Timo Nurmi

Kuvia Venäjältä ja IVY-maista

17 viestiä aiheessa

Tässä muutama harrastelijaotos idän kentiltä:

 

Almaty 2005 Kazakhmys Air JAK-40

[ attachment removed / expired ]

 

UN-87912

[ attachment removed / expired ]

 

UN-87920

[ attachment removed / expired ]

 

2005 Pietari - Surgut, UTAir TU-134

Lähtötärinässä lista repsahti. Turvaohjeessa kehoitetaan avaamaan ovi, avaa pakoköyden luukku ja heitä köysi ulos.

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

2006 Kemerovo

Kolavia RA-85630 ja Aria Air RA-85761

[ attachment removed / expired ]

 

UT Airin rivistöä

[ attachment removed / expired ]

 

JAK-42D RA-42411

Kyljen logossa teksti "Russian Defence Export". Airliners.netin mukaan tuttu Hesassakin.

[ attachment removed / expired ]

 

2006 Krasnojarsk IL-86 jossa jättiscreeni.

[ attachment removed / expired ]

 

Koneesta poistuttaessa mekaanikot olikin jo tutkimassa moottoria.

[ attachment removed / expired ]

 

2006 Petroskoi

JAK-40 RA-87586

[ attachment removed / expired ]

 

Useampi (olisiko SU-jotain) hävittäjä harjoitteli kun odoteltiin lähtöä.

[ attachment removed / expired ]

 

Väliseinä nyt sattui osumaan varauloskäynnin kohdalle  ;D

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoisia kuvia, mutta minua ei kyllä noiden vehkeiden kyytiin saisi kirveelläkään ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SU-27

 

Näkyy noita Flankereita olevan Äänislinna Internationalin laitamilla koko liuta, kun vaikka Google Earthista kattelee.

 

Jännittävää kuvamateriaalia kyllä. Neuvostokoneiden sisustusmateriaalien kuosit eivät koskaan lakkaa hämmästyttämästä. Jotenkin voin aistia ns. ryssänhajun, joka Tupoleveissa leijaili, kun niitä lapsena kuurattiin...

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta väliseinästä varauloskäynnin kohdalla tuli mieleeni yksi omakohtainen kokemus/huomio venäläisestä "eipä-kai-sillä-niin-väliä -turvallisuusnäkökannasta": Muinoin lennolla HEL-LED, Aeroflot, Tu134, lähdössä istuinvyötä kiinnittäessäni se irtosi käsiini! Lentoemolle tämän kertoessani hän minulle lyhyesti totesi: "Nu, u tebja probljem, u nam njet..." ("No, sinulla ongelma, ei meillä muilla...")  ??? :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoemolle tämän kertoessani hän minulle lyhyesti totesi: "Nu, u tebja probljem, u nam njet..." ("No, sinulla ongelma, ei meillä muilla...")  ??? :-\

Aika reilua meininkiä, siis se ongelmahan on nimenomaan lentoyhtiöllä ei sinulla :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vielä muutama sekalainen otos. Monta on jäänyt kuvaamattakin. Eksoottinen oli Moskovasta Voronetziin Il-12 jossa sattumalta pääsin takaosan nk. business paikalle. Ainankin ruokaa oli enemmän kuin kaverilla etuosassa.

Myös 2h lento Alrosan MI-8 rahtiversiossa (pitkittäiset klaffipenkit, 10 hlöä/puoli) ja kovassa pakkasessa (takaluukun saumoista tulee kylmää) jäi mieleen "ei niin positiivisenä" kokemuksena. Kuva: http://www.airliners.net/photo/ALROSA/Mil-Mi-8/1155522/M/ (P-a tankit rungon sivuilla. Ei kai vakiona).

 

Vladivostok Air RA-85681

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä Nerjungrin (Yakutiassa) lentoaseman baari. Varmaan 40-50-luvulla Suomessa joku linja-autoaseman baari ollut samaa tasoa.

[ attachment removed / expired ]

 

Mahtipontinen teksti "Sankarikaupunki Murmansk". Kaikki sotaan osallistuneet kaupungit ovat saaneet saman statuksen.

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä vielä pari lähikuvaa turvaohjeista. Sattui kiinnostamaan kun istuin varauloskäynnin vieressä. Joku varmaan osaa sanoa onko vanhoissa TU-134/154:ssa happinaamarit? Ainankaan mitään näkyvää luukkua ei ole.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

Vanha MIG-?? Ukrainassa, Valko-Venäjän rajan pinnassa, Ovruchin lähellä.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä Nerjungrin (Yakutiassa) lentoaseman baari. Varmaan 40-50-luvulla Suomessa joku linja-autoaseman baari ollut samaa tasoa.

[ attachment removed / expired ]

 

Tää on kyllä sympaattisin lentoasemakuva vähään aikaan. :thmbup: Hienoja kuvia muutenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinänsä huvittavaa, kun kuvien jälkeen sivun alalaitaan sattui mainos, jossa kehoitetaan löytämään oma Russian Beauty....  ;D

 

Mutta mielenkiintoisia ja hienoja kuvia noista idän kaunottarista. Vahvistavat kuitenkin vaan sitä tosiasiaa miksi valitsee mieluummin länsimaisen.

 

jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinänsä huvittavaa, kun kuvien jälkeen sivun alalaitaan sattui mainos, jossa kehoitetaan löytämään oma Russian Beauty....  ;D

 

Mutta mielenkiintoisia ja hienoja kuvia noista idän kaunottarista. Vahvistavat kuitenkin vaan sitä tosiasiaa miksi valitsee mieluummin länsimaisen.

 

jani

 

Koneen vai "koneen", ja höpsistä, noilla pääsee kovempaa  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku varmaan osaa sanoa onko vanhoissa TU-134/154:ssa happinaamarit? Ainankaan mitään näkyvää luukkua ei ole.

Näyttää siltä, että pääsääntöisesti Tu-134:ssa ei ole happinaamareita eikä pelastusliivejäkään, mutta Tu-154M:issä tavallisesti on. Pahat kielet kertovat, että esimerkiksi Uzbekistan Airways ei ole lisännyt happinaamareita vanhoihin Tu-154B:ihinsä. Jos et nähnyt luukkuja, niin ei siellä tosiaan ollut naamareita.

 

1997: "Clintondale operates one executive Tupolev Tu-134 in its own colours. The aircraft is leased from AVL-Arkhangelsk Airlines and flown by AVL's crews. At Clintondale's request, this was the first Tu-134 to be equipped with drop-down oxygen masks."

http://www.clintondale.com/company/inthepress/cisbusiness.shtml

:thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hämärästi muistuu mieleen, että jossakin 90-luvun puolella ilmestyneessä Ilmailu-lehden numerossa olisi ollut juttua Finnairin (olisiko mukana ollut myös Ilmailulaitoksen väkeä) edustajien ja venäläisten yhteisestä lentoturvallisuusprojektista, jonka merkeissä suomalaisia lähti tutustumis-/kokousmatkalle itänaapuriin. Jollakin sisäisellä lennolla ryhmä olisi kutsuttu pinnoilla ollessa ohjaamoon, jossa sitten seisoskelivat standille asti..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttää siltä, että pääsääntöisesti Tu-134:ssa ei ole happinaamareita eikä pelastusliivejäkään, mutta Tu-154M:issä tavallisesti on. Pahat kielet kertovat, että esimerkiksi Uzbekistan Airways ei ole lisännyt happinaamareita vanhoihin Tu-154B:ihinsä. Jos et nähnyt luukkuja, niin ei siellä tosiaan ollut naamareita.

 

1997: "Clintondale operates one executive Tupolev Tu-134 in its own colours. The aircraft is leased from AVL-Arkhangelsk Airlines and flown by AVL's crews. At Clintondale's request, this was the first Tu-134 to be equipped with drop-down oxygen masks."

http://www.clintondale.com/company/inthepress/cisbusiness.shtml

:thmbup:

 

Todennäköisesti Tu-134:ssä ei ollut happinaamareita matkustajille samasta syystä kuin esim Fokker 28:ssa, eli viranomainen ei niitä vaatinut. F-28:n maksimi lentokokeus oli FL350 (käytännössä juri koskaan ei lennetty yli 330:n), ja sieltä piti päästä alas 140:aan tietyssä ajassa, joka muistaakseni oli 3,5 minuuttia. Ohjaamossa luonnollisesti oli quick-donning maskit, jotka roikkuivat pilottien päiden yläpuolella ohjaamon takaseinässä. En nyt ole ihan varma, mutta mahtoikohan  Caravelleissä olla sama juttu? Pelastusliivien tarpeenhan määrittää lennettävä reitti, mutta eiköhän Putoleveistä nekin löytyneet, ainakin niistä harvoista löytyi, joilla minä olen joutunut kulkemaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen tultiin taas kerran pietarista itään UT-Airin 134:lla, en kiinnittänyt huomiota turvaproseduuriin, mutta happinaamareita ei taida olla, täytyypä katsoa lauantaina.

Osa 134:sta on kabiinin osalta modernisoitu jossain vaiheessa, viime kyyti oli sisävuorauksen osalta jokseenkin tuoreen tuntuinen, kun taas osa UT:n koneista taitaa olla valmistumisen jäljiltä alkuperäisessä asussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla