Guest Valtsu

Lentokone syttyi tuleen Kölnin lentokentällä

11 viestiä aiheessa

Näin uutisoi mtv3. Eipä tunnu muualta löytyvän lisätietoa asiasta.

 

Lentokone syttyi tuleen Kölnin lentokentällä

Julkaistu 20.08.2004 16:46 (päivitetty 16:46)

 

Lentokentän kiitoradalla sattuneessa onnettomuudessa loukkaantui lievästi 17 ihmistä.

 

Espanjalaisen Spanairin lentokoneessa syttyi tänään tulipalo, kun se oli rullaamassa kohti kiitorataa Kölnin lentokentällä. Onnettomuudessa loukkaantui lievästi 17 ihmistä.

 

Koneen 168 matkustajaa sekä kuusi miehistön jäsentä joutuivat pelastautumaan koneesta pelastuskouruja pitkin. Osa loukkaantuneista sai lieviä vammoja hätäpoistumisen yhteydessä, osa puolestaan vietiin sairaalahoitoon heidän hengitettyään savukaasuja.

 

Palon syttymissyynä pidetään koneen hydrauliikkajärjestelmästä vuotanutta öljyä. Kone oli lähdössä kohti Palma de Mallorcaa.

 

// Valtteri

 

 

Lisätään Reutersin mukaan MD-83

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin uutisoi mtv3. Eipä tunnu muualta löytyvän lisätietoa asiasta.

 

Pienellä hakemisella Kölnin kentän spottereiden keskustelufoorumin kautta löytyi tämä kölniläisen sanomalehden nettiversion saksankielinen artikkeli, jossa on myös pari pientä kuvaa.

 

Kone näyttää olevan platalla terminaalin vieressä, eli katseluterassilta olisi saanut todella hyvät kuvat tapahtumasta.

 

-harri

 

EDIT: Lisää linkkejä sikäläiseen mediaan:

http://www.wdr.de/themen/verkehr/luft/flughafen_koeln_bonn/brand_charterflieger.jhtml

http://www.express.de/servlet/Satellite?pagename=XP/index&pageid=1004979498952&rubrik=220&artikelid=1090700992604

http://www.rundschau-online.de/kr/KrCachedContentServer?ksArtikel.id=1092930409018&listID=1037966279508&openMenu=1039082845263&calledPageId=null

 

EDIT 2: Jos jotakin kiinnostaa, niin koneen rekisteri oli EC-GNY ja lennon numero JKK1804.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En osaa lukea noita Harrin linkittämiä juttuja, mutta epäilen kyllä hydrauliikkaölyn palamista... Lentokoneiden hydraulijärjestelmissä käytettävä öljy kun ei pala ::). Villinä arvauksena koneen moottoriin on päässyt öljyä tms. joka on sitten tullut sitä kautta koneen ilmastoinnin mukana savuna matkustamoon... ???

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

WDR:n artikkelissa näytti oleva tieto, että mitään näkyvää paloa ei olisi ollutkaan vaan ainoastaan paljon savua matkustamossa, joka olisi ollut peräisin hydraulinesteen vuotamisesta jonkin kuuman laitteen ("Stromgerät") päälle.

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Just joo ja se hydrauliöö on kai sitä palamatonta maanmainiota "skydrol"merkkistä kamaa ;DHarmfull but avoid skincontact ;D ;D

T:Pygmi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Just joo ja se hydrauliöö on kai sitä palamatonta maanmainiota "skydrol"merkkistä kamaa ;DHarmfull but avoid skincontact ;D ;D

T:Pygmi

 

Sitäpä hyvinkin. Täydellistä hydrauliikkaöljyä, mutta mm. myrkyllistä. Ihokontaktin lisäksi kannattaa välttää silmäkontaktia, nimimerkillä: kokemusta on ::)

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhdyn näkemykseen silmäkontaktista... :'( Okulaarit on todellakin kuin sian v***t sen jälkeen saavat pisarankin päällensä.

 

 

Inhottavaa kamaa kaikkiaan, jos tähän voi offtopic laittaa yhden hyvän puolen mäyriksestä (S2000) niin siinä sentään vanhaa hyvää mehua eli punasta fluidia.

Sitähän voi melkein juoda.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran pitää itseään korjata, että eihän tuo Skydrol mitään öljyä ole, vaan täysin synteettistä hydrauliikkanestettä.

Onneksi oma silmäkontaktini rajoittui silmäkulmaan osuneeseen pieneen pisaraan. En halua edes ajatella mitä suurempi määrä Skydrolia silmälle tekisi kun pieni pisarakin saa aikaansa sellaisen h*****tin poltteen :'(

Skydrolin tuoksu on muuten yksi asia mikä omassa päässäni liittyy aina lentokoneisiin. Sen "makeasta" tuoksusta ei voi erehtyä....

 

Mitä tuohon Kölnin tapaukseen tulee, niin se "kuuma laite" on tod.näköisesti koneen moottori. Jos moottoriin joutuu esim. öljyä se alkaa savuamaan ahtimen lämpötilassa, ja joutuu vuodatusilman mukana matkustamoon. Tai sitten jossain muussa ilmastoinnin laitteessa on ollut öljyvuoto samoin seurauksin.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tuohon Kölnin tapaukseen tulee, niin se "kuuma laite" on tod.näköisesti koneen moottori. Jos moottoriin joutuu esim. öljyä se alkaa savuamaan ahtimen lämpötilassa, ja joutuu vuodatusilman mukana matkustamoon. Tai sitten jossain muussa ilmastoinnin laitteessa on ollut öljyvuoto samoin seurauksin.

 

Artikkelin mukaan ko. laite kytkeytyy pois päältä lentoonlähdön jälkeen joten tuskin moottorista on kyse ;). Voisikohan se olla APU?

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla kyse hydraulinesteen joutumisesta kuuman APU:n kanssa kosketukseen, eikä niinkään tulipalosta. Tätä tapahtuu aina vähän väliä MD-80:sessä.

 

Alaska Airlinesissa oli pitkään oikeusjuttu vireillä kun matkustamohenkilökunta piti työterveydellisenä asiana sitä, että pienet määrät hydraulinestepartikkeleita heidän mielestään jatkuvasti oli MD-80-koneiden matkustamoilmassa, aiheuttaen jopa lieviä neurologisia vammoja pitkän linjan lentoemännille. Taisivat kuitenkin, ihan näin ulkomuistista, hävitä jutun.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään