen.

Eli viila 30-35 asteen kulmaan teräketjuun nähden vaakatasossa, pystyssä 10 astetta ylöspäin niin että terä puree, 3/4 viilasta uppoaa terään (viilan koko pitää tietysti täsmätä ketjuun!) ja ketjun tylsyydestä riippuen 2-5 työntöä voimalla / hammas, tasaisesti ympäri ketjun. Viilan kulmalla saa säädettyä purevuuden ja tasaisella viilalla sitten pyyhkäistään syvyydensäätöhammasta hieman matalemmas varsinaisen terähampaan kuluessa, jolloin ottavuus (lastuavuus) paranee. Ja katsomalla sen näkee, kun hampaat ovat terävät.

Ketjua on turha uusia ennen kuin terähammas on < 3 mm ketjunsuuntaisesti katsottuna päältäpäin. Ellei sitä nyt ole viilattu ihan pieleen...

Kannattaa siis aloittaa viilalla + ohjurilla ja harjoitella... ketjun terävyyden kyllä huomaa varsin pian ja seuraavalla tankillisella kannattaa teroittaa sitten samalla tavalla!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä en kyllä nyt suoraansanottuna ymmärrä tätä teroittamisen vaikeutta, siihen menee pari hassua minuuttia kun sen tekee aina "ajoissa". Aikaa menee käytännössä yhtä paljon kuin sahan tankkaamiseen. Kentällä on ihan turha lähteä hienosäätämään sitä ketjua sen enempää, sen voi tehdä sitten päivän jälkeen jossain fiksummassa paikassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä en kyllä nyt suoraansanottuna ymmärrä tätä teroittamisen vaikeutta, siihen menee pari hassua minuuttia kun sen tekee aina "ajoissa". Aikaa menee käytännössä yhtä paljon kuin sahan tankkaamiseen. Kentällä on ihan turha lähteä hienosäätämään sitä ketjua sen enempää, sen voi tehdä sitten päivän jälkeen jossain fiksummassa paikassa.

No eihän se nyt kai niin simppeliä ole,jos on juuri hankkinut elämänsä ekan m-sahan! Mutta tuo kyllä oli aika paksua kun Jouni kertoi ostavansa aina uuden ketjun,ettei tarvi viilata! Kantsii ottaa uus viila messiin ja vaikka summassa pyyhkäistä pari kertaa joka hammas :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos tosiaan ketjun, amatööri "metsuri" teroittaa samassa ajassa kun tankkaus käy (n 10 -60 s.), täytyy nostaa hattua. Itse olen vieläkin itsepintaisesti sitä mieltä, että tuo teroitus vaatii aika paljon harjoittelua ja taitoa. Vähän, kun vanhoissa jääkairoissa, joissa ei ollut vaihtoteriä. (tai poranterän teroitus)

risto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sun täytyy, Tatu, uskoa kuuluvasi niihin, jotka ajattelevat eri tavalla kuin useimmat muut. Silloin ei tarvitse aloittaa joka vastausta "mä en kyllä nyt suoraansanottuna ymmärrä"  ;D Ei se kuitenkaan taida olla ihan tyyten ymmärtämättömyydestä kiinni...

No mut joo, viilaus, tankkaus ja tupakki on hyvä metodi edistää sahaushommia. Tylsällä ketjulla on täysin turhaa ja turhauttavaa sahata. Ei siitä tule yhtään mitään, vaikkei tarvitsisi kuin polttopuita pilkkoa. Kannattaa nyt huomioida pari muutakin asiaa kuin se pelkkä viilaus. Yllättävän usein kun saa vieraan sahan kouraansa, siitä on ketju joko löysällä tai sitten übertiukalla. Eli se tiukkuuden säätö ihan siinä samalla kuin viilauskin. Toisekseen niistä sahoista tapaa olla monta kertaa ketjuöljy finaalissa. Yllättävän vähäiselläkin tietämyksellä voi päätellä, mihin se johtaa sangen nopeasti. Kolmannekseen ne laipatkin täytyy pitää kunnossa. Sitten kun muistaa vielä putsailla purut ja mössöt ilmansuodattimesta sekä muistakin niille alttiista paikoista ja säädellä seokset kohdilleen, pärjäilee yleensä ihan mukavasti. Moottorisahailu on vähän semmoista touhua, jossa täytyy olla puhdetoiminta-asenne. Näpräämistä riittää, mutta kyllä se justeerin ja pokasahan voittaa.

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toisekseen niistä sahoista tapaa olla monta kertaa ketjuöljy finaalissa.

Tämän takia mut on opetettu pienestä pitäen siihen, että kummatkin tankit tankataan aina täyteen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, sitä olen myös miettinyt, että eikö terän ja sahan rakennetta voisi tosiaan tehdä semmoiseksi, että se joka pyörähdyksellä teroittaisi itseään. Jos kuuhunkin asti lennetään, ei luulisi tuommoisenkaan suunnittelun olevan insinööreiltä mahdotonta...

Tosin, kuten sanottu, en tiedä asiasta yhtään mitään. En edes löytäisi sahasta käynnistysnappia, jos sellainen käteeni lykättäisiin... ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tosin, kuten sanottu, en tiedä asiasta yhtään mitään. En edes löytäisi sahasta käynnistysnappia, jos sellainen käteeni lykättäisiin... ::)

Se on se hantaaki siinä kyljessä. Vedetään ulospäin kunnes saha käynnistyy. Toistetaan tarvittaessa  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, sitä olen myös miettinyt, että eikö terän ja sahan rakennetta voisi tosiaan tehdä semmoiseksi, että se joka pyörähdyksellä teroittaisi itseään. Jos kuuhunkin asti lennetään, ei luulisi tuommoisenkaan suunnittelun olevan insinööreiltä mahdotonta...

Ensinnä pitäis kyllä kehittää aivan uudentyyppinen ketju ja kun nykyinen on toimiva,vuosikymmenien tuotekehityksen tulos,niin ei ole tod.näk. että tämän sukupolven aikana. Ketjun teroitus kun ei tapahdu sen liikeradan suuntaisesti,vaan 45 astetta siihen nähden! Sitäpaitsi se ketjun teroitus on niin pikku jutska,ihan sopiva siihen tankkauksen päälle :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Normaalia tai ei, mutta minä teroitan (tai ainakin yritän teroittaa, vaikea laji) terän aina tankkauksen yhteydessä.

T: Sunnuntaina 4 tankillista ajeltu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään