Kirjoitettu Toukokuu 6, 2009 Hei! Muutama kysymys. Kaverilla on melko vanha kone, ja lisäksi käyttis XP huomautaa ohjelman laillisuudesta (en tiedä kuka asentanut, ja löytyykö sarjanumeroa). Lisäksi alkuperäinen kovalevy on vain 20 Gt, joten tilakin on käytännössä lopussa. Koneella ei pelata, joten uskoisin sillä ko henkilön kitkuttelevän vielä muutaman vuoden... Siis pari kysymystä: Itselläni on tarpeettomaksi käynyt 120 Gt kovalevy. Voinko asentaa tuohon 120 Gt kovalevylle (varmuuden vuoksi) XP:n. (kävisi helpommin täällä kotona, ajureiden etsiminen, ohjelmien asenus. SP packit jne ... jos nykyinen käyttis on piraatti tai ei löydy id numeroa, vaihtaisin vain slaven masteriksi) Jos siihen asennettua (120Gt levy) käyttistä ei tarvita, ja levy toimii Slavena, vaikuttaako se jo olemassa olevan käyttöjärjestelmän toimintaan? Toinen kysymys, mistäköhän saisi edullisesti käytettyjä 512 Mb PC-133 muisteja Turun tai Lahden seudulta? Nuo uudet kun tuntuvat olevan kohtuuttoman kalliita n 60 €. Uuden ostaminen olisi tietysti helpointa, mutta, kun rahat tiukassa Hieman kimurantisti selitetty, mutta ehkä joku ymmärsi mitä ajoin takaa.... terv. risto Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 6, 2009 Kaverilla on melko vanha kone, ja lisäksi käyttis XP huomautaa ohjelman laillisuudesta (en tiedä kuka asentanut, ja löytyykö sarjanumeroa). Niinpä, lisenssi olisi syytä jostain metsästää. Mä ratkaisin asian jatkuvaan lisenssipulaan ostamalla auton takakontillisen käytettyjä toimistokoneita xp-lisensseineen nimelliseen hintaan.... (huom: Joissain merkkikoneissa on "viritetty" käyttöjärjestelmä, perus retail-käyttis ei välttämättä asennu koneiden OEM-koodilla) Itselläni on tarpeettomaksi käynyt 120 Gt kovalevy. Voinko asentaa tuohon 120 Gt kovalevylle (varmuuden vuoksi) XP:n. (kävisi helpommin täällä kotona, ajureiden etsiminen, ohjelmien asenus. SP packit jne ... jos nykyinen käyttis on piraatti tai ei löydy id numeroa, vaihtaisin vain slaven masteriksi) Eli isommalla levyllä on jo käyttöjärjestelmä? No saattaa onnistua - tai sitten ei. Kyllä se ensi alkuun tulee herjaamaan puuttuvista ajureista tms, mutta kun asentaa laitekohtaiset ajurit, niin se saattaa järkytyksestään toipua. Jos käyttisasennus on tavallinen home/retail, niin sitten saattaa astua kuvaan käyttöjärjestelmän rajoitukset laitekokoonpanon muutosten suhteen - taas tarvitaan lisenssiä/asennuskoodia. Jos siihen asennettua (120Gt levy) käyttistä ei tarvita ei tarvita, ja levy toimii Slavena, vaikuttaako se jo olemassa olevan käyttöjärjestelmän toimintaan? Ei pitäisi vaikuttaa, bios-asetuksilla voi useimmissa koneissa vaikuttaa siihen, että miltä levyltä kone bootttaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 6, 2009 Niinpä, lisenssi olisi syytä jostain metsästää. Mä ratkaisin asian jatkuvaan lisenssipulaan ostamalla auton takakontillisen käytettyjä toimistokoneita xp-lisensseineen nimelliseen hintaan.... (huom: Joissain merkkikoneissa on "viritetty" käyttöjärjestelmä, perus retail-käyttis ei välttämättä asennu koneiden OEM-koodilla) Eli isommalla levyllä on jo käyttöjärjestelmä? No saattaa onnistua - tai sitten ei. Kyllä se ensi alkuun tulee herjaamaan puuttuvista ajureista tms, mutta kun asentaa laitekohtaiset ajurit, niin se saattaa järkytyksestään toipua. Jos käyttisasennus on tavallinen home/retail, niin sitten saattaa astua kuvaan käyttöjärjestelmän rajoitukset laitekokoonpanon muutosten suhteen - taas tarvitaan lisenssiä/asennuskoodia. Ei pitäisi vaikuttaa, bios-asetuksilla voi useimmissa koneissa vaikuttaa siihen, että miltä levyltä kone bootttaa. Ei oo vielä isomalla levyllä käyttistä, mutta käytössä olisi vanha XP pro, jossa ei ole mitään asennusrajoituksia. Sen ajattelin tuohon isompaan kovalevyyn varuiksi asentaa. Tuossahan olit sitä mieltä, ettei ole väliä, vaikka kahdella erillisellä kovalevyllä olis käyttis, eli jos toinen BIOS:sista (ja kovalevyltä) määritelty Slaveksi se ei vaikuta Masterille asennetun käyttöjärjestelmän toimintaan. On se microsoft tehnyt asiat hankaliksi...Onneks toi vanha XP pro ei kysele asennusten lukumäärää, eikä vaadi uusia aktivointeja.. Eipä moni "tuttu" tiedä millainen homma noiden vanhojen koneiden "pikkukorjauksesta" on kysymys... Tietokoneen korjausta "Mulla on tossa tietokoneessa varmaan joku pikku "sotku", ei se varmaan mikään iso homma ole." No mikäs juttu se on? "No se nyt vaan sekoilee" Millä lailla? "No, en mä oikein osaa sanoa; hidastelee ja mene jumiin, kun oon ladannut facebookista ohjelmia ja imuroinu elokuvia netistä" Ei noilla ilmais-elokuva ja x-rated paikoilta kannattaisi käydä voi saada helposti viruksia. Onko sulla virussuojaa? "Joo,sellainen ilmainen, kun saa netistä, kaverit suositteli" Ootko päivittänyt sitä? "Ei kyllä se on ihan alkuperäinen!" Entäs palomuuri? "Joo sekin on sellainen ilmainen netistä. Joskus se jotain kyselee ja vastaan aina kyllä!" Et ole ajatellut ostaa tietoturvaa laajakaistapalvelun tarjoajalta, maksais vaan n 7-8 euroa/kk? "Miks, kun ilmaisekskin saa!" Mikäs käyttöjärjestelmä siinä on? "XP!" Onkos sulla siihen asennus cd-rom? "Eee, mä tiedä, pojat sen asensi ja ihan hyvin on tähän asti toiminut!" Mites iso kovalevy sulla on? "20 Gt. " "En oo sinne tallentanut, kun muutamia cd-levyjä ja nyt ilmoittaa, että levy on melkein täynnä!!" Et oo ajatellut tallentaa niitä mp3 muodossa? "EEEN, en mä rupee opetellee mitään sellaista" Ei se niin vaikeaa ole "Mutta, kun mä en HALUA" Se veis vaan paljon vähemmän tilaa (verenpaine 210/125) No, onkos siinä jotain muuta vikaa? "No, joskus siihen tulee sellainen sininen ruutu ja joutuu käynnistämään monta kertaa uudellee ***tana." Ai, jaa. Se voi olla vähän hankalampi juttu... "Sitten internetti kanssa jumitaa" Onkos sulla vanha kone? "No, ei se oo kun joku kuusvuotta. Kaverilta sain halvalla. Hyvin se silloin pelas" Joo, o paljonkos siinä on keskusmuista? "Mistäs sen näkee?" No, vaikka katso: Käynnistä-Kaikkiohjelmat-Apuohjelmat-Järjestelmätyökalut-Järjestelmätiedot-Järjestelmäyhteenveto. "Em mä löydä!"... "No nyt mä löysin jotain 500 Mb" Se on kyllä aika vähän... "On se tähän asti riitänyt ihan hyvin!" (Verenpaine 220/140) No, tuo se kone voin vähän vilkasta... Ei, sulla siihen oo mitään ajuriromppuja tai tuliko emolevyn mukana jokin romppu. "No en mä tiedä, kun käytettynä tän ostin!!" No, katotaan eiköhän ne netistä löydy.. "Ok, hyvä juttu, mä kiikutan sen sulle jo tänään illalla, kai se on valmis jo huomenna? " No, en oo ihan varma koitetaan. Ei helv**ti IBM:än kotelo. Pari rahoittavaa paukkua, että saa sykkeen tasaantumaan ja käsien tärinän tasaantumaan. Täytyy varata laastareita... Vihdoin koppa aukeaa...Ei jumankauta mikä kaapeliviidakko. Ccleanerin, virusohjelman (ensin tietysti päivitykset) ei auta. Formatointi, XP:n uudelleen asennus, vähän välillä koneen luokse katsomaan... täytyy kuitata, ilmoituksia.. Kaikki näyttäis toimivan ok, ajurien metsästystä, service packien imurointia 1 megan yhteydellä.. kello 03.00. Lopulta kaikki näyttäis toimivan. Nukkumaan klo 04.00 Tuttu hakee koneen "Eihän siinä ollut isoa vikaa!" Ei... "Ajattelin ostaa sulle tän Cato Negro viinipullon vaivan palkaks" Ai, hieno juttu. Toi nyt oli ihan liikaa... "Mä palaan taas asiaan, jos jotain ongelmia ilmenee, morjens" Moro.... Mikrotukihenkilöt - nostaa hattua- terv. risto Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 6, 2009 Toinen kysymys, mistäköhän saisi edullisesti käytettyjä 512 Mb PC-133 muisteja Turun tai Lahden seudulta? Nuo uudet kun tuntuvat olevan kohtuuttoman kalliita n 60 €. Turussa kannattaa kysyä PC-911/ Adidea Oy Hämeenkatu 18 Av. ma,ti,to,pe 9-17 sekä la 12-16 P. (02) 4692 911 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 6, 2009 Eipä moni "tuttu" tiedä millainen homma noiden vanhojen koneiden "pikkukorjauksesta" on kysymys...kun ei oo mitään imagea tmv ??? Jos tuollaista operaatiota harrastelee useinkin, niin kannattaa slipstreamata asennuslevy, niin pääsee sitten vähemmällä. Voi ottaa kahvikupillisen sillä välin, kun kone asennetaan "unattented" Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 6, 2009 Jos tuollaista operaatiota harrastelee useinkin, niin kannattaa slipstreamata asennuslevy, niin pääsee sitten vähemmällä. Voi ottaa kahvikupillisen sillä välin, kun kone asennetaan "unattented" Heh, aika hyvä!! terv. risto Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 6, 2009 Turussa kannattaa kysyä PC-911/ Adidea Oy Hämeenkatu 18 Av. ma,ti,to,pe 9-17 sekä la 12-16 P. (02) 4692 911 Kiitos vinkistä! Ehdin jo hankkia Visiotekistä SDRAM 133 512 Mb, 25 € (käytetty tosin) Ei mielestäni paha hinta. Ihan järjettömiä hintoja pyydetään uusista... Tietysti kysyntä pientä, mutta kuitenkin... [ attachment removed / expired ] euroa.. risto Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla